Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Jani M

Lemon Drop on helppo ja palkitseva chili, makukin on hyvä.

Kyllä ne purkin kyljessä olevat ohjeet toimii käsittääkseni ihan hyvin chilillekin.

bobster

Aji cristalia mä suosittelen. Mutta helppo päätös, koska Aji cristal on makea ja Lemon drop hapan. Älyttömän maukkaita molemmat. :)
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

chipe

Lainaus käyttäjältä: bobster - helmikuu 15, 2014, 17:31:45 ip
Aji cristalia mä suosittelen. Mutta helppo päätös, koska Aji cristal on makea ja Lemon drop hapan. Älyttömän maukkaita molemmat. :)


Molemmat on tosiaan hyviä mutta omasta mielestäni sen verran omanmakuisiaan, etteivät niin hyvin toimi yksiin kaikkien ruokien kanssa. Siksi jos itse kasvattaisin vain yhtä lajia, niin valitsisin jonkun maultaan "neutraalimman", kuten Rocaton, joka sopii omaan makuun aina ja kaikkialle :).

bobster

Joo, Rocato on hyvää, mutta aloittelijalle kuitenkin helpoin on baccatum.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

chipe

Lainaus käyttäjältä: bobster - helmikuu 15, 2014, 22:22:53 ip
Joo, Rocato on hyvää, mutta aloittelijalle kuitenkin helpoin on baccatum.


Mikä tekee Rocatosta vaikeamman? Itsekin kun olen täysi aloittelija ja tuolla on ruukuissa joukko Rocaton alkuja Lemon Droppien ja kavereitten vieressä, joten mielellään kuulisin jos noissa on jotain erityistä huomioitavaa. Ilmeisesti nuo ovat ainakin hitaampia tuottamaan satoa eli sen suhteen voi varmaan tulla syksy vastaan turhan nopeasti? Fataliin siemenkauppa ainakin luokittelee nuo vaikeudeltaan ykkösluokkaan eli helpoksi.

bobster

Noh. Rocato on chinense, joka vaatii paljon valoa ja lämpöä. Niinkuin viime kesänä mäkin sain chinenseistä kunnolla satoa. Baccatumit taas tyytyy paljon vähempään. Varjoisessakin paikassa saa reippaan sadon.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Jani M

Lainaus käyttäjältä: bobster - helmikuu 15, 2014, 22:37:49 ip
Noh. Rocato on chinense, joka vaatii paljon valoa ja lämpöä. Niinkuin viime kesänä mäkin sain chinenseistä kunnolla satoa. Baccatumit taas tyytyy paljon vähempään. Varjoisessakin paikassa saa reippaan sadon.


Eikä tarvitse olla niin lämmintä. Tahtoo chinenseissä jäädä sato kovin pienikokoiseksi jos on kylmää. Ei paljon sellaiset herneen kokoiset habanerot lämmitä sydäntä.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Jani M - helmikuu 15, 2014, 22:56:31 ip
Lainaus käyttäjältä: bobster - helmikuu 15, 2014, 22:37:49 ip
Noh. Rocato on chinense, joka vaatii paljon valoa ja lämpöä. Niinkuin viime kesänä mäkin sain chinenseistä kunnolla satoa. Baccatumit taas tyytyy paljon vähempään. Varjoisessakin paikassa saa reippaan sadon.


Eikä tarvitse olla niin lämmintä. Tahtoo chinenseissä jäädä sato kovin pienikokoiseksi jos on kylmää. Ei paljon sellaiset herneen kokoiset habanerot lämmitä sydäntä.


Ihan uteliaisuudesta... Tulen kasvattamaan chinenseä ja kahta annuumia vierekkäin. Paljonko chinenset (naga morich) vaatii sitä lämpöä tuottaakseen kunnolla ja mites noi annuumit, meneekö samassa lämpötilassa? Tuleeko homma toimimaan ilmastoidussa kämpässä kesällä?

chipe

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - helmikuu 15, 2014, 23:36:16 ip
Ihan uteliaisuudesta... Tulen kasvattamaan chinenseä ja kahta annuumia vierekkäin. Paljonko chinenset (naga morich) vaatii sitä lämpöä tuottaakseen kunnolla ja mites noi annuumit, meneekö samassa lämpötilassa? Tuleeko homma toimimaan ilmastoidussa kämpässä kesällä?


Veit kysymyksen suustani... ja jos vielä voisi lisätä pubescensin (Canario) listalle eli mitkä tuon vaatimukset ovat suhteessa muihin. Itsellä on noiden neljän eri sukuhaaran edustajia ja pitää arpoa noille kesällä paikkoja sisältä, kasvihuoneesta tai ulkoa.

Huru-ukko

Yölämpötilat pitäisi saada pysymään yli 15 asteen. Lähinnä tämä tulee kasvihuoneiden ongelmaksi tai parvekkeilla, sisällähän sitä probleemaa ei tule.
Ilmastoinilla tai ilman ei ole kokemuksia itsellä, lämpö uskoakseni vaikuttaa. Asunnoissa lämpötilat jää sen verran alas, ettei siitä chilien kasvulle ole haittaa.
Pubeille sopisi taas päivällä normi kasvari lämmöt, ja viielät yöt etenkin keväällä kukinnan käynnistämiseksi.
Satovaiheessa niitä viileitä öitä ei tarvita, lämmöstä on silloin hyötyä.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - helmikuu 16, 2014, 10:46:46 ap
Yölämpötilat pitäisi saada pysymään yli 15 asteen. Lähinnä tämä tulee kasvihuoneiden ongelmaksi tai parvekkeilla, sisällähän sitä probleemaa ei tule.
Ilmastoinilla tai ilman ei ole kokemuksia itsellä, lämpö uskoakseni vaikuttaa. Asunnoissa lämpötilat jää sen verran alas, ettei siitä chilien kasvulle ole haittaa.
Pubeille sopisi taas päivällä normi kasvari lämmöt, ja viielät yöt etenkin keväällä kukinnan käynnistämiseksi.
Satovaiheessa niitä viileitä öitä ei tarvita, lämmöstä on silloin hyötyä.


Eihän se ilmastointi tee juuri muuta kun pidä helteellä 20-22 asteessa. Kunhan ei puhaltimen edessä pidä. :D

Santtu42

Mikä olisi optimaalinen aika siirtää kivivillakuutio puutarhaturpeeseen itämisen jälkeen ? Paremminkin onko ihan ok kasvatella pienessä kivivillakuutiossa biobizz grow 4ml/l, siihen saakka et on vaikka 3 lehtiparia? Idätän ekaa kertaa kivivilloilla.

wille

Oon siirrellyt siinä vaiheessa, kun juuristo puskee ulos kuutiosta.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

MirkkuN

No niin, eka viesti.
Eksyin tänne kolmisen kuukautta sitten syystä jota en enää muista. Jäin sitten sivuihin aika pahasti koukkuun ja olen sen jälkeen  roikkunut täällä ihmettelemässä ja innostumassa chileistä. Aina olen tykännyt silasta puoli pulloa tabascoa melkein kaiken ruuan päälle, mutta sivusto avarsi katsetta aika perustavanlaatuisesti chilien maailmasta. Tulos: Viime kuussa menivät sitten ekat chililajikkeet itämään (toinen on lemon drop; kuinkas muutenkaan, ja toisella oli kauppanimenään Jamaican Bell). Kaksi tainta kumpaakin puskevat nyt ekoja oikeita lehtiään, jee! Kasvatusalustana kukkamulta, mutta hyvin näyttävät voivan.

Tällasta aloittelijaa hämmentää sivuston laajuus. Vaikka olen stalkannut täällä kolmisen kuukautta, en ole ehtinyt törmätä erilaisiin rakennusohjeisiin tai askarteluketjuihin. Ehkä ne jostain löytyy hajatietona, esmes päiväkirjoista, mutta en ole oikein onnistunut löytämään niitä. Eli miten askarrellaan kotikutoisia kasvulaatikoita; miten onnistua ihan tosialoittelijana, kun käytössä on tasan multaa, kukkaruukku, pöytälamppu ja ehkä just ja just foliota jolla vahvistaa valon määrää; ja mikä on ebbi, bubbleri tms (sanastokin on edelleen ihan hakusessa...), ja voiko niitä väsätä itse? Olen aika pahasti budjettirajoitteinen eli ihan totaalisen peeaa, mutta muovipurkkia ja -purnukkaa on omasta takaa kotona. Siksi kyselen juuri sellaisen askartelupaskarteluketjun perään, jossa esitellään kotikutoisia viritelmiä kuvin ja mielellään myös selostuksin, ja pyytäisin kokeneempia osoittamaan mua sen suuntaan :).

Aloittelijalle tulee helposti informaatioähky/pakokauhu näitä sivuja lukiessa :D :-*
t: N00b

Jani M

Ensimmäiset chilinsä kannattaa kasvattaa vaikka siinä kukkamullassa. Kun muistaa kastella vain silloin tällöin ja kesän korvilla antaa lannoitetta, on jonkinlainen onnistuminen taattu. Sitten kun toteaa, ettei chilien kasvattamisessa ole mitään mystistä taikuutta, voi siirtyä vaikka vesiviljelyhommiin. Siihen mennessä on todennäköisesti jo auennut sekin maailma.

MirkkuN

Kiitos. Näinhän se varmasti on. Mutta sivustoja lukiessa se usein näyttää ja kuulostaa aika salatieteeltä tällaiselle noobille.

Olen myös vain ihan täpinöissäni uudesta elämästä joka mun ikkunalaudalla itää, ja haluaisin saada sen mieluusti tuottamaan myös hedelmää :).

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: MirkkuN - helmikuu 19, 2014, 02:09:59 ap
Kiitos. Näinhän se varmasti on. Mutta sivustoja lukiessa se usein näyttää ja kuulostaa aika salatieteeltä tällaiselle noobille.

Olen myös vain ihan täpinöissäni uudesta elämästä joka mun ikkunalaudalla itää, ja haluaisin saada sen mieluusti tuottamaan myös hedelmää :).


Ymmärrän hyvin, itsekin vasta aloittelen touhua. Tervetuloa mukaan! Informaatioähkyyn yhdyn ja luulin itsekin tämän olevan vähän "taikahommaa". Mutta tosiaan chilitkin on kasveja ja ne haluaa kasvaa, vaikka olis vähän huonommatkin olosuhteet. Niille ei siis tarvitse tarjota mitään ihanteellista kasvuympäristöä. Toki se vaikuttaa sitten kasvunopeuteen ja esim. sadon määrään, mutta kyllä hyvin alkuun pääsee ihan perusjutuillakin. :) Mullakin ihan kukkamullassa kasvavat, katsotaan ensi kautena sitten noita taikakonsteja.

Ja se mikä pitää vielä muistaa on se, että mitään absoluuttista oikeaa keinoa kasvattaa chilejä ei ole, vaan jokaisella on omat konstinsa. ;)

jaolsten

-Hirttotuomion saanut halusi viimeiseksi toiveekseen sätkiä-
YLÖJÄRVEN POLTE 2014
YLÖJÄRVEN POLTE 2013

mehukatti

helmikuu 19, 2014, 09:40:55 ap #7438 Viimeisin muokkaus: helmikuu 19, 2014, 09:44:59 ap käyttäjältä mehukatti
Mikähän vikana, kun Congo yellow on itänyt ihan hyvin about viikossa, mutta nyt sirkkalehdet on pysyny samankokoisina jo monta päivää, eli tuntuu ikäänkuin kasvu olisi pysähtynyt. Siemenet on kosteassa kivivillassa, lämmöt pitäisi olla 25-29c ja kymmenen sentin päässä lehdistä on 7W kasvatus-LED-valaisin kolmella suurteholedillä (punanen, sininen ja valkonen ledi). Eikö siemenen pitäisi ihan "omin voimin" kasvattaa sirkkalehdet isoiksi ja siihen päälle vielä ainakin yksi pari normaaleja lehtiä ilman, että tarvii alkaa lannoittaa tässä vaiheessa? Vai eikö tossa lampussa muka riitä tehot edes yhelle kasville? Tässä kuva:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/49285763/Photo%2019.2.2014%208.21.26.jpg

(kuvassa vasemmalla myös Bolivian Rainbow -siemenet, jotka myös itäneet)

bobster

Onhan sieltä tulossa ensimmäiset oikeat lehdet. Tässä vaiheessa lannoittamisessa on monta koulukuntaa. Mun mielestä voit antaa mietoa lannoitetta VAROVASTI.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson