Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Metikka

Onko näin voimakas halkeilu/korkaantuminen normaalia?
Uskaltaako noita käyttää ruonalaittoon sellaisenaan vai tulisiko "halkeamat" poistaa?

Ensimmäistä kauttani kasvatan, ja tänä iltana keräsin parikymmentä kypsää Habaneroa, joissa kaikissa on samaa ongelmaa. Raaoissa ei niinkään.
Nämä on kerätty kasvihuoneesta, jossa on aikamoinen ilmankosteus, mutta esimerkiksi samoissa olosuhteissa kasvavassa Pink Habanerossa ei ole merkkiäkäään halkeilusta.


Huru-ukko

Pelkkä kosmeettinen haitta. Ja sitten syömään  :).

Metikka

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 04, 2013, 22:25:41 ip
Pelkkä kosmeettinen haitta. Ja sitten syömään  :).


Kiitoksia nopeasta vastauksesta!
Aloittelija turhaan hätäilee...  :P

narttu

hei olen miettinyt sellaista asiaa että kuinka monta sukupolvea chilin siemenet pysyy itävinä? eli jos otan emäkasvista siemenet ja kasvatan niistä uuden ja otan taas siitä uudesta siemenet niin onko itävyys jo paljonkin heikentynyt?
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

bobster

Kaikkea sä mietit. :D Kyllä ne lähes kaikki kypsistä podeista otetut siemenet itää, riippumatta sukupuusta.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

unenkuva


Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: hortonoomi - elokuu 05, 2013, 10:20:05 ap
hei olen miettinyt sellaista asiaa että kuinka monta sukupolvea chilin siemenet pysyy itävinä?

Tiede tuntee vastauksen: yli 10.000 sukupolvea baccatumeita ja melkein yhtä paljon chinenseitä.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5272.msg55907#msg55907
Mutta sitä ennenkin ne ovat kukoistaneet, joten vastaus on luultavasti satoja tuhansia vuosia.

narttu

kiitti vastauksista :D  .nyt ei sitten tarvitse surra etten saisi starfishiä ensikeväänä.mulle on tainnut näiden chilinkasvatus vuosien aikana käydä niin että olen ostanut valmiin chilikasvin jonka siemenet ovat olleet ns. hedelmättömiä(luin täältä foorumilta että sellaisia jalostettuja kasveja voi tulla vastaan)
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

Bruce Willis

Ja muista että tämä on aloittelijoiden osio jotenka kysy vain rohkeasti jos on kysyttävää  :) tai jokin askarruttaa mieltäsi.

sorrii

Montaa lajia kun kasvattelee lähekkäin, niin ylläreitten [=risteytymien] mahdollisuus kasvaa. Mun Aji Cristalit ainakin alkaa olla kymmenen eri baccatumin ristetymiä kun aloitin muistaakseni 2009 tilaamalla Fataliilta .. Ja tietysti kokeillut sen jälkeen lähes 100 eri lajia, joista baccatumejakin varmaan ~30. Ahtaissa tiloissa jne...

Mä olen yrittänyt vähän pitää omieni lajipuhtautta yllä käyttämällä siemeniä vanhemmasta päästä: 2009 vuoden siemenetkin iti 50% varmuudella vielä keväällä ...
Chilit ristetyy aika helposti ja kun vielä monet lajit ovat valmiiksi risteytymiä niin monenlaista sitä tulee vastaan  :-\
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

narttu

nyt selkis taas muutama mysteeri joista olen ukkoni kanssa vääntänyt kättä,en ollut tuota asiaa tullut koskaan ajatelleeksi :o.en siis olekkaan sekoittanut siemeniä vaan on tapahtunut pientä risteytymää chilieni kesken ???
parvekelaatikoissa ja isoissa muovilaatikoissa 5-8 taimea 4 vuoden ajan selittää näköjään paljon
kiitti sorrii infosta
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

Larski

Lainaus käyttäjältä: sorrii - elokuu 05, 2013, 14:02:51 ip
Montaa lajia kun kasvattelee lähekkäin, niin ylläreitten [=risteytymien] mahdollisuus kasvaa.

Mahdollisuus kasvaa, mutta ei ne silti helposti itsellään ristiin pölyty. Omalla, n. 6 m2 lasitetulla parvekkeellani on kasvanut vuodesta 2008 alkaen yhteensä n. 70 eri lajiketta, muutamisen kymmentä kerrallaan. Vielä en ole onnistunut vahinkoristeymiä tuottamaan, vaikka parveke on niin täynnä puskaa ettei itse mahdu mukaan. Ahdasta kasvatustilaa on siis mielestäni turha syyttää risteymistä. Jos kasvatat esim. ahtaalla avoparvekkeella, lienevät pölyttäjät pääasiallisia syypäitä risteymiin.

KP78

Vahingot käy ilmi jos joka vuosi kasvattaa edellisen vuoden siemenistä uusia... Saa nyt nähdä montako puskaa jää ensi vuodelle (pienelle) parvekkeelle, noin 30 puskaa on vähän liikaa...

narttu

morgen osaatteko kertoa miksi medina on tiputtanut jo 3 podia raakileena(noin 3-4 cm pituisina)?muissa chileissä ei moista ilmiötä ole tapahtunut ja kaikilla täysin sama hoito/elinolosuhteet help me ???
p.s chinesessä jo yksi iso nuppu JIPPIII :)
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

KP78

Capsicumit on fiksuja kasveja. Jos olosuhteet ei täsmää, kukkia ja podeja tiputellaan.
Ootkos lannottanu, puutarhan kesä on hyvää lannotetta (1kg 9.90e prismassa).

Habanervous

Pikakysymys: sopiiko growhow:in puutarhan täyslannos N-P-K 16-9-22 millään tapaa chileille? Annostuksena 0,5rkl /10l vettä (eli 7,5ml/10l , 1,3ml/1l)? 1,3 kertoimella typpi nousee melko korkeaksi ainakin chinenseille?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Habanervous - elokuu 12, 2013, 16:55:06 ip
Pikakysymys: sopiiko growhow:in puutarhan täyslannos N-P-K 16-9-22 millään tapaa chileille? Annostuksena 0,5rkl /10l vettä (eli 7,5ml/10l , 1,3ml/1l)? 1,3 kertoimella typpi nousee melko korkeaksi ainakin chinenseille?


Kuulostaa ihan toimivalta, ainakin kasvuvaiheeseen. Ei se niin kaukana ole esimerkiksi puutarhan kesästä, jonka N-P-K on 13-7-20.

harr1

Useampi vuosi tässä tullut chilejä kasvateltua ja mietin pitäisikö valaistusta päivittää helpompaan/siistimpään.
Nykyään mulla on olohuoneen lattialla ikean ebb ja viereseltä pöydältä valaisee 3x50w ESL.

Tulis varmaan siistimpi lopputulos, jos hommais isomman lampun ja iskis ketjut kattoon. Natikasta ei mitään kokemusta ja ledit tuntuu olevan aika hintavia.

Onko natikan valo niin häiritsevä, että sitä ei kehtaa virittää tuonne? Löytyiskö joltain kuvaa käytössä?
Suurinosa myytävistä LED-lampuistakin tuntuu olevan häiritsevän värisiä.

PP

Lainaus käyttäjältä: harr1 - elokuu 12, 2013, 22:26:52 ip
Onko natikan valo niin häiritsevä, että sitä ei kehtaa virittää tuonne? Löytyiskö joltain kuvaa käytössä?
Suurinosa myytävistä LED-lampuistakin tuntuu olevan häiritsevän värisiä.


Kuvittele keltainen katuvalo olohuoneeseen. :D Sen värisiä ne kutakuinkin on ja ainakin 400 ja 600 wattisissa taitaa olla enemmän tehoa kuin katuvaloissa. Kuvasta on hankala ymmärtää kirkkautta eikä valon väriäkään tajua kunnolla.

harr1

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 12, 2013, 23:10:56 ip
Lainaus käyttäjältä: harr1 - elokuu 12, 2013, 22:26:52 ip
Onko natikan valo niin häiritsevä, että sitä ei kehtaa virittää tuonne? Löytyiskö joltain kuvaa käytössä?
Suurinosa myytävistä LED-lampuistakin tuntuu olevan häiritsevän värisiä.


Kuvittele keltainen katuvalo olohuoneeseen. :D Sen värisiä ne kutakuinkin on ja ainakin 400 ja 600 wattisissa taitaa olla enemmän tehoa kuin katuvaloissa. Kuvasta on hankala ymmärtää kirkkautta eikä valon väriäkään tajua kunnolla.

Hmm, olisko ehdottaa jotain asumisystävällistä ratkaisua? Löytyykö vaaleaa valoa tuottavia ledejä?
Löytyiskö isommalle ESL jotain koteloa, joka suuntaisi valon alaspäin ja saisi katosta roikkumaan?

ESL tosiaan huomas et matalemmat värilämmöt tuotti kusenkeltaista valoa ja ei se oikein mukavalle näyttänyt. Nykyiset lamput taitaa olla 6500k ja ei häiritse juurikaan.