Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

chipe

lokakuu 06, 2014, 16:10:05 ip #8680 Viimeisin muokkaus: lokakuu 06, 2014, 16:19:30 ip käyttäjältä chipe
Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 06, 2014, 11:08:47 ap
Kuivattuja chilejä on monelta vuodelta kertynyt ja jäänyt pölyyntymään kaappeihin, kun ei niitä tule niin paljoa käytettyä. Hyvä kun jokaista lajia oon ehtinuyt kerran kokeilla. Pakastettuja chilejä on jonkun verran sentään tullut käytettyä. Etikkasäilykkeet ovat jääneet melkein pääsääntöisesti vanhenemaan kellariin...
Ongelma on siinä, että mulla on aina jonkunverran tullut ympäri vuoden tuoretta satoa, joka on jokseenkin riittänyt omiin tarpeisiin.

Chilien kasvattelu onkin jo suosiolla muodostunut harrastukseksi jossa tärkeää on tekeminen eikä niinkään tulos  8)


Mulle on kehittymässä sama ongelma jo heti ensimmäisen vuoden jäljiltä. Lähdin liikkeelle oletuksesta että harjoitellessa merkittävä osa kasveista kuukahtaa syystä tai toisesta (siksi enemmälti varataimia) ja niihin tulisi lähinnä podi tai pari, jollaisia kasveja olin enimmäkseen livenä nähnyt. Yksikään kasvi ei sitten kuollutkaan ennen syksyn homeilmoja ja satoa on nyt tullut monta kiloa (vaa'alla on käynyt vain muutama kilo mutta puntaroimatonta on enemmälti) ja puskissa on vielä poimittavaa enemmän kuin tarpeeksi ja uutta näyttää tulevan niin kauan kun ilmat sallii...

Koska todellinen tarve ei ole järin suurta ja "ruokaa" ei viitsi heittää hukkaan, niin pelkkiä pudokkaita ja vastaavia kiireellisesti käytettäviä on niitäkin jo tullut yli käyttötarpeen ::). Pääsato on mennyt kuivaukseen tai pakastimeen sitä mukaan kun on ehtinyt ja jaksanut perata, eikä meinaa oikein siihenkään aika riittää. Aiemmin ostettuja jauhetuubeja riittäisi niitäkin pitkäksi aikaa mutta niitä nyt ei ole voinut käyttää kevään jälkeen kun on ollut tuoretta tarjolla. Kaiken lisäksi tuon tämän vuoden pääsatokasvin eli Rocaton piti vielä osoittautua mutantiksi josta suurin osa puskista tuottaa niin jytyä tavaraa että yhdellä podilla maustaa parikin ruokaa ja sitä tavaraa on nyt vähintäänkin tarpeeksi. Todelliset tarpeet ja varastot huomioiden voisin hyvinkin pitää kasvatuksessa jo varmaan parikin välivuotta. En pidä, eli mulla taitaa olla joko ongelma tai harrastus ;D.

Ensi vuodelle ei nyt ainakaan ole erityisiä satotarpeita, joten tavoitteena onkin kokeilla ja maistella erilaisia lajikkeita ja etsiä niitä joita oikeasti kannattaa viljellä. Ajatuksena oli aiempaa pienempi taimimäärä. Mutta kun yhden kasvin varaan ei uskalla lajiketta jättää, niin pitäähän sitä samaa olla 2 tai 3. Ja kun siemeniä on jo useampaan kymmeneen lajikkeeseen ja ketjukirje vielä tulossa... Ja sitten on tietysti ne muutamat hyväksi jo todetut lajikkeet joista haluaa isompaa satoa eli enimmäkseen noita miedompia... Pitää vissiin vaan toivoa että toleranssi kasvaa nopeammin kuin sato kumuloituu :).

kprs

Moro! Jostain tuli jonkinlainen hinku kasvattaa jokin chilipuska, mutta ongelmana on tavallaan se, että emäntä ei pidä tulisesta ruoasta, enkä minäkään liian tulisesta. Tabasco on ok, jos ei ole liikaa ;D

Joten, olisikos sellaista lajiketta joka olisi todella mieto? Kaverilta sain jotain siemeniä, mutta ei aavistustakaan mitä lajikkeita ja todennäkösesti vähän turhan ärhäköitä meidän talouteen.


Whili

Lainaus käyttäjältä: kprs - lokakuu 06, 2014, 19:31:52 ip
Moro! Jostain tuli jonkinlainen hinku kasvattaa jokin chilipuska, mutta ongelmana on tavallaan se, että emäntä ei pidä tulisesta ruoasta, enkä minäkään liian tulisesta. Tabasco on ok, jos ei ole liikaa ;D

Joten, olisikos sellaista lajiketta joka olisi todella mieto? Kaverilta sain jotain siemeniä, mutta ei aavistustakaan mitä lajikkeita ja todennäkösesti vähän turhan ärhäköitä meidän talouteen.
Emännälle sopiva PI 260560

PP

Lainaus käyttäjältä: kprs - lokakuu 06, 2014, 19:31:52 ip
Joten, olisikos sellaista lajiketta joka olisi todella mieto?


Kun alkaa saada kunnon maukasta chiliä, himo siihen kasvaa ja toleranssi nousee nopeasti. Esim. monipuolinen Aji Cristal on hyvä aloittelijan chili.

kprs

Emännälle sopiva PI 260560
[/quote]

Olisikos mitään vinkkiä mistä lähtisi siemeniä metsästämään? Chilit tosiaan aivan uusi juttu, joten olen aivan pihalla vielä. Nopealla googlauksella en löytänyt, mistä saisi.

Huru-ukko

Kokeile "chili seeds". Voit kopioda tästä.....Eka sivu on täynnä siemeniä myyviä liikkeitä.

chipe

Lainaus käyttäjältä: kprs - lokakuu 06, 2014, 20:12:15 ip
Olisikos mitään vinkkiä mistä lähtisi siemeniä metsästämään? Chilit tosiaan aivan uusi juttu, joten olen aivan pihalla vielä. Nopealla googlauksella en löytänyt, mistä saisi.


Paikkakunta kannattaa syöttää profiiliin niin joku samalta seudulta voi tietää paikallisen kaupan tai vaikka jakaa omista siemenistään. Esim. Tampereen ja Helsingin seudulla Chilitarvikkeen myymälät on kätevä paikka noutaa yksittäinen siemenpussi ja saa tuolta toki tilailtuakin.

Jame

Lainaus käyttäjältä: chipe - lokakuu 06, 2014, 20:29:45 ip
Paikkakunta kannattaa syöttää profiiliin niin joku samalta seudulta voi tietää paikallisen kaupan tai vaikka jakaa omista siemenistään. Esim. Tampereen ja Helsingin seudulla Chilitarvikkeen myymälät on kätevä paikka noutaa yksittäinen siemenpussi ja saa tuolta toki tilailtuakin.


Jep. Minulla olisi Espoossa jotain haetun kaltaisia siemeniä.
Esim. Kaleidoskop joka oli "silkkaa paprikaa" ja Champion (hyvin mieto) sekä Jalapeno Gaucho joka oli ainakin minulla makea ja lähes tuleton.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Sihijuoma666

Trepadeira do Werner. Monet Vähemmän tulisen ystävät tuolla käännyttänyt.  ;)

Jani M

Lainaus käyttäjältä: Sihijuoma666 - lokakuu 06, 2014, 21:30:27 ip
Trepadeira do Werner. Monet Vähemmän tulisen ystävät tuolla käännyttänyt.  ;)


Mulla niistä pirulaisista satunnaisesti joku on baccatumiksi yllättävänkin tulinen. :D

Whili

Lainaus käyttäjältä: kprs - lokakuu 06, 2014, 20:12:15 ip
Olisikos mitään vinkkiä mistä lähtisi siemeniä metsästämään? Chilit tosiaan aivan uusi juttu, joten olen aivan pihalla vielä. Nopealla googlauksella en löytänyt, mistä saisi.
Chilimiiteistä, messuilta, muilta kasvattajilta...
Ja paikkakunta profiiliin, niin voi löytyä yllättävänkin läheltä.

Trioniska

Itse huomannut että Aji Cristal kuuluu sektoriin missä kaikilla sitä on ja mikään käyttämäni suomalainen siemen/ yhdistelmäkauppa ei niitä myy valikoimassaan varmaan sattuneesta syystä. Monta kertaa muuta ostellessani aina katsonut että olisiko, mutta eipä ole. Kaikkea muuta mukavaa toki löytyy siementen merkeissä.  Vielä pitäydyn suomikaupoissa/ mahdollisissa vaihtareissa noiden siemenien osalta ja siirtynen ketjukirjeisiin tai vastaaviin lahjoituksiin molempiin suuntiin kun lajikirjo, siemenmäärät ja kokemus karttuvat. ;)

Muksutkin ovat ensimmäisen kauden podeja päässeet maistelemaan Lombardon muodossa (4 ja 2 vee). Ensimmäiset podit lämpimien kelien aikaan oli riittävän lempeitä muksuille mutta joko syksyn kylmät tai muu vastaava hieman terästänyt makua. Muksut eivät ole kuin maitoa halunneet kun hieman terästystä makuun podit saaneet. Toki aina kinuamassa lisää chiliä kun ensimmäiset olivat olleet niin maukkaita. Jos ei mennä ihan paprika puolelle onko tuon Lombardon lisäksi mukavaa kasvateltavaa muksuille?

Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

sorrii

Kaleidoskop on vastaava tuleton Aji [baccatum] chili. Hitaita ovat kypsymään, mutta kannattaa odottaa.

Mä huomasin joskus lombardoilla ominaisuuden, että ne tulistuivat jääkaappisäilytyksessäkin. Ehkä kylmän tai sitten vaan ajan kanssa tulee niihin vähän potkua. Erinomaisen makuisia pukuloita jos tykkää paprikastakin ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

thompson

Vieläkö chileille (sisällä ikkunalaudalla) kannattaa antaa lannoitetta?

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: thompson - lokakuu 19, 2014, 08:54:29 ap
Vieläkö chileille (sisällä ikkunalaudalla) kannattaa antaa lannoitetta?

Jos ne on ilman valoja tai hyvin pienellä elämää ylläpitävällä valaistuksella, niin ei. Eli jos tarkoitus on vain talvettaa eikä tehdä satoa.
Itse nostin eilen kolme amppelipubea sisälle, joissa on kypsiä podeja muutama sekä raakileita. Niille ei ole tarkoitus laittaa lisävalaistustakaan sen enempää mitä ulkoa tulee. Ajattelin lähinnä kypsytellä niistä raakileita.
Ilman lannoitusta. Jos selviävät talvesta niin hyvä niin. Jos ei niin kylvän pari kolme varalta lisää kuukauden päästä pubeja...

masaiman

Kasvini saivat alkukesästä ulkosalla kylmää. Kuusi on nyt autotallissa keinovalon alla, aji verde sekä rocoto peron tekevät normaalia satoa mutta haba SD:n tuotokset muistuttavat lähinnä hilloja ja aji cristalkin tekee miniatyyripodeja. Onko toivoa että tekisivät vielä normaaleja jos siivoan kaikki nuo pikkuraakileet veke vai sivallanko sileeks koko pöheikön ja laitan uudet?

sorrii

Mulla oli kesäuussa pari Peteneroa ulkona muovitunnelissa silloin kylmien aikaan. Niihin tuli kymmenittäin pikkuruisia, mutta muuten oikean näköisiä podeja, jotka kypsyivät heinäkuussa oransseiksi. Siellä keskellä peltoa sitten tietysti saivat hyvin valoa ja lämpöäkin myöhemmin, niin alkoivat tehdä isoja raakileita: Nyt vaan niistä tuli röpelöisiä, kuin nagan tai TSMB'n [=muoto] podeja. Vielä enemmän ihmetytti sitten elokuulla kun alkoivat kypsyä. Niistä tuli kirkkaan keltaisia! Samassa puskassa oli pieniä sileitä oransseja podeja ja isoja ryppyisiä keltaisia ?!?1 Saman tempun teki yksi puska kasvihuoneessa 40km päässä mökillä ...

Voikohan kasviin tulla joku mutaatio kylmien kelien takia  ??? [ :D]

Kyllähän siis uusiin kukkiin jotka kukkii lämpimällä kelillä, tulee isoja podeja samaan kasviin. Mä en ole saanut/keksinyt mitään selitystä kyllä tuolle värin ja muodon muuttumiselle. Aion säästää bonchina yhden noista ensi kesään ja katson mitä niistä sitten tulee. Podit joista otin alunperin siemenet olivat oransseja tavallisen habaneron muotoisia. Epäilisin ristetymistä elleivät olisi ekat omat podit olleet kuitenkin normaalin värisiä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Jani M

Lainaus käyttäjältä: sorrii - lokakuu 28, 2014, 23:42:36 ip
Mulla oli kesäuussa pari Peteneroa ulkona muovitunnelissa silloin kylmien aikaan. Niihin tuli kymmenittäin pikkuruisia, mutta muuten oikean näköisiä podeja, jotka kypsyivät heinäkuussa oransseiksi. Siellä keskellä peltoa sitten tietysti saivat hyvin valoa ja lämpöäkin myöhemmin, niin alkoivat tehdä isoja raakileita: Nyt vaan niistä tuli röpelöisiä, kuin nagan tai TSMB'n [=muoto] podeja. Vielä enemmän ihmetytti sitten elokuulla kun alkoivat kypsyä. Niistä tuli kirkkaan keltaisia! Samassa puskassa oli pieniä sileitä oransseja podeja ja isoja ryppyisiä keltaisia ?!?1 Saman tempun teki yksi puska kasvihuoneessa 40km päässä mökillä ...

Voikohan kasviin tulla joku mutaatio kylmien kelien takia  ??? [ :D]

Kyllähän siis uusiin kukkiin jotka kukkii lämpimällä kelillä, tulee isoja podeja samaan kasviin. Mä en ole saanut/keksinyt mitään selitystä kyllä tuolle värin ja muodon muuttumiselle. Aion säästää bonchina yhden noista ensi kesään ja katson mitä niistä sitten tulee. Podit joista otin alunperin siemenet olivat oransseja tavallisen habaneron muotoisia. Epäilisin ristetymistä elleivät olisi ekat omat podit olleet kuitenkin normaalin värisiä ...


Chileillä on todistetusti sellaista taipumusta, että osa tekee kylmässä erilaista satoa, kuin lämpimässä. Esimerkiksi Scotch Bonnet havaintojen perusteella tekee sellaista tyypillistä podia vasta reilusti yli kahdenkympin keskilämpötiloissa. Eli suomessa aika harvoin.

masaiman

^ Nyppelin sellasen kourallisen vekka hillan kokoisia oransseja Haba SD:itä, jokusen mini cristalin ja isot verdet joku viikko sitten, tuuhistunu ja venähtäny puskat niin että suhina kuuluu tallista ja nuppua täynnä.

Miquel

Jostakin muistini syövereistä pulpahti kuva laitteesta jossa putkea myöten kasteluvesi nousi ylös jakaantuen siellä useaan letkuun. Oliko tällainen chilitarvikkeen valikoimissa taannoin?
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0