Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

MiM

Lainaus käyttäjältä: hellacce - joulukuu 16, 2014, 12:53:21 ip
Arvoisat foorumilaiset. Ensi kesänä olisi tarkoitus hankkia muutama kana munituskäyttöön. Onko kellään edes valistunutta arvausta, että voiko muniin saada edes aavistuksenomaista tulisuutta syöttämällä jotain lastenchiliä (carolina reaperia tms.) Esim kalarehun käyttöhän antaa muniin aavistuksenomaisen kalan maun, niin tuli vain mieleen että onko testaamisen arvoinen asia, kun muutenhan linnun elimistölle kapsaisiini ei vahinkoa tee.

Eipä taida onnistua. Ystävämme Google kertoo (haulla: capsaicin egg yolk), että kapsiinia käytetään (tai on ainakin kokeiltu käyttää) parantamaan munankeltuaisen väriä. Missään ei mainita että sillä olisi vaikutusta makuun.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

sorrii

Mitäpä jos kokeilisi liottaa munia (=kanan ???) chilimarinadissa; raakana tai keitettynä ..

Muniinhan tarttuu maut muistaakseni helposti ... (Maitoon ainakin :-))
..eikä kaakaota halutessakaan syötetä lehmille suklaata, kai  ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 17, 2014, 01:47:09 ap
..eikä kaakaota halutessakaan syötetä lehmille suklaata, kai  ;D


Olet aivan oikeassa. Maito tulee valkoisista lehmistä, ja kaakao ruskeista lehmistä. :)

tp-chili

Moi,

Annuumin talvetus huononee silmissä...:(  Alkusyksy meni ihan itsekseen ilman suurempia murheita, mutta nyt parin viikon sisään lehdet kellastuu ja putoilee. Silti ainakin yksi palko pukkasi, jonka sitten nappasin pois, kun ajattelin sen vievän kaiken "tehon"... Chili on ollut parin pienemmän loisteputken alla 8-10 h päivässä, kasteltu on muutaman päivän välein sen max 25 ml ilman lisäaineita. Chili on kaksihaarainen (tai 2 juurta) aika pienessä purkissa (alle litran)...   mitä veikkailette suurimmaksi syyksi, että kasvi surkastuu? Harmi jos tässä vaiheessa tapan sen... :(

-Tp-

KP78


sorrii

LainausChili on ollut parin pienemmän loisteputken alla 8-10 h päivässä, kasteltu on muutaman päivän välein sen max 25 ml ilman lisäaineita


Jos kasvi on ikkunalla johon tulee luonnonvaloa taivaalta ja lisäksi on sähkövaloa, niin sehän ei ihan talvehdi sanan varsinaisessa merkityksessä: tarviihan se ravinteita, vaikkakin vähemmän kuin auringossa. Jos lehdet kellastuvat, niin lannoitetta peliin. Pelkällä keinovalollakin varmaan sama, jos ei ne ihan tuikkuja ole.

Kuivaa huoneilmaa voi kompensoida tekemällä "minikasvihuoneen" kasvin ympärille sellofaanilla, läpinäkyvällä muovikassilla tms. Hengistysreikiä' pitää tiet olla ...
Jossain Meksikon erämaassa Rio Granden liepeillä, voi olla aika viileää öisin vaikka päivisin paahtaa aurinko. Kasvi saa levähtää ja ehkä kosteuttakin yöllä enemmän ilmasta. Lämmitetyssä asunnossa ilma on talvella rutikuivaa ja tappava "helle" yötäpäivää ... Ötökät viihtyy paremmin kuin kasvit!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

KP78

Punkithan tais nauttia kuivasta ilmasta, ilmankostutin pöhisemään ettei punkit valtaa kasveja!

sorrii

Se on ikuinen ongelma sisäkasvatuksessa tuo kosteus, eli kuivuus ...
Ei hirveesti viitsisi sumutellakaan jos kasveja notkuu jokapuolella esim. olohuoneessa. Tapetit ja maalit ei oikein tykkää sumuttelusta. Ilmankostutusta pitäsi olla tosi reilusti että riittäisi. Siinä mielessä nuo teltat ovat aika järkeviä.

Mä annan vanhojen kasvien vaan kärsiä. Siinä ne vahvat yksilöt erottuvat. Taimet saavatkin olla aika pitkään keväällä umpikaapeissa. Yksi pikku ilmankostutinkin on ollut sellaisessa 50x80cm kaapissa ... tiedähäntä vaikuttaako. Viime keväänä kokeilin toisessa pesukonelaatikko-kasvihuoneessa taimibublereita jotka oli tehty IKEAn 42x30x10cm Trofast-laatikoista ja kannesta. Varmaan se pulputus kostuttaa ilmaakin kivasti ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Doddds

Paljonkohan valoa taimet(8 kpl) kaipaa? Ovat siis juuri saanut/saamassa ensimmäiset oikeat lehdet ja tällä hetkellä valoina on n.30 (kiinalaista) wattia lediä. Mietin vaan että riittääkö tuo vai kannattaisiko ostaa suosiolla loisteputki?
Ensimmäinen kausi on siis menossa ja on muuten jännää puuhaa  ;D ;D

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Doddds - joulukuu 31, 2014, 14:41:26 ip
Paljonkohan valoa taimet(8 kpl) kaipaa? Ovat siis juuri saanut/saamassa ensimmäiset oikeat lehdet ja tällä hetkellä valoina on n.30 (kiinalaista) wattia lediä. Mietin vaan että riittääkö tuo vai kannattaisiko ostaa suosiolla loisteputki?
Ensimmäinen kausi on siis menossa ja on muuten jännää puuhaa  ;D ;D


Itse en led valoja (spotteja) ole vielä käyttänyt mutta kyllä nuo taimet tykkäisivät lisävalosta kun kasvavat kuitenkin tuon valon keilasta ulos varmaan pian. http://chilimuistio.blogspot.fi/2014/12/valoista-e27.html toki voit E27 kantasilla esl lampuilla täydentää keiloja jos et lisää kiinawatteja vielä halua hankkia. Toki chilivaari on valosta todennut http://chilivaari.blogspot.fi/2012/01/valotesti-3-kuukausiraportti-osa-2.html että kunhan on 10 000 luksia latvuksen kohdalla niin kaikki hyvin...
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

NPhoBiaz

Kysäisenpä taas tyhmiä...
Jos lautalla on itämässä siemeniä (ei vielä häntiä), ja lautan altistaa nollakelille muutamaksi tunniksi, kärsiikö itävyys? Pitäisi kamojen siirron ajan noita ulkoiluttaa. ::)

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - tammikuu 01, 2015, 22:41:15 ip
Kysäisenpä taas tyhmiä...
Jos lautalla on itämässä siemeniä (ei vielä häntiä), ja lautan altistaa nollakelille muutamaksi tunniksi, kärsiikö itävyys? Pitäisi kamojen siirron ajan noita ulkoiluttaa. ::)

Märkien siemenien jäätyminen olisi pahasta, tuskin hetken kylmä jakso.
Jos omistat kylmälaukun, niin lämminvesipullo sinne ja lautta siihen päälle......

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - tammikuu 01, 2015, 22:41:15 ipPitäisi kamojen siirron ajan noita ulkoiluttaa. ::)

Säilyyhän huonekasvitkin pikkuisen suojaamalla talvimuutoista, eiköhän siemenetkin. Neuvoisin kuitenkin kaatamaan loiskuvan veden pois, voivat siemenet muuten sekaantua. Kosteana pysyminen riittää ja paperi sitoo kosteutta pitkäksi aikaa. Joku pahvilaatikko tai muu kääre estää lämpötilan äkilliset muutokset. Pullollinen kuumaa vettä lähistöllä pitää lämmöt varmasti riittävän korkealla.

NPhoBiaz

Kiitokset Huru ja Chilivaari, laitetaan suunnitelma toteutukseen. :)

Jalien

Vanhan kansan tietoa, että sanomalehti on hyvä lämmöneriste.

unenkuva


Meinasi tulla tauko koko harrastukselle.... mutta kuinkas kävikään   ;D ;D 8) 8)
Heitin ensin kaikki chilit pois, mutta nythän tuolla jo ensimmäinen ruukunvaihto uusille idätyksille tehty. Nyt pienissä ruukuissa mullan ja ruukkusoran sekoituksessa.
Ensimmäistä kertaa ajattelin vaihtaa kasvualustan kokonaan kookoskuituun, koska se tuntuu haun perusteella olevan multaa paljon parempi. Omaa ketjua en kookoskuidulle löytänyt, ja haku antoi perinteisesti niin paljon vaihtoehtoja, että vastausta ei kysymykseeni löytynyt. Eli siis:

Nytkun ovat pienissä ruukuissa multasorassa, niin onnistuuko seuraavaan isoon ruukkuun vaihtaminen ongelmitta, kun kasvualusta vaihtuu kookoskuituun? Ja voinko normaalisti lannoittaa kookoskuidussa esim. puutarhan kesällä? ja miten ylipäätään kookoskuidun kanssa kastelu ja lannoittaminen menee?

Chilinaama

Vaihdoin mullan kookokseen n. 1-2v sitten enkä takaisin enää vaihda 😁.

Minä olen lannoittanut tarpeen mukaan kookoksessa jokaisella kastelukerralla ph 5.8 liemellä.  (Huom. Kookoksessa ei ole yhtään ravinteita)

Välillä vaatinee huuhtaisua pelkällä vedellä joka säädetty ph 5.8 (vasta lannoite ongelmien ilmetessä!)

Huom! Mikäli huuhtelet ilman lannoitteita, kookoksen "puskurointi" kyky heikkenee ja ph sekä lannoitetasapaino saattaa myös heitellä. (Kookos huuhtoutuu helposti).

Sopivalla lannoitesuhteella en ole huuhteluita oikeastaan tarvinnut.

Mikäli kastellaan päältä ja halutaan pelata varman päälle niin juoksuta lannoitelientä n.10-20%  läpi jokaisen kastelun yhteydessä.

Altakastelu suositeltavaa!

Itse käytän kookosta 75% sekä periliittiä 25%. Näin saat ilmavampaa seosta. (Toimii kyllä ilman periliittiäkin, mutta vaarana liikakastelu).

En alkaisi pesemään juuria mullasta kookokseen siirtäessä vaan istuttaisin varovalla siirrolla multineen päivineen isompaan ruukkuun ja kookosta perään.

Kookosta ei saisi päästää kuivumaan kauttaaltaan. Itse kastelen vielä kookoksen ollessa märkää/kosteaa. Hapetan liemen ilmakivellä ennen kastelua niin lientä ei tarvitse seisottamalla hapettaa.

Kastelusyklinä olen käyttänyt seuraavaa menetelmää: Tunnustelen ruukun painon kastelun jälkeen ja odotan X-määrän päiviä että se keventyy n.70-90% ja sitten toistan kastelun. Kasvun ollessa vauhdikasta, saa kastella joka pvä.

Puutarhankesää en ole käyttänyt, mutta lannoittena kookoksen kanssa sopii vesiviljelyyn tai kookokseen soveltuvat lannoitteet.
(Jostain muistan lukeneeni varoituksen cal ja mag vajauksista mikäli ei käytä kookokselle optimoituja lannoitteita)?

Nämä ovat minun kookos kasvattelu metodeita jotka olen todennut toimivaksi. Tapoja on monia. Onnea kookoksen kanssa 😊


unenkuva


Hydrosora käynee myös yhtä hyvin kuin perliitti? Kannattaako tehdä pohjalla salaojaa ruukun pohjalle?

Hegezi

Meikällä on nyt kanssa transitio kookokseen meneillään. Ainakin Naga on uudesta kasvualustastaan tykännyt ja puskee nuppua kauhealla tarmolla. Kastelen vielä päältä, tänään ajattelin drippiletkut viritellä ruukkuun.. Vaikeinta tuntuu tosiaan olevan kasteluvälien arviointi, ei oikein allekirjoittaneen epävarma mututuntuma mullasta lähtemisen jälkeen riittänyt mutta eipä tuo puska ole vielä pahakseen pistänyt. Käytän Puutarhan Kesää ihan samalla suhteella kuin mullankin kanssa. Pientä ilmavuutta antamaan pistin lecasoraa ehkä ~10-15%.

edit: ainakin itse olen laittanut ruukun pohjalle muutaman sentin kerroksen soraa estämään hukuttamista.

sorrii

Mä olen osan chileistäni kasvatellut monta vuotta kookoksessa: Säiliöruukuissa kuten passiivihydrot, eli aina vettä säiliössä; välillä kastellut päältäkin, joka ei ehkä viisasta. Hyvin voineet kasvit kuitenkin.
Taimia oon kasvattanut pienissä 9x9cm (korkea malli ~10cm) Niitä kastellut mukavuussyistä päältä. Isolla alusastialla välillä ollut vettäkin. Ruukuissa pohjalla hydrosoraa 1-2cm.. Ei ongelmia niilläkään. Lannoittanut pääasiassa Atami B'Cuzz'illa. Välillä samalla Nutriforte Tomaatt&Mansikkasetillä kuin hydrojakin...

Kookosta aloin käyttää pääasiassa siksi, että ylikastelun vaaraa ei niin ole, ja olin aikasemmin usen päiviä pois kotoa. Aika huoleti jätin pikkuruukut parinkin sentin vesipedille, ja Pauliinaruukut ihan ylärajalle täytettyinä.. Ötökät kyllä pesii kookoksessa ehkä jopa mieluummin kuin mullassa 😃

Kookoksesta oon istutellut taimia suoraan maahan, multaruukkuihin, ja jopa hydrosoraan Sorrilootaan ulkona plantaashillani, jossa vesi kiertää aurinkokennopumpuilla. Kookos on ihan ehdoton alusta taimille, kun ei tarvitse etukäteen päättää mihin alustaan lopulta päätyvät.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`