Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Marsmaybe

Miten on kasvaako Bird's eye baby ja Black scorpion tongue suunnilleen yhtä nopeaa? Ois tarkotuksena tehä semmonen kaksoisbonchi
viritelmä.  ::)

HSuomi

Muistan lukeneeni että natikalla tarttis olla joku panssasrilasista tehty kotelo, pitääkö paikkansa? Onko jotenkin vaarallinen jos on pelkkä polttimo ja heijastin?

shp

Monimetallipolttimo saattaa räjähtää hajotessaa, natikan kanssa tätä vaaraa ei pitäisi olla, eli ei tarvitse olla panssarilasia.
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

sorrii

Mulla oli eka natikka käytetty 250W jonka ostin Exotic Gardenista. Sitten "sain halvalla" jostain monimetallipolttimon ja päätin sitä kokeilla kyseltyäni ympäriinsä käykö se samaan valaisimeen: Jonkun lamppufirman tyyppi sanoi MH'n toimivan sillä samaisella kuristajalla, mutta lyhentävän sen ikää. Siis kokeilemaan ...

Yhden talven mä muistaakseni sitä käytin taimille yms. enkä silloin ollut kuullutkaan mistään suojalaiseista! [eikä lamppuexperttikään muistanut mainita]
Uudempaan natikkaan jossain vaiheessa aloin suunnittelemaan MH-polttimon vaihtoa ja silloin yritin tutkia asiaa saamatta mitään viimeista totuutta.
Muistelisin Osramin [tai GE'n ?] mainitsevan jossain polttimoissa kaksinkertaisen suojalasin suojaavan polttimon räjähtämiseltä ja että suojalasi ei olisikaan välttämätön.
MH-polttimoissahan on varsinaisen polttimon päällä toinen lasikupu yleensä! Joissakin niissä pitkulaisissa [rx7 tai jotain..] on polttmo paljaana ...

Nyt on käytössä Diamond-heijastin, jonka malli on sellainen että siihen voisi laittaa päälle suojalasin kun vähän askartelee. Mä oon leikannutkin jonkunlaisen lasin tuota varten mut en ole viitsnyt kiinnittää sitä! Monimetalli [250W] oli käytössä syksyn talvetettavilla kasveilla 400W Sonlight digipowerissa [säädettynä 250W -asentoon] riskillä ... Kevään taimille saatan taas sen ottaa käyttöön.

En mä ole kuullut kenelläkään omakohtaista kokemusta että olisi lamppuja räjähdellyt. Kaipa se pieni riski on olemassa että voi roiskahtaa lasinsiruja ja vapautua jotain kauheita metallihöyryjä ilmaan. Tulipalovaaraa ei erityisesti ole mun keittiössäni siinä kohtaa missä lamppu porottaa eikä kukaan siellä oleskele. Nurkkaus on vielä rajattu hopea-verholla.

Natikan kohdalla ei puhuta lampun räjähtämisestä ollenkaan. Tokihan loisteputkikin tai mikä vaan lasinen viritys voi särkyä jos kolahtaa ...

Tunteeko joku jonkun jonka joku tuttu tuntee kaverin joka kuuli että monimetallipolttimo räjähti, ja aiheutti jotain vahinkoa?
Enemmän olin huolissani uutena vuotena että joku känniääliö lipsauttaa rekettinsa mun silmille ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miquel

Lainaus käyttäjältä: Marsmaybe - tammikuu 02, 2013, 21:29:23 ip
Miten on kasvaako Bird's eye baby ja Black scorpion tongue suunnilleen yhtä nopeaa? Ois tarkotuksena tehä semmonen kaksoisbonchi
viritelmä.  ::)

Kuvittelisin että yhteisessä ruukussa kyllä, mutta taimivaiheessa jompikumpi voi herkästi kasvaa toisesta ohi? Luulen että tähän tarkoitukseen olisi idätettävä useampi siemen ja vasta taimivaiheessa, tyyliin 10cm mittaisena, lopulliseen yhteiseen ruukkuun sitten valittaisiin samankokoiset ja elinvoimaisimmat yksilöt... Mieleeni tuli myös että kasvatusvaiheessa jos toinen chili aloittaa kukinnan/satoamaan niin tällöin sen pituuskasvu hidastuu/loppuu toisen venyessä.
Korjatkaa viisaammat?
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

ChiliChillailija

Lainaus käyttäjältä: Miquel - tammikuu 03, 2013, 15:40:47 ip
Lainaus käyttäjältä: Marsmaybe - tammikuu 02, 2013, 21:29:23 ip
Miten on kasvaako Bird's eye baby ja Black scorpion tongue suunnilleen yhtä nopeaa? Ois tarkotuksena tehä semmonen kaksoisbonchi
viritelmä.  ::)

Kuvittelisin että yhteisessä ruukussa kyllä, mutta taimivaiheessa jompikumpi voi herkästi kasvaa toisesta ohi? Luulen että tähän tarkoitukseen olisi idätettävä useampi siemen ja vasta taimivaiheessa, tyyliin 10cm mittaisena, lopulliseen yhteiseen ruukkuun sitten valittaisiin samankokoiset ja elinvoimaisimmat yksilöt... Mieleeni tuli myös että kasvatusvaiheessa jos toinen chili aloittaa kukinnan/satoamaan niin tällöin sen pituuskasvu hidastuu/loppuu toisen venyessä.
Korjatkaa viisaammat?


Olen samoilla linjoilla Miquelin kanssa, että vasta taimivaiheessa laittaa samaan ruukkuun ja katsoo, miten lähtee.
Jos lähtee pelkkää bonchia värkkäämään ja sadolla ei ole väliä, niin erikokoisiksi kasvaessa sakset vain rohkeasti käteen...
PÄIVÄKIRJANI 2013
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=11915.

CHILIBLOGINI Uusin blogikirjoitukseni on:
http://chillailijanchilit.blogspot.fi/2013/07/satoa-tulee.html

"jokainen meistä on joskus aloittelija, toiset loppuelämän" ~Hessi

Huru-ukko

tammikuu 03, 2013, 16:36:52 ip #5966 Viimeisin muokkaus: tammikuu 03, 2013, 16:47:14 ip käyttäjältä Huru-ukko
 Bird's eye baby oli itsellä kasvatuksessa viime vuonna. Kovin pieneksi se minulla jäi. 25 cm korkea.Tosin se vietti kesän saunan terassin kaiteella, jossa sen kasteleminenkin oli korkeammassa kädessä.
Ja siihen se sitten loppusyksyllä paleltuikin... ???
Ko. chilistähän on hyvännäköisiä boncheja netti vilisemällä täynnä, lähinnä ajattelin että se olisi hitaampi kuin musta skorpionin kieli kasvamaan. Ei tähänkään varmaa tietoa..

calm

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 03, 2013, 11:21:49 ap
Tunteeko joku jonkun jonka joku tuttu tuntee kaverin joka kuuli että monimetallipolttimo räjähti, ja aiheutti jotain vahinkoa?
Enemmän olin huolissani uutena vuotena että joku känniääliö lipsauttaa rekettinsa mun silmille ...


Kyllä noita räjähtäneitä lamppuja on näkynyt. Olikohan viime vaiko toissa keväänä, kun Ruskon TB:llä oli mittarikatoksessa kolmasosa lampuista pimeinä ja lasinsiruja siellä suojalasin yläpuolella näkyi kovin. Eihän se riski hirveän iso ehkä ole, jos ei lamppuja käytä yli käyttötuntiensa, mutta monellako on käyttötuntilaskuri edes muistissaan...

Milton

Kai mun on taas esitettävä tyhmähkö kysymys, mutta kun en vaan ratkaisua itse keksi.. Kivivillaan on siemenet tökätty ja olen ymmärtänyt että lämpö ainakin nopeuttaa itämistä. Patterit on näillä ilmoilla viileät, rahaa en hirveästi ole kiinnostunut sijoittamaan, joten löytyiskö mitään niksi-pirkka ainesta tähän ongelmaan?

Hubert

Takan, jääkaapin, lamppujen ja muiden eletroniikkalaitteiden kuten digiboksin tai reitittimen"hukka"-lämmön hyötykäyttäjiä on foorumilla tullut vastaan.

Milton

Kaikki  yllämainitut laitteet jo "mitattu", enkä saanut kuin 24 astetta. Nytkin pikkuiset telkkarissa kiinni..

Finprick

Tietokoneen keskusyksikön päälle.

Larski

Lainaus käyttäjältä: Milton - tammikuu 03, 2013, 20:23:26 ip
Kaikki  yllämainitut laitteet jo "mitattu", enkä saanut kuin 24 astetta. Nytkin pikkuiset telkkarissa kiinni..

24 °C on riittävä lämpö. Jääkaapin päällä lämmöt on täälläkin aika tarkalleen 24 ja hyvin ovat siemenet siellä aina itäneet.

sorrii

Mulla pitelee jääkääppipakastimen päällä olevassa yläkomerossa ~30 astetta. Keittiössä muuten ~24 ..
Siellä ylhäällä oon idätellyt jo monta kevättä ja hyvin toimii: kaikki mitä oon kasvatellut ovat itäneet max 8 päivässä. Mukaanlukien rocotot ja jopa lanceolatum! [Lancen siemen oli kiertokirjeessä viimeinen murtunut yksilö  ;) ]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

ChiliK

Onks täälä foorumilla jossain listattuna kaikki chiliaiheiset kaupat? Pikaisella haulla en ainaskaan löytäny, mutta oishan toi kätevä.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: ChiliK - tammikuu 04, 2013, 19:17:25 ip
Onks täälä foorumilla jossain listattuna kaikki chiliaiheiset kaupat? Pikaisella haulla en ainaskaan löytäny, mutta oishan toi kätevä.
Kuusi aihetta tämän kärsä-topicin alapuolella:
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7293.0
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

shp

Monimetallin räjähtämisessä lienee suurin riski siinä, että se pirun kuuma klöntti tippuu johonkin, jonka se saa sytytettyä, sitten saapi valmiiksi savustettuja chilejä..
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

Miquel

Onko provadolla mainittavia vaikutuksia kasveihin? Annostat liikaa niin kuolee tms?
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Miquel - tammikuu 04, 2013, 21:50:39 ip
Onko provadolla mainittavia vaikutuksia kasveihin? Annostat liikaa niin kuolee tms?


Sisältää jonkinverran lannoitetta. Tuskin mainittavaa merkitystä. Tehoaa hyvin kirvoihin mutta lisää punkkien lisääntymissyklin nopeutta.
Jos vain on joku vaihtoehto niin jättäisin ko. aineen hyllyyn.

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: bluesman - tammikuu 04, 2013, 21:55:29 ip
Lainaus käyttäjältä: Miquel - tammikuu 04, 2013, 21:50:39 ip
Onko provadolla mainittavia vaikutuksia kasveihin? Annostat liikaa niin kuolee tms?


Sisältää jonkinverran lannoitetta. Tuskin mainittavaa merkitystä. Tehoaa hyvin kirvoihin mutta lisää punkkien lisääntymissyklin nopeutta.
Jos vain on joku vaihtoehto niin jättäisin ko. aineen hyllyyn.


En tiedä, mutta veikkaan, että provado aiheutti Rhomboni kuoleman. Rajun myrkytyksen, suopapesun ja uuteen mullan siirron jälkeen, lähti hyvään terveen näköiseen kasvuun, mutta vähän aikaa kasvettuaan kaikki elävät uudet versot kuihtui pois. Saman käsittelyn ja hoidon saanut flexu ei samanlaista kohtaloa kokenut, vaan on kasvanut erittäin hienosti ja nuppujakin tehnyt. Veikkaan, että provadosta liuennut typpi tappanut tuon kasvin. Punkkituhoista ei tosin itselläni suurta kokemusta ole, mutta ei näkemäni ja lukemani perusteella begoniapunkki noin iske.. Vai iskeekö?
#816