Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Pirkka

Millälailla riittäiskö esim. jugurttipurkki tms. ekaksi kasvualustaksi kun nämä chilit on itäneet pluggboxissa ? :o

Eli alkavat olemaan suurti osa sen pluggboxin "katossa" sirkkalehdet.
Sitten myöh kyllä ajattelin siirrellä isompiin purkkeihein kun alkavat enemmän muistuttaa kasveja.

Julli-

Lainaus käyttäjältä: Pirkka - joulukuu 30, 2012, 23:28:36 ip
Millälailla riittäiskö esim. jugurttipurkki tms. ekaksi kasvualustaksi kun nämä chilit on itäneet pluggboxissa ? :o

Eli alkavat olemaan suurti osa sen pluggboxin "katossa" sirkkalehdet.
Sitten myöh kyllä ajattelin siirrellä isompiin purkkeihein kun alkavat enemmän muistuttaa kasveja.

Jogurtti/rahkapurkit itsellä ainakin toimittanut idätyksen jälkeistä ruukun virkaa. Sinnevaan.

Chilivaari

Jogurttipurkki tosiaan kuuluu perinteisiin chilin kasvuympäristöihin ja sitä seuraa maitopurkki.
Nipsaise vaikka saksilla purkin pohjaan pieni reikä tai viilto, jotta liika vesi pääsee ulos. Sitä kautta voit myös kastella useamman ruukun samalla kerralla pitämällä niitä yhteisessä kastelualtaassa.

sorrii

joulukuu 31, 2012, 10:49:09 ap #5943 Viimeisin muokkaus: joulukuu 31, 2012, 10:52:27 ap käyttäjältä sorrii
LainausLämpöä ja valoa niin rupeaa chineset kukkimaan!
Myös pölytyksen ajan, ja vähäns en jälkeen kannattaa pitää huolta yön lämpötiloista.
Kylmässä tulee sellaisia puolukan kokoisia podeja ja ne jää sellaisiksi.

Valo+lämpö+ hyvät ravinteet (esim ahh/ghe vetää sillä "loppu kukituksella" ja kun tulee podit, voi mielestäni typpeä lisätä ja siirtyä taas "kukkivat kasvit" ohjelmaan)

Bluesman sanoi joskus että luraus top-maxia olisi saanut kukat pysymään ja podit kasvamaan 


Valoa ja lämpöä pitäisi riittää: Keittiössä pysyy yöllä lämmöt ~22 ja nousee päivisin ~27 natikan [400W] + 100W ledin avustuksella.
Näiden kasvien latvat ovat ~70cm päässä natikasta [diamond heijastin hajottaa aika tasaisesti valon laajalle] ... luulisi riittävän;
Bhut Jolokia on osittain 100W ledinkin valokeilassa ja supricen päällä lisänä 15W spottiledi [=VP-luxin iso 12x1W ledi, jolla mm. omnicolor teki reilun sadon yksistään!]
Kerrostaloasunnossa jossa on uudet 3-kertaiset ikkunat ja koko talo kuorrutettu uusiksi pari vuotta sitten ei veto tai viileys ole tosiaan ongelma!
Mulla on kaikki patterit kokonaan suljettuina ja huoneissa lämmöt 24. Keittiössä näyttäisi putoavan 22 asteeseen yöllä jos ovi on kiinni

Jotenskin tässä tapauksessa mä hakisin sopivaa lannoitusta. Nutrifortella lisätään ohjeessa typpeä "kukinta ja raakileet" -vaiheessa ja muistan lukeneeni jossain tutkimuksessa että reilu typpipläjäys lisäisi chinensen satoa reilusti.

Tässä kymysyksessä se että pitäisikö antaa kukkia vähällä typellä ja lisätä lantaa vasta kun podeja alkaa näkyä??
Nämä kasvithan ovat kukkineet jo pari kuukautta yhtä soittoa ja kukat vaan tippuu! Vaiko vielä enemmän typpeä!?!

Topmaxiin en ole viitsinyt tuhlata vähiä rahojani. Joskus ekalla kaudellani käytin sitäkin muiden Biobizzien ohella ja ohjeen mukaan. Silloin tuli satoa tyyliin 3hedelmää/m2

PS. Noiden kasvien sivussa tekee lemondroppi satoa kuin kesällä ja esim. tabasco kasvaa tukevasti kuin hullummulkku ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miquel

Itellä kukat alkoi pysymään annuumeissa kun kokeilumielessä kokeilin että kuinkapaljon lannoitusta ne kestävät ennen kun ödeeman merkit alkaa näkyä. Nykyisellään lannoitetta menee yli kolminkertainen määrä aijempaan verrattuna, lannoitteena pk:n kaltainen kekkilän kastelulannoite. 
Lehdet käpristelee mutta kukinta on toisaalta ollut hyvin kiivasta ja lombardo alkoi satoamaan, näin joulukuussa.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Marsmaybe

Chilejäni vaivaa mitä ilmeisimmin typen puutos. Mistä saisin typpeä niihin? Nokkosetkin ovat lumen peitossa, joten nokkosvettä ei voi  tehdä. Apuva!

sorrii

LainausChilejäni vaivaa mitä ilmeisimmin typen puutos. Mistä saisin typpeä niihin?

Jos et eettisistä tai taloudellisista syistä voi hankkia normaalia lannoitetta, esim. Puutarhan Kesää, niin lorauta kasville kuukauden avoimessa astiassa säilytettyä krapula-aamuvirtsaa ...  :D

Tietysti jos ei haju haittaa, niin kananpaskakin käy.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jamppa

Lainaus käyttäjältä: Marsmaybe - joulukuu 31, 2012, 11:32:36 ap
Chilejäni vaivaa mitä ilmeisimmin typen puutos. Mistä saisin typpeä niihin? Nokkosetkin ovat lumen peitossa, joten nokkosvettä ei voi  tehdä. Apuva!

Kerroppa vähän tarkemmin minkä ikäisistä chileistä on kyse ja kasvatatko mullassa vai miten?
Lähimmästä kaupasta tai netistä tilaamalla tulee ekana mieleen.
Mutta jos noi ei jostain syystä onnistu, niin naapurin tädiltä menet lainaamaan.
Jos vieläkin pykii, niin mullat vaihtamalla.
Hyvä taulukko orgaanisille lannoitteille( kun nyt nokkosen mainitsit) löytyy täältä:
http://www.thechileman.org/guide_fertilizer.php

shp

Lainaus käyttäjältä: PP - joulukuu 29, 2012, 19:10:41 ip
Multakasvit kannattaa mielestäni kasvattaa alusta asti mullassa. Siirtämisestä seuraa kasvun hidastuminen tai pysähtyminen jopa pariksi viikoksi, koska vesijuuret ei toimi mullassa hyvin. Satoa saa molemmilla esikasvatustavoilla.


Vaikka Ebbi onkin hydro, ei kasvit siinä kasvata pelkästään vesijuuria, vesijuuret kasvaa ihan pohjalle, jos sinne jää vettä seisomaan, loppukerros on ihan tavallisia juuria. Jos aikoo hydrossa esikasvattaa multaan siirrettäviä kasveja, niin ebbi on siihen paras. Tuosta parin viikon kasvun pysähdyksestä itselläni on vähän ristiriitaisia kokemuksia, kesällä muistan että muutama kasvi jumitti, mutta nyt siirsin kymmenisen pientä habaneroa zeneistä turpeeseen, eikä ne ole jumittaneet yhtään. Johtuu ehkä kasvien nuoresta iästä?
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

unenkuva


Kuinka tehokkaasti kasvihuone ehkäisee tuholaisia? Tähän asti chilit ovat olleet vain sisällä, olen harsosääskiä lukuunottamatta säästynyt tuholaisilta. Ja harsosääskienkin kanssa olen voiton puolella, tekokkaalla liiskaamisella käsin, ansalla ja pintamullan kuivattamisella.

Loppukeväästä/alkukesästä ajattelin chilit viedä pihalle. Tilaa rajoittaa kovasti kaksikerroksisen rivarin parveke, eli kovin isoa kasvihuonetta en sinne saa, mutta jonkun kokoinen kuitenkin. Helpomminhan ötökät ulkona hyökkää kun sisällä, joten estääkö kasvihuone yhtään ötökkähyökkäyksiä?

jaolsten

joulukuu 31, 2012, 14:30:44 ip #5950 Viimeisin muokkaus: joulukuu 31, 2012, 14:36:19 ip käyttäjältä jaolsten
Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 31, 2012, 12:17:48 ip
LainausChilejäni vaivaa mitä ilmeisimmin typen puutos. Mistä saisin typpeä niihin?

Jos et eettisistä tai taloudellisista syistä voi hankkia normaalia lannoitetta, esim. Puutarhan Kesää, niin lorauta kasville kuukauden avoimessa astiassa säilytettyä krapula-aamuvirtsaa ...  :D

Tietysti jos ei haju haittaa, niin kananpaskakin käy.


Sorri rauhoittuu tai lausut uudenvuodenlupauksia banaanisaarilta. Jooko?
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - joulukuu 31, 2012, 14:16:30 ip

Kuinka tehokkaasti kasvihuone ehkäisee tuholaisia? Tähän asti chilit ovat olleet vain sisällä, olen harsosääskiä lukuunottamatta säästynyt tuholaisilta. Ja harsosääskienkin kanssa olen voiton puolella, tekokkaalla liiskaamisella käsin, ansalla ja pintamullan kuivattamisella.

Loppukeväästä/alkukesästä ajattelin chilit viedä pihalle. Tilaa rajoittaa kovasti kaksikerroksisen rivarin parveke, eli kovin isoa kasvihuonetta en sinne saa, mutta jonkun kokoinen kuitenkin. Helpomminhan ötökät ulkona hyökkää kun sisällä, joten estääkö kasvihuone yhtään ötökkähyökkäyksiä?

Kasvihuone ehkäisee niiden tuholaisten ulospääsyn. Mikä on sinne mennyt, siellä pysyy.... ;)
Aika monella oikeasti oli noiden tuholaisten kanssa kasvarissa ongelmia. Mm. Bluesmanilla oli vissiin riesana kirvat ja begoniapunkit. Itse selvisin vähällä, pelkillä kirvoilla.
Tosin vastapainoksi biologinen torjunta onnistuu kasvihuoneessa paremmin kuin ulkona, jossa ne "Good gay" ötökät pääsee häippäisemään helpommin pois turjuntahommista.
Kyllähän se kasvari ehkä hiukan suojaa ötököiltä. Kesti pari viikkoa siitä kun huomasin kasvarin vieressä olevassa viherherukassa kirvoja, ennenkuin niitä löytyi kasvihuoneesta. Ja tuokin on veikkaus. Kirvoja taitaa olla kymmeniä lajeja, eli sitä en pysty edes sanomaan, oliko ne juuri sitä lajia joka eli siellä herukkapuskassa.
Kun lähetin kasvarissa olevista kirvoista kuvan Biotukselle, sieltä vastattiin, että vaikka kuva oli hyvä, niin ei tarpeeksi hyvä tunnistusta varten. Tilasin sinne jättikirvavainokaisia, ja ne hoiti kirvakannan nopeasti (2-3v) siedettävälle tasolle, ei enää kirvanpaskaisia podeja. Eli ei ne niitä sieltä kaikkia pois saa, mutta ovat riittävän tehokkaita.

jaolsten

joulukuu 31, 2012, 15:23:38 ip #5952 Viimeisin muokkaus: joulukuu 31, 2012, 15:25:10 ip käyttäjältä jaolsten
Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 30, 2012, 14:28:23 ip
Wanhan chilipään aloittelijakysymys:
Mikä ihme saisi chinenset tekemään hedelmää eikä kukkamattoa lattialle???

Luulen osittain kyllästyneeni heti alkuun aikanaan chinenseihin kun eivät tahdo mulla tehä hedelmää...

Kaupan habaneron sain pari podia tekemään silloin sata vuotta sitten kun ostin ekan 250W natikan ja vesiviljelyravinteita [BioNova] ja laitoin passiivihydroihin ilmakivet: Satoa tuli 2-3 hedelmää "per neliö" ...
Trinidad scorpion MB eleli parvekkeen aurinkoisimmassa nurkassa puliinahydrossa muistaakseni mikro/mato-setillä "ohjeen mukaan": Sekin taisi tehdä 4 kokonaista hedelmää joista 2 kunnollista ja kaksi minipaprikaa ja tais olla loppuvaiheessa tuo 250W natikka tukena ... Kasvilla mittaa noin kuutio!
Yksi Cajamarca mulla kasvoi ihan perkeleellisen isoksi puskaksi sisällä 2x45W eslien ja osittaisen luonnonvalon turvin kuinka ollakaan pasiivihydrossa isossa ämpärissä; sekin noita hedelmiä suvaitsi antaa pari kpl kerralla vaikka kukki läpi vuoden. Ja kun vein kyllästyneenä kesällä palstalleni kivikkoon sateen armoille [edelleen passiivihydro ylivuotorei'illä alkoi se hyvässä valossa tehdä paljon mutta pieniä herneitä .... [esimerkkejä olisi lisääkin]

Nyt on keittiössä ylivuotisia chinensejä 3kpl: TSMB, Bhut Jolokia ja Suprice [Fatalii] jotka kaikki kukkii hulluna jo kolmatta kuukautta 400W natikan alla ja saavat osansa 100W lediltä ja vähän aamuaurinkoakin joskus [-vuodenaika!]

Mä en ole osannut oikein tehdä muuta kuin antaa vähän reilummin typpilannoitetta [=Atami BCuzz kookoslannoitteella soveltaen tomaatti&mansikka lannoitteen määriä]
Lattia vaan on jatkuvasti kukkien peitossa mutta yhtään raakiletta ei näy ... ?!?! Tietysti nyt nämä ovat kaikki kookoskuidussa ja imevat vettä kuin kamelit ...

Ei ainakaan mun logiikallani liikalannoitus tuota aiheuta kun kukkivat kuitenkin: Pitäiskö kokeilla vaan tuplata vielä lannoitteet ... häh?  :o

PS. Limon on ainoa chinense joka on tuottanut kunnolla ja se sitten melkein liikaa! Hoito samoilla opeilla ....
Enempi sitä tomaatti&mansikkaa. Runsas viherkasvu ja olematon hedelmätuotanto viittaisi liian suureen typen osuuteen.

Kokeile muuten tuota EC 3-4 väkevyyttä myös ja tuolla pienemmällä typen osuudella.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

sorrii

LainausSorri rauhoittuu tai lausut uudenvuodenlupauksia banaanisaarilta. Jooko?

Eeeeh ... Kokeilin uutta tyylilajia   ::)

LainausEnempi sitä tomaatti&mansikkaa. Runsas viherkasvu ja olematon hedelmätuotanto viittaisi liian suureen typen osuuteen.

Kokeile muuten tuota EC 3-4 väkevyyttä myös ja tuolla pienemmällä typen osuudella.


Eipä kai viherkasvua varsinaisesti hirveesti liikaa kait. Näissä olosuhteissa kyllä toivoisin että pysyisivät kasvit pieninä vielä.
Mulla on joku halpis-PPM-mittari jolla muistaakseni näytöllä 80 [=800] vastaa jotakuinkin 1.2 ... luku siis jaetaan joko 500 tai 700 ...  :-\ en jaksa muistaa!

Mä joskus mittailin Mikro/mato-setillä ja Nutriforten T&M-setillä että se ohjeellinen annos olisi ollut 85 kieppeillä, eli vähän yli 1 EC
Siitä lähtien oon käyttänyt aina jokseenkin samantasoisia annoksia! Ei ole varmaan tässä puutarhassa käynyt EC koskaan yli 1,5 ...
Pitkään seisseet hydron liemet on joskus käväisseet korkeammalla ja oon äkkiä laimentanut ...

Aikaisempina talvina on ollut ongelmana [baccatumien] hillitön pituuskasvu ja oon omaksunut aika maltillisen lannoitustavan. Pitännee vähän kokeilla sitten ärjympää!!

Kunkas ihmeellisen paljon tuota lannoitetta pitäisi laitella että tulee EC 3 ??? Esim PK'lla tai Nutrifortella.
[mun kokeiludeni mukaan Puutarhan kesällä, Nutriforten Tomattilannalla tai vaikka Kastelulannoitteella tulee kaikilla jokseenkin samat arvot jos lusikoi jauheita yhtä paljon ... Yleensä mä toki liottelen Jauheet kuumaan veteen 1/10-suhteessa että voin annostella huumeruiskulla pieniäkin määriä tarkasti]

Näillä kysymyksen chileillä on kyllä käytössä B'Cuzz kookoslannoite: Senkin ohjeellinen annos näyttäisi mun mittarilla 85-120 eli EC 1,2 - 1,7 ...
Kaipa tuotakin uskaltaa sitten lorottaa vaan tupla-annosta kokeeksi ...

Mulla on muuten parikin kasvia sellaisessa kookoshybridi-kasvatuksessa että upotin mullassa kasvaneen kasvin isompaan ruukkuun kookoskuidun sekaan! Joillakin multakasvilla peitin vanhan mullan kanssa kookoksella enkä enää välttämättä edes muista onko jossain multaa alla!! Tällä wanhalla Bhut jolokialla ainakin on multapaakku keskellä ja ympärillä kookosta. Sitä sitten lannoittelen tilanteen mukaan kookoslannoitteella ja välillä esim Nutrifortella. Ei näyttäisi olevan nokon nuukaa ainakaan kasvun ja yleisen kunnon suhteen. Joulupuuna on 120cm korkea tuuhea Piri-piri joka kasvoi sanoisinko yli odotusten tuolla Peltsun pellolla muovitunnelissa. Senkin kaivoin pistolapiolla savisine multineen vaan ämpäriin ja tilkitsin kookoksella. Ennen joulua sitten istutin siistimmin isoon Pauliina-ruukkuun pelkkään kookokseen. Tokikin siihen jäi juuripaakkuun sitä peltomaata vieläkin. Näyttää tuottavan kohtuullisesti piri-piriä näin talvellakin pelkän 75W eslin alla, ja tykkää kovasti hopean- ja kullanvärisistä köynnäksistä ja sini-puna-ledivaloketjusta ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 31, 2012, 17:16:00 ip
LainausEnempi sitä tomaatti&mansikkaa. Runsas viherkasvu ja olematon hedelmätuotanto viittaisi liian suureen typen osuuteen.

Kokeile muuten tuota EC 3-4 väkevyyttä myös ja tuolla pienemmällä typen osuudella.


Eipä kai viherkasvua varsinaisesti hirveesti liikaa kait. Näissä olosuhteissa kyllä toivoisin että pysyisivät kasvit pieninä vielä.
Mulla on joku halpis-PPM-mittari jolla muistaakseni näytöllä 80 [=800] vastaa jotakuinkin 1.2 ... luku siis jaetaan joko 500 tai 700 ...  :-\ en jaksa muistaa!

Mä joskus mittailin Mikro/mato-setillä ja Nutriforten T&M-setillä että se ohjeellinen annos olisi ollut 85 kieppeillä, eli vähän yli 1 EC
Siitä lähtien oon käyttänyt aina jokseenkin samantasoisia annoksia! Ei ole varmaan tässä puutarhassa käynyt EC koskaan yli 1,5 ...
Pitkään seisseet hydron liemet on joskus käväisseet korkeammalla ja oon äkkiä laimentanut ...

Aikaisempina talvina on ollut ongelmana [baccatumien] hillitön pituuskasvu ja oon omaksunut aika maltillisen lannoitustavan. Pitännee vähän kokeilla sitten ärjympää!!
Anna Baccoille ja annuumeille miedompaa ja chinenseille ja pubeille vahvempaa, niin määkin teen. Tuosta ylläolevasta kirjoituksesta muuten selviää, miksi chinensiesi kukat tippuilevat ja sato jää olemattomaksi.

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 31, 2012, 17:16:00 ip
Kunkas ihmeellisen paljon tuota lannoitetta pitäisi laitella että tulee EC 3 ??? Esim PK'lla tai Nutrifortella.
[mun kokeiludeni mukaan Puutarhan kesällä, Nutriforten Tomattilannalla tai vaikka Kastelulannoitteella tulee kaikilla jokseenkin samat arvot jos lusikoi jauheita yhtä paljon ... Yleensä mä toki liottelen Jauheet kuumaan veteen 1/10-suhteessa että voin annostella huumeruiskulla pieniäkin määriä tarkasti]
Muistaakseni puutarhan kesää meni kukkupäällinen teelusikallinen per litra vettä tuohon EC 3,0 väkevyyteen. En nyt muista ton tarkemmin.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

PP

joulukuu 31, 2012, 19:22:00 ip #5955 Viimeisin muokkaus: joulukuu 31, 2012, 19:44:47 ip käyttäjältä PP
Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 31, 2012, 17:16:00 ip
Kunkas ihmeellisen paljon tuota lannoitetta pitäisi laitella että tulee EC 3 ??? Esim PK'lla tai Nutrifortella.


Tomaatti-mansikalla & typpi-kalsiumilla EC on ohjeen mukaisella lannoituksella 2 tietämillä. Olen joskus mitannut mutten nyt muista tarkkaa arvoa.

Edit: "kalibroimattomalla EC-mittarilla litkujen EC:ksi n. 1,8 ... kun annos on Nutrifortea 1/2 + 2/5 mittaa per 10 l vettä"

sorrii

Noilla mun annoksilla tuli kyllä ihan ok satoa kasvihuoneessa autopoteilla [perliitissä]
Liekö sitten selitys rankasti kuumemmat päivälämmöt jotka vaatii ja haihduttaa sitä vettä.

Tarttee opetella uudelleen se mittari tai jopa investoida ehkä uuteen.
Mä tosiaan kolme vuotta sitten kokeilin GHE'n ohjeellisilla annoksilla se mittarin ja näytti pitävän kutinsa jokseenkin. Kerran pari kait kokeilin sitten muillakin lannoitteilla ja jäi kummittelemaan se lukema 85 vähän kuin Ph 5.8 ... sinnepäin sitten aina vaan rutiinilla  ;D ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Marsmaybe

Tykkäiskö chilit asua akvaariossa jossa on korkea ilmankosteus? Sain joululahjaksi lihansyöjä kasveja ja niitä laittelen akvaarioon nii mietin voisko chilit laittaa sinne myös. Sehän ois melkeen ku kasvihuone mutta siellä ois vaaqn korkea ilmankosteus.

Aku

^ Taimikasvatus onnistuu mainiosti vanhassa akvaariossa.  Itsellänikin on tällä hetkellä parikymmentä pientä tainta vanhassa valaisinkannellisessa akvaariossa kasvamassa.

Fredrik-flugarn

Lainaus käyttäjältä: Marsmaybe - tammikuu 01, 2013, 18:00:43 ip
Tykkäiskö chilit asua akvaariossa jossa on korkea ilmankosteus? Sain joululahjaksi lihansyöjä kasveja ja niitä laittelen akvaarioon nii mietin voisko chilit laittaa sinne myös. Sehän ois melkeen ku kasvihuone mutta siellä ois vaaqn korkea ilmankosteus.


Kai olis suhtkoht ötökkävapaa alue tsileille ;)
Rehut ja revitetyt pelihousut, kasvatuspäiväkirja siis...
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=16281.0