Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Jani M - helmikuu 28, 2015, 00:17:13 ap
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - helmikuu 27, 2015, 21:09:10 ip

Itse itseäni jatkaen... Kumpikohan mahtaa olla parempi kasvualusta, turvemulta-perliitti seos vai kookoskuitu?


Kookoskuitu-perliittiseos. :D


No entäs kookoskuitu-vermikuliittiseos  ;D ;D  Kookoskuituhan kuivuu kohtalaisen nopeasti ja vermikuliitti sitoo kosteutta

Jani M

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - maaliskuu 03, 2015, 20:14:12 ip
Lainaus käyttäjältä: Jani M - helmikuu 28, 2015, 00:17:13 ap
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - helmikuu 27, 2015, 21:09:10 ip

Itse itseäni jatkaen... Kumpikohan mahtaa olla parempi kasvualusta, turvemulta-perliitti seos vai kookoskuitu?


Kookoskuitu-perliittiseos. :D


No entäs kookoskuitu-vermikuliittiseos  ;D ;D  Kookoskuituhan kuivuu kohtalaisen nopeasti ja vermikuliitti sitoo kosteutta


Ei se kookoskuitu nyt mitenkään liian nopeasti kuivu. Se on just hyvä ominaisuus kookoksessa, ettei se ihan mahdottomiin asti sido sitä vettä.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Jani M - maaliskuu 03, 2015, 23:28:00 ip
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - maaliskuu 03, 2015, 20:14:12 ip
Lainaus käyttäjältä: Jani M - helmikuu 28, 2015, 00:17:13 ap
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - helmikuu 27, 2015, 21:09:10 ip

Itse itseäni jatkaen... Kumpikohan mahtaa olla parempi kasvualusta, turvemulta-perliitti seos vai kookoskuitu?


Kookoskuitu-perliittiseos. :D


No entäs kookoskuitu-vermikuliittiseos  ;D ;D  Kookoskuituhan kuivuu kohtalaisen nopeasti ja vermikuliitti sitoo kosteutta


Ei se kookoskuitu nyt mitenkään liian nopeasti kuivu. Se on just hyvä ominaisuus kookoksessa, ettei se ihan mahdottomiin asti sido sitä vettä.


Eli kookoskuitu-perliittiseos se siis on. Kookokset valmiina ja huomenna siis perliitin ostoon :)  Millä sekoitussuhteella, 1/3?

Seppo

Miksi haluat perliittiä sinne kookoskuidun joukkoon? Kookoskuitu on ilmavaa muutenkin, turha tuhlata rahaa perliittiin. Minulla kookoskuitu on sellaisenaankin ainakin tähän mennessä toiminut kaikille chileille jotka kookoskuituun ovat päässeet kasvamaan. Edes joidenkin havaitsemaa "liiallista märkyyttä" en ole havainnut, tosin en nyt kymmenittäin eri lajikkeita vielä ole ehtinyt testata. Ilmavampaahan tuo on kuin vaikkapa mitä turvemulta jne. vaikuttaisi olevan.

sorrii

MUN kokemukseni on että jotkut pienikasvuiset annuumit ainakaan ei ole viihtyneet ollenkaan märässä kookoksessa. Niillähän voisi toki vältää sitä kastelua, mutta ...

Innostuin kookokseen juurikin tuon ominaisuuden takia, että ei tarvitsisi niin varoa sitä liikakastelua: voin jättää esim. taimiruukut likomaan alustalle jossa on pari senttiä litkua, kun lähden reissuun; voin ylitäyttää joskus tarvittaessa myös Pauliina-ruukut, kun tiedän etten viikkoon pääse kastelemaan ... jne.
Samoin mulla on ollut NFT'ssä rei-itettyjä taimiruukkuja kookoksella: siinäkin valtaosa kasveista tykkää kun vettä hapetetaan: joillakin pikkuisilla vaan ei se kasvu lähde käyntiin kun tuossakin kookos on aika mutaa.
MÄ haluan nyt kokeilla tuon parannuksen nimenomaan taimikasvatuksessa. Perliitti ei nyt maksanutkaan kun 30€/100litraa, joten sitä raaskiin kyllä tieteen nimissä vähän kokeilla. Mökillä kokeilen Autopoteissa myös tuon sekoituksen, josko toimisi vielä vähän paremmin kuin pelkkä kookos. Käytetyn kookos-perliiitti-sotkun levittelen kasvimaan parannukseen ...

Aikaisemmin on jo tullut kokeiltua pelkkä perliitti, pelkkä kookos sekä perliitti-kivivilla. Lähinnä mökille soveltuvaa luamuviljelyä olisi tiet turve, mutta nyt jo parin kesän kokemuksella oon nähnyt että kookos ja perliitti on niin paljon tehokkaampaa Autopoteissakin, että teen kompromissiä. Kookos jatkettuna peliitillä on kesän linja nyt ...

Ps. 100l. kookoskuitua maksaa muuten saman 30€ kuin oli eilisen päivätarjous pelliitistä  8) 8) 8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 04, 2015, 17:43:54 ip
Ps. 100l. kookoskuitua maksaa muuten saman 30€ kuin oli eilisen päivätarjous pelliitistä  8) 8) 8)


Saa sitä kookosta halvemmallakin :D http://www.chilitarvike.fi/kookos_ugro_70l

EDIT: jahhah, tuolla ei näy hintaa, mutta edellisella sivulla näkee, että 13e / 70 litraa

Kärsä Babar

Noin 30% perliittiä kookoksen seassa on omaan makuun hyvä. Tulee todella kuohkeaa.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

fiba

Ehtiikö nyt lautalle itämään laitetut Turbo pube, giant rocoto tai PI585273 tuottamaan kypsiä podeja kesän aikana?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: fiba - maaliskuu 06, 2015, 15:15:54 ip
Ehtiikö nyt lautalle itämään laitetut Turbo pube, giant rocoto tai PI585273 tuottamaan kypsiä podeja kesän aikana?


Riippuu ihan kasvuolosuhteista. Esikasvatuksen merkitys nyt iso. Jos alusta asti hyvällä valolla ja ravinteilla niin eiköhän tuota loppukesästä vielä satoa saa

Huru-ukko

Ei, menee syksylle myöhään, jos kasvit on sisäkasvatteja, niin kypsyyhän ne sitten myöhemminkin.
PI 585273 on ehkä nopein, sitten Turbo ja Gigant viimeisenä.

Jani M

NFT ja järjetön määrä valoa, niin voi ehkä onnistuakin, vähän tosiaan joutuu kyllä kypsytteleen satoa sisätiloissa mahdollisesti.

akselsson1

Samoilla linjoilla, rocotot on vähän hitaita.
Jos laitat vasta itämään ja haluat kesällä satoa, laita Baccatumeja :)
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Jani M

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - maaliskuu 07, 2015, 09:10:46 ap
Samoilla linjoilla, rocotot on vähän hitaita.
Jos laitat vasta itämään ja haluat kesällä satoa, laita Baccatumeja :)


Tai nopeita annuumeja. Jotkut jalapenolajikkeet on näppäriä.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - maaliskuu 07, 2015, 09:10:46 ap
Samoilla linjoilla, rocotot on vähän hitaita.
Jos laitat vasta itämään ja haluat kesällä satoa, laita Baccatumeja :)


Mulla on Inca Berry ollut hyvinkin nopea, joka just baccatum. Myös Cajamarca ollut nopsa, joka sitten taas chinense. Chilivaarilla kyllä oli blogin mukaan Cajarmacan kanssa paljon ongelmia :D  en tiedä onko merkitystä, mutta minulla on sitä kakkosversiota, joka on tylpempi ja paksumpi muodoltaan

calm

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - maaliskuu 07, 2015, 09:10:46 ap
Samoilla linjoilla, rocotot on vähän hitaita.


Joo, niin ovat ihan kamalan hitaita. Nämäkin on laitettu itämään 6 viikkoa sitten, mahtaako ehtiä tuottamaan satoa tälle vuotta vielä?



Peruvian red rocotot lähtivät niin huonosti kasvamaan, että niissä on vasta pari lehteä, mutta viisi muuta rocoto-lajiketta ovat nuput saaneet jo aikaan. Vähän myytinpoikasta tuo rocotojen hitaus.. Lauttaidätys + perushydro loisteputkilla.

fiba

maaliskuu 08, 2015, 18:26:52 ip #8935 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 10, 2015, 16:48:39 ip käyttäjältä fiba
Onhan tuossa muuta jo tulossa:

Vähän kaikkea sekaisin ja pari canariotakin leviää kovasti.

Mutta jätin turbon ja montufarin lautalle kuitenkin, kun unohtuivat ekasta siementilauksesta. Giantin simenet keräsin pois uudestaan kuivumaan.
Sais edellisestä kahdesta edes maistiaiset tänä vuonna.



edit: joko nyt kuva näkyis.

Ezmo

Mikähän Early jalapenoa vaivaa, kun kahdesta kylvetystä siemenestä molemmilla on toinen sirkkalehti vioittunut. Toiselta puuttuu oikeastaan kokonaan sirkkalehti ja toisella on melkein lehden mittainen halkio.

sorrii

Tuleehan noita ... Mulla viime idätyksessä oli yhdellä 3 lehteä .. en muista lajia .. Normaaleita ne nyt on kaikki.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - maaliskuu 10, 2015, 12:30:11 ip
Mikähän Early jalapenoa vaivaa, kun kahdesta kylvetystä siemenestä molemmilla on toinen sirkkalehti vioittunut. Toiselta puuttuu oikeastaan kokonaan sirkkalehti ja toisella on melkein lehden mittainen halkio.


Voi olla että on jäänyt lehdet vähän jumiin siemeneen tai jos on jossain hiekkapitoisessa tiiviissä mullassa idätettyjä niin joku terävämpi voinut noustessa raapia. Mulla oli noita lehtensä menettäneitä kanssa muutama tänä vuonna ja hyvin ne pärjää jos sentään toinen lehti on jäljellä.

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 10, 2015, 13:29:11 ip
Tuleehan noita ... Mulla viime idätyksessä oli yhdellä 3 lehteä .. en muista lajia .. Normaaleita ne nyt on kaikki.


Pimenta Diomareissa oli mulla viime vuonna lähes kaikissa 3 tai 4 sirkkalehteä.

chilantti

Eikö rocotot ehi enää tälle kesälle jos laitan ne aeroflo:hun?