Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

bobster

Ei ole pensselöinti välttämätöntä. Kukat kyllä pölyttyvät, jos kasvit yhtään heiluu. Voit silloin tällöin vaikka töniä kasveja. Tosin ei kevyt pensselöintikään väärin ole.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: almaak - syyskuu 03, 2014, 14:25:54 ip
Hei vaan kaikille!

Minulla on saunassa kasvamassa 250W SpNa:n alla useita chilipuskia ja nyt Aji Cristal sekä Jamy ovat kukkimassa. Tarvitseeko kukintoja pölyyttää esim pensselillä vai hoitaako chili pölyyttämissn itsenäisesti? Puskien lähellä pyörii pöytätuuletin lämpötilan tasaamiseksi. Auttaako tuuletin pölyyttymiseen?

Kaikista vastauksista, ohjeista ja neuvoista olen erittäin kiitollinen.


Chilit ovat itsepölytteisiä, joten pakko ei tuota ole tehdä. Hivenen se parantaa tulosta, mutta ei pakollista. Käsin pölyttäminen tulee ennemmin kysymykseen risteyttäessä.

chipe

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - syyskuu 03, 2014, 14:55:05 ip
Chilit ovat itsepölytteisiä, joten pakko ei tuota ole tehdä. Hivenen se parantaa tulosta, mutta ei pakollista. Käsin pölyttäminen tulee ennemmin kysymykseen risteyttäessä.


Onkohan kukaan tehnyt kattavampaa vertailututkimusta käsin pölyttämisen hyödyistä? Joissain ohjeissahan erikseen mainitaan käsin pölyttämisen hyödyksi että siinä siirtyy siitepölyä myös kukkien ja mahdollisesti kasviyksilöiden välillä, josta voi olla etua. Itsensä pölyttävissähän tuota ei yleensä tapahdu.

Jani M

Siinä mielessä suosittelen pensselöimistä, että tulee ainakin katsottua kasveja säännöllisesti ja huomaa esim. punkit ennen kuin on liian myöhäistä.

mehukatti

Ostin kaupan vihannesosastolta Rocotoja ja Aji Cristaleita, ajatuksena hyödyntää siemenet. Voiko ne iskeä suoraan kivivillakuutioihin vai tarviiko ne esim. kuivattaa ensin?

almaak

Lainaus käyttäjältä: mehukatti - syyskuu 06, 2014, 17:20:37 ip
Ostin kaupan vihannesosastolta Rocotoja ja Aji Cristaleita, ajatuksena hyödyntää siemenet. Voiko ne iskeä suoraan kivivillakuutioihin vai tarviiko ne esim. kuivattaa ensin?


Lainaan "törkesti" kysymystäsi aiheeseesi liittyvällä jatkokysymyksellä....

Olen nyt päässyt maistelemaan useita muiden itse kasvatettuja chililajikkeita ja en ole vielä löytänyt yhtä hyvää lajiketta, kuin mitä chilifestareilta ostamani lajike on ollut. Bodit ovat jo punaiset, mutta kuinka kypsisksi bodit pitää kasvattaa, että saisin siemenet kohtuudella itämään talvella?

Jame

Lainaus käyttäjältä: almaak - syyskuu 06, 2014, 17:37:04 ip
Bodit ovat jo punaiset, mutta kuinka kypsisksi bodit pitää kasvattaa, että saisin siemenet kohtuudella itämään talvella?


No jos odotat vaikka viikon sen jälkeen kun väri on muuttunut punaiseksi niin eiköhän se riitä sille että siemenet ovat valmiit.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: mehukatti - syyskuu 06, 2014, 17:20:37 ip
Ostin kaupan vihannesosastolta Rocotoja ja Aji Cristaleita, ajatuksena hyödyntää siemenet. Voiko ne iskeä suoraan kivivillakuutioihin vai tarviiko ne esim. kuivattaa ensin?

Kyllä voi.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - syyskuu 06, 2014, 18:35:43 ip
Lainaus käyttäjältä: mehukatti - syyskuu 06, 2014, 17:20:37 ip
Ostin kaupan vihannesosastolta Rocotoja ja Aji Cristaleita, ajatuksena hyödyntää siemenet. Voiko ne iskeä suoraan kivivillakuutioihin vai tarviiko ne esim. kuivattaa ensin?

Kyllä voi.


Jep, eiväthän ne luonnon kiertokulussakaan kerkeä kuivumaan. :) Siemeniä kuivatetaan vain säilytyksen vuoksi.

Zen

Lainaus käyttäjältä: Jame - syyskuu 06, 2014, 18:08:02 ip
Lainaus käyttäjältä: almaak - syyskuu 06, 2014, 17:37:04 ip
Bodit ovat jo punaiset, mutta kuinka kypsisksi bodit pitää kasvattaa, että saisin siemenet kohtuudella itämään talvella?


No jos odotat vaikka viikon sen jälkeen kun väri on muuttunut punaiseksi niin eiköhän se riitä sille että siemenet ovat valmiit.


Onko itävyyden kannalta haittaa siitä, että podi pääsee rupsahtamaan / alkaa itsestään kuivua kasvissa? Muutamissa kasveissa podit alkavat kuivahtaa heti punerruttuaan ja olen jo pidempään miettinyt, ovatko tällaisten siemenet käyttökelpoisia.

Jame

Lainaus käyttäjältä: Zen - syyskuu 06, 2014, 22:39:33 ip
Onko itävyyden kannalta haittaa siitä, että podi pääsee rupsahtamaan / alkaa itsestään kuivua kasvissa? Muutamissa kasveissa podit alkavat kuivahtaa heti punerruttuaan ja olen jo pidempään miettinyt, ovatko tällaisten siemenet käyttökelpoisia.


Ei ole elleivät ole mädäntyneet/homehtuneet. Olen saanut kuivattuja podeja, joissa siemenet sisällä ja hyvin ovat itäneet. Kuitenkin siemenissä on usein ns. mustasilmiä eli sellaisia, joissa näkyysisällä pummentuma tai musta piste. Niitä ei kannata yrittää idättää.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

K

Morjesta,mitäs pitäis tehä kun habaneero vetää lehtiä pikkasen kippuralle ja on niistä jo puolet pudottannu muutamassa päivässä.Siinä on puolikypsiä ja raakoja habaneroja.Ulkona olen pitänyt sitä ja lämmöt ei ole menny alle 8 asteen.Kuoleeko se ny ihan käsiin ?

Vilemi

syyskuu 13, 2014, 20:48:26 ip #8612 Viimeisin muokkaus: syyskuu 14, 2014, 20:10:48 ip käyttäjältä Vilemi
Hipp!

Pikkuneiti kasvatti chilejä ja sain muutaman, mikähän lajike mahtaa olla kyseessä? 


Ite en googlaamalla keksiny muita vaihtoehtoja kun Red Savinat, Caribbean Hotit, Scotch Bonnetit ja Jamaican hotit.  Noissa edellämainituissa kumminnii tulisuus lähtee pienimmilläänkin 100k scovillestä, ja jotenkin ei toi imo ihan niin ärhäkältä tuntunu paljaaltaan maistettuna.  Ikkunan ääressä ovat kasvaneet ja parin päivän sisällä punastumisestaan poimitut.  Maku oli ohuehko ja paprikainen.
Edit: onneks toi eka kuva ei tullu liian suurena...

sorrii

No ei tosiaan lähelläkään habaneroja. C. Baccatum: Champion, Bishops Crown, Ubatuba Campuci ... Jne. Noita mietoja kello-chilejä on kymmeniä eri nimisiä. Ainoa tulinen vähän tuota muistuttava olisi Starfish, mikä ei kuvan chili kuitenkaan ole ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vilemi

syyskuu 14, 2014, 11:04:34 ap #8614 Viimeisin muokkaus: syyskuu 14, 2014, 11:07:30 ap käyttäjältä Vilemi
Lainaus käyttäjältä: sorrii - syyskuu 13, 2014, 22:01:17 ip
No ei tosiaan lähelläkään habaneroja. C. Baccatum: Champion, Bishops Crown, Ubatuba Campuci ... Jne. Noita mietoja kello-chilejä on kymmeniä eri nimisiä. Ainoa tulinen vähän tuota muistuttava olisi Starfish, mikä ei kuvan chili kuitenkaan ole ...


Joo kyllä toi Bishop's Crown taitaa olla.  Alun perin eliminoin sen jonkun kuvan perusteella, jossa kaikki hedelmät oli tasamuotoisia piispanhattuja.  Mutta nyt tarkemmin lajiketta googlailtuani löysin aika monenmallisia paprikoita kys. lajikkeelta ja puskakin näyttää kovasti samalta kuin tyttäreni ruukussa.  Bishop's Crownissakin scovillet voivat lähteiden mukaan nousta yli 30000:n, johon ite suunnilleen vahvuuden arvioin poppamiesharrastukseni perusteella. Kiitos!

Chilivaari

Champion taitaa olla lähempänä, siinä on paljon muunnoksia muodossa, mutta perusmuoto on tuon ison kuvan kaltainen.
Etkö muuten voisi pienentää sitä? Lisäät alun img- sulkujen sisään img width=600

Lainaus käyttäjältä: Vilemi - syyskuu 13, 2014, 20:48:26 ip

Junttipentti

Terve! Olisi kysyttävää kasvien lehtiin ilmaantuneista kupruista ja näiden lievästä käpristymisestä. (Ensimmäinen postaus foorumille, toivottavasti tuli nyt edes oikeaan paikkaan.)
     Kasvamassa on joka tapauksessa 3 kappaletta habanero lemonia ja 4 kpl habanero chocolatea, joiden lehtiin on nyt ruvennut ilmaantumaan edellä mainitun kaltaisia epämuodostumia. Itse olen epäillyt syyksi liikalannoitusta tai mahdollisesti liiallista lämpötilaa. Kasvit ovat tosiaan turpeessa ja valaisimena toimii 400w natikka, joka tunnetusti tuottaa varsin reilusti lämpöä.
Mahtaakohan syy olla edellä mainituissa vai onko syytä pelätä tautia/loisia?

   

Rayvon

Moikka,

Näin tuossa muutamaa viikkoa takaperin perhetuttujen luona hienot chiliviljelmät ja ajattelin sitten itsekin aloittaa chilien kasvatuksen, mutta käytännön toiminnasta ei ole mitään hajua, joten voisiko joku ystävällisesti neuvoa alkuun? Mitä tarvikkeita tulisi hankkia jotta pääsisi alkuun. Kiitos.

MiM

Lainaus käyttäjältä: Rayvon - syyskuu 14, 2014, 19:27:08 ip
Moikka,

Näin tuossa muutamaa viikkoa takaperin perhetuttujen luona hienot chiliviljelmät ja ajattelin sitten itsekin aloittaa chilien kasvatuksen, mutta käytännön toiminnasta ei ole mitään hajua, joten voisiko joku ystävällisesti neuvoa alkuun? Mitä tarvikkeita tulisi hankkia jotta pääsisi alkuun. Kiitos.


Aloita täältä: http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Etusivu, ja kun tiedät hiukan tarkemmin mitä itse haluat, voit jatkaa kysymistä foorumilla.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Junttipentti - syyskuu 14, 2014, 18:36:04 ip
Terve! Olisi kysyttävää kasvien lehtiin ilmaantuneista kupruista ja näiden lievästä käpristymisestä. (Ensimmäinen postaus foorumille, toivottavasti tuli nyt edes oikeaan paikkaan.)
     Kasvamassa on joka tapauksessa 3 kappaletta habanero lemonia ja 4 kpl habanero chocolatea, joiden lehtiin on nyt ruvennut ilmaantumaan edellä mainitun kaltaisia epämuodostumia. Itse olen epäillyt syyksi liikalannoitusta tai mahdollisesti liiallista lämpötilaa. Kasvit ovat tosiaan turpeessa ja valaisimena toimii 400w natikka, joka tunnetusti tuottaa varsin reilusti lämpöä.
Mahtaakohan syy olla edellä mainituissa vai onko syytä pelätä tautia/loisia?

   



Jos näyttävät tuolta, on ihan lajityypillistä kupruilua.