Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

ecoist

Miten on kun suihkuttelee tota Neemiä kasveihin pitkin kasvukautta mäntysuovan kanssa, pitääkö chilit pestä kunnolla ennen käyttöä?

Toinen kyssäri lannoitteiden käytöstä vesiviljelyssä. Kun kasvattelin ekan kerran dripfeed+kivivilla systeemillä kymmenisen vuotta sitten huomasin ettei podit olleet kovin hyvän makuisia. Silloin en vähentänyt/lopettanut lannoitusta mitenkään hedelmien tuottovaiheessa ja käytössä oli AHH:n litkut.
Kannattaako siis muuttaa/vähentää/lopettaa hedelmien kypsyttelyvaiheessa lannoitteet?

AHH lannat eivät taida juuri erota nykyisin käyttämistäni GHE:n vastaavista?

Miquel

Millaiset olosuhteet olivat muutoin? Ilman luonnonvaloa maku podeissa on ainakin melko hirveä lannoituksesta riippumatta.
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

unenkuva


Onko kokemuksia hiilidioksiidipussista? Ajattelin lykätä moisen kasvihuoneeseen, mutta meneekö rahat hukkaan, että onko tuosta oikeasti hyötyä? Muutama ajatus heräsi kuitenkin... Voiko hiilidioksiidia tulla jopa liikaa? parvekkeeni kasvihuone on niitä pienempiä, eikä lattiapinta-ala ole lähelläkään tuota 25m2 joka mainitaan tuolla tuoteseloteessa. Lisäksi kun kasvihuoneeni on sen verran pieni, että pussia pitäsi roikottaa aika lähellä kattoluukkua, niin meneekö hiilidioksiidit harakoille kattoluukusta? Vai eikös se ole sen verran raskaampaa, että painuu alas?

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - kesäkuu 07, 2014, 14:10:25 ip

Onko kokemuksia hiilidioksiidipussista? Ajattelin lykätä moisen kasvihuoneeseen, mutta meneekö rahat hukkaan, että onko tuosta oikeasti hyötyä? Muutama ajatus heräsi kuitenkin... Voiko hiilidioksiidia tulla jopa liikaa? parvekkeeni kasvihuone on niitä pienempiä, eikä lattiapinta-ala ole lähelläkään tuota 25m2 joka mainitaan tuolla tuoteseloteessa. Lisäksi kun kasvihuoneeni on sen verran pieni, että pussia pitäsi roikottaa aika lähellä kattoluukkua, niin meneekö hiilidioksiidit harakoille kattoluukusta? Vai eikös se ole sen verran raskaampaa, että painuu alas?


http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14083.0 lukases tuo

unenkuva

kesäkuu 07, 2014, 14:40:03 ip #8304 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 07, 2014, 15:43:18 ip käyttäjältä unenkuva
Lainaus käyttäjältä: ChIlIDoG - kesäkuu 07, 2014, 14:16:33 ip
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - kesäkuu 07, 2014, 14:10:25 ip

Onko kokemuksia hiilidioksiidipussista? Ajattelin lykätä moisen kasvihuoneeseen, mutta meneekö rahat hukkaan, että onko tuosta oikeasti hyötyä? Muutama ajatus heräsi kuitenkin... Voiko hiilidioksiidia tulla jopa liikaa? parvekkeeni kasvihuone on niitä pienempiä, eikä lattiapinta-ala ole lähelläkään tuota 25m2 joka mainitaan tuolla tuoteseloteessa. Lisäksi kun kasvihuoneeni on sen verran pieni, että pussia pitäsi roikottaa aika lähellä kattoluukkua, niin meneekö hiilidioksiidit harakoille kattoluukusta? Vai eikös se ole sen verran raskaampaa, että painuu alas?


http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14083.0 lukases tuo


Tänks :)

EDIT: ostamatta jäi :)

unenkuva


Jatkampa itse aiheesta. Tällä kertaa käytin hakua ensin :D  ja sen perusteella CO2-tabletit tuntuisivat toimivan oikeasti. Ajattelin itse tehdä asian näin, mitä jo aikaisemmassa ketjussa puhuttiin: ämpäri kasvariin, sinne vettä ja kansi päälle, letkun kannesta läpi ja kasvarin ylhäälle. Mutta pari kysymystä:
Toimiiko moinen metodi? Kun hiilidioksiidi on raskaampaa, niin kulkeeko letkua pitkin ylös saakka, vai pitäisikö ämpäri nostaa letkun poistopäätä ylemmäksi?
kauanko yksi tabletti kestää, jos laittaa ämpärilliseen vettä, tarvitseeko laittaa useampi tabletti (haun perusteella puhuttiin 1 tabletti/ 100 litraa vettä, joka kuulostaa aika hurjalta)? vai jos laittaa väliin vesilukon, niin enkö tiedä, että pitää lisätä uusi tabu kun lakkaa röplöttämästä :D

ps: ennen kuin kukaan sanoo, niin en ala kiljua keittämään :D

chipe

Myydäänkö jossain hyyvin pitkänokkaisia kastelukannuja vai kuinka muut ovat ratkaisseet sen ongelman että kasvihuoneessa pitäisi saada sihtailtua kastelu- ja lannoitevedet siististi seinänviereisillekin taimille sörkkimättä ja roiskimatta kaikkia edessäolevia kasveja ja podeja?

wille

Kyllähän niitä löytyy vähän joka marketin hyllyltä. Pienempienkin.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

chipe

Lainaus käyttäjältä: wille - kesäkuu 07, 2014, 17:26:06 ip
Kyllähän niitä löytyy vähän joka marketin hyllyltä. Pienempienkin.


Kaipaisin sellaista n. 30cm jatkonokkaa suhteessa niihin mitä kaupoissa yleensä on. Ongelma tosiaan siinä että noita kasveja on kasvarissa sellainen rivi seinän suuntaan, että norminokalla pääsee puoleen väliin riviä, jos haluaisi kastella rivin päästä eikä roikottamalla koko kannua etummaisten chilien päällä, jolloin myös veden joutuu pudottelemaan jo varsin korkealta.

bobster

Pätkä puutarha- tai vastaavaa jäykkää letkua.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

chipe

Lainaus käyttäjältä: bobster - kesäkuu 07, 2014, 18:29:49 ip
Pätkä puutarha- tai vastaavaa jäykkää letkua.


Sellaiseen ratkaisuun olen aiemminkin päätynyt. Noissa letkuissa on vain se huono puoli että niitä on hankala saada kovin optimaaliseen muotoon, erityisesti niin että niissä olisi sellainen kastelukannuissa käytetty sopiva kärkikulma ettei se uittaisi pahasti tms. Mutta tuo taitaa kuitenkin olla paras helposti saatavilla oleva ratkaisu.

Jaava

Onkos tämä juurimätää? Vain nuo juurten päät ovat mustia.. Aktiivihydrossa porisee ja n. 40cm lemon droppi kyseessä.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Jaava - kesäkuu 08, 2014, 12:56:39 ip
Onkos tämä juurimätää? Vain nuo juurten päät ovat mustia.. Aktiivihydrossa porisee ja n. 40cm lemon droppi kyseessä.



Ei se varsinaisesti vielä juurimädältä näytä, mutta joku siinä nyt tappaa juuria. Huuhtelu ja veden vaihto paikallaan joka tapauksessa. Keskellä on uusia terveitä juuria ja vain nuo pidemmät juuret ovat kärsineet, joten ei liene katastrofia näkyvissä tuon kanssa kuitenkaan.

Jaava

kesäkuu 08, 2014, 18:50:25 ip #8313 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 09, 2014, 07:49:16 ap käyttäjältä Jaava
Lainaus käyttäjältä: Jani M - kesäkuu 08, 2014, 15:30:01 ip
Lainaus käyttäjältä: Jaava - kesäkuu 08, 2014, 12:56:39 ip
Onkos tämä juurimätää? Vain nuo juurten päät ovat mustia.. Aktiivihydrossa porisee ja n. 40cm lemon droppi kyseessä.
http://img.tapatalk.com/d/14/06/08/va4a3yna.jpg


Ei se varsinaisesti vielä juurimädältä näytä, mutta joku siinä nyt tappaa juuria. Huuhtelu ja veden vaihto paikallaan joka tapauksessa. Keskellä on uusia terveitä juuria ja vain nuo pidemmät juuret ovat kärsineet, joten ei liene katastrofia näkyvissä tuon kanssa kuitenkaan.

Okei, kiitos! Litkut vaihdettu ja juuret huljuteltu.

Mites muuten kun helteillä isoimmat kasvit haihduttaa 10 sangon vettä noin viikossa, niin onko pohjille jäänyt vesi sitten tosi ravinteikasta vai haihtuulo vesi ja katoaako ravinteet jotenkin käsi kädessä?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - kesäkuu 07, 2014, 16:14:20 ip

Jatkampa itse aiheesta. Tällä kertaa käytin hakua ensin :D  ja sen perusteella CO2-tabletit tuntuisivat toimivan oikeasti. Ajattelin itse tehdä asian näin, mitä jo aikaisemmassa ketjussa puhuttiin: ämpäri kasvariin, sinne vettä ja kansi päälle, letkun kannesta läpi ja kasvarin ylhäälle. Mutta pari kysymystä:
Toimiiko moinen metodi? Kun hiilidioksiidi on raskaampaa, niin kulkeeko letkua pitkin ylös saakka, vai pitäisikö ämpäri nostaa letkun poistopäätä ylemmäksi?
kauanko yksi tabletti kestää, jos laittaa ämpärilliseen vettä, tarvitseeko laittaa useampi tabletti (haun perusteella puhuttiin 1 tabletti/ 100 litraa vettä, joka kuulostaa aika hurjalta)? vai jos laittaa väliin vesilukon, niin enkö tiedä, että pitää lisätä uusi tabu kun lakkaa röplöttämästä :D

ps: ennen kuin kukaan sanoo, niin en ala kiljua keittämään :D


Kukaan ei tähän vastaillut, joten pahoittelut spämmääminen, mutta olisiko jollakin kommenttia?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Jaava - kesäkuu 08, 2014, 18:50:25 ip
Mites muuten kun helteillä isoimmat kasvit haihduttaa 10 sangon vettä noin viikossa, niin onko pohjille jäänyt vesi sitten tosi ravinteikasta vai haihtuulo vesi ja katoaako ravinteet jotenkin käsi kädessä?


Kyllä ne liemet voivat siellä väkevöityä, mutta noin yleisesti ottaen, kasvi itse haihduttaessaan imee ravinteineen päivineen sitä vettä itseensä. Itse olen yleensä vaan lisännyt helteillä samaa ravinneliuosta kasveille kuin muutenkin.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Jani M - kesäkuu 08, 2014, 21:16:38 ip
Lainaus käyttäjältä: Jaava - kesäkuu 08, 2014, 18:50:25 ip
Mites muuten kun helteillä isoimmat kasvit haihduttaa 10 sangon vettä noin viikossa, niin onko pohjille jäänyt vesi sitten tosi ravinteikasta vai haihtuulo vesi ja katoaako ravinteet jotenkin käsi kädessä?


Kyllä ne liemet voivat siellä väkevöityä, mutta noin yleisesti ottaen, kasvi itse haihduttaessaan imee ravinteineen päivineen sitä vettä itseensä. Itse olen yleensä vaan lisännyt helteillä samaa ravinneliuosta kasveille kuin muutenkin.


Tätä samaa olen joskus itsekkin miettinyt. Viime vuonna resoissani oli automaattinen täyttö kun vesi väheni.
Silti EC pysytteli samoissa arvoissa useamman viikonkin. Enkä lisäillyt lannoitetta lainkaan. Itse uskon myös että litkut "väkevöityy".
Eli jotkut ravintoaineet voi haihtua aika olemattomiin, mutta ne suolat joista mittari arvonsa laskee, pysyykin melkein muuttumattomina.
Silti kasvit kasvoi "ihan hyvin  ::)"......Oikeasti ei kuitenkaan ollut muuta kasvia joka olisi saanut aina tuoreet lannoitteet, ja johon olisi voinut verrata kasvua.
Eikä tuollaiset tule edes mieleen välttämättä kun puskissa roikkuu punertuvia podeja.

Loppusyksystä taisin pari kertaa laskea resoista puolet nesteestä pois, ja sitten lisäsin uutta vettä ja lannoitettakin.

AirMan

Lainaus käyttäjältä: Jani M - kesäkuu 08, 2014, 21:16:38 ip
Kyllä ne liemet voivat siellä väkevöityä, mutta noin yleisesti ottaen, kasvi itse haihduttaessaan imee ravinteineen päivineen sitä vettä itseensä. Itse olen yleensä vaan lisännyt helteillä samaa ravinneliuosta kasveille kuin muutenkin.

Minä ymmärtäisin niin, että veden haihtuessa liemessä väkevöityvät ne aineet, joita kasvi ei hyödynnä. Eli mikäli lisätään aina vain pelkkää vettä tai lannoitelientä entisen päälle, jossakin vaiheessa hyödylliset ravinteet loppuvat, mutta jäljelle jää ylimääräisiä aineita, jotka saattavat olla kasville harmittomia ja hyödyttömiä, mutta myös haitallisia.
Varmaa tietoa ei ole, mutta tämäkään ei ole varma tieto, koska varmaa tietoa ei ole.

Jani M

Lainaus käyttäjältä: AirMan - kesäkuu 09, 2014, 16:07:22 ip
Lainaus käyttäjältä: Jani M - kesäkuu 08, 2014, 21:16:38 ip
Kyllä ne liemet voivat siellä väkevöityä, mutta noin yleisesti ottaen, kasvi itse haihduttaessaan imee ravinteineen päivineen sitä vettä itseensä. Itse olen yleensä vaan lisännyt helteillä samaa ravinneliuosta kasveille kuin muutenkin.

Minä ymmärtäisin niin, että veden haihtuessa liemessä väkevöityvät ne aineet, joita kasvi ei hyödynnä. Eli mikäli lisätään aina vain pelkkää vettä tai lannoitelientä entisen päälle, jossakin vaiheessa hyödylliset ravinteet loppuvat, mutta jäljelle jää ylimääräisiä aineita, jotka saattavat olla kasville harmittomia ja hyödyttömiä, mutta myös haitallisia.


Jep, kyllä vesi on aina sillon tällön hyvä vaihtaa. Minulla on käytössä bioponiset systeemit, niin niissä tuon veden kanssa ei ole ihan hirveän tarkkaa.

Dada

Chilien käpristely vaivaa suurinta osaa chilejä :( Multakasvatus lasitetulla parvekkeella jossa lämpötilat aurinkoisina päivinä ovat 30-40asteen luokkaa.

Olen pitänyt pari viikkoa vesikuurilla jos kyseessä olisi ollut ylilannoitus, käpristely ylälehdissä sen kuin pahenee. Aiemmin annoin biobizziä hellällä kädellä annosteluohjeiden alarajoissa.

Epäilys; paahtuneet juuret tai kalkin puute...

Ajattelin vaihtaa suurimman kasvini isompaan ruukkuun, näkeekö paahtumisen juurista jotenkin? Mikä paahtumiseen auttaa parhaiten? Suurin osa kasveista perus saviruukuissa.

Kalkin osuudesta, oletteko kokeilleet kananmunia kalkin lähteenä? Löysin tllaisen vaikka kirjoittaja käyttääkin tätä ravintolisänä. Sopisiko chileille?
http://eilistapaistoa.blogspot.fi/2013/01/kalkkia-kananmunan-kuorista.html

Life is what you make out of it