Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Chilinaama

Lannoitelientä laimennettu vielä kolmanneksen eilisestä. Aji nosti lehdet suoraksi topakasti aamuun mennessä. Liikalannoitus siis oli kyseessä !! Yllättävän pienestä lannoitus määrästä näköjään chilit tykkäävät...taitaa olla parempi liian vähän kuin liikaa.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Chilinaama - huhtikuu 28, 2014, 22:59:30 ipKannattaisiko mennä kalkki ostoksille ja mitä tuotetta suosittelet ?

Kokeilepa tuolta hakuosastolta sitä tarkempaa hakua sanalla puutarhakalkki.
Kyllä löytyy vastauksia ja kokemuksia.
Kalkkia on vain isoissa säkeissä tai pakeissa puutarhan tai nurmikon hoitoon, ei varsinaisesti sisäkasveille. Tarve on nimittäin vain joitakin grammoja. Ellet itse tarvitse sitä muualla, voisit yrittää "lainata" sitä desin verran joltakin viljelijältä tai pihan hoitajalta.

ecoist

Terve, oon siirtämässä tusinan verran ämpäribublereissa olevia kasveja teltasta ulkoilmaan. Uudessa mestassa (mökillä) ei tule käytyä kovin tiuhaan joten noille olis tulossa 200litranen tynnyri resoksi. Kysymys kuuluu, pitääkö nyt viimeistään hankkia EC mittari? Vai onnistuuko noin ison reson lannoitteiden kans puljailu vielä ihan näppituntumalla? PH testerikin on ihan tippaversio, joutuuko ostaa digi PH testerin kans?

McPunk

terve. hei ois semmosta et ku pistin ikkunalle kaks kasvia ja sit tapahtu tällee http://aijaa.com/hHKkUb ja ne oli vaa noin 1-1.5h ikkunalaudalla et pystyykö vielä tehä jotain vai onko liia myöhästä? tossa kuvassa näkee ku kattoo vasenta laitaa nii lehtien ''vauriot''
Jos ei koita niin ei voita.

0lli

Ei tuossa mun silmään mitään hälyyttävää oo tapahtunu :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

McPunk

Jos ei koita niin ei voita.

0lli

Juu kyllä näin ton jäljen tuossa vasemmassa lehdessä, mutta uutta tervettä lehteä pukkaa niin ei pitäis olla mitään hätää:)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

McPunk

Jos ei koita niin ei voita.

kenpo

Ei hirveän hyvä sää chilien ulkoilutukseen, joten kannattaisiko chileille antaa loisteputkea vai antaa niiden vain olla ikkunan reunalla odottamassa aurinkoa?

paapo

Lainaus käyttäjältä: kenpo - toukokuu 02, 2014, 19:47:08 ip
Ei hirveän hyvä sää chilien ulkoilutukseen, joten kannattaisiko chileille antaa loisteputkea vai antaa niiden vain olla ikkunan reunalla odottamassa aurinkoa?


Kyllä täällä ainakin on chilit ulkoillu tomaattien kanssa aurinkoisina päivinä ja hyvin näyttää pärjäävän, yöksi aina sisälle. Tänään tuli myös testattua millaista meteliä bubblerit pitää, kasvien siirto bubblereihin vasta sitten kun yölämpötilat sallii chilien jättämisen pihalle. Sisälle en noita mölyäjiä aio laittaa :D

kenpo

Täällä ainakin (Riihimäellä) täysin pilvistä ollut jo muutaman päivän, lukuun ottamatta paria tuntia aamuisin... Ja jos ei ole pilvistä niin on 10 astetta lämmintä ja kylmä pohjoistuuli. Pidän chilejä keittiössämme (ikkuna itään) aamuisin ja mahdollisuuksien mukaan siirrän ne takapihalle loppupäiväksi mikäli sää sen sallii. Takapihalla aurinko paistaa useamman tunnin, mutta näillä säillä en ole pahemmin uskaltanut pistää chilejä ulos.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: paapo - toukokuu 03, 2014, 12:39:19 ip
-


Minä ainakin laittaisin jotain ton pumpun ja ikkunapellin väliin. Voipi olla mekkalaa tosissaan, jos se tuota peltiä pääsee resonoimaan. :D

joseplluissans

Lainaus käyttäjältä: Jani M - toukokuu 04, 2014, 00:04:52 ap
Lainaus käyttäjältä: paapo - toukokuu 03, 2014, 12:39:19 ip
-


Minä ainakin laittaisin jotain ton pumpun ja ikkunapellin väliin. Voipi olla mekkalaa tosissaan, jos se tuota peltiä pääsee resonoimaan. :D


Eikös se tosta putoa resonoidessaan, kaltevalla alustalla?  :o
Bassoa länkyttävä chilinsyöjä Tampereelta.

paapo

Lainaus käyttäjältä: Jani M - toukokuu 04, 2014, 00:04:52 ap
Lainaus käyttäjältä: paapo - toukokuu 03, 2014, 12:39:19 ip
-


Minä ainakin laittaisin jotain ton pumpun ja ikkunapellin väliin. Voipi olla mekkalaa tosissaan, jos se tuota peltiä pääsee resonoimaan. :D


Joo siis oli mulla tuo kuvassakin näkyvä pesusieni siinä alla, mutta kyllä tuo silti omasta mielestäni liikaa meteliä pitää sisätiloihin laitettavaksi. Hierveän herkästi nuo ämpärit resonoi, jos vähänkään ilmakivi osuu reunaan, onneksi on nippusiteitä joilla letkun ja ilmakiven saa verkkoruukun pohjasta roikkumaan.

chipe

Ensimmäinen Lemon Dropin raakile on alkanut muuttamaan väriään tyyliin alta 2cm pitkänä. Ja nuo raakileet ovat kaikkea muuta kuin droppeja, töröttävät ryppäänä pystyssä ylöspäin. Ja värinä on punainen. Mitäs ihmettä, eikös tuon pitäisi muuttua suoraan keltaiseksi? Onkohan kyseessä joku risteymä tai edes oikea laji?

bobster

Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 05, 2014, 14:10:41 ip
Ensimmäinen Lemon Dropin raakile on alkanut muuttamaan väriään tyyliin alta 2cm pitkänä. Ja nuo raakileet ovat kaikkea muuta kuin droppeja, töröttävät ryppäänä pystyssä ylöspäin. Ja värinä on punainen. Mitäs ihmettä, eikös tuon pitäisi muuttua suoraan keltaiseksi? Onkohan kyseessä joku risteymä tai edes oikea laji?

Ei varmasti ole Lemon drop. Jotain thai annuumia veikkaisin.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

chipe

No sitähän minäkin, jossain purkissa oltava väärää siementä... No kahtotaan miltä maistuu kunhan kypsyy :).

tohtori

Mitenkäs tää kukkien nyppimis homma oikein menee kun en oikein käsitä?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: tohtori - toukokuu 05, 2014, 17:26:00 ip
Mitenkäs tää kukkien nyppimis homma oikein menee kun en oikein käsitä?


Ei tarvitse nyppiä. Jos kasvi on pieni, voi podinalut nyppiä pois viemästä turhaan energiaa kasvilta. Kukkiminen sitä ei niin paljon vie, että siitä jotakin hyötyä olisi vaivaan nähden.

niko.m

Lisäyksenä edelliseen, tämän johdosta kasvin pitäisi kasvaa nopeammin ja sitten seuraavalla podi-kierroksella tuottaa enemmän podeja. Eli tavoitteena on sadon maksimointi. Itse en harrasta, hyvä jos tulisi jotain syötävää ettei joudu lehtiä popsimaan