Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Santtu42

Terve! Aloin tässä miettimään että soveltuuko biobizz orthexin altakasteluruukkuun lannoitteeksi ? Ajattelin vaan, koska passiivihydroon ei kuulemma sovi, niin sopiiko altakasteluruukkuunkaan?

PP

Lainaus käyttäjältä: Santtu42 - toukokuu 09, 2014, 13:17:01 ip
Terve! Aloin tässä miettimään että soveltuuko biobizz orthexin altakasteluruukkuun lannoitteeksi ? Ajattelin vaan, koska passiivihydroon ei kuulemma sovi, niin sopiiko altakasteluruukkuunkaan?


Jos vesi seisoo säiliössä enemmän kuin tunteja, en käyttäisi, koska se haisee äkkiä todella pahalle. Toisaalta kasvin hyvinvoinnin kannalta on parempi, että vettä ei seisoteta säiliössä.

DrJewnicorn

mikähän mahtaa olla ongelma kun naga pudottaa alalehtiä ja ei tuota siitepölyä kukintoihin ollenkaan? 2 kappaletta on kyseisiä puskia joista toinen ei pudottele lehtiä mutta ei myöskään tuota siitepölyä ja tiputtaa sitten kukat  :-\

Sihijuoma666

Miksi mun Locato meinaa kypsyä punaiseksi? Eikös sen pitäisi tehdä pienehköjä keltaisia hedelmiä?

bobster

Lainaus käyttäjältä: DrJewnicorn - toukokuu 09, 2014, 17:44:11 ip
mikähän mahtaa olla ongelma kun naga pudottaa alalehtiä ja ei tuota siitepölyä kukintoihin ollenkaan? 2 kappaletta on kyseisiä puskia joista toinen ei pudottele lehtiä mutta ei myöskään tuota siitepölyä ja tiputtaa sitten kukat  :-\

Alalehtien tiputtelu on ihan normaalia. Ne on vanhoja ja työnsä tehneet. Chinenseille on tyypillistä kukkia ensin pitkään ennen kuin alkavat podittaa.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

niko.m

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - toukokuu 09, 2014, 17:51:24 ip
Miksi mun Locato meinaa kypsyä punaiseksi? Eikös sen pitäisi tehdä pienehköjä keltaisia hedelmiä?

Eikös niiden pitäisi kypsyä oranssiksi?

Huru-ukko

Semillakselta saa siemeniä, joissa on ollut joissakin lajikkeissa värivaihtelua. Jos ovat sieltä, niin se voi olla yksi mahdollisuus.
Siemenketjukirjeessä voi olla myös risteymiä, kuten tietysti omissakin jos asiaan ei ole panostanut.

Sihijuoma666

Fataliilta taisi olla tuo satsi. Eihän mikään kypsy punaisen kautta oranssiksi? Hmm...

M1kko

Sain C. galapagoensen pistokkaan, niin kuinkahan hyvin tuo mahtaa juurtua ? Tökkäsin sen bubbleriin porisemaan juurtumisen toivossa.

McPunk

Terse, Semmosta kyselisin et oisko mitää lajiketta mitä pystys viel näin myöhää pistää kasvamaa jotai nopee kasvusta? Tai jos ei chiliä Nii vaik normi paprikoita?

Sent from my Nokia Lumia 1020 Tapatalk
Jos ei koita niin ei voita.

Miquel

McPunkille suosittelisin foorumilta, kaupasta tai taimitarhalta valmista kasvia ja sen lisäksi sitten itämään mitä ikinä haluat, sillä kasvattamisen opiskelu on palkitsevaa näin kesäaikaan kun olosuhteet ovat suotuisat.

Tosin mikään jonka laitat itse nyt itämään tuskin ehtii täksi kesäksi satoamaan, joten siitäsyystä myös kaupan kasvit. :)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

McPunk

Ookey, mut eks kummiski Sais jonkunlaista satoa kunnon valoilla?

Sent from my Nokia Lumia 1020 Tapatalk
Jos ei koita niin ei voita.

ichjiiro

toukokuu 10, 2014, 22:28:14 ip #8092 Viimeisin muokkaus: toukokuu 10, 2014, 22:30:00 ip käyttäjältä ichjiiro
Olen itse useina vuosina käyttänyt suurikokoista fuusiolamppua. Sijoittaa vaan tarpeeksi kauaksi. Toimii parvekkeella ja ikkunalla. Tarttee vaan valita sopiva ilmansuunta.

---

Osta valot syksyllä. Bilteman 45W esleillä pääsee hyvin liikkeelle. Niitä pari ja isosta kaljatölkistä ns. batwing-heijastin. Isket nyt vaan ne siemenet / taimet ikkunalaudalle, pihalle tai parvekkeelle. Ehkä ensin pitäisin yöt sisällä.

niko.m

Lainaus käyttäjältä: ichjiiro - toukokuu 10, 2014, 22:28:14 ip
Olen itse useina vuosina käyttänyt suurikokoista fuusiolamppua. Sijoittaa vaan tarpeeksi kauaksi. Toimii parvekkeella ja ikkunalla. Tarttee vaan valita sopiva ilmansuunta.

Itselle sopiva etäisyys on ollut reilu 150 Gm. Pienemmillä etäisyyksillä tietysti olisi tehokkaampi, mutta ei jostain kumman syystä valaise kauaa, lisäksi ulkona lämpötila laskee silloin kun fuusiolamppu tulee lähemmäksi. Kyllä jostain annuumeista ehtii vielä satoa saamaan, itse istutin vuosi sitten jotain annuumeja ulos toukokuun lopussa ja ennenkuin sain ne hengiltä, niin oli jo useampi (= neljä) podi. Sato jää tietysti vähäiseksi, mutta ei itsellä ainakaan sillä nyt hirveästi ole ensimmäisenä oikeana vuotena väliä

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: McPunk - toukokuu 10, 2014, 22:19:08 ip
Ookey, mut eks kummiski Sais jonkunlaista satoa kunnon valoilla?



Kyllä kunnon valoilla saat satoa vaikka keskellä talvea. Hyödynnä nyt kuitenki kesän aurinko! Kuten jo neuvottiin, osta valmiita taimia jos meinaat vielä loppukesästä syötävää saada. Talveksi sitte valot

Cannedheat

Kiitoksia meikäläisen jeesaajille ja kaikille!

Chilit ovat uusissa astioissaan ja ulkona kolminkertaisen harson alla. Luulen, että ympäröivä vesi (saari on pieni 60x20m) tasoittaa lämpöä ja kasvit voivat hyvin, vaan mene ja tiedä.

Kysyn, josko joku viitsisi vastata:
- laitanko kastelulannoitetta heti?
- miksi pitää olla niin "kovis", että syö Nagoja ilmeenkään värähtämättä ?
- ed. liittyen: voisiko olla kovis syömällä mahdollismman: suolaista, makeaa, hapanta ...ruokaa?

Let's work together!

chipe

Lainaus käyttäjältä: Cannedheat - toukokuu 10, 2014, 23:19:33 ip
- miksi pitää olla niin "kovis", että syö Nagoja ilmeenkään värähtämättä ?


Edellinen kerta kun itse yritin tuota (en tosin nagan kanssa) johtui siitä että yritin vakuuttaa eräälle toiselle että "puraise siitä vaan, tää on pelkkää paprikaa, kato nyt, ei tunnu missään". Ilme ehkä pitikin mutta kyky ääntää sanoja kärsi sen verran pahasti että ei mennyt läpi ;D.

MiM

Ainakin vappuviikonloppuna oli vielä jäätä laiturilla, eli ei se vesi valitettavasti takaa plussa-asteita.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

McPunk

Onko kellää tullu tällee et lehdet isoja ja varsi tommonen tynkä ?



Sent from my Nokia Lumia 1020 Tapatalk
Jos ei koita niin ei voita.

kenpo

Onko merkitystä käyttääkö chilien kasteluun hana- vai sadevettä? Tähän asti olen ottanut kasteluveteni hanasta, mutta takapihalla olisi iso tynnyri täynnä sadevettä, jolla ei ole/olisi juuri muuta käyttöä.