Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

bobster

Fire flame on C. annuum ja Lemon drop C. baccatum. Parhaiten tajuat asian kun pääset syömään arvon 8 saavan annuumin ja chinensen/puben. Itsekin olen kasvattanut ja syönyt Fire flamea. Ei mitenkään erikoinen. Ihan syötävä toki. :)
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - huhtikuu 18, 2014, 19:11:52 ip
Tuota noin. Miten mun Bird's Eye Baby alkaa pukkaamaan kukkaa 10cm korkuisena taimena? :o ???
Kuuluuko sen noin pikkusena jo yrittää vai olenkohan lannoittanut + valoittanut tota väärin?


Älä hätäile, on mullakin kukkinut vähän tuota isompana chilit :)  todennäköisesti kukat putoaa pois, eikä siitäkään kannata hätääntyä

chipe

Lainaus käyttäjältä: bobster - huhtikuu 18, 2014, 19:36:26 ip
Fire flame on C. annuum ja Lemon drop C. baccatum. Parhaiten tajuat asian kun pääset syömään arvon 8 saavan annuumin ja chinensen/puben. Itsekin olen kasvattanut ja syönyt Fire flamea. Ei mitenkään erikoinen. Ihan syötävä toki. :)


Eli siis pitäisikö noiden luokittelunumeroiden nyt mennä jotenkin Scovilleluokitteluja vastaavasti vai jotenkin suvuittain? Vai onko ne käytännössä ihan mitä sattuu kauppiaiden arpomia?

Oma suosikkini Rocato näyttää ainakin olevan Fataliin mukaan 8/10 Chinense ja kyllä siinä mielestäni on enemmän potkua mutta ehkä tuo Fireflamen siemenkiinnikeseutu oli sellaista Rocaton normaalin hedelmälihaseudun luokkaa :).

bobster

Luokittelunumerot on vain suurelle yleisölle helpompi ymmärtää kuin scovillet. Fire flame on muistaakseni vitonen, eli paljon miedompi kuin Rocato. Koitas joskun piruuttas kasin annuumia. Voin kertoa sen olevan ikimuistoinen elämys. :D
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

chipe

Lainaus käyttäjältä: bobster - huhtikuu 18, 2014, 20:02:27 ip
Luokittelunumerot on vain suurelle yleisölle helpompi ymmärtää kuin scovillet. Fire flame on muistaakseni vitonen, eli paljon miedompi kuin Rocato. Koitas joskun piruuttas kasin annuumia. Voin kertoa sen olevan ikimuistoinen elämys. :D


Omista kasvateista löytyy annuumina Bolivian Rainbow, jota en ole vielä koskaan maistanut, mutta sen verran tiedän että luvassa ei ole ihan ulkonäköä vastaavaa makua... mutta poltetta ilmeisesti riittämiin. Luvassa taitaa olla juurikin ikimuistoinen "elämys" :)

Lisäksi tuossa kukkii Rawitiksi vahvasti epäilty lajike. Siemenet ovat saaduista podeista joista ei ollut varmuutta mitä ovat mutta niiden ulkonäkö ainakin näytti tasan samalta mitä Rawitit ja tuoreena maistettuna poltetta oli ihan tarpeeksi. Onko muuten jotain hyviä tunnusmerkkejä mistä tarkistaa ovatko nuo Rawitteja vai jotain muuta? Podeja ei vielä ole tunnistettavaksi. Kukat ovat tuossa pienikokoisia eivätkä oikein tykkää avautua kunnolla pölytettäväksi ja vielä ei ole yhdestäkään ilmaantunut podia alulle.

niko.m

Onkos baccoille tyypillistä tiputtaa podin/kukan alut tähän aikaan vuodesta? Eli ne vihreät pallerot ennen kuin kukka muodostuu. Kyseessä Aji fantasy. Varmaan kymmenen kappaletta jo tippunut. Pitäisikö kasvuoloja muuttaa vai onko siis täysin normaalia?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: niko.m - huhtikuu 19, 2014, 23:23:56 ip
Onkos baccoille tyypillistä tiputtaa podin/kukan alut tähän aikaan vuodesta? Eli ne vihreät pallerot ennen kuin kukka muodostuu. Kyseessä Aji fantasy. Varmaan kymmenen kappaletta jo tippunut. Pitäisikö kasvuoloja muuttaa vai onko siis täysin normaalia?


Niin se minullakin Aji Fantasy teki. Ensin teki podeja paljon. sitten ei edes kukkaa. Latvoin aika isolla kädellä sitä ja sitten reipas kasvupyrähdys ja rupesi nuppuja tulemaan, mutta ne putoili jo ennen avautumista. nyt taas tekee podeja :)  ilmeisesti "väsyi" podituksesta joksikin aikaa. eli eiköhän se sinullakin ala palkoa tekemään ku pidät olosuhteet hyvänä ja maltat odottaa.

kasvi

Mitenkäs ku mulla on tollane Naga Viper kasvamassa.. pitääkö noiden kanssa olla jo jotenki erityisen varovainen käsitellessäki? Toisaalta onko tota mitään mieltä kasvattaa ku tuskin sitä voi edes maistaa? Vai tuleeko niistä täällä ja kotioloissa kuin tulisia?


niko.m

Okei, asia selvä. Piti vain varmistaa kun chinensellä tuo taisi olla yleistä(?) mutta baccoista en muistanut lukeneeni mitään. Kasvu kyllä on hidastunut tuolla selkeästi sen jälkeen kun ensimmäiset podin alut tulivat näkyviin. Naga ottaa kohta jo kiinni.

Beb on täynnä kukkia, reilu 30 auennutta ja tuplasti enemmän aukeamattomia. Kokoa puskalla on ehkä 40cm korkeutta ja 30cm leveyttä.  Lisäksi kaupan annuumi meinaa nyt jo ruveta podittamaan ja aikaa itämisestä taitaa olla n. 1.5kk. Annuumit ovat kyllä kärsimättömälle hyviä.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: kasvi - huhtikuu 20, 2014, 00:23:54 ap
Mitenkäs ku mulla on tollane Naga Viper kasvamassa.. pitääkö noiden kanssa olla jo jotenki erityisen varovainen käsitellessäki? Toisaalta onko tota mitään mieltä kasvattaa ku tuskin sitä voi edes maistaa? Vai tuleeko niistä täällä ja kotioloissa kuin tulisia?


Viper on chinense, joten valoa se tarvitsee paljon, ei sen kummemmin tarvitse olla sen enempää varovainen kuin muidenkaan kanssa. Vai meinaatko käsittelyllä kypsän Viperin käsittelyä ruuanlaitossa? Kumihanskoja voi käyttää leikatessa, jos siltä tuntuu, itse en käytä :)  tiskiaineella pesen kädet. Ja on kovastikin mieltä kasvattaa :)  eihän sinun paljaaltaan tarvi Viperia syödäkään, vaan lisää sitä vähän ruokaan mausteeksi. tai kuivata useita ja tee jauhetta.

paapo

Forecan mukaan pihalla olisi +9 lämmintä, parvekkeella auringossa varmaan enemmänkin. Uskaltaisikohan chilit viedä esim. 15 minuutiksi partsille totuttelemaan aurinkoon? Harsoja ei ole, enkä aio laittaa joten pitää ilmeisesti lähteä lyhyistä totuttelupätkistä liikkeelle. Kasvit ovat olleet koko kasvuaikansa eteläänpäin olevan ikkunan edessä, ja ovat siinä tottuneet jo hieman auringonpaisteeseen. Tosin lasi suodattaa melko hyvin tuon UV-säteilyn.

chili noob

Lainaus käyttäjältä: chipe - huhtikuu 18, 2014, 19:52:04 ip
Lainaus käyttäjältä: bobster - huhtikuu 18, 2014, 19:36:26 ip
Fire flame on C. annuum ja Lemon drop C. baccatum. Parhaiten tajuat asian kun pääset syömään arvon 8 saavan annuumin ja chinensen/puben. Itsekin olen kasvattanut ja syönyt Fire flamea. Ei mitenkään erikoinen. Ihan syötävä toki. :)


Eli siis pitäisikö noiden luokittelunumeroiden nyt mennä jotenkin Scovilleluokitteluja vastaavasti vai jotenkin suvuittain? Vai onko ne käytännössä ihan mitä sattuu kauppiaiden arpomia?

Oma suosikkini Rocato näyttää ainakin olevan Fataliin mukaan 8/10 Chinense ja kyllä siinä mielestäni on enemmän potkua mutta ehkä tuo Fireflamen siemenkiinnikeseutu oli sellaista Rocaton normaalin hedelmälihaseudun luokkaa :).


luokittelu on aika laaja/hatara käsite tulisuudesta, mutta antaa suuntaa.. kapsaisiineja on monenlaisia. jotkut käy heti päälle ja jotkut antaa kovan jälkipoltteen. jotkut tuntuu kielen päässä ja jotkut kurkussa ja kitarisoissa. olen syönyt sellaista naga kastiketta että aivastutti ensin ja sit lämmitti kielen alustaa ja kurkkua. yhdistelmä vaikutuksissa voi tulla mieleen kova kapsaisiini pitoisuus, vaikka ei sitä aina kuitenkaan ole. en tosin itse ole syönyt yhtään chili paprikaa sellaisena, vaan kastikkeina ja kuivattuna jauheena.

Jalien

Lainaus käyttäjältä: paapo - huhtikuu 20, 2014, 11:14:42 ap
Forecan mukaan pihalla olisi +9 lämmintä, parvekkeella auringossa varmaan enemmänkin. Uskaltaisikohan chilit viedä esim. 15 minuutiksi partsille totuttelemaan aurinkoon? Harsoja ei ole, enkä aio laittaa joten pitää ilmeisesti lähteä lyhyistä totuttelupätkistä liikkeelle. Kasvit ovat olleet koko kasvuaikansa eteläänpäin olevan ikkunan edessä, ja ovat siinä tottuneet jo hieman auringonpaisteeseen. Tosin lasi suodattaa melko hyvin tuon UV-säteilyn.

Uskaltaisi, vaikka inasti pidemmäksikin aikaa. Mutta juuri niinkuin tuossa kirjoitit, lyhyitä pätkiä aluksi, ja siitä pikku hiljaa pidentäen. Sinäänsä ulkoilutuksella ei ole kiire, varmaan niitä kylmiäkin päiviä on vielä tulossa. Mutta jos tykkäät, niin sinne vaan hetkeksi aurinkoa ottamaan.

paapo



Lainaus käyttäjältä: Jalien - huhtikuu 20, 2014, 13:28:49 ip
Lainaus käyttäjältä: paapo - huhtikuu 20, 2014, 11:14:42 ap
Forecan mukaan pihalla olisi +9 lämmintä, parvekkeella auringossa varmaan enemmänkin. Uskaltaisikohan chilit viedä esim. 15 minuutiksi partsille totuttelemaan aurinkoon? Harsoja ei ole, enkä aio laittaa joten pitää ilmeisesti lähteä lyhyistä totuttelupätkistä liikkeelle. Kasvit ovat olleet koko kasvuaikansa eteläänpäin olevan ikkunan edessä, ja ovat siinä tottuneet jo hieman auringonpaisteeseen. Tosin lasi suodattaa melko hyvin tuon UV-säteilyn.

Uskaltaisi, vaikka inasti pidemmäksikin aikaa. Mutta juuri niinkuin tuossa kirjoitit, lyhyitä pätkiä aluksi, ja siitä pikku hiljaa pidentäen. Sinäänsä ulkoilutuksella ei ole kiire, varmaan niitä kylmiäkin päiviä on vielä tulossa. Mutta jos tykkäät, niin sinne vaan hetkeksi aurinkoa ottamaan.


Jos tuota "ulkoiluttamista" jatkaa tässä päivittäin ja pidentää aikaa sen 15 min joka päivä, niin milloin noita uskaltaisi jättää pihalle vaikka koko päiväksi? Tahtoo tuohon parvekkeelle paistaa paremmin aurinko mitä tohon ikkunalaudalle. Chilit kävi nyt sen 15-20 minuuttia ottamassa aurinkoa. Tuntuu jotenkin turhalta raahata kaikki parvekkeelle ja hetken päästä takaisin sisälle.

sorrii

Et kerro onko parvekkeella lasit?!

Jos siis on lasitettu, niin mun kokemukseni mukaan chilit kestää samantien vaikka jättää sinne, jos ovat olleet ikkunalla vastaavassa auringossa. Kurkuntaimet sensijaan paloivat mulla lasipartsillakin kun en osannut varoa.
Lasittamattomalla partsilla kannattaisi harkita niitä harsoja! Nehän myös lämmittää ja vastaa liki kasvihuoneen oloja jos kasvit on kokonaan harsojen peitossa. Ei ainakaan maksa liikaa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

niko.m

Toisen pienen säiliöruukun (yrttiruukku) vesinauha on homeessa. Pitäisikö antaa vain kuivahtaa vai leikata nauha pois? Vai jopa vaihtaa kaikki multa ja kuivattaa ruukku?

Nostin nyt multaosan ruukusta pois ja jätin auringonpaisteeseen tuon homeisen kohdan

sorrii

huhtikuu 20, 2014, 15:26:33 ip #7896 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 20, 2014, 15:28:57 ip käyttäjältä sorrii
Maassa kasvaa aina hometta. Eivätpä kasvitkaan viihdy maassa jossa ei home kasva ... Vesiviljely on ihan asia erikseen!
Multaruukussa kuuluu kasvaa myös hometta. Jos hometta alkaa tulla pintaan, niin se on toki merkki liiasta kosteudesta, mutta ei mikään tauti!
Säiliöruukunkin sisällä kasvaa aina hometta enemmän tai vähemmän. Aina se ei kuitenkaan tule näkyviin.

Joissakin multasekoituksissa, esim. taimimullassa ja kookoskuitualustoissa on usein homeitiöitä, ja niitä voi ostaa lisättäväksi erikseen. Esim:
LainausBio-Link Plus 250ml

Luonnollinen, hyvälaatuinen maaperä sisältää tuhansia erilaisia variaatioita homesienistä. Näistä Trichoderma-sukuisten on tieteellisesti todistettu tehostavan ja lisäävän vastustuskykyä juuritilassa sekä tuottavan kitiiniä kasville. Lisäksi se tehostaa entsyymien ja hormoonien toimintaa. Tämän ansiosta kasvi pystyy muodostamaan elinvoimaiset ja tiheämmät juuret, joiden ansiosta kasvi menestyy paremmin.


Turha huolestua siis ...

PS. Jos saat käsiisi mikroskoopin niin tutki vaikkapa omia sormiasi ja kynnenalusia. Ei varmaan mene sormi suuhun vähään aikaan ...  ;D ;D ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

niko.m

Olen tutkinut ja tiedän että homeitiöitä on kaikkialla. Mutta sieni kasvusto herätti hieman jo pelkoa  ;D

Ja olen koko elämäni syönyt kynsiäni, siksi minulla on niin vahva vastustuskyky  8)

Silloin tällöin emäntä tosin putsaa kynnenaluset appelsiinipuutikulla. Aika kasa sieltä kaikkea tulee

MiM

Lainaus käyttäjältä: paapo - huhtikuu 20, 2014, 13:52:13 ip


Lainaus käyttäjältä: Jalien - huhtikuu 20, 2014, 13:28:49 ip
Lainaus käyttäjältä: paapo - huhtikuu 20, 2014, 11:14:42 ap
Forecan mukaan pihalla olisi +9 lämmintä, parvekkeella auringossa varmaan enemmänkin. Uskaltaisikohan chilit viedä esim. 15 minuutiksi partsille totuttelemaan aurinkoon? Harsoja ei ole, enkä aio laittaa joten pitää ilmeisesti lähteä lyhyistä totuttelupätkistä liikkeelle. Kasvit ovat olleet koko kasvuaikansa eteläänpäin olevan ikkunan edessä, ja ovat siinä tottuneet jo hieman auringonpaisteeseen. Tosin lasi suodattaa melko hyvin tuon UV-säteilyn.

Uskaltaisi, vaikka inasti pidemmäksikin aikaa. Mutta juuri niinkuin tuossa kirjoitit, lyhyitä pätkiä aluksi, ja siitä pikku hiljaa pidentäen. Sinäänsä ulkoilutuksella ei ole kiire, varmaan niitä kylmiäkin päiviä on vielä tulossa. Mutta jos tykkäät, niin sinne vaan hetkeksi aurinkoa ottamaan.


Jos tuota "ulkoiluttamista" jatkaa tässä päivittäin ja pidentää aikaa sen 15 min joka päivä, niin milloin noita uskaltaisi jättää pihalle vaikka koko päiväksi? Tahtoo tuohon parvekkeelle paistaa paremmin aurinko mitä tohon ikkunalaudalle. Chilit kävi nyt sen 15-20 minuuttia ottamassa aurinkoa. Tuntuu jotenkin turhalta raahata kaikki parvekkeelle ja hetken päästä takaisin sisälle.


Itse aloitin täällä etelärannikolla ulkoiluttamisen pari viikkoa siiten, ja eilen uskalsin jättää kasvit ulos kello kolmesta iltaan. Hitusen näyttää siltä, että joku niistä tykkäsi siitä jo kyttyrää, aika näyttää kävikö pahasti. Kannattaa muistaa myös se, että UV säteily vaihtelee voimakkaasti auringon asennon mukaan. 3 tuntia iltapäivällä vastaa ehkä vajaan tunnin keskipäivän paahtoa.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

sorrii

Lajeissa lienee myös paljon eroja...

Mä itse vein ekana kasvihuonekautenani [sorrii 2. kausi, jota ei ole kukaan dokumentoinut  8) ] kaikki kasvariin tulevat taimet mökille tietysti autolla ja kerralla. En tiennyt mistään uv-säteilyn vaaroista ja levitin kasvitarhani pihanurtsille pariksi päiväksi. Muistaakseni lajeja oli tomaattien lisäksi Aji Fantasy, Aji Cristal, Joku Jallu, Fish Pepper, Cajamarca, Hungarian Hot Wax ja ehkä muitakin. Fantasy näytti ottavan vähän itseensä ja roikotteli lehtiään pari päivää: Senkin mä itse laitoin viileän yön piikkiin. Tuossa pihalla tokikaan ei pääse koko päivää paistamaan vaan on vähän joka suunnalla puita niin että aurinkoa ja varjoisemapaa on 50/50 -suhteessa.

Viime kesänä vein melko aikaisin ulos Rocotot, vanhan Lemondropin, Aji Cristalin pistokkaita, ötököiden raiskaaman Beaver Damin; mansikan taimia sekä maissia. Viritin kasveista suoraan etelään aidaksi hallaharsoa varmaan käytännössä 2-kertaisesti. Siinäkin kasvit saivat suoraa aurinkoa aamulla pari tuntia ja ilta 16 eteenpäin. Nou problem .. Hienosti ne lähtivät ja ennemmin oli huoli että paleltuvat, kun aika viielitä öitä oli vielä toukokuussa ...

Mä sanoisin että chilit kestävät tottumattominakin enemmän aurinkoa kuin tummaverinen suomalainen läski aurinkovoiteen kanssa [suojakerroin 10]  8)
Toisaalta kyllähän mulla lehtiä paloi paljonkin tomaateista ja Naga Morichista jotka laitoin kasvihuonemuoviseen tunneliin keskellä peltoa. Ja pidin alkuun kuitenkin yksinkertaista harsoa tunnelinkin päällä pari päivää. Nagasta tuli kuitenkin komea ja tulinen sato vaikka vähän pahalta näyttivät puskat alkuun ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`