Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

kenpo

huhtikuu 13, 2014, 19:55:59 ip #7820 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 13, 2014, 20:05:34 ip käyttäjältä kenpo
Onko tulisemmille lajeille jotenkin tyypillistä kasvaa hitaammin kuin miedommat? Kuukausi sitten heitin siemenet multaan ja miedommat lajini (Minipaprika orange, Jalapeno mild ja FG Aji Fantasy) ovat jokainen lähes poikkeuksetta jo 10cm korkeita ne neljättä tai viidettä lehtiparia avaavia kun taas tulisemmat (Naranga, Black Naga ja Moruga Scorpion) ovat tuskin puoliakaan korkeudeltaan/ylipäältä kooltaan ja lehtipareja on max kolme.

E: Kovin ohutvartisia tuntuvat myös olevan, ainakin omaan silmään. Chilien varret ovat noin 2-4mm paksuja ja paria isointa olen jo joutunut tukemaan kepeillä. Onko tuollainen 4mm varsi jo 10cm kasville normaalia?

bobster

Chinenset kasvaa yleensä hitaammin kuin annuumit/baccat.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

McPunk

Terse, semmosta asiaa ois et kannattaako mun koittaa kasvattaa noita mun rehuja 2x 8w 2700k lampuilla, kahes viikossa kasvaneet jonkinverran http://aijaa.com/TuWDXJ siinä kuvaa. Vai onko ees toivoa saada kasvatettua paljonkin isommaks, ja oisko aika siirtää risut ruukkuihin nyt vai ootanko viikkosia vielä. Kiitos jo etukäteen vastauksista!!??
Jos ei koita niin ei voita.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: McPunk - huhtikuu 14, 2014, 03:05:44 ap
Terse, semmosta asiaa ois et kannattaako mun koittaa kasvattaa noita mun rehuja 2x 8w 2700k lampuilla, kahes viikossa kasvaneet jonkinverran http://aijaa.com/TuWDXJ siinä kuvaa. Vai onko ees toivoa saada kasvatettua paljonkin isommaks, ja oisko aika siirtää risut ruukkuihin nyt vai ootanko viikkosia vielä. Kiitos jo etukäteen vastauksista!!??


Siirrä vaan ruukkuihin, itse olen siirtänyt lautalta ruukkuun (pieneen ruukkuun tietty) paljon pienempinänä kuin mitä sinun taimet ovat. Aika kaukana näkyy lamput olevan, joten jos meinaat noita vielä käyttää niin siirrä lähemmäksi valoa. Ulkoikkunakaan ei ole huono vaihtoehto :)

sorrii

Noissa Jiffyissä ei ole ravinteita ja ne on tarkoitettu idättämiseen vain. Luulisin että tarkoitus on siirtää multiin heti kun sirkat nousee.

Itse mä olen noita käyttänyt kuitenkin aika isoiksikin välillä käyttämällä vaan kunnolla [vesiviljely-] ravinteita. Taimialustalla olen niiden Jiffyjen välit tilkinnyt leca- tai hydrosoralla: silloin niitä voi kasvatella vaikka täyteen mittaan asti ...  ;) [=joskus kiireissä en ole jaksanut vaan alkaa istuttelemaan....]

Noiden aitojen Jiffy-brikettien yksi hyvä puoli on, etä niitä voi käyttää myös vesiviljelyssä: Se kuitukangas kestää, eikä täytteet valu pois. Kaikki nuo napit ei siihen käy! Aidoissa se kangas kiertää ympäriinsä, ja on vain reikä keskellä.
Jokus huomannut pari vuotta vanhassakin kasvissa että se kangaspallero on ihan ehyt mullan alla vaikka isot juuret ovat kasvaneet läpi.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

McPunk

Kiitosta taas vastauksista.. Elikkä oisko puolen litraruukku sopiva näin aluks vai heitänkö litraan vai isompaan?! Ja niinhän tuo ois hyvä pitää ikkunalla auringossa, mutta ku ei paista päivässä 1.5-2h tuohon ikkunalle aurinko. Ja muuten noista ravinteista että kannattaako niitä hommata vai ei ja jos kannattaa Nii minkälaisia? KU en tommosista myrkyistä ymmärrä ku en oo vielä mikää kunnon viherpeukalo ;:D

Sent from my RM-875_eu_finland_208 using Tapatalk
Jos ei koita niin ei voita.

0lli

Kyllä puolen litran ruukku riittää :) Ravinnetta kannattaa hommata, aika yleinen ja suosittu on Puutarhan kesä http://www.greencare.fi/tuotteet/ruusut/puutarhan-kesa ja tuota löytyy monesta eri kaupasta:)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Althalus

Yleinen suositus on että ruukku vaihetaan isompaan asteittain. Alkuun vaikka se puoli litrainen on varmasti hyvä. Muista kastella altakäsin jos vain mahdollista, ettei multa painu kasaan tiiviiksi. Ravinteet kannattaa mutta ei vielä. Jos istutat multaan, riittää mullan omat ravinteet ~muutaman viikon riippuen lajista. Sen jälkeen edullisia, riittoisia sekä hyviä ravinteita ovat mm. greencaren "puutarhan kesä" sekä nutriforten kastelulannoite.

Kokeneemmat voivat täydentää/korjata.

Hyviä kasvatteluja  :)
Kaikkea kiinnostavaa täytyy kokeilla, yleensä erittäin huonolla menestyksellä.

Kausi 2014
Kausi 2015

McPunk

Okei, eli näillä mennään taas hetkeks eteenpäin. Nii ja noi briketit voi siis upottaa multaa iha tollasinaan?
Jos ei koita niin ei voita.

Althalus

Lainaus käyttäjältä: McPunk - huhtikuu 14, 2014, 13:33:36 ip
Okei, eli näillä mennään taas hetkeks eteenpäin. Nii ja noi briketit voi siis upottaa multaa iha tollasinaan?


Kyllähän ne voi. Juurien pitäisi kasvaa kankaan läpi.
Itse kyllä kuorin kankaan pois. Älä kysy miksi.
Kannattaa sitten laittaa sirkkalehtien rajaa myöten multaan niin tulee hiukka tukevampi.
Kaikkea kiinnostavaa täytyy kokeilla, yleensä erittäin huonolla menestyksellä.

Kausi 2014
Kausi 2015

kasvi

Hmm.. ebb&flowssa edelleen melekosen vaaleenvihreitä kasveja. Oli pakko hakee ph tippatesteri ja ph downiaki tuli ostettua. Oulun vesi näyttäis olevan noin ph8 hanasta tullessaan. Mittasin kuitenki liuokset missä on 10ml/10litraa puutarhan kesää ja ph näytti olevan tasan 6.

Kuulostaako järkevältä? Laskeeko se kesä phta noin paljo? Kait sen noilla pitäis lähtee kasvuun? Puutarhan kesän annostusta lisäsin hiljattain..

McPunk

okey, kiitos. Taidanpa alkaa vähän viherpeukaloimaan!
Jos ei koita niin ei voita.

mehukatti

huhtikuu 14, 2014, 14:29:08 ip #7832 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 14, 2014, 14:30:53 ip käyttäjältä mehukatti
Kun puskat on altakasteluruukuissa Biobizz Light-Mix mullassa, tankissa pelkkää vettä ja juuret siellä asti, ja tällä hetkellä kasvit ehkä 20cm korkeita, niin mikä olisi karkeasti optimaalinen annostelu Biobizz Bio-Grow:ta? Lajikkeet Bolivian Rainbow ja Congo Yellow. Miltä kuulostaa kerran viikossa 2ml/l vahvuudella desi lannoitevettä per kasvi päältä kaadettuna? Herbertissä sanoivat, että Bio-Grow ei sais lillua altakasteluruukun säiliössä, joten pitää kuulemma kaataa päältä multaan?

Huru-ukko

huhtikuu 14, 2014, 14:31:20 ip #7833 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 14, 2014, 14:33:30 ip käyttäjältä Huru-ukko
Lainaus käyttäjältä: kasvi - huhtikuu 14, 2014, 13:46:44 ip
Hmm.. ebb&flowssa edelleen melekosen vaaleenvihreitä kasveja. Oli pakko hakee ph tippatesteri ja ph downiaki tuli ostettua. Oulun vesi näyttäis olevan noin ph8 hanasta tullessaan. Mittasin kuitenki liuokset missä on 10ml/10litraa puutarhan kesää ja ph näytti olevan tasan 6.

Kuulostaako järkevältä? Laskeeko se kesä phta noin paljo? Kait sen noilla pitäis lähtee kasvuun? Puutarhan kesän annostusta lisäsin hiljattain..


Kyllä lannoite PH:ta alaspäin laskee.
Tämän taulukon mukaan se vastaa EC arvoa 1.5 liki, ja tuo PH tippuminen alaspäin on aika oikea arvo likimain.
Itsellä ei ole noista tippatesteistä kokemusta, kuinka tarkka se on.

Jaolsten, nastoita ohjeesi sinne lannoitteisiin. Ja ilman mittaria pärjäävät chilistit, kirjainmerkki selaimeen.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: mehukatti - huhtikuu 14, 2014, 14:29:08 ip
Kun puskat on altakasteluruukuissa Biobizz Light-Mix mullassa, tankissa pelkkää vettä ja juuret siellä asti, ja tällä hetkellä kasvit ehkä 20cm korkeita, niin mikä olisi karkeasti optimaalinen annostelu Biobizz Bio-Grow:ta? Lajikkeet Bolivian Rainbow ja Congo Yellow. Miltä kuulostaa kerran viikossa 2ml/l vahvuudella desi lannoitevettä per kasvi päältä kaadettuna? Herbertissä sanoivat, että Bio-Grow ei sais lillua altakasteluruukun säiliössä, joten pitää kuulemma kaataa päältä multaan?


Puhutko nyt siis säilöruukusta? Eli multatilan alla siis erillinen vesisäiliö? Itsellä kasvaa Piri Piri moisessa ruukussa (Pauliinassa), ja minä olen laittanut BioBizziä ohjeen annostuksella (n.4ml/Litra) jokaisella kastelukerralla, joskus vielä reilumminkin, koska pistän mukaan myös BioBizzin Bloomia. Ohjeenkin mukaan tulee käyttää jokaisella kastelukerralla. Hyvin on kasvanut, kunhan aina silloin tällöin laittaa pelkkää vettä. Käytän samaa vettä myös altakastelussa muille chileille (jotka siis normiruukuissa, mutta altakastelussa, eli ruukun pohjassa reiät ja vesi laitetaan alakautta). BioBizzit ovat multalannoitteita, joita ei vesiviljelyssä käytetä, koska tarvitsevat mullan väliaineeksi. Mutta voit siis käyttää jokaisella kastelukerralla ihan hyvin. Jos kuitenkin säiliöruukussa sinulla multaa, niin se lannoitevesihän imeytyy sinne ja multa tulee väliaineeksi.

McPunk

Kertokaas mulle mikä ois hyvä / halpa lamppusetti ku en oikee viiti tilata sokkona, semmonen millä pystyy idätyksestä satoon asti. Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Jos ei koita niin ei voita.

sorrii

LainausJa niinhän tuo ois hyvä pitää ikkunalla auringossa, mutta ku ei paista päivässä 1.5-2h tuohon ikkunalle aurinko


Tarkoittaako että ilmansuunta on niin pielessä vaiko puita ym. edessä?
Eteläiseltä taivaalta säteilee kyllä valoa ja kaikenlasta hivensäteilyä vaikka aurinko olisi puunkin takana. Helposti tulee siniseltä taivaalta enemmän valoa kuin parista loisteputkesta ikkunan päällä [=kauempana kuin 30cm]
Ehdottomasti kannattaa se vähäkin luonnonvalo hyödyntää mahdollisuuksien mukaan.

Mä olen yhdellä itäikkunallani pitänyt 2x36W putkia iltapäivisin sekä lisäksi hopeista verhoa huoneeseen päin. Annuumit ja baccat ovat tehneet satoa monena keväänä ja kesänä ihan kivasti. Ja siis varmastikaan ei niillä putkilla yksistään jossain seinähyllyssä olisi tullut juurikaan mitään...

Jiffyistä menee juuret juosten läpi. Sen kuitukankaan irroittaminen rikkomatta juuria on hyvinkin haastavaa ja ihan turhaa. Se kangas on ehjää vielä vuosien päästä, vaikka juuret tekevät tietysti reikiä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: McPunk - huhtikuu 14, 2014, 15:52:53 ip
Kertokaas mulle mikä ois hyvä / halpa lamppusetti ku en oikee viiti tilata sokkona, semmonen millä pystyy idätyksestä satoon asti.

Tuo ei ehkä ole kovin hyvä kysymys.
Idätyksessä ei valoa tarvita. Itäneille kyllä heti.
Pienille taimille riittää yli 20W ESL (muutaman euron) aika isolle joukolle, kun ne saa lähekkäin.
Isompana ja sadon tuottoon tarvitaan järeämpiä ratkaisuja, eikä minulla ole selvää suosikkia. Se riippuu tilasta, lompakosta ja sietokyvystä (väri/ääni). Tätä isoa (yli 100W, monella 400 tai 600W), ei kannata polttaa pikkutaimille, jos sähköt maksaa itse.

McPunk

parvekkeelle ei paista yhtään eikä ikkunoista koska kummalaki puolella 6kr talot ja ite asun keskellä niitä ja alimmassa kerroksessa :D nii ois kiva tietää lamppu vaihtoehtoja..
Jos ei koita niin ei voita.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: McPunk - huhtikuu 14, 2014, 17:05:16 ip
parvekkeelle ei paista yhtään eikä ikkunoista koska kummalaki puolella 6kr talot ja ite asun keskellä niitä ja alimmassa kerroksessa :D nii ois kiva tietää lamppu vaihtoehtoja..


http://chilifoorumi.fi/index.php?board=65.0