Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Vilemi

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - syyskuu 14, 2014, 11:40:22 ap
Champion taitaa olla lähempänä, siinä on paljon muunnoksia muodossa, mutta perusmuoto on tuon ison kuvan kaltainen.
Etkö muuten voisi pienentää sitä? Lisäät alun img- sulkujen sisään img width=600

Onnistuhan se lopulta. :)  Mun mielestä tossa Championissa ainakin chiliwikin kuvissa on tummemmat ja kiiltävämmät lehdet kuin tytsyllä.  Neidillä lehdet on aikalailla mattapintaiset.  Vaikea sanoa.  Tänään maistoin vähän ronskimmin, kovin lempeähän tuo lopulta on.  Ainoastaan kannan lähistöltä sai vähän reippaampaa poltetta.  Mukavasti makeutta myös.  Nää ois varmaan täytettyinä ja grillattuina aikas mainioita.

Dada

Moronääs. Mulla on vielä parvekkeella useampikin lemon droppi kun asteet on vielä pysyny yölläkin +5 paremmalla puolella. Pisimmälle ehtinyt kypsyttämisen puolesta on tehnyt järjettömän "sulkasadon" viimeisen viikon aikana. Hyvä jos ollenkaan lehtiä jäljellä. Kylmyydestä en usko asian johtuvan koska muut kasvit ok. Onko siis tyypilistä, tai lajityypillistä, että podittaessaan kasvi panostaa kaiken energian kypsyttämiseen ja tiputtaa melkoisesti lehtiä?

Life is what you make out of it

Huru-ukko

Ei ole, koska kasvihan tarvitsee niitä lehtiä kypsyttämiseenkin. Enkä usko että syksyn tulokaan niitä yhdestä kasvista tiputtelisi......
Ongelmia juuristossa mahdollinen tekijä, mikä tulee ensiksi mieleen, jos lehdet vain kellastuu ja tippuu pois.

Jame

Lainaus käyttäjältä: Dada - syyskuu 18, 2014, 08:39:03 ap
Moronääs. Mulla on vielä parvekkeella useampikin lemon droppi kun asteet on vielä pysyny yölläkin +5 paremmalla puolella. Pisimmälle ehtinyt kypsyttämisen puolesta on tehnyt järjettömän "sulkasadon" viimeisen viikon aikana. Hyvä jos ollenkaan lehtiä jäljellä. Kylmyydestä en usko asian johtuvan koska muut kasvit ok. Onko siis tyypilistä, tai lajityypillistä, että podittaessaan kasvi panostaa kaiken energian kypsyttämiseen ja tiputtaa melkoisesti lehtiä?


Kyllä minullakin Lemon Dropin kohdalla syksy on pisimmällä jos lehtien väriä ja määrää katsoo.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

sorrii

Mahtaakohan LD'täkin olla liikenteessä erilaisia kantoja?!?  ???

Mulla oli toissavuonna LD se kaikkein viimeinen "pystyssä" syksyllä: kun Rocototkin jo paleltui, niin LD vaan pukkasi uutta kukkaa ...
Siemenet ovat alunperin Fataliilta.

Mainittakoon että tuo yksi erikoisvahva yksilö oli 2-vuotias kasvi jonka olin jo keväällä hylännyt ulos toukokuussa, kun oli aika huonona ja täynnä ötököitä. Kylmässä -ja luonnonvalossa!- se alkoikin piristyä ja teki kesällä satoa kuin herukkapensaat.

Ekana vuonna kun sain kasvihuoneen mökille, seurasin syksyllä miten eri lajit kestää kylmää. Muistelisin että silloinkin LD vaikutti aika kylmänkestävältä: Samaa tasoa Aji Cristalin kanssa. AC porskuttaa nytkin vielä Sorriloodassa@ tuolla Rukkamäen pellolla: aurinkokennovesipumppuviljelyssä. Siinä on yhdessä puskassa pari kiloa raakileita roikkumassa ja suunnittelen paraikaa miten ihmeessä saisin sen kuskattua kodin lämpöön kypsymään. [=käärin varmaan makuullaan sen hallaharsoon rullalle, ja kärrään kottikärryillä...  8) ]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Tape

Yölämmöt on ens viikolla laskemassa sen verran alas, että mun on kasvari tyhjennettävä sisälle. Lämmittimet eivät riitä noille tuleville lukemille enää. Mites mä tuon Locaton kanssa toimisin? Ei oo vielä kypsää ja ymmärtääkseni lämpötilan lasku kymmenen asteen tienoille on kypsymiseen tarpeellista? Antaako olla sitten sisällä vain vai roudaanko mä sitä iltaisin parin tunnin ulkoilulle?

narttu

APUVA. Muuttuuko pepperonchinin podi vihreästä paskanruskean kautta keltaiseksi, vai mitä helvettiä mulla kasvaa partsilla????
Pepperonchinin vieressä kasvaa aji brown, jonka podeiksi niitä ruskeita luulin, kunnes huomasin että oksat ovatkin pepperonchinista. :-\ Lehdet, kukat ja podien muoto ovat oikeat kummallakin kasvilla, mutta podin väri pepperonchinissa EI OLE. :'(  Voin ottaa kuvia kasveista ja podeista huom.. eiku tänään, jos se mitään auttaa tähän mysteeriin.Tiedoista olisin kovin kiitollinen. :-*
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

mehukatti

Osaakos joku sanoa, että mikä idea on tuossa GHE Tripackin annosteluohjeessa, kun kukintavaiheessa siinä neuvotaan antamaan Gro-Micro-Bloom suhteessa 15-10-5 (ml/10l), mutta sadotusvaiheessa 5-10-15. Eli suhteet pitäis kääntää toisinpäin kun kukkimisen jälkeen alkaa puskea podeja? Päteekös tää chileille vai mikä tuossa on ajatuksena?

Jani M

Lainaus käyttäjältä: mehukatti - syyskuu 20, 2014, 20:19:03 ip
Osaakos joku sanoa, että mikä idea on tuossa GHE Tripackin annosteluohjeessa, kun kukintavaiheessa siinä neuvotaan antamaan Gro-Micro-Bloom suhteessa 15-10-5 (ml/10l), mutta sadotusvaiheessa 5-10-15. Eli suhteet pitäis kääntää toisinpäin kun kukkimisen jälkeen alkaa puskea podeja? Päteekös tää chileille vai mikä tuossa on ajatuksena?


Typpeä tarvitaan viherkasvuun, mutta ei läheskään siinä määrin satovaiheessa.

bläkkäri

Osaisikos kukaan kokeneempi kertoa tällaiselle aloittelijalle, mistä tuosta Vampire F1:stä tietää onko podit kypsiä. Kun muistan siemenpussin takaa lukeneeni, että ovat podit ensin punaisia ja kypsyessään muuttuvat mustiksi. Tässä omassa puskassa kun ne oli alusta asti mustia. Ei kait nuista kovin kummoisia makuelämyksiä irtoa, kolmesta hassusta podista. Mut kun on koko kesä sitä puskaa hyysätty, niin ei raskisi poiskaan nakata. Podit alkaa olen jo aika kookkaita, siinä pauttiarallaa 8sentin  mittaisia.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: bläkkäri - syyskuu 20, 2014, 23:31:47 ip
Osaisikos kukaan kokeneempi kertoa tällaiselle aloittelijalle, mistä tuosta Vampire F1:stä tietää onko podit kypsiä. Kun muistan siemenpussin takaa lukeneeni, että ovat podit ensin punaisia ja kypsyessään muuttuvat mustiksi. Tässä omassa puskassa kun ne oli alusta asti mustia. Ei kait nuista kovin kummoisia makuelämyksiä irtoa, kolmesta hassusta podista. Mut kun on koko kesä sitä puskaa hyysätty, niin ei raskisi poiskaan nakata. Podit alkaa olen jo aika kookkaita, siinä pauttiarallaa 8sentin  mittaisia.

Muistat väärin.

bläkkäri

syyskuu 21, 2014, 14:03:21 ip #8631 Viimeisin muokkaus: syyskuu 23, 2014, 07:36:18 ap käyttäjältä bläkkäri
No selvä. Muisti siis prakaa. Kun noissa kuvissa kys kasvista näkyy sekä punaisia että mustia podeja, niin onkos ne sitten kypsiä vasta punaisina vai kuinka?

Eikä noi podit nyt oikeestaan mustia ole, melko tumman violetteja ehkä enemmänkin...

edit: Kyllähän se internet viimein oikean vastauksen paljasti, siemenpussi kun on tallessa arvaamattomassa...eli podeihin punakkuutta odotellessa...

NPhoBiaz

Miten Tabascon ja Prairie Firen erottaa toisistaan? Mysteerini on nyt mitä todennäköisimmin jompi kumpi. ???

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: MiM - syyskuu 14, 2014, 19:46:15 ip
Lainaus käyttäjältä: Rayvon - syyskuu 14, 2014, 19:27:08 ip
Moikka,

Näin tuossa muutamaa viikkoa takaperin perhetuttujen luona hienot chiliviljelmät ja ajattelin sitten itsekin aloittaa chilien kasvatuksen, mutta käytännön toiminnasta ei ole mitään hajua, joten voisiko joku ystävällisesti neuvoa alkuun? Mitä tarvikkeita tulisi hankkia jotta pääsisi alkuun. Kiitos.


Aloita täältä: http://www.chiliwiki.fi/index.php?title=Etusivu, ja kun tiedät hiukan tarkemmin mitä itse haluat, voit jatkaa kysymistä foorumilla.


Tässä toinen, jolla pääsee hyvin alkuun

Tape

Tuon huonon inca berryn talvettamisesta. Leikkaanko pelkästään lyhyemmäksi vai istutellaanko myös pienempään ruukkuun?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Tape - syyskuu 27, 2014, 14:58:56 ip
Tuon huonon inca berryn talvettamisesta. Leikkaanko pelkästään lyhyemmäksi vai istutellaanko myös pienempään ruukkuun?


Laita vaan pienenpään ruukkuun. Juuri voi samalla VAROVASTI leikellä.

narttu

Tuossa ylempänä kyselin pepperonchinin podien väristä, nyt ne sitten ovatkin kirkkaan punaisia, eli eivät ole sitä mitä pussin kyljessä luki.Nyt jänskättää että miltä mahtavat maistua nuo ylläri podit? :o
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

PP

Lainaus käyttäjältä: narttu - syyskuu 29, 2014, 23:17:18 ip
Tuossa ylempänä kyselin pepperonchinin podien väristä, nyt ne sitten ovatkin kirkkaan punaisia, eli eivät ole sitä mitä pussin kyljessä luki.Nyt jänskättää että miltä mahtavat maistua nuo ylläri podit? :o


Pitäisikö niiden olla sellaisia etikkapepperonin näköisiä vihreitä? Tosi harva chili on kypsänä vihreä, mutta ehkä se käytetän perinteisesti vihreänä kuten Jalapeñot.

narttu

Se mitä googlen kuvahaulla löytyi niin vihreitä pitäisi olla ja 6x isompia.Tosin wikipediassa luki kuten sanoitkin että kypsyessään muuttuu punaiseksi.Raakilevaihe (vihreä) ei kestänyt kuin noin 3 päivää ja rupesi sitten ruskettumaan, no maistamallahan se selviää. ;)
"Sometimes you have to be a bitch to get things done." <br />― Madonna

sorrii

On aika vaikea löytää oikeaa lajia kun(jos) haluaa kasvattaa "pepperoneja". Tuo peperoncini -nimitys on jenkkien nimitys ja sillä nimellä pitäisi siemenetkin tilata Amerikasta. Italiassa peperoncini on vain "chili" kun paprika eli tuleton chili on peperone.
Tuo kebab-lötjäke löytyy Euroopassa nimellä Golden Greek Peperoni esim. Yleensä nimi viittaa Kreikkaan. Ei silti ole simppeliä:
Mä tilasin Semillasilta Golden Greek Peperonin siemeniä toissa keväänä. Niistä näytti tulevan oikeaa tavaraa maun ja muodon perusteella. Mutta väri oli tumma kirkas vihreä. Niitä oli vaikea erottaa Pimento de Padroneista joita kasvoi vieressä: laihat Padronit ja paksut peperonit näyttivät ihan samalta. Ja maistuivat myös ...
Saattaa olla että väriin vaikuttaa olosuhteetkin paljon...

Mä olen neljä kesää pähkäillyt mitä olisivat ne lajit joita oikeesti kannattaa viljellä itse. Esim Jalapenot alkoivat tuntua turhauttavilta viljellä, kun niitä säilöttyjä saa joka kioskiltakin. Samoin noita peperoneja myydään ainakin isoissa marketeissa punnitustavarana.
Nyt on muotoutumassa linja että kasvattelen:
A: lajeja joita on kiva käyttää jatkuvasti suoraan puskista; ja paljon tuoreena. Paparikoita ja mietoja isoja chilejä, kuten Beaver Dam, Big Jim, Poblano; kello-malliset Baccatumit sekä Aji Cristal ...
B: Säilytettäviin isot rocotot joita voi pakastaa ja sitten käyttää täytettyinä; perinteiset kuvatut lajit: Ancho, Chilaca, Cascabel ym.
C: Keväällä idätyksiä suunnitellessa löytyy sitten aina pari-kolmekymmentä uutta mielenkiintoista lajiketta ja kaikki periaatteet unohtuu  8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`