Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Pavla

Lainaus käyttäjältä: x46900 - elokuu 15, 2013, 10:36:30 ap
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 15, 2013, 10:22:48 ap
Viisaat ovat sanoneet, että Suomessa on kaksi vuodenaika. Kesä ja paska. Ja kesä on ohi.


Missä vaiheessa kesä on niin totaalisesti ohi, että kannattaa nostaa kasvit sisälle kypsyttämään satoa? Vai onko kuitenkin valo lämpöä tärkeämpää ja kannattaa pitää ulkona mahdollisimman pitkään?


Eikös aina puhuta siitä hallasta ja muutamasta plusasteesta?

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Chi - elokuu 15, 2013, 10:39:29 ap
Lainaus käyttäjältä: x46900 - elokuu 15, 2013, 10:36:30 ap
Lainaus käyttäjältä: Räyhis - elokuu 15, 2013, 10:22:48 ap
Viisaat ovat sanoneet, että Suomessa on kaksi vuodenaika. Kesä ja paska. Ja kesä on ohi.


Missä vaiheessa kesä on niin totaalisesti ohi, että kannattaa nostaa kasvit sisälle kypsyttämään satoa? Vai onko kuitenkin valo lämpöä tärkeämpää ja kannattaa pitää ulkona mahdollisimman pitkään?


Eikös aina puhuta siitä hallasta ja muutamasta plusasteesta?

Ajattelin ainakin pitkälle ensikuuhun vielä pitää kasvarissa, osittain pakonkin edessä, sääarvauksia täytyy tietty seurata sitä tarkemmin mitä syvemmälle syksyyn mennään..  :-\
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

humanpro

Satoa kypsyttelen itsekin vielä toistaiseksi tuossa rivarin patiolla, mitään kasvaria ei ole joten ovat vaan ruukuissa räystään suojassa.  Huomasin tuossa senkin että kun mulla on ns helvetisti hämähäkkejä tuossa pihalla jostain syystä, niin ei ole juuri mitään tuholaisia chileissä näkynyt. Pöydän päällä jonkun matkaa irti maasta ovat.

Pitää nyt tarkkailla ja miettiä milloin noita ottaisi sisälle, kovasti ne vieläkin pukkaa kukkaa ja podien alkuja tulee koko ajan lisää.

Whili

Kukkia kannattaa ulkokasveista ruveta jo hieman nyppimään, kun ei ne kuitenkaan ehdi satoaan kypsyttämään ja kylmillä keleillä
hedelmöittyneistä podeista tulee yleensä pieniä. Ja jos rehut meinaa tuoda sisälle lamppujen alle, niin tekevät kohta runsaasti uusia kukkia.

Kipu

Moro taas kaikille  8) Lemon dropin idättämisestä on nyt 9,5 viikkoa ja chili näyttää tältä: http://i7.aijaa.com/b/00265/12561706.jpg
Olen melko mutu-tuntumalla edennyt mutta kysyisin nyt että olenko kasvattanut chilin päin mäntyjä?  :D Nuppuja on jo ilmestynyt ja isoin alkaa pian avata jo valkoista kukkaa. Valaistusta kyllä löytyy esl muodossa. Miten tulisi edetä tästä eteenpäin? Ruukun koko on ehkä 7-8 litraa, en ole varma. Mixasin ruukkusoraa, kukkamultaa sekä kookoskuitua sekaisin. Tuleeko tästä mitään?

wille

Lainaus käyttäjältä: Kipu - elokuu 15, 2013, 14:45:24 ip
Tuleeko tästä mitään?


Ihan hyvältä näyttää. Lemon Dropit tuntuu tossa vaiheessa olevan aina tuommoisia huiskuja. Lehdet ovat  kuitenkin hyvän väriset ja kasvikin on jo haarautunut. Kyllä se siitä.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

sorrii

Lemondroppi sisällä ...  ::)

Mä vein wanhan LD'n ulos toukokuun alussa. Satoa pukannut koko kesän. Viihtyy hyvin sekä kuumassa että kylmässä. Varjossa ja auringossa. Ainakin mun LD't ovat olleet parhaiten kylmässä viihtyvää lajia kaikista mun chileistä. Syksyllä tuo vanhus kukki innolla kun rocotot tekivät kuolemaa...


Tässä tuore kuva - akka tietysti hukannut kaikki vanhat ...

Tänä[kin] syksynä annan tuon olla ulkona pakkasiin asti. Ehkä tällä kertaa en helly viimehetkellä tuomaan sitä sisään  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

harr1

Täälläkin tehnyt ison sadon Lemon Dropi ikkunalla aika pienessä ruukussa. Joka päivä siitä on saanut pari chiliä kerätä ruuan laittoon ja kokoajan uusia podeja on tulossa.

1. Olis nyt idätyslautalla tulossa kolme uutta lajiketta ja tarkoitus olis ebbiin ne siirtää.
Mihin noi nyt kannattas siirtää seuraavaks kum alkaa itämään? Villakuutioon ja ebbiin? Vielä reikäruukku ympärille?
Pelottaa vähän hukkuuko ne sinne/jää lecasoran alle...

2. Pitäs myös saada nuo entiset chilipuskat ebbistä pois. Yhden leikkelin jo pätkäks ja yritin sitä irrotella, tuntuu lähtevän koko ylälaatikko mukana. Aikamoinen juurikasa siellä tuntuu olevan. Pitääkö vaan ottaa soraineen irti ja rueta taas pesemään lisää soraa(on muuten vittumaista hommaa)?

Kipu

elokuu 19, 2013, 15:40:36 ip #6848 Viimeisin muokkaus: elokuu 19, 2013, 16:00:49 ip käyttäjältä Kipu
Käytin taas tänään lemon droppia ja naga morichia ulkona karaistumassa. Auttamattahan tässä myöhässä ollaan kun laitoin vasta kesäkuun 9. pv siemenet itämään. Tunnin verran annoin aurinkoa, huomenna voisi sitten pitää vaikka 2h jne... Mitä luulette, onnistuuko mun naga talvehtimaan 50W esl lampun alla? Olen foliosta taiteillut 40-50cm varjostimen siihen. Lemon drop alkaa tuuheutua mukavasti ja uusia haaroja tuntuisi kasvavan  :)

Edit: Sitten vielä kysymys lemon dropista: kannattaako tälle jotain tehdä? http://i10.aijaa.com/b/00466/12576484.jpg Melkoisen huiskaksi päässyt kasvamaan. Pitääkö sitä katkoa jotenkin? Olen siis oikeasti ihan ulapalla kasvattelusta eikä lähipiirissä ole ketään joka antaisi akuuttia neuvoa.

bobster

Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

PP

Lainaus käyttäjältä: Kipu - elokuu 19, 2013, 15:40:36 ip
Edit: Sitten vielä kysymys lemon dropista: kannattaako tälle jotain tehdä? http://i10.aijaa.com/b/00466/12576484.jpg Melkoisen huiskaksi päässyt kasvamaan. Pitääkö sitä katkoa jotenkin? Olen siis oikeasti ihan ulapalla kasvattelusta eikä lähipiirissä ole ketään joka antaisi akuuttia neuvoa.


Lemon Dropia on koko lailla mahdoton saada kasvamaan tuuheasti ja tukevasti. Se on heikkorunkoinen, korkea ja tukea vaativa lajike hyvissäkin oloissa. Tuon taimen voisi latvoa katkomalla oksien kärjet pois. Se saa kasvin tekemään uusia haaroja lehtihangoista, mikä tekee siitä edes vähän tuuheamman.

Caide

Lainaus käyttäjältä: PP - elokuu 19, 2013, 21:23:13 ip
Lainaus käyttäjältä: Kipu - elokuu 19, 2013, 15:40:36 ip
Edit: Sitten vielä kysymys lemon dropista: kannattaako tälle jotain tehdä? http://i10.aijaa.com/b/00466/12576484.jpg Melkoisen huiskaksi päässyt kasvamaan. Pitääkö sitä katkoa jotenkin? Olen siis oikeasti ihan ulapalla kasvattelusta eikä lähipiirissä ole ketään joka antaisi akuuttia neuvoa.


Lemon Dropia on koko lailla mahdoton saada kasvamaan tuuheasti ja tukevasti. Se on heikkorunkoinen, korkea ja tukea vaativa lajike hyvissäkin oloissa. Tuon taimen voisi latvoa katkomalla oksien kärjet pois. Se saa kasvin tekemään uusia haaroja lehtihangoista, mikä tekee siitä edes vähän tuuheamman.

Mulla on Lemon Drop-pistokkaista tullut hienoimpia, sellaisia puskamaisia, mitkä harroittuu alle kymmenestä sentistä jo luokkaa kymmeneen haaraan. On myös pysynyt suht pienenä.

narttu

jos oon täältä foorumilta oikein tavannut/ymmärtänyt, tein keväällä oikein majesteetti virheen.  :-[
tempasin itselleni jäävät pikkutaimet partsille heti kun aurinko rupesi lämmitämään,nyt ne onkin sitten 70-150 cm korkuisia. ??? toiset ystäville annetut (pitempään sisällä olleet) taimet ovat 5-25 cm korkeita ja täysi poditus käynnissä.  :'(  pitäisikö katkoa latvoista ?onko siitä muuta hyötyä kun että saan kasvit helpommin roudattua sisälle.kukkien nyppimisestä on ollut juttua,joten kaippa sitäkin tarvii harrastaa. :-\
nimimerkillä:hullu saa olla mutta ei tyhmä  ;)
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

Kipu

elokuu 20, 2013, 10:55:42 ap #6853 Viimeisin muokkaus: elokuu 20, 2013, 10:58:53 ap käyttäjältä Kipu
Joo tuo Lemon Dropin ominaispiirre eli ohut ja pitkä onkin ollut tiedossa. Otinkin nyt yhdestä oksan varresta pistokkaan ja tummassa lasipullossa saa nyt juurtua veden kanssa. Istutetaanpa uusi  :) Ja tässähän on vasta koko chiliharrastus aluillaan eli aikaa tulee olemaan ja oppimista. Kiitos taas kaikille!

Lainaus
Mulla on Lemon Drop-pistokkaista tullut hienoimpia, sellaisia puskamaisia, mitkä harroittuu alle kymmenestä sentistä jo luokkaa kymmeneen haaraan. On myös pysynyt suht pienenä.


Nimenomaan tätä mietinkin! Kiitos vahvistavasta viestistä. Voisi kai tänne ihan oman topicin aloittaa omista kasvatuksista mikäli kasvattajilla on sitä täällä saitilla tapana tehdä  :)

Miquel

Esitän eriävän näkökulman keskusteluunne lemon dropin kasvutavasta.
Ensimmäisiä lemon droppejani ikinä joten vahvaa tietämystä asiasta ei ole, mutta tässä tarina omasta kasvistani joka jää jatkossa toimittamaan huonekasvin virkaa. Kuvat puhukoot puolestaan. :)



Taimi nft:ssä joskus keväällä. Tarinan kasvi toisena vasemmalta. Kasvaa edelleen samassa 8x8cm kivivillakuutiossa joka sittemmin päätyi passiivihyrdoon pelkän soran sekaan.





2.6.2013 Lemon drop haistoi ensimmäistä kertaa ulkoilman. Melko naurettava risu, nyt kun kattelee.  :D





Lemon drop juuri äsken kuvattuna. Pituutta lattiasta latvaan 135cm ja runko n. 12mm vahva ensimmäisen 40cm matkalta.
Latvassa vihreitä podeja n. 30 kpl. Kasvuun en ole puuttunut muutoin kun poistamalla rungon alaosasta versovia oksia silloin tällöin. Itsestään ja vähällä hoidolla siitä on kasvanut tuollainen väkivaltainen minipuu.  ;D

Arvelisin että sitten kun sisällemuuton aika tulee voi tuon kasvutuen poistaa. Tukeva on, jos vain juuristo jaksaa pitää pystyssä. :)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

harr1

Lainaus käyttäjältä: harr1 - elokuu 18, 2013, 13:31:36 ip
Täälläkin tehnyt ison sadon Lemon Dropi ikkunalla aika pienessä ruukussa. Joka päivä siitä on saanut pari chiliä kerätä ruuan laittoon ja kokoajan uusia podeja on tulossa.

1. Olis nyt idätyslautalla tulossa kolme uutta lajiketta ja tarkoitus olis ebbiin ne siirtää.
Mihin noi nyt kannattas siirtää seuraavaks kum alkaa itämään? Villakuutioon ja ebbiin? Vielä reikäruukku ympärille?
Pelottaa vähän hukkuuko ne sinne/jää lecasoran alle...

2. Pitäs myös saada nuo entiset chilipuskat ebbistä pois. Yhden leikkelin jo pätkäks ja yritin sitä irrotella, tuntuu lähtevän koko ylälaatikko mukana. Aikamoinen juurikasa siellä tuntuu olevan. Pitääkö vaan ottaa soraineen irti ja rueta taas pesemään lisää soraa(on muuten vittumaista hommaa)?

Vastaan itselleni, saa korjata jos tuntuu, että teen jotain väärin tai vaikeamman kautta.

Heitin yhden itäneen siemen kivivillakuutioon, kuutiot reikäruukkuun, ruukut astiaan missä vettä pohjalla.
Ruukut laitoin näin aluksi ikkunalaudalle, eivät varmaan mitään ravinteita vielä tarvitse.
Odottelen, että ainakin sirkkalehdet tulevat esiin ja pitänee yrittää sitten varovasti noita asetella ebbiin.

Entiset chilit on varmaan revittävä astioineen ja lecasorineen tuolta pois kun aika koittaa. Aji Cristal vajaa metrinen ja vielä tuntus podeja puskevan. Caribbean Red Habanero on reilu metrinen huiska ja näköjään innostunut myös tekemään vielä pari podia.

Kai tuo 300W ESL käy ihan pienienkin kasvien valaisuun kun muistaa vaan pitää tarpeeksi kaukana?

unenkuva


ESLiä pitää pitää lähellä. Itellä 200w esli, ja 10h polttamisen jälkeekin siihen voi kädellä koskea. semmonen 15-25cm latvoista on hyvä. Ja kyllä 300w eslillä jo pari chiliä sadottaa.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - elokuu 22, 2013, 08:50:38 ap

ESLiä pitää pitää lähellä. Itellä 200w esli, ja 10h polttamisen jälkeekin siihen voi kädellä koskea. semmonen 15-25cm latvoista on hyvä. Ja kyllä 300w eslillä jo pari chiliä sadottaa.


Kommentoin vielä tuohon, että ei kyllä mun esleihin kestä käsin koskea, 250W eslejä nuo. Pintalämpö jotain yli 60 asteen noissa. 10cm päässä noista alkaa kasvien lehtiin tulla jo vaurioita.

Raumala

Kannattaako Rocotot tuoda jo sisälle kypsyttelemään podeja kun ollut 4-5 astetta öisin. Sisällä olisi lämpöä, mutta valoa hieman vähemmän ? Taitaa kuitenkin Rocotojen alkuperäisilläkin kasvupaikoilla kylmiä öitä.

Pavla

Makuasia vai jotain muuta? Mistä mihin porukka mittaa chilin pituuden? Itse ajattelin mitata sen mullan pinnasta, mutta olen nähnyt täällä jonkun kommentin, jossa mittaus oli tehty ruukun alareunasta.