Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Larski

Lainaus käyttäjältä: DCX - helmikuu 07, 2013, 18:53:40 ip
mites itäminen onnistuu kuituruukuissa?

Miksipä tuo ei onnistuisi ihan niinkuin missä tahansa muussakin ruukussa. Itse luovuin turve- tms. kuituruukuista ekan kokeilun jälkeen. Vetivät ihan himona homeeseen...

Tuon sun vihreän laatikon alkuperäiset kennoruukut ovat erinomaiset. Omat juurikin samanlaiset taimilaatikot ovat palvelleet hyvin jo useamman vuoden ja just hain toiset samanmoiset.

DCX

Lainaus käyttäjältä: Larski - helmikuu 07, 2013, 19:01:10 ip
Miksipä tuo ei onnistuisi ihan niinkuin missä tahansa muussakin ruukussa. Itse luovuin turve- tms. kuituruukuista ekan kokeilun jälkeen. Vetivät ihan himona homeeseen...

Tuon sun vihreän laatikon alkuperäiset kennoruukut ovat erinomaiset. Omat juurikin samanlaiset taimilaatikot ovat palvelleet hyvin jo useamman vuoden ja just hain toiset samanmoiset.

jees, toivottavasti ei vaan omat rupee homehtumaan (ainakaan ihan heti :P ), valitettavasti vihreän laatikon alkuperäis-ruukkuja ei ennä ole (en tiedä mitä niille on käyny).
kestikö kuinka kauan ennenkun rupes homehtumaan? (että tietää jos ruukunvaihtoa jossain vaiheessa..)

bobster

Unohtu sanoo tosta homeesta. Vajaa viikko. Ei haitannu, Haba iti. (tais kuolla kypäränpoisto-operaatiossa) :)
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

DCX

no jos ei home suurempia haittaa nii ruukunvaihtoo sit ku riittävän isoksi kasvanu :D

Jani M

Nuo maatuu mullan alla todella nopeasti, eli riittää kun tumppaa ne sellaisenaan isompaan ruukkuun. Siinä vaan on pidettävä huoli, että hautaa ne tuon kuituruukun reunatkin mullan alle, muuten ne vaan haiduttaa kaiken veden.

harr1

Sain ebbin valmiiks tuosta Ikean Samla laatikosta. En tiedä mikä meni vikaan.

Kun vesi nousee noin puoleen väliin yläastiasta, astia taipuu ja tippuu alalaatikon sisään.
Joustaa siis keskeltä ja toinen "uloke/kahva" putoaa laatikon sisään. Kerran se toimi poistoletkuun asti.

Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Vai auttaako soran laitto ongelmassa?
En kehtaisi alkaa täyttämään ennenkuin tuon saa tukevaksi.

Larski

Lainaus käyttäjältä: harr1 - helmikuu 07, 2013, 20:31:41 ip
Kun vesi nousee noin puoleen väliin yläastiasta, astia taipuu ja tippuu alalaatikon sisään.
Joustaa siis keskeltä ja toinen "uloke/kahva" putoaa laatikon sisään. Kerran se toimi poistoletkuun asti.

Onko muilla ollut samaa ongelmaa? Vai auttaako soran laitto ongelmassa?
En kehtaisi alkaa täyttämään ennenkuin tuon saa tukevaksi.

Ilmeisesti kyseessä on Fataliin "perinteinen" Ikea-ebbi? Mun rakentelemat tekivät aikoinaan samaa siihen asti että lisäsin sorat. Ehkä se sora tukee kasvilootaa tai sitten veden täyttämä tilavuus laskee riittävästi tms.. Joka tapauksessa, ainakin mulla soran lisääminen korjasi kuvailemasi vian.

harr1

Tämä on hyvä tietää.

Jep, 45l astialla ja muutenkin samoilla osilla. 30l varmaan riitää lannoiteveden määräksi?
Pitänee huomenna pesasta lecasorat ja siirtää Caribbean Red Habanero astiaan.
Kuinka ylös olette laittaneet poistoletkun? Montako senttiä suunnilleen riittää?
Lannotteita löytyy Floran Grow/Micro/Bloom, 5/10/15ml per 10l varmaan ihan hyvät suhteet aikuiselle chilille?

DCX

Lainaus käyttäjältä: Larski - helmikuu 07, 2013, 19:01:10 ip
Itse luovuin turve- tms. kuituruukuista ekan kokeilun jälkeen. Vetivät ihan himona homeeseen...


Lainaus käyttäjältä: Jarok - helmikuu 07, 2013, 20:10:53 ip
Nuo maatuu mullan alla todella nopeasti, eli riittää kun tumppaa ne sellaisenaan isompaan ruukkuun. Siinä vaan on pidettävä huoli, että hautaa ne tuon kuituruukun reunatkin mullan alle, muuten ne vaan haiduttaa kaiken veden.


nomut jos ne on homeisia nii kannattaako silloin antaa maatua mullan seassa?

Larski

Lainaus käyttäjältä: harr1 - helmikuu 07, 2013, 21:36:41 ip
Jep, 45l astialla ja muutenkin samoilla osilla. 30l varmaan riitää lannoiteveden määräksi?

Riittää. Ongelmia ei tuu kuin vasta siinä vaiheessa jos pumppu käy kuivana. Itse pyrin pitämään pöntössä ravinnelitkuja n. 25 l.

Lainaus käyttäjältä: harr1 - helmikuu 07, 2013, 21:36:41 ip
Kuinka ylös olette laittaneet poistoletkun? Montako senttiä suunnilleen riittää?

Nyt alkaa se paljon manattu mutuilu. Tarvittava letkun korkeus riippuu myös letkun halkaisijasta.

Iso letku => imee nopeammin => poistoletku korkealle
Kapea letku => imee hitaammin => poistoletku alas

Omissa ebbeissäni käytin liian kapeaa letkua => veden pinta nousi, vaikka poistoletkun taso oli jo saavutettu. Lopulta käytin poistona kasvilaatikossa olevaa kahvan reikää. Hyvin pelasi.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: DCX - helmikuu 07, 2013, 21:44:36 ip
nomut jos ne on homeisia nii kannattaako silloin antaa maatua mullan seassa?


Ei. Ei ne kyllä mulla ole ehtineet homehtua. En nyt missään aivan ilmatiiviissä tilassa ole niitä pitänytkään. En kyllä silti toiste käytä, aika turhia. Voi ne toki käyttää jos sellaisia omistaa.

HSuomi

Aloin tässä miettimään että olenkohan laittanut tota Nutriforte Tomaatti&Mansikkaravinne + Typpi&Kalsiumravinne- lannotetta edes oikeassa suhteessa?

Purkissa sanotaan että kasvun aikana pitäisi laittaa 15ml mitalla 10litraan 1/2 + 1/3.
Tarkoittaako se että 10 litraan laitetaan puoli mitallista ykköstä ja kolmannes mitallinen kakkosta?

Huru-ukko


sorrii

helmikuu 08, 2013, 12:22:58 ip #6153 Viimeisin muokkaus: helmikuu 08, 2013, 12:24:43 ip käyttäjältä sorrii
Lainaus käyttäjältä: HSuomi - helmikuu 08, 2013, 11:57:26 ap
Aloin tässä miettimään että olenkohan laittanut tota Nutriforte Tomaatti&Mansikkaravinne + Typpi&Kalsiumravinne- lannotetta edes oikeassa suhteessa?

Purkissa sanotaan että kasvun aikana pitäisi laittaa 15ml mitalla 10litraan 1/2 + 1/3.
Tarkoittaako se että 10 litraan laitetaan puoli mitallista ykköstä ja kolmannes mitallinen kakkosta?


Aivan oikein ..

Helpompi tapa, jos haluaa annostella pienempiä määriä on tehdä "stokkiliuos" [molemmista erikseen!]:
Sekoittaa 1/10 suhteessa jauhetta veteen; esim. 6mitallista [6x15ml] jauhetta mitta-astiaan ja vettä [kuumaa] niinettä tulee 9dl [900ml=6x150ml]
Silloin tilavuusmitta menee 1/10 suhteessa, ja voi annostella litran [tai vähemmänkin] kerralla: ½ mitallista vastaa siis 7,5ml/l; 1/3 mitallista on 5ml/l

Mä oon käyttänyt lääkeruiskuja joita löytyy apteekista 2ml - 5ml - 10ml - 20ml ... onpa mulla jopa 150ml ruiskukin. Neulan kun hioo tylsäksi, niin saa paremmin otettua pulloista ...

Oon käyttänyt kotona sellaisia 2dl Frezza-kahvipulloja [1 mitta/1,5dl] joista se litku loppuu sopivan nopeasti, ettei "happane" ... Kesällä kun menee enemmän olen sekoitellut 9dl
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

biblo

Onnistuu siinä missä muuallakin. Helppo siirtää kasvi noista isompaan purkkiin. Uittaa kuidun märäksi ja nyppää pohjan vek-> istuttaa.
"Grow food, not lawns"

HSuomi

Kiitos sorri loistavasta ideasta!

ChiliK

Lainaus käyttäjältä: ChiliK - helmikuu 05, 2013, 09:58:52 ap
Olis tarkotus laittaa joku kivivillassa oleskeleva bacca tommoseen orthexin altakasteluruukkuun. Kysyisin sellaista, että miten tuo istutus, että laitetaanko sinne turvetta vai pelkästään soraa, ja mihin korkeuteen toi kivivilla kannattaa laittaa.


Saiskoos tähän apuja?

Kärsä Babar

Nämä on asioita jotka sinun täytyy itse päättää.
Kivivilla sillain että on sen valitsemasi materiaalin peittämänä.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

harr1

Pesin ebbiin lecasoraa kymmenisen litraa ja nyt ei painu enää laatikko kasaan. Pitänee pestä vielä ainakin 5l.

Vettä tuonne soran pohjalle jää kyllä puoli senttiä. Häviääkö se lamppujen lämmöstä vai pitäskö tuosta olla huolissaan?

sorrii

helmikuu 09, 2013, 13:47:03 ip #6159 Viimeisin muokkaus: helmikuu 09, 2013, 14:14:22 ip käyttäjältä sorrii
Lainaus käyttäjältä: ChiliK - helmikuu 09, 2013, 11:34:45 ap
Lainaus käyttäjältä: ChiliK - helmikuu 05, 2013, 09:58:52 ap
Olis tarkotus laittaa joku kivivillassa oleskeleva bacca tommoseen orthexin altakasteluruukkuun. Kysyisin sellaista, että miten tuo istutus, että laitetaanko sinne turvetta vai pelkästään soraa, ja mihin korkeuteen toi kivivilla kannattaa laittaa.


Saiskoos tähän apuja?


Itse päätettävä tietysti haluatko istuttaa multaan, turpeeseen, soraan, kookokseen, perliittiin ...jne.
Multa ja turve tietysti toimii perinteisesti valmistajan ohjeiden mukaan  8)

Jos sitten haluaa tehdä passiivihydron, täytyy vähän sooloilla eikä valmistajien ohjeita ole. Mä oon aika paljon käyttänyt esim pauliina-ruukkuja passiivihydroina hydrosoralla sekä myöhemmin kookoskuidulla. Siinä on hyvä yrittää tietysti maksimoida se vesitilan määrä, ja siis istuttaa kasvi aika pintaan: Veden maksimipintahan on jokseenkin tarkkaan sen kuution alapinta.
Esim. 17cm paluliinaruukkuun, jonka vesitila normaalisti on 6dl saa menemään hydrolitkua yli litran kun istuttaa sen kuution noin 5cm korkealle välipohjasta. Käytännössä sama sääntö on kookoksella ja perliitilläkin. Kasvin tyvi -juurenniska, juurakko- ei saa olla jatkuvasti veden alla! Soran sekaan "mahtuu" vettä suurinpiirtein 50/50 suhteessa tilavuuteen, eli litrassa soraa on vettä ½ litraa.

Baccatumit on viihtynyt oikein hyvin pelkässä hydrosorassa. Tavallinen Leca-sora ei toimi yhtä hyvin, koska se ei toimi kapillaarisesti, eli ei nosta vettä.
Alussa soraan istutettua kasvi pitää kastella päältä ainakin kuukausi kunnes juuret kasvaa säiliöön. Ja ainakin minä olen huuhtonut soraa päältä senkin jälkeen; ei siitä haittaa ole mun tietääkseni ...

Passiivisena oon kasvatellut baccatumeja, chinensejä, pubescensia - kaikki pärjää; annuumit on mun käsittääkseni hankalampia: luulisin kyllä että nekin pärjää, jos taimesta asti tottuvat.

PS: Ravinteet tietysti vesiviljelyyn sopivat! Itsellä Nutrifoten TomaattiMansikka...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`