Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Feint

Pikkasen menee yli hilseen kyl. Lähinnä mietin kannattaako mun edes läträtä tolla pH downilla, vai heitänkö vaan suosiolla kraanavettä ja lannoitetta noille ja toivon parasta? 7,5 pH on varmaan huono, mut 9 pH tappaa varmaan noi ens viikkoon mennessä?

Miquel

Lainaus käyttäjältä: Feint - huhtikuu 15, 2013, 20:07:25 ip
Pikkasen menee yli hilseen kyl. Lähinnä mietin kannattaako mun edes läträtä tolla pH downilla, vai heitänkö vaan suosiolla kraanavettä ja lannoitetta noille ja toivon parasta? 7,5 pH on varmaan huono, mut 9 pH tappaa varmaan noi ens viikkoon mennessä?

Vedenotto ulkoa? Ei olisi bikarbonaattia sotkemassa, huru-ukon artikkelin mukaan.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Feint

Laitoin tipan pH downia lisää, nyt on testiliemi punaista eli alle 5 pH ja asteikko loppuu kesken. On muuten vähän turhauttavaa. Käytän nyt kiusallakin tota, toivottavasti eivät kuole siihen :(

Huru-ukko

Artikkelissa mainitaan muistaakseni typpihapon neutralisoiva vaikutus tuohon bikarbonaatti pitoisuuteen.

Tuosta säätämisestä tulee vaan mieleen eräs hanurin soittaja.
Kun lopetti kappaleen, niin: "Arvaa mitä soitin"......

Feint

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 15, 2013, 21:00:29 ip
Artikkelissa mainitaan muistaakseni typpihapon neutralisoiva vaikutus tuohon bikarbonaatti pitoisuuteen.

Tuosta säätämisestä tulee vaan mieleen eräs hanurin soittaja.
Kun lopetti kappaleen, niin: "Arvaa mitä soitin"......


Säätäminen täällä on pitkälti tätä



en tiiä, jos noi kuolee tohon happoon nyt niin jatkossa meen kraanavedellä ihan suosiolla :/

Huru-ukko

Täältä löytyy  karbonaatti pitoisuuteen joku testi. En ole käyttänyt enkä tiedä onko sillä mitään virkaa...
Pitäisi ehkä itsekkin tuo tilata, minulla on kasteluvedessä sama ongelma muuten, paitsi että minulla PH laskee alle 5. Leivinjauhe taas neutralisoi sen...

Tieto lisää tuskaa.... :D. Iltalukemista

Feint

Jatkoa eiliseen...

Viestien kirjoittamisen aikaan, eli n. klo 21 eilen illalla sain veden pH:n tipahtamaan reilusti alle viiteen. Päätin jättää sen siihen, kun kyllästyin läträämiseen. Nyt otin uuden testin, veden pH jotain 7 paikkeilla. Eihän tässä nyt ole mitään järkeä enää. pH nousee 12h:ssa takaisin samalle tasolle, kuin missä se oli ennen hapon lisäämistä. Huomenna kun palaan töistä kotiin, pH on varmaan siellä 9 nurkilla taas.

sorrii

PH-Downiakin voi laimentaa ...  ::)

Tuli hommattua aikanaan pullot sekä Grow- [=~40% typpihappo] ja Bloom- [=~60% fosforihappo] -versiot. Puolen litran pullot riittää mulla varmaan yli 10 vuotta  :-\
Mä olen lantrannut niitä pikkupulloon 1/10-suhteessa. Lääkerusiskuilla sitten voin annostella vaikka ½ litraan vettä. Tuolla laimennussuhteella menee suurinpiirtein Ph7->PH6 1ml/l ... Raakaa pH-Downia en lähtisi annostelemaan alle 10l annokseen ollenkaan. 2.5ml huumeruiskulla pystyy annostelemaan 0.1ml tarkkuudella.

Ostin Yliopiston apteekista 20ml, 5ml ja 2.5ml ruiskut neuloineen sekä 120ml ruiskun kun se näytti niin villiltä "senkkaneulan" kanssa. [tylsytetyillä neuloilla ylettyy paremmin pulloon ja tuntuu tarkemmalta] Kerroin myyjälle että käytän lannoitteiden ja hivenaineiden annosteluun paprikoiden kotiviljelyssä  ;) - Kassalle kävelin kaulukset pystyssä pälyillen alta kulmien, nykien hermostuneesti niskojani, ja niin että varmasti kaikki näkivät mitä on ostoskorissa  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Feint

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 16, 2013, 11:52:36 ap
PH-Downiakin voi laimentaa ...  ::)




Ongelma ei sinänsä ole pH:n saaminen sopivaan tasoon vettä vaihdettessa, vaan se, että pH heittää jo alle vuorokaudessa ittensä happamasta emäksiseen. Ei paljon hyödytä läträtä pH:n kanssa, kun kraanavesikin on loppupeleissä parempaa tavaraa kuin tuo kemikaaliliemi tuolla :D

sorrii

LainausViestien kirjoittamisen aikaan, eli n. klo 21 eilen illalla sain veden pH:n tipahtamaan reilusti alle viiteen. Päätin jättää sen siihen, kun kyllästyin läträämiseen. Nyt otin uuden testin, veden pH jotain 7 paikkeilla. Eihän tässä nyt ole mitään järkeä enää. pH nousee 12h:ssa takaisin samalle tasolle, kuin missä se oli ennen hapon lisäämistä. Huomenna kun palaan töistä kotiin, pH on varmaan siellä 9 nurkilla taas.


Onko mittari kunnossa???
Vaiko paperilla? Nuo lakmuspaperit näyttää ihan mitä sattuu enkä varsinkaan minä punasokeana voi niillä yrittääkään. Mittarin saa ~30€

Ph pitää mitata valmiista litkusta vasta kun se on seissyt vähän aikaa. Sittenkin oon itselläkin huomannut että esim ämpärissä seisova valmis litku nostaa Ph'ta jonkun verran päivän - yön- aikana. Pitää olla malttia säätämisessä ...

***************

Lukaisin nopeesti tuon Huru-ukon linkin Kekkilän Ph-juttuun. Siellä puhuttiin turveviljelyssä 4-5 PH'sta ja vesiviljelyssä 4.5-5.5 !?!
Mä oon pitänyt vesisysteemeissä 5,8 - 6 ja mullalla/turpeella vähän yli, eli usein käyttänyt samaa litkua laimennettuna ~1/3-osalla, jolloin pH nousee yli 6

Eipä kasvit kauheesti kärsi vaikka pH heittää välillä pykälän verran. Ne reagoi aika hitaasti. Yli 8 pH kyllä varmaan alkaa näkyä jos on kauan ... tai alle 4,5  ???
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

Täähäm menee chattailyksi ...  ;D

Toi on aika kiinnostavaa. Mähän täällä taas arvailen vaan 8) :
Mitenkän alusta?? Uusi lecasora ja pesemätön hydrosorakin voi vähän aikaa nostaa pH'ta.
Muistaakseni pH nousee silloinkin kun kasvit käyttää paljon kaliumia: pienemmällä resolla tiet tuollainen näkyy nopeammin.
Ja jos vesilaitos pitää juuri jotain kalkkiviikkoja  :-\ ?!? Isoja heittoja näkyy etelä-Tampereellakin veden pH'ssa: se vaihtelee 6-8 välillä. Jos on lisätty jotain kalkkia tai muuta ihmekemikaalia niin voihan ne sekoittaa chilipään pasmat ...

Mä oon muuten käyttänyt aika pieniä resoja, kun on pienet kasvatusastiatkin. Vettä 10 - 40l - tuo 40 litraa on ollut parveke-ebbissä kesällä, ja on hyvin toiminut ...
Passiivihydroissa ja ilmastetuissa säiliöruukuissa [aktivoitu-passiivihydro?!?] ollut vettä ½-6 l : Niissä näkyy isoja muutoksia kasteluiden välillä sekä pH'ssa että EC'ssä. Näyttävät kasvit sietävän aika isoja heittoja. Tietysti pienempi astia jossa heitot on suurempia, tulee täytettyäkin useammin korjatulla litkulla.
Mökillä kasvattelin kesällä autopoteissa perliitillä ja kookoskuidulla enkä säätänyt ollenkaan: Lannoitteet vaan järviveteen ja luamua tuli ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Feint

ZenGrow jossa siis pelkästään vettä ja kaks pientä taimea kivivilloissa. pH:n mittaukseen on vain chilitarvikkeesta tilattu härpäke, eli litku ja testipullo johon otetaan vesi ja toi liemi, jonka väri sitten ilmoittaa pH:n. Epäilen hieman tuon tarkkuutta, mutta ei sekään ihan huviksi vaihtele värejä randomisti.

sorrii

LainausZenGrow jossa siis pelkästään vettä ja kaks pientä taimea kivivilloissa. pH:n mittaukseen on vain chilitarvikkeesta tilattu härpäke, eli litku ja testipullo johon otetaan vesi ja toi liemi, jonka väri sitten ilmoittaa pH:n. Epäilen hieman tuon tarkkuutta, mutta ei sekään ihan huviksi vaihtele värejä randomisti.


Ota selvää mikä on vesijohtoveden normi-pH paikkakunnalla. Täällä Etelätampereella näyttää olevan 7 kieppeillä vaikka vesilaitos taitaa ilmoitella enemmän.
Näppituntuma on että lannoitettu vesi menee ~6.5 hujakoille. Varmaan kaikilla sopivilla lannoitteilla ..
Lantraa siitä pH-Downista pikkupulloon 1/10 liuos. Sitä sitten ~½ml/l veteen niin mennään arvaamalla turvalliseen pH6 lukemaan.
Sitä voi sitten -jos haluaa- mittailla vaikka Aku Ankan suikaleilla  8) 8) 8)

Sitä raakaa pH-Downia on vaikea annostella tarkkaan. Ne on kuitenkin tarkoitettu vähän isompiin tankkeihin. Paljonko muuten menee litkua ZenGrow'hun?? 5L ? 10L ?!?

Eipä tuon pH'n heitot käytännössä missään näy ennekuin on kunnolla pielessä. Silloin toki olisi hyvä tietää missä vika! Ja isot heitot näkee värisokeakin sillä paperilla ...
Mä oon kiireessä heitellyt usein rutiinilla tuota Ph-Downia edellä kerrotun mukaan ilman mittaria. 5ml ruiskullisen ämpäriin ... Sitä laimennettua tietysti!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Feint

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 16, 2013, 19:52:39 ip
LainausZenGrow jossa siis pelkästään vettä ja kaks pientä taimea kivivilloissa. pH:n mittaukseen on vain chilitarvikkeesta tilattu härpäke, eli litku ja testipullo johon otetaan vesi ja toi liemi, jonka väri sitten ilmoittaa pH:n. Epäilen hieman tuon tarkkuutta, mutta ei sekään ihan huviksi vaihtele värejä randomisti.


Ota selvää mikä on vesijohtoveden normi-pH paikkakunnalla. Täällä Etelätampereella näyttää olevan 7 kieppeillä vaikka vesilaitos taitaa ilmoitella enemmän.
Näppituntuma on että lannoitettu vesi menee ~6.5 hujakoille. Varmaan kaikilla sopivilla lannoitteilla ..
Lantraa siitä pH-Downista pikkupulloon 1/10 liuos. Sitä sitten ~½ml/l veteen niin mennään arvaamalla turvalliseen pH6 lukemaan.
Sitä voi sitten -jos haluaa- mittailla vaikka Aku Ankan suikaleilla  8) 8) 8)

Sitä raakaa pH-Downia on vaikea annostella tarkkaan. Ne on kuitenkin tarkoitettu vähän isompiin tankkeihin. Paljonko muuten menee litkua ZenGrow'hun?? 5L ? 10L ?!?

Eipä tuon pH'n heitot käytännössä missään näy ennekuin on kunnolla pielessä. Silloin toki olisi hyvä tietää missä vika! Ja isot heitot näkee värisokeakin sillä paperilla ...
Mä oon kiireessä heitellyt usein rutiinilla tuota Ph-Downia edellä kerrotun mukaan ilman mittaria. 5ml ruiskullisen ämpäriin ... Sitä laimennettua tietysti!


4.5-5 litraa menee Zeniin vettä, eli pieni astia tosiaan on. Vedenvaihdon yhteydessä ei oo vaikeeta saada pHta kohdilleen, ongelma nyt vain on, että pH hyppää jopa alkuperäistä korkeammalle todella nopeasti. En vaan käsitä, mistä tuo johtuu. Mittausvirhe todennäköisimmin, mutta aika yliluonnollista silti :(

MonkeyFace

Amppelikysymyksiä. Laitan tulevana kesänä Turbo Pubeja ja Canarioita amppeleihin terassille ja aloin miettimään sellaista asiaa että onko niitä tarpeen jotenkin ankkuroida? Ankkuroinnilla tarkoitan esim jotain siimoja mitkä estäisivät amppeileiden pyörimisen tuulessa. Terassille käy välillä kovia tuulenpuuskia ja mietin vaan että miten ne siinä keinuvat ja pyörivät. Heilumisen seurauksena saattaa oksia katkeilla ja se olisi ikävää. Löytyykö siis komeuksia miten 30cm amppeli käyttäytyy tuulisella paikalla?

Feint

Kysytään taas hölmöjä! Onko noista itävien chilien kypärätempuista haittaa? Mulla on melkeen puolet taimista kärsinyt kypäristä, eikä kaikki siitä ole selvinnyt(osasta kiitos innokkaalle puutarhurille, joka ei voinut pitää sormiaan erossa niistä) ilman epämuodostuneita sirkkalehtiä. Mitä kaikkea nuo kiinni jäävät siemenet aiheuttavat? Sanomattakin selvää, että joskus taimi kuolee siihen. Mutta mitä jos se kasvattaa sirkkalehdet, eikä siemen irtoa kasvista? Kasvaako oikeat lehdet normaalisti, vai tyssääkö homma siihen?

bobster

Jos kasvi kasvattaa sirkkalehdet, niin oikeat lehdet kasvaa ihan normaalisti. Joskus siemen jää sirkkalehden päähän kiinni ja tippuu vasta silloin kun sirkkalehdetkin. Ei hätää.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Feint

Lainaus käyttäjältä: bobster - huhtikuu 18, 2013, 18:03:04 ip
Jos kasvi kasvattaa sirkkalehdet, niin oikeat lehdet kasvaa ihan normaalisti. Joskus siemen jää sirkkalehden päähän kiinni ja tippuu vasta silloin kun sirkkalehdetkin. Ei hätää.


Mulla on Rhomboideumissa nyt siemen kiinni molempien sirkkalehtien päissä, eli pitää ne tavallaan yhdessä. Kaikki viisi muuta seisovat kivivilloissa siemen varren jatkeena  :'(

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Feint - huhtikuu 18, 2013, 18:20:01 ip
Lainaus käyttäjältä: bobster - huhtikuu 18, 2013, 18:03:04 ip
Jos kasvi kasvattaa sirkkalehdet, niin oikeat lehdet kasvaa ihan normaalisti. Joskus siemen jää sirkkalehden päähän kiinni ja tippuu vasta silloin kun sirkkalehdetkin. Ei hätää.


Mulla on Rhomboideumissa nyt siemen kiinni molempien sirkkalehtien päissä, eli pitää ne tavallaan yhdessä. Kaikki viisi muuta seisovat kivivilloissa siemen varren jatkeena  :'(



Jos sirkkalehtiä näkyy tuon verran, kuin kuvassa, voi sen siemenen nyppästä siitä huoletta pois. Se ei haittaa, vaikka sirkkalehdet katkeaa päistä, se ei juuri hidasta ensimmäisten lehtien ilmestymistä. Jos siemenet jää kunnolla "kypäräksi", se tarkoittaa että sirkkalehtiä ei tule siemenen sisältä ollenkaan näkyville. Silloin käy niin, että kasvupiste mätänee ja taimi on menetetty. Parhaimmat tapaukset on minulla olleet sellaisia, että sirkkalehdistä on jäänyt ehkä juuri ja juuri viidesosa jäljelle ja niistä on ihan terve taimi lopulta kasvanut. Toki siinä vaiheessa jo paljon hitaammin, kuin ehjillä sirkkalehdillä alkuun päässeet taimet.

Feint

Lainaus käyttäjältä: Jarok - huhtikuu 18, 2013, 18:41:24 ip
Lainaus käyttäjältä: Feint - huhtikuu 18, 2013, 18:20:01 ip
Lainaus käyttäjältä: bobster - huhtikuu 18, 2013, 18:03:04 ip
Jos kasvi kasvattaa sirkkalehdet, niin oikeat lehdet kasvaa ihan normaalisti. Joskus siemen jää sirkkalehden päähän kiinni ja tippuu vasta silloin kun sirkkalehdetkin. Ei hätää.


Mulla on Rhomboideumissa nyt siemen kiinni molempien sirkkalehtien päissä, eli pitää ne tavallaan yhdessä. Kaikki viisi muuta seisovat kivivilloissa siemen varren jatkeena  :'(



Jos sirkkalehtiä näkyy tuon verran, kuin kuvassa, voi sen siemenen nyppästä siitä huoletta pois. Se ei haittaa, vaikka sirkkalehdet katkeaa päistä, se ei juuri hidasta ensimmäisten lehtien ilmestymistä. Jos siemenet jää kunnolla "kypäräksi", se tarkoittaa että sirkkalehtiä ei tule siemenen sisältä ollenkaan näkyville. Silloin käy niin, että kasvupiste mätänee ja taimi on menetetty. Parhaimmat tapaukset on minulla olleet sellaisia, että sirkkalehdistä on jäänyt ehkä juuri ja juuri viidesosa jäljelle ja niistä on ihan terve taimi lopulta kasvanut. Toki siinä vaiheessa jo paljon hitaammin, kuin ehjillä sirkkalehdillä alkuun päässeet taimet.


Okei, kiitos! Kohta lähtee rhombolta hattu päästä...  ::)

Toivotaan, että lähtee kasvamaan!