Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

nwldx

Itse olen saanut kypäriä helposti pois, laittamalla yöksi pikkutaimen päälle/ympärille märän talouspaperin palan, jolloin kypärä pysyy kunnolla kosteana koko yön. Aamulla on varovaisesti pystynyt vetämään kypärän pois, ilman vahinkoa.

Wolfman

Kypärän irtivetämistä auttaa kostutuksen lisäksi kun puristaa sitä vähän reunoista jolloin se aukeaa hieman "pallomaisemmaksi". Vähän hankala selittää sitä puristamista paremmin ilman kuvaa  ???

Seppo

Nuo ohkaiset, keltaiset siemenkuoret, kuten baccatumeissa on, lähtevät usein itsekseen pois muutamassa päivässä. Kasvi kasvaa niistä ulos.

Taas järeätekoinen ulupica largen siemenkuori ei lähtenyt millään keinolla. Niille kypäräpäisyys tuntui olevan kuolettavaa.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Seppo - huhtikuu 18, 2013, 22:38:32 ip
Taas järeätekoinen ulupica largen siemenkuori ei lähtenyt millään keinolla. Niille kypäräpäisyys tuntui olevan kuolettavaa.


Itse jouduin ottamaan siemenkuoren pinsettien väliin ja skalpellilla vuolemaan sen siemenkuoren auki siitä päältä. Sitten lähti niin, että jäi edes osa sirkkalehdistä ehjäksi. Hankala tapaus oli tuo ulupica largen idättäminen kyllä.

sorrii

Flexuissa näytti kanssa olevan pääsääntö tuo kypärä: Sain neljästä pelastettua kaksi; niissäkin sirkat oli alkuun ~1mm mittaiset kun räjäytin sen kypärän pois  ???

Kuulin että tuota kypäräongelmaa ei juurikaan olisi jos idättää peitettynä, mullassa. Käsittääkseni se verso nousee "perse edellä" maasta niin että latva on alaspäin ja siemen jää maahan matkalla valoon. Keksin tuossa että jos välttämättä haluaa idättää lautalla [mä haluan, että näkee kaiken  :D] niin peittäisi sienemenet jollain kevyellä synttettisellä [ei mätäne, homehdu] harsonpalalla tai pumpulintapaisella, esim. tyynyntäytteellä jonka läpi itu jaksaa puskea ylös ja johon siemen vähän tarttuisi ..  ::)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Olen idätellyt onnistuneesti vermikuliitissa sellaisia varmoja kypäräpäälajikkeita. Tuntuu auttavan vähän siihen ongelmaan. Jotkut kyllä nousee mullastakin aivan väkisin se kypärä päässä.

Chilivaari

Kosteushan siinä on määräävä tekijä. Jos siemen on märkä, se on pehmeä ja sirkkalehdet pääsevät helposti ulos. Kun idätyslautan päällä pitää kantta tai muovikelmua, kosteus siemenen ympärillä on melkein 100%. Ei ole montaa kypäräpäätä näkynyt.
Multaan peittäminen ja muovi hyvin kastellun ruukun päällä on myös aika varma keino. Siirron multaan voi tehdä lautaltakin siinä vaiheessa, kun juuri pilkistää ulos.


Jos taimi on kuitenkin noussut kypärä päässä, pieni muovipussi ympärille ja suihkuttelua usein.


Kuiva huoneilma on useimpien kypäräongelmien taustalla.

sorrii

LainausSiirron multaan voi tehdä lautaltakin siinä vaiheessa, kun juuri pilkistää ulos


Mä olen jo kolme vuotta idättänyt kaikki lautalla; materiaalit vähän vaihdelleet. Nyt ollut kastelumatto stytoksin ympärillä ja kahvisuodatinta paloina /lajike. Eka satsin idättelin pimeässä yläkomerossa ja [Jiffy-] taimilaatikon kansi päällä tuuletusaukot avoinna. Siemenet itivät hyvin, mutta aika nopeasti eli viikossa olivat paperit ihan limaa ja alkoivat tummua ja haista ...
Toisen setin idättelin kansi enemmän raollaan ja pidin ekojen päivien jälkeen pientä valoa päällä muutaman tunnin joka päivä: Nyt ei tullut hometta, limaa eikä mätää, mutta kypäräpäitä tuli ... Kolmas setti samoin.

Olen siirtänyt itäneet taimenalut yleensä vasta kun sirkat ovat kunnolla auki - Jiffy-turvebriketteihin ja kivivillaan. Olen säästänyt vaivan pikkuruukkujen täyttämisen kanssa ja kasvattanut taimia vähän pidempään kuutioissa ja Jiffyissä: isoimmillaan istuttanut terveitä tukevia taimia reilun litran ruukkuihin vasta 40cm korkeina!

Joitakin huonommin [=hitaammin] itäneitä en ole jaksanut odotella vaan istutellut heti kun siemen alkaa työntämään parin millin juurta: Niiden onnistumisprosentti on ollut aika huono! Jotenkin musta tuntuu että parempi on joko idättää alusta asti kuutiossa, briketissä tai mullassa tai sitten lautalla odottaa että ne sirkat ovat auki.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Miquel

Itse luulin saaneeni jonkinmoisen ahaa elämyksen. Kun idätin kivivillassa niin vältin kypäräpäät sillä kun en jättänyt siementä sellaisen avonaisen poteron pohjalle, vaan sotkin poteron umpeen hammastikulla kivivillaa repien. Havaintoni mukaan kypärä näin jää varmimmin pois kun itu joutuu niin sanotusti taistelemaan tiensä ulos kasvualustasta.  ::)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

Whili

Lainaus käyttäjältä: Miquel - huhtikuu 19, 2013, 16:27:57 ip
Itse luulin saaneeni jonkinmoisen ahaa elämyksen. Kun idätin kivivillassa niin vältin kypäräpäät sillä kun en jättänyt siementä sellaisen avonaisen poteron pohjalle, vaan sotkin poteron umpeen hammastikulla kivivillaa repien. Havaintoni mukaan kypärä näin jää varmimmin pois kun itu joutuu niin sanotusti taistelemaan tiensä ulos kasvualustasta.  ::)

Juurikin näin !!
Märästä siemenesta sirkat blumpsahtaa ylös ilman suurempia vaikeuksia.
Idätyksessä lämmön lisäksi on tärkeää kosteus ja myös tuuletus, ettei pääse home yms. tummuminen iskemään.

Miquel

Lainaus käyttäjältä: Whili - huhtikuu 19, 2013, 16:35:38 ip
Lainaus käyttäjältä: Miquel - huhtikuu 19, 2013, 16:27:57 ip
Itse luulin saaneeni jonkinmoisen ahaa elämyksen. Kun idätin kivivillassa niin vältin kypäräpäät sillä kun en jättänyt siementä sellaisen avonaisen poteron pohjalle, vaan sotkin poteron umpeen hammastikulla kivivillaa repien. Havaintoni mukaan kypärä näin jää varmimmin pois kun itu joutuu niin sanotusti taistelemaan tiensä ulos kasvualustasta.  ::)

Juurikin näin !!
Märästä siemenesta sirkat blumpsahtaa ylös ilman suurempia vaikeuksia.
Idätyksessä lämmön lisäksi on tärkeää kosteus ja myös tuuletus, ettei pääse home yms. tummuminen iskemään.

Ja toimineehan tuo myöhemmässäkin vaiheessa olevalle, vaikka liki 10cm mittaiselle kypäräpäälle? Hautaa sen vain jonnekkin. Villaan tai turpeeseen tai tai tai.  :)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

sorrii

Jospa laittaisi kypäräpää-verson kyljelleen ja peittelisi ohuesti. Sieltä sitten nousisi -jos nousisi- pää ilman kypärää ja tulisi alussa kivasti juuripintaa  :o

Luin jostain oppaasta ylipitkien tomaattien istuttamiseen kikan, että laittaa makuulle, niin koko varren mitta kasvattaa lämpimään maahan juuria. Se latvus kyllä lahtee ylös sitten. Yleensähän monet yrittää istuttaa vaan syvään jolloin juuret joutuu liian kylmään maahan...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Pirunpalko

Moikka!

Ensimmäiset omat chilin siemenet itäneet ja kokoa on kasvista riippuen 2-10cm. Mullassa olevia taimia koskien, missä vaiheessa chilien elinkaarta kannattaa antaa mullan alkaa kuivahtamaan kasteluiden välissä, ettei juuret alkaisi homehtua? Tasaisesti olen isoimpia siirtänyt Herbien IndoorGardenista kukkamultaan kasvamaan.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Pirunpalko - huhtikuu 19, 2013, 22:36:23 ip
Moikka!

Ensimmäiset omat chilin siemenet itäneet ja kokoa on kasvista riippuen 2-10cm. Mullassa olevia taimia koskien, missä vaiheessa chilien elinkaarta kannattaa antaa mullan alkaa kuivahtamaan kasteluiden välissä, ettei juuret alkaisi homehtua? Tasaisesti olen isoimpia siirtänyt Herbien IndoorGardenista kukkamultaan kasvamaan.


Ei ne juuret homehdu, jollei se multa ole jatkuvasti litimärkää tai jos aluslautasella ei makuuta vettä. Jos osaa kastella tasaisesti ja maltillisesti, niin ei mullan tarvitse välttämättä antaa kuivahtaa ollenkaan.
Multa tulee siis pitää kosteana, ei märkänä.

Pirunpalko

Lainaus käyttäjältä: Hubert - huhtikuu 19, 2013, 22:57:44 ip

Ei ne juuret homehdu, jollei se multa ole jatkuvasti litimärkää tai jos aluslautasella ei makuuta vettä. Jos osaa kastella tasaisesti ja maltillisesti, niin ei mullan tarvitse välttämättä antaa kuivahtaa ollenkaan.
Multa tulee siis pitää kosteana, ei märkänä.


Kiitokset vastauksesta! (Kaataa ylimääräisiä vesiä aluslautaselta lavuaariin)   8)


Pirkka

Minkälaisesti Chilit kestää kylmää tai no lähinnä sitä tässä mietin ääneen koska voin roudata noi puskat lasitetulle parvekkeelle. Kohtuu lämmin viikonloppu ollut täällä eteläsuomessa niin käytin jo suurimman osat ulkona ja toin sisälle yöksi.  ::)

punkgrower

Tarvitsevatko hedelmät kypsyäkseen ns. suoraa valoa? Minulla teltassa olevilla kasveilla on hieman liiankin tuuhea latvakasvusto ja näin edes 600w spna ei pääse valaisemaan kunnolla sen läpi. Esim. Aji Fantasyssa on paljon kypsän kokoisia podeja mutta ne eivät muuta väriään ollenkaan. Ovat tumman ja vaalean vihreitä kaikki. Sama on myös Black Scorpion Tonguessa etta ihan kasvin tyvessä kasvaa 4 podia ,mutta nekään eivät saa juuri ollenkaan valo ja ovat olleet saman värisiä koko kasvun ajan. koko kyllä on hieman kasvanut.  Varsinkin edellisessä on alhaalla vielä vähemmän valoa ,kuin ajilla.
Olen tosiaankin ihan aloitteleva kasvattaja ja ei ole kokokemusta chilien kypsyttelystä ollenkaan ennen tätä kasvatusta. Voihan olla että kaikki on ihan hyvin ja olosuhteen ovatkin hyvät ,mutta kun ei ole tietoa ,niin ei ole myöskään taitoa tehdä asiolle mitään mikä auttaisi kypsymiseen.
Minun päiväkirjastani näkee hieman kasvien tilannetta jos siitä on apua vastaukseen. 8) http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12855.0
Voin pyydettäessä kertoa lisää kasveista tai laittaa kuvaa senventääkseen asiaa.

sorrii

Eipä kypsyttelyyn erikoisemmin valoa tarvitse. Podien kasvattamiseen kyllä ...

Mä toin viime syksynä(kin) kasvihuoneesta ja ulkoakin isoja kasveja kodin lämpöön kypsymään. Ne puskat joita valaisin jatkoivat kasvuaan, kukintaa ja uusien raakileiden kehittelyä. Ilman lisävaloa olevat vaan kypsyttää omia aikojaan ne hedelmänsä, eivätkä kasva juurikaan.

Aji Fantasy -kuten monet muutkin isohedelmäiset baccatumit- ovat hitaita kypsymään. Ei mun mielestä kypsy yhtään nopeammin tehovaloilla kuin joissain nurkassa hajavalossa. Lämmin toki auttaa kypsymistä. Tällä hetkellä muuten kypsyy pari viimeistä hedlmää fantasystä joka teki ne raakileensa keskitalvella ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Podit ei tarvitse suoraa valoa, ne kypsyy kyllä siellä lehtien allakin.

sorrii

LainausPodit ei tarvitse suoraa valoa, ne kypsyy kyllä siellä lehtien allakin.


Näin tosiaan. Mä olen havainnut esim. aurinkoisella ikkunalla että monesti podeja tulee enemmänkin varjon puolelle. Tuossa aikaisemmassa mainitsin ettei tarvitse koko kasvi erityisemmin (lisä-)valoa jos haluaa vain kypsytellä valmiit raakileet kypsiksi, kuten syksyllä, jonka jälkeen kasvit menee kompostiin tai tulevat leikatuksi alas.

Mä säilytin viime kesäisiä kasveja muutamia talven yli: Syksyllä alunperin toin sisään etteivät menisi raakileet hukkaan. Eipä satoa olisi ehtinyt ulkona paljon kypsyä! Päätin sitten sadon kypsyttyäkin säilyttää noita talven yli enkä leikellyt kovin paljoa. Isot puskat [aji cristal, aji finlandia, aji fantasy] alkoivat tehdä satoa [=raakileita] joskus tammikuussa ja leikkaan -olen osan leikannut- ne pieniksi tässä keväällä kun uusi kasvukausi alkaa: Niistä ehtii tulla komeat puskat vielä' ennen kesää.

Tuolla systeemillä en tietenkään viitsi tuhlata kallista sähkövaloa enempää kuin tarvitaan: Olen antanut valoa niin kauan kun kasvit kukkivat ja tekevät hedelmää. Kun sitten puskissa on "tarpeeksi" [=muutama] hedelmää, olen lopettanut lisävalon antamisen ja nauttinut päivittäin tuoreita chilejä koko kevättalven ja tehokkaammat valot ovat taimien ja noiden "bonchien" ilona...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`