Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

DCX

nyt kyllä kallistun tohon uppopumppu järjestelmään, mutta mietin sitä sitte enemmän ku laitan lisää chilejä itämään..

sorrii

LainausPaitsi, että tuollainen tiiveys on mahdotonta, niin tuollainen jaksottainen tiiveyden muutos on vielä mahdottomampaa. Ei jatketa tästä aiheesta tällä foorumilla, katkee eräiden verisuonet jo pienemmästäkin. 

Mitäs tässä hyssyttelemään, jos varoitus on aiheellinen! Kylläpä vaan kaikki pumppujen valmistajat suosittelevat takaiskuventtiiliä noihin pumppuihin ja/tai asettamaan ilmapumppu vedenpinnan yläpuolelle! Onko nuo kaikki pumppuvalmistajat tyhmempiä kuin me chilipäät? Tai akkamaisia pessimistejä?!? Varoitellaanhan täällä monimetallilamppujenkin räjähtämisellä jota mä en ole saanut aikaan puolessa tunnissa, enkä edes kahdessa vuodessa! Voi se silti joskus ....  ??? ??? ???

Pitäisiko laittaa pysyyn koe tyyliin Mythbusters vai uskoa Sorrii'n järjen ääneen  8) 8) 8) : MINÄ kallistun viimeiseen.

Bublerin kansihan ei tietenkään voi olla täysin tiivis; sehän possahtaisi irti äkkiä -tai pumppu  ::)
Kuka osaa silti sanoa kuinka suuri ylipaine tarvitaan että vesi nousee 20-30cm letkussa; ei mun käsittääkseni kovin suuria voimia siihen tarvita.
Pienikin pumppu pumppaa 200l/min ilmaa. Jos sitten letku on 4mm halkaisijaltaan ja ne raot mistä ilma poistuu ämpäristä on pienemmät kuin tuo letku, niin sinne tulee painetta. Koska on varmaa ettei vahinkoa voi sattua? Valmistajat ei halua ottaa sitä pientäkään riskiä joutumisesta korvaamaan.

Mulla on oma lupa ehdottaa täällä foorumilla sensijaan mitä vaan virityksiä: yleensä kokeilen kuitenkin itse  ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

wille

Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 18, 2013, 11:25:22 ap
Kylläpä vaan kaikki pumppujen valmistajat suosittelevat takaiskuventtiiliä noihin pumppuihin ja/tai asettamaan ilmapumppu vedenpinnan yläpuolelle! Onko nuo kaikki pumppuvalmistajat tyhmempiä kuin me chilipäät? Tai akkamaisia pessimistejä?!?


Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 18, 2013, 11:25:22 ap
Valmistajat ei halua ottaa sitä pientäkään riskiä joutumisesta korvaamaan.


Siinäpä se.

Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Larski

Lainaus käyttäjältä: DCX - helmikuu 18, 2013, 10:55:43 ap
onkos sitte uppopumpulla millasia "vaaroja"?

Juuret ainakin voivat päätyä pumpun sisuksiin. Lisäksi jos käyttää esim. mineral magicia tms. pöntön pohjalle kasaantuvaa purua, voi pumppu kärsiä.

Itse olen tykästynyt perinteisiin ilmapumppububblereihin, koskapa yhdellä pumpulla saa helposti pyöritettyä muutamaa pönttöä. Vesipumpulla pyörivät ämpärihydrot tarvitsevat käytännössä jokainen oman pumppunsa.

DCX

noh, pitääpä kattoa sit ku ajankohtaista ;)

Jani M

Mulla oli itselläni ilmapumppu koko viime kesän parvekkeen lattialla, eikä sieltä kyllä vettä lappoutunut. Päätin silti varoittaa, koska niin tekevät valmistajatkin, jokainen saa sitten itse päättää onko se järkevää vai ei. :D

Herpiili

helmikuu 18, 2013, 16:10:38 ip #6226 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2013, 16:17:10 ip käyttäjältä Herpiili
Lainaus käyttäjältä: Jarok - helmikuu 18, 2013, 15:19:44 ip
Mulla oli itselläni ilmapumppu koko viime kesän parvekkeen lattialla, eikä sieltä kyllä vettä lappoutunut. Päätin silti varoittaa, koska niin tekevät valmistajatkin, jokainen saa sitten itse päättää onko se järkevää vai ei. :D


Lappoefektiä en oo itsekään saanut ilmapumpulla aikaan, muutama ilmapumppu on kylläkin hajonnut nopeasti kun ne kumipalkeet ilmapumpun sisällä ovat irronneet tai revenneet. Kasvarioloissa tai vastaavissa saattaa ongelmaksi tulla ilmapumpun kohdalla liiallinen kosteus, joka tiivistyessään saattaa tuollaisen huonosti suojatun sähkölaitteen laittaa oikosulkuun ja sellainenkin tuli jonain kesänä vastaan. Pääasiassa on tullut suosittua uppopumppuja kun niiden kohdalla ei pahemmin ole ongelmia sattunut eteen vuosien varrella ja (muovirunkoisten) ilmapumppujen kestävyys taas tuntuu olevan merkistä riippumatta melko surkea.

edit: Hydorin Ario-sarjan hybridipumput tuntuivat toimivan melko mainiosti.

Ryhis

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - helmikuu 18, 2013, 11:33:02 ap
60-luvulla, silloin kun aurinko oli vielä maapannukakun kiertolainen, keräsin toista tuhatta kiloa jätepaperia.
Oli pakko saada 50 litran akvaarioon ilmapumppu. Kova työ ei riittänyt uuden ilmapumpun hankintaan, mutta
akvaarioliikkeessä, olisiko ollut Akvaario Arena ympyrätalossa, oli myytävänä käytetty pumppu, halvalla.


Voi hönö sinua. Kerätyn jätepaperin sisään piti jemmata kiviä, että pienemmällä keräämisellä olisi saanut enempi kiloja!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

shp

Aika teoreettinen tuo juurien pumpun tukkiminen, kyllä se lapa niitä juuria pätkii, jos ne sinne sisälle kasvavat.
:) ;) :D ;D :o 8) ::) :P :-* >:D ^-^
Lisää lärviöitä tekstin perään, ettei mene liian vakavaksi
Failure is always an option, success rarely.

UnFaced

helmikuu 18, 2013, 22:17:34 ip #6229 Viimeisin muokkaus: helmikuu 18, 2013, 22:26:00 ip käyttäjältä UnFaced
Huomasin juuri yhdessä taimessa vilistävän jonkun vihreän öttiäisen. Noin mm. kokoisen. En ole varma mikä se on kun ehti karkuun, enkä löytänyt toista. Millä kannattais hyökätä tuntematonta vihollista vastaan?

Jos mäntysuovalla niin millä lantraussuhteella?

-V-

Lainaus käyttäjältä: UnFaced - helmikuu 18, 2013, 22:17:34 ip
Huomasin juuri yhdessä taimessa vilistävän jonkun vihreän öttiäisen. Noin mm. kokoisen. En ole varma mikä se on kun ehti karkuun, enkä löytänyt toista.


Muuten kuvaus sopisi kirvaan, mutta harvemmin ihmistä nopeammin juoksevat. Googletapa kuvia, jos näyttäisi tutulta.

Torjunnasta joku muu osaa kertoa paremmin, itsellä on kirvoja vuosien varrella näkynyt yhden käden sormilla laskettava määrä ja jokainen on heti tavattaessa menettänyt yhden kolmesta ulottuvuudestaan. Puun koputus tähän.

UnFaced


Muuten kuvaus sopisi kirvaan, mutta harvemmin ihmistä nopeammin juoksevat. Googletapa kuvia, jos näyttäisi tutulta.

Voipi olla kirva. Värisokeana on aikas hankala tutkia, kun ei niitä erota jos ne ei liiku. Eli siitä saattoi johtua harha että liian nopeasti liikkui.

-V-

Lainaus käyttäjältä: UnFaced - helmikuu 18, 2013, 22:47:17 ip
Voipi olla kirva. Värisokeana on aikas hankala tutkia, kun ei niitä erota jos ne ei liiku. Eli siitä saattoi johtua harha että liian nopeasti liikkui.


Tavallaan mielenkiintoinen pointti. Täällä kyllä pitäisi tilastojen valossa olla porukkaa, jolla on kokemusta kummastakin.

Itse ötökän tunnistaminen olisi sinällään suotavaa, että tietäisi esim. mitä myrkkyjä/luomuaineita käyttää ja kuinka usein. Lisäksi toimenpiteiden tehon arvioiminen vaikeutuu oleellisesti, jos vihollinen pääsee noin helposti näkymättömiin.

Mäntysuovasta senverran, että 5% liuos taitaa olla yleisesti hyväksytty lantraussuhde. Tehoa voi kaiketi parantaa lisäämällä coctailiin ruokaöljyä ja alkoholia, tarkat määrät eivät äkkiseltään tule esille foorumin syövereistä.


Ryhis

Lainaus käyttäjältä: ChiliPark - helmikuu 18, 2013, 18:59:38 ipettei se
kielipuoli vastaanottaja saisi niistä pöpöjä. Tuli hirveä huuto " sä olet kasta vatten...".


Suomenruotsalaisena pahoitin mieleni tästä rasistisesta hyökkäyksestä. Kiusaamista!
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

jaolsten

Jatketaanhan on-topicilla tästä eteenpäin.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

Wonka

Yara Calcinit ja Hydro kombon ec-arvot askarrutavat.
Sekoittelin stokkiliuokset ja lantrasin sitten edelleen käyttöliuokseksi chiliwikin ohjeen mukaan, mutta EC-mittarini mukaan litkut ovat noin puolet laimeampia kuin Chiliwikissä ilmoitetaan. Varmistin asian kalibroimalla mittarini uudelleen ja samoja arvoja näyttää edelleen.
Ovatko wikissä ilmoitetut arvot väärin tai keksisikö joku jonkin muun tekijän joka voisi vaikuttaa?
Ja jos joku toinen jolla on käytössä samat lannoitteet voisi myöskin kokeilla noiden chiliwikin ohjeiden mukaisten laimennoksien ec:n mitata, kun kyseiset lannat ovat täysin uusia tuttavuuksia minulle. Taimet kun ovat jo hyvässä kasvussa enkä haluaisi tappaa niitä väärillä annostuksilla.
:-\

Miquel

Nyt en äkkiseltään löytänyt vastausta ja nolottaa kysyä. :D Mutta siis olisiko noiden NFT:ssä olevien kivivillakuutioiden ympärillä oleva muovi syytä poistaa? Kuutiot ovat aivan äärettömän märkiä niin pohdin jos muovin poisto vähän helpottaisi tilannetta ja samalla kuutio saisi paremmin ilmaa.  ::)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Miquel - helmikuu 19, 2013, 15:05:31 ip
Nyt en äkkiseltään löytänyt vastausta ja nolottaa kysyä. :D Mutta siis olisiko noiden NFT:ssä olevien kivivillakuutioiden ympärillä oleva muovi syytä poistaa? Kuutiot ovat aivan äärettömän märkiä niin pohdin jos muovin poisto vähän helpottaisi tilannetta ja samalla kuutio saisi paremmin ilmaa.  ::)


En oo muoveja poistanut ja hyvin tuntuu kasvavan.

jaolsten

Lainaus käyttäjältä: Miquel - helmikuu 19, 2013, 15:05:31 ip
Nyt en äkkiseltään löytänyt vastausta ja nolottaa kysyä. :D Mutta siis olisiko noiden NFT:ssä olevien kivivillakuutioiden ympärillä oleva muovi syytä poistaa? Kuutiot ovat aivan äärettömän märkiä niin pohdin jos muovin poisto vähän helpottaisi tilannetta ja samalla kuutio saisi paremmin ilmaa.  ::)
Se muovi ohjaa niitä juuri alaspäin, esim. NFT:n suodatinkankaaseen. Jos vesijuuret tulee kivivillasta ulos huoneilmaan, niin ne surkastuvat.
-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Wonka - helmikuu 19, 2013, 14:53:23 ip
Yara Calcinit ja Hydro kombon ec-arvot askarrutavat.
Sekoittelin stokkiliuokset ja lantrasin sitten edelleen käyttöliuokseksi chiliwikin ohjeen mukaan, mutta EC-mittarini mukaan litkut ovat noin puolet laimeampia kuin Chiliwikissä ilmoitetaan. Varmistin asian kalibroimalla mittarini uudelleen ja samoja arvoja näyttää edelleen.
Ovatko wikissä ilmoitetut arvot väärin tai keksisikö joku jonkin muun tekijän joka voisi vaikuttaa?
Ja jos joku toinen jolla on käytössä samat lannoitteet voisi myöskin kokeilla noiden chiliwikin ohjeiden mukaisten laimennoksien ec:n mitata, kun kyseiset lannat ovat täysin uusia tuttavuuksia minulle. Taimet kun ovat jo hyvässä kasvussa enkä haluaisi tappaa niitä väärillä annostuksilla.
:-\


Muuten auttaisin mutta tällä hetkellä yksikään neljästä EC-mittaristani ei suostu toimimaan asiallisesti. Bluelabia odotellaan.
Chiliwikissä on yhdenlainen ohje stokkiliuosten tekemiseen, itse teen aina 1+9 (aiemmin hydroa 1,1 litraa/10 litraa vettä koska on kevyempää kuin kilo/litra) ja vaikka salpietaria kuluu vähemmän voi sitä tehdä vaikka 5 litran pänikällisen ja hydroa 10 litraa.
Riittää joksikin aikaa.
Heti kun saan luotettavan mittarin johon ei tarvitse paristoja vaihtaa 3 vrk välein teen testin ja raportoin sulle.