Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Masadist

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - tammikuu 09, 2013, 14:51:03 ip
Eikös se natikka ole aika vittumaisen värinen kateltava?
On, se on semmonen kellertävän oranssi katuvalon väri. Itse en moista kämppääni haluaisi.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - tammikuu 09, 2013, 14:51:03 ip
Onko parempi ostaa yksi 400W SPNA vai 2x250W SPNA vai 4x125W ESL?
Eikös se natikka ole aika vittumaisen värinen kateltava?


Minä melkein laittaisin 2x200W, kyllä niillä valaisee ESL valaisee laajalle alueelle. Jos kasveja on paljon ja laajalla alueella, niin itse laittaisin useamman valon, jotta voi valaista laajemmin. Tokkiinsa 400W SPNA:lla valaisukorkeus on isompi, joten valoala laajempi, mutta ESL:ejä voi taas tarvittaessa siirtää hyvinkin (15cm) latvoista. Ja pitäähän sen muutenkin olla lähempänä latvoja kuin SPNA:n. 6400K ESLIN valon väri ei ainakaan omaa silmää häiritse ollenkaan

sorrii

tammikuu 09, 2013, 15:13:56 ip #6003 Viimeisin muokkaus: tammikuu 09, 2013, 15:21:43 ip käyttäjältä sorrii
LainausOnko parempi ostaa yksi 400W SPNA vai 2x250W SPNA vai 4x125W ESL?
Eikös se natikka ole aika vittumaisen värinen kateltava?


Natikka kieltämättä on vittumaisen värinen. On se silti ylivoimainen silloin kun haluaa satoa!
Isommassa on parempi hyötysuhde, joten väittäisin että yksi 400W saattaa olla viksuin valinta - ja hyvällä heijastimella tietysti!

Moniin natikoihin käy myös monimetallipolttimo, jonka väri on sitten päivänvaloa vastaava. Mä oon vuorotellut omassani 400W natikkaa ja 250W MH-polttimoa  8)
Sonlightin säädettävällä digipoverilla käy niinkin ...
Taimivaiheessa ja kasvun alussa lienee monimetalli muutenkin parempi, kuin vain estettisesti. Pelkällä natikalla kasvatetusta kasvista tulee helposti pitkä ja hontelo ...

MINÄ hankkisin -jos nyt hommaisin ensimmäistäni- juurikin säädettävän digipoverin; diamond-heijastimen [=siihen on mahdollista kiinnittää suojalasi MH-polttimolle] ja erilliset polttimot kasvatukseen ja kukitukseen/sadontuottoon. Sellaiset lopulta sain kun kokeilin ensin kolme vuotta kaikenlaista ...

Edit: "Kasvatus- ja kukintavalojen erottelu on hamppuhömppää" sanoo 'joku viisas' ... Varmaan noin on loisteputkilla ja esleillä. Mä kuitenkin uskallan väittää vastaan kun mennään purkauslamppuihin! Natikka se vaan aiheuttaa liikaa kasvua kun ollaan sisätiloissa: Monimetallilla sitä voi hillitä, ja ottaas sitten natikka vasta käyttöön kun on tarkoitus tuottaa hedelmää ... Kokeilematta on vielä miten menisi samassa tilassa natikka ja LED. Mulla on ollut pari vuotta käytössä LedFinlandin 120W joka kuitenkin yleisvalona keittiössä elättämässä huoneellista kasveja talven yli. Se mun ledi kyllä hillitsee sitä kasvua ja saa aikaa tuuheaa kasvua; hedelmää vaan ei oikein tule ...
Ehkä nyt keväällä kokeilen pistää koko keittiön taimitarhaksi ja sinne sekä natikka että ledi ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Masadist - tammikuu 09, 2013, 14:53:49 ipMikä putki? 60mm macro vai jotain muuta?

Olisi se siellä kuvan tiedoissakin näkynyt, en ole niitä piilotellut, mutta oikein veikkasit. Käsivaralta, kuten useimmat kuvani laiskuudesta johtuen. Siksi ei ole ihan terävä.

HSuomi

Sorrii, saako noi sun mainitsemat kamat jostain yhdestä paikasta tilattua? Mulla tulee nää kämppään sisään näkyvälle paikalle ni se natikan valo kyllä voi alkaa ottamaan sydämmestä jossain vaiheessa. Onko se monimetalli suurinpiirtein yhtä mukavan värinen kuin 6500K ESL?

sorrii

LainausSorrii, saako noi sun mainitsemat kamat jostain yhdestä paikasta tilattua? Mulla tulee nää kämppään sisään näkyvälle paikalle ni se natikan valo kyllä voi alkaa ottamaan sydämmestä jossain vaiheessa. Onko se monimetalli suurinpiirtein yhtä mukavan värinen kuin 6500K ESL?


Monimetallin valo on aina[?] puhdasta valkoista. On niissäkin merkittynä eri kelvin-arvoja: Mulla on esim. 150W MH-lamppu jossa merkitty kelvinit 2800K: mun mielestäni se näyttää ihan valkoiselta. Ostin sitten foorumin torilta Osramin HQI Exellence Daylight /polttimon jossa 5600K : En mä niissä isoa eroa ainakaan erota ...
Natikan valo on jotain 2200K ja se kyllä on keltaista, luonnotonta, jossa on vaikea erottaa oikein värejä ... suoraansanoen masentavaa! Silti mä pidän nyt natikkaa noin parin viikon jaksoissa vuorotellen monimetallin kanssa: Kasvien tilaa on rajattu hopeaverholla ja huoneessa on 45W päivänvalo-esl ihan työvalona [kokkailu ym]: isot valot ajastimella...

Tuo 250W monimetalli tuli kans hommattua herätteenä halpakaupasta 7,5€[! vaikea oli kieltaytyä] hintaan kokeeksi! Siinäkin taisi olla se 2800K. Aikaisemmin toki mulla oli tavallisessa 250W natikasskin MH-polttimo joka oli ihan oikea merkkipolttimo - 4200K tai jotain. Kasvattelussa noiden tehoissa ei mitään dramaattista eroa ole, mutta ihmissilmälle se ero on oleellinen natikan ja monimetallin välillä. Natikka on pitkäikäisempi ja turvallisempikin, kuulemma: MH-polttimo voi elinkaarensa lopussa possahtaa ihan sirpeleiksi ja siksi pitäisi niillä käyttää suljettua suojalasillista valaisinta. Mulla ei ole lasia ... toistaiseksi  ???

Purkausvaloissa on hyvä puoli että niitä voi pitää kauempana kasveista ja tehokkaalla lampulla valaista jopa koko huone. Noita putkia ja esl'ejä joutuu siirtelemään kokoajan.

Täällä foorumissa kait ei oo tapana mainostaa, mutta:
-Sonlightin säädettäviä powereita on Tampereen Palmussa [sieltä itse ostin] ja Hydrophonics.eu'lla:
http://tampereenpalmu.mycashflow.fi/product/110/sonlight-400w-dimmable---digitaalinen-virtalahde--600w
http://www.hydroponics.eu/lighting-c-24/ballasts-s-38/electronic-ballast-sonlight-dim-150-250-400w-8549.html
Parempi ehkä tämä: http://www.hydroponics.eu/lighting-c-24/ballasts-s-38/dimmable-lumatek-digital-ballast-400w-9547.html
VeePeeLuxilla on pari mallia: http://www.vplux.fi/kasvivalaisimet/virtalahteet-digitaaliset/
Varmaan löytyy muualtakin. Säätömahdollisuus maksaa ekstraa ...

Diamond-heijastin on mulla ja mielstäni hyvä: http://tampereenpalmu.mycashflow.fi/product/46/diamond-reflector-400-heijastin
Tokikin heijastimia löytyy edullisempiakin, mutta mä valitsin tän kun siihen on mahdollisuus kiinnittää se lasi, jos viitsii/osaa askarrella;
Yleensä noissa kevyissä heijastimissa on vain taivutettu pelti ja päät avoimena ...
Löytyyhän näitä tiet: http://www.hydroponics.eu/lighting-c-24/reflectors-and-accessories-s-44/robolux-classic-sonlight-reflector-9268.html
http://www.chilitarvike.fi/diamond_shade_400_heijastin
http://www.chilitarvike.fi/monimetallispna_valaisin_suojalasilla

Tuo viimeinenkin voisi olla aika kätevä, jos ei hirmutehoja vaadi: 250W natikalla sadottaa kyllä muutaman kasvin ja samaan valaisimeen voi laittaa monimetallinkin ...

On oikeesti vähän vaivaannuttavaa toiselle suositella jotain tiettyä ostoslistaa  ;) kun itse innostun surffailemaan ja tekee mieli ostaa kaikki.
Mä oon monenlaista ehtinyt kokeilemaan ja kokeilu jatkuu edelleen. Sähkö palaa ympäri vuoden ~30€/kk kasveille ...
Ainoastaan pikku-eslit [15-30W] oon hylännyt kokonaan ja 120cm loisteputket häviää seuraavaksi ...

Kiinnostaisi mua itseäni edelleen toki isoa esl'iäkin kokeilla samoinkuin Tampereen Palmun T-Neon-valoja; Edelleen on kokeilematta myös idea, että ostaisin 3kpl lisää noita 2x58W leisteputkivalaisimia jollaisen ostin ~25€ [putkineen] Rakennustorilta: 2x2 metrin alalle saisi hyvän valon niilläkin ....  ;D ;D ;D : ~450W - 43200 lumen ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Minbaari

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 09, 2013, 15:13:56 ip
Natikka kieltämättä on vittumaisen värinen. On se silti ylivoimainen silloin kun haluaa satoa!
Isommassa on parempi hyötysuhde, joten väittäisin että yksi 400W saattaa olla viksuin valinta - ja hyvällä heijastimella tietysti!

Taimivaiheessa ja kasvun alussa lienee monimetalli muutenkin parempi, kuin vain estettisesti. Pelkällä natikalla kasvatetusta kasvista tulee helposti pitkä ja hontelo ...

Mä Natikka se vaan aiheuttaa liikaa kasvua kun ollaan sisätiloissa: Monimetallilla sitä voi hillitä, ja ottaas sitten natikka vasta käyttöön kun on tarkoitus tuottaa hedelmää ...


Uskallan väittää olevani eri mieltä tästä asiasta. Hyvällä tasapainotetun spektrin omaavalla natikalla tulee kyllä tuuheita ja hyvinvoivia kasveja ja pituuskasvu on tasaisempaa kuin monimetallilla. Keraamiset monimetallit sitten ovat asia erikseen, mutta perus monimetalli ei mielestäni ole hyvä valinta. Tämän totesin itse vuoden 2011 kasvatuskaudella: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=8431.120
Vittumainenhan tuo väri kieltämättä on, mutta jos sen voi sijoittaa sellaiseen huoneeseen missä se ei käy silmille, niin silloin se on varmaan ok. Itsellänihän natikka tosin oli vanhassa kämpässä olohuoneessa ja kyllä siihen väriin silmä aika nopeasti tottui.
#816

PP

Lainaus käyttäjältä: Minbaari - tammikuu 10, 2013, 15:24:04 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 09, 2013, 15:13:56 ip
Natikka kieltämättä on vittumaisen värinen. On se silti ylivoimainen silloin kun haluaa satoa!
Isommassa on parempi hyötysuhde, joten väittäisin että yksi 400W saattaa olla viksuin valinta - ja hyvällä heijastimella tietysti!

Taimivaiheessa ja kasvun alussa lienee monimetalli muutenkin parempi, kuin vain estettisesti. Pelkällä natikalla kasvatetusta kasvista tulee helposti pitkä ja hontelo ...

Mä Natikka se vaan aiheuttaa liikaa kasvua kun ollaan sisätiloissa: Monimetallilla sitä voi hillitä, ja ottaas sitten natikka vasta käyttöön kun on tarkoitus tuottaa hedelmää ...


Uskallan väittää olevani eri mieltä tästä asiasta. Hyvällä tasapainotetun spektrin omaavalla natikalla tulee kyllä tuuheita ja hyvinvoivia kasveja ja pituuskasvu on tasaisempaa kuin monimetallilla.


Olen vahvasti samoilla linjoilla natikasta. Ei ole ollut mitään ongelmaa liiasta pituuskasvusta natikalla, ennemminkin toisinpäin chinensien kanssa. Monimetallista ei ole kokemusta.

HSuomi

Melkoista : ) Aika monta sataa menee jos noi sorriin suosittelamt kamat ostaa...

Taidan tyytyä niihin kahteen 250W natikkaan yht 120€ kaikkinennn päivineen. Jos ei ole hyvä tai käy liiaksi silmään ni sitte voi vaihtaa ne polttimot.

sorrii

LainausMelkoista : ) Aika monta sataa menee jos noi sorriin suosittelamt kamat ostaa...


Mähän sanoin että noloa olisi valmista listaa toiselle suositella ..  8) 8)
..lörpottelin aikani kuluksi omistani, ja niitä kokemuksia..
[reilu 200€ on se mun natikkasetti maksanut sopivista tarjouksista - ei se paha ole ottaen laatu huomioon:
Hydrophonics.eu'lla on ollut vastaavia settejä ajoittain tarjouksena, paitsiettä Diamond-heijastinta ei ...]

Ihan kuulostaa hyvältä kaupalta 2x250W natikat 120€'lla
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

HSuomi

Tulipa nyt sitten ostettua 250W monimetalli hintaan 75€. Kuinka kaukana toi pitää olla kasveista ettei pala?

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - tammikuu 11, 2013, 21:37:06 ip
Tulipa nyt sitten ostettua 250W monimetalli hintaan 75€. Kuinka kaukana toi pitää olla kasveista ettei pala?
Laita ensin varovaisesti vähintään 50cm päähän. Monimetalli hohkaa kuumaa, joten kasvit kuivahtavat/palavat helposti.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

HSuomi

tammikuu 12, 2013, 14:36:36 ip #6013 Viimeisin muokkaus: tammikuu 12, 2013, 14:42:26 ip käyttäjältä HSuomi
Noniin MH kytketty. Käyttelin sitä muutaman minuutin päällä mutta päätin vetää johdon eri kautta. Kun kytkin minuutin päästä johdon kiinni ni eipä syty enää. Näky vaan sellasta sinistä plasmaa siellä polttimon sisällä ja kuuluu sirinää. Pitääkö ton antaa jäähtyä jos on ollut päällä ennen uutta starttia? Vai annanko vaan olla päällä ja odotan että jotain tapahtuu?

EDIT: Kyllä se nyt starttasi kun antoi olla muutaman minuutin ilman sähköjä.  :)

sorrii

Mä muistelisin että sytytysten väli pitää olla 20 min.
Joskushan noita tulee sähkökatkoja kuitenkin ...

Aika kestäviäkin voi polttimot olla: Mulla oli 150 wattinen heitin tätiystävän kämpällä työvalona sellaisella 3-jalkaisella telineellä kun tapetoitiin. Siinähän jossain vaiheessa kun sitä taas siirsin huolimattomasti, se kaatui naamalleen maahan kovalla paukkeella. Valualumiininen kotelo repesi parista kohtaa ja kaikki sisuskalut irtosivat, ja lamppu tiet sammui ...

Mä sitten tutkin sitä ettäs jos jotain jäi ehjäksi ja huomasin että virtajohto oli revennyt irti. Kiinnitin sen ja asettelin komponentit "turvallisen näköisesti" siihen kotelon päälle ja pistin töpselin seinään: Siitähän tuo virkosi ... En usko että edes normaali hehkulamppu tai halogeeni olisi kestänyt sitä kolausta.

Mä luulen että se on lähinnä virtalähde joka siinä stressaantuu jos sitä rämppää jatkuvasti päälle...
Ja vaikka MH-lampun elinikä on paljon lyhyempi kuin natikan, on se silti ~10000h. mihin ei moni energiansäästölamppukaan pysty.

Taimivaiheessa riittää että lamppu on vaikka 1m päässä kasveista! Eihän ne taimet hirmuvaloja vaadi. Mä kasvatin hyvällä menestyksellä viime keväänä 80 taimea 30cm mittaan yhdellä Bilteman 45W eslillä! Hyvän heijastimen kanssa tietysti, ja sivuilla seinäkkeet hopeakalvosta ...
Litran ruukkuihin koulittuina sitten sain mahtumaan vielä puolet [n. 40kpl] keittiön nurkkapöydälle 150W monimetallin alle: hyvin riitti n. 1m2 allalle, ja tuli terveitä tuuheita taimia.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

HSuomi

No nytpähän ei ainakaan alkukasvaminen ole valosta kiinni. On kyllä todella miellyttävän värinen toi monimetalli.

Mites muuten topi lämpötila? Ruukkujen päällä lämpömittari näyttää n.+30C. Pöytätuuletin kyllä tohottaa siinä ja vaihtaa tuoretta ilmaa tilalle mutta onko toi silti liikaa? Yöllä kun valot sammuu niin lämpötila toki laskee johku +20-24 paikkeille.

PP

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - tammikuu 12, 2013, 18:12:50 ip
Mites muuten topi lämpötila? Ruukkujen päällä lämpömittari näyttää n.+30C. Pöytätuuletin kyllä tohottaa siinä ja vaihtaa tuoretta ilmaa tilalle mutta onko toi silti liikaa? Yöllä kun valot sammuu niin lämpötila toki laskee johku +20-24 paikkeille.


Tuo on OK kaikille muille paitsi Rocotoille. Mittasitko lämpötilan varjosta vai oliko mittari/anturi valossa? Tuskin siinä on varjolämpötila 30, kun on tuuletuskin. Sitä et sinänsä tarvitse kasvien kannalta eikä MM-lamppua haittaa kuumeneminen.

HSuomi

Normi lämpömittarilla mittasin ja oli siinä ruukkujen päällä eli valossa. Mulla on tuolla turbo pube ja manzano rojo muitten chilien seassa. Pitäskö ne siirtää sitte vähempään valoon johku sivummalle?

PP

Lainaus käyttäjältä: HSuomi - tammikuu 13, 2013, 00:18:48 ap
Normi lämpömittarilla mittasin ja oli siinä ruukkujen päällä eli valossa. Mulla on tuolla turbo pube ja manzano rojo muitten chilien seassa. Pitäskö ne siirtää sitte vähempään valoon johku sivummalle?


Ei se 30 pubeillekaan haitallista ole ja tosiaan mittarin näyttämä ei varmaan ole todellinen lämpötila. Kokeile laittaa mittari varjoon rukkujen väliin tai paperiarkin tms. alle niin näet todellisen ilman lämpötilan.

calm

Lainaus käyttäjältä: PP - tammikuu 13, 2013, 01:40:16 ap
Ei se 30 pubeillekaan haitallista ole ja tosiaan mittarin näyttämä ei varmaan ole todellinen lämpötila. Kokeile laittaa mittari varjoon rukkujen väliin tai paperiarkin tms. alle niin näet todellisen ilman lämpötilan.


Mitä väliä erityisesti sillä ilman lämpötilalla tässä tapauksessa olisi? Kyllä ne chilin lehdetkin ihan yhtälailla saavat lämpösäteilyn päällensä kuin se valossa oleva mittarin anturikin..