Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

NiGo87

Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 03, 2015, 16:15:34 ip

Kysymys kuuluu: aiheuttaako chilit toisilleen haittaa tuolla tyylillä? Pikagoogletuksella chileistä ainakin saa kemikaaleja jotka haittaa muita kasveja.

Nyt siis vaikuttaa siltä että vierekkäin kasvaessaan nuo kyllä tuottavat lehtimassaa mutta sato kärsii. Eli olisko sitten joku kemikaali joka saa nuo keskittymään liikaa kasvuun tai tavalla tai toisella haittaa sadontuotantoa?

Joka tapauksessa tämä pamahti nyt aika mielenkiintoiseksi ja sai epäilemään isosti onko tuo oma avoimen multatilan kasvihuoneratkaisu lainkaan oikea jos satoa enemmän haluaa... Omassa kyllä tuo keskinäinen kilpailu ilmatilasta vaikuttanee paljon enempi kuin juuriston mahdolliset kemialliset sodat.

Yksi selviteltävä kysymys on ainakin että tuottavatko kasvit noilla kemikaaleilla haittaa myös lajitovereilleen vai vain muille kasveille? Ei kait niiden nyt luulisi mitään sellaista erittävän minkä lähtökohtaisesti pitäisi haitata eniten sitä lähimpänä olevaa kasvia eli erittävää kasvia itseään?


Aikas mielenkiintoista. Tuli mieleeni, että mites sitten on vesiviljelyn laita? Minulla on kaksi RRP:tä samassa hydrossa suht lähekkäin ja toisessa on pari raakiletta ja reilusti kukkasia, toisessa vasta kukkasia, mutta odotteellaan.

Luulisi, että on sama, mikä kasvualusta on, kun miettii kasvien välistä kemiaa. Ja vesiviljelyssähän nuo kasvien juuret ovat enemmän lähellä toisiaan, jos vertaa esim multa alustaan. Joten miten siis multakasvatuksessa kemiat eroaa verrattuna vesiviljelyyn...?

PP

toukokuu 04, 2015, 21:40:05 ip #9061 Viimeisin muokkaus: toukokuu 04, 2015, 21:42:01 ip käyttäjältä PP
Lainaus käyttäjältä: jusssi - toukokuu 04, 2015, 19:24:54 ip
Onko kellään tietoa, miten paljon tuollainen "UV-suojattu" polykarbonaattilevy oikeasti blokkaa UV säteilyä?

Jos se blokkaa hyvin, niin harsojen kanssa pelleilyn voisi unohtaa siirrettäessä rehuja sisältä kasvariin.

Siirsin pari pikkuchiliä ilman harsotusta tai totuttelua eivätkä ottaneet nokkiinsa. Uskaltaisikohan kokeilla isommillekin?


Ainakin Bayerin Makrolon blokkaa väitetysti kutakuinkin täydellisesti ja todistetusti tarpeeksi. Rocotojen lehdet otti osumaa tunnin tai kahden suoralla paisteella toukokuun alussa, mutta yksikään chili ei 8 mm kennolevyn alle tuotuna.

Se, että levy on UV-suojattu, tarkoittaa yleensä sitä, että itse levyn materiaali ei vahingoitu UV:n takia. En ole ihan varma, mutta olen käsittänyt, että käytännössä levystä tulee samalla UV:ta läpäisemätöntä.

chipe

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 04, 2015, 21:40:05 ip
Lainaus käyttäjältä: jusssi - toukokuu 04, 2015, 19:24:54 ip
Onko kellään tietoa, miten paljon tuollainen "UV-suojattu" polykarbonaattilevy oikeasti blokkaa UV säteilyä?

Jos se blokkaa hyvin, niin harsojen kanssa pelleilyn voisi unohtaa siirrettäessä rehuja sisältä kasvariin.

Siirsin pari pikkuchiliä ilman harsotusta tai totuttelua eivätkä ottaneet nokkiinsa. Uskaltaisikohan kokeilla isommillekin?


Ainakin Bayerin Makrolon blokkaa väitetysti kutakuinkin täydellisesti ja todistetusti tarpeeksi. Rocotojen lehdet otti osumaa tunnin tai kahden suoralla paisteella toukokuun alussa, mutta yksikään chili ei 8 mm kennolevyn alle tuotuna.

Se, että levy on UV-suojattu, tarkoittaa yleensä sitä, että itse levyn materiaali ei vahingoitu UV:n takia. En ole ihan varma, mutta olen käsittänyt, että käytännössä levystä tulee samalla UV:ta läpäisemätöntä.


Olen nyt kahtena vuonna vienyt kaikki kasvini ilman mitään totutteluja tai harsoja 6mm kennolevykasvariin enkä ole havainnut mitään siellä syntyneitä palovammoja.

Viime vuonna vein nuo kasvariin ihan keskellä kovinta hellettä (silloin kun kasvarin sai kuntoon) ja tänäkin vuonna kokivat muutaman harvinaisen aurinkopäivän aikalailla heti ensialkuun. Ei havaittuja ongelmia. Ja tuolla on sekä annuumeja, chinensejä, baccoja että (väliaikaisesti) pubeja.

chipe

Lainaus käyttäjältä: NiGo87 - toukokuu 04, 2015, 19:56:00 ip
Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 03, 2015, 16:15:34 ip

Kysymys kuuluu: aiheuttaako chilit toisilleen haittaa tuolla tyylillä? Pikagoogletuksella chileistä ainakin saa kemikaaleja jotka haittaa muita kasveja.

Nyt siis vaikuttaa siltä että vierekkäin kasvaessaan nuo kyllä tuottavat lehtimassaa mutta sato kärsii. Eli olisko sitten joku kemikaali joka saa nuo keskittymään liikaa kasvuun tai tavalla tai toisella haittaa sadontuotantoa?

Joka tapauksessa tämä pamahti nyt aika mielenkiintoiseksi ja sai epäilemään isosti onko tuo oma avoimen multatilan kasvihuoneratkaisu lainkaan oikea jos satoa enemmän haluaa... Omassa kyllä tuo keskinäinen kilpailu ilmatilasta vaikuttanee paljon enempi kuin juuriston mahdolliset kemialliset sodat.

Yksi selviteltävä kysymys on ainakin että tuottavatko kasvit noilla kemikaaleilla haittaa myös lajitovereilleen vai vain muille kasveille? Ei kait niiden nyt luulisi mitään sellaista erittävän minkä lähtökohtaisesti pitäisi haitata eniten sitä lähimpänä olevaa kasvia eli erittävää kasvia itseään?


Aikas mielenkiintoista. Tuli mieleeni, että mites sitten on vesiviljelyn laita? Minulla on kaksi RRP:tä samassa hydrossa suht lähekkäin ja toisessa on pari raakiletta ja reilusti kukkasia, toisessa vasta kukkasia, mutta odotteellaan.

Luulisi, että on sama, mikä kasvualusta on, kun miettii kasvien välistä kemiaa. Ja vesiviljelyssähän nuo kasvien juuret ovat enemmän lähellä toisiaan, jos vertaa esim multa alustaan. Joten miten siis multakasvatuksessa kemiat eroaa verrattuna vesiviljelyyn...?


Melkeis kyllä veikkaisin että tuollaiset kemialliset mekanismit ei toimi samaan tapaan jos kyseessä on kaksi samanlajista kasvia. Mahtaisiko kasvi edes erottaa lajitoverinsa kemiallisia viestejä omistaan?

Mitä nyt tuota BBC:n artikkeliakin tutkin niin mekanismit vaikuttaa olevan sellaisia, että kemialliset signaalit ovat vastine ja vastaisku muita lajeja tai esim. sienitauteja kohtaan. Kahden samanlajisen kasvin "jutustelussa" näyttää olevan lähinnä kyse siitä että toinen havaitsee toisen erittämät kemikaalit jotka ovat vastine johonkin muunlajiseen ärsykkeeseen. En nyt oikein ainakaan hahmota, että tuossa olisi sellaista mekanismia joka saisi kaksi samanlajista kasvia vahingoittamaan toisiaan.

Ja toisaalta moni on myös onnistuneesti kasvatellut vierekkäin kasveja ilman että sato on isommin kärsinyt, tai ainakin että kahden yhteissato on ollut yhden yhteensä samankokoisen luokkaa. Onko tuo toiminut jollakulla rocotoilla noin vai ovatko tosiaan yleisesti sellainen poikkeus että jostain syystä eivät siedä kilpailua?

Hubert

Lainaus käyttäjältä: jusssi - toukokuu 04, 2015, 19:24:54 ip
Onko kellään tietoa, miten paljon tuollainen "UV-suojattu" polykarbonaattilevy oikeasti blokkaa UV säteilyä?

Jos se blokkaa hyvin, niin harsojen kanssa pelleilyn voisi unohtaa siirrettäessä rehuja sisältä kasvariin.

Siirsin pari pikkuchiliä ilman harsotusta tai totuttelua eivätkä ottaneet nokkiinsa. Uskaltaisikohan kokeilla isommillekin?


Yleiseti ottaen mitä suuremmat ja paksummat lehdet chilillä on, sitä paremmin se kestää UV:tä, eli pihalle vaan. Lisäksi UV-säteily voimistuu nyt kovaa kyytiä, eli siltäkin kantilta kannattaa ulossiirto tehdä pikimiten.

sorrii

Lajikohtaiset erot on kait aika suuria tuon UV'n kanssa. Mulla on jotkut vihannekset -kurkut mm.- palaneet jopa 3-kertaisten ikkunalasien läpi, samoinkuin parvekelasien, jotka Lumonin mukaan päästävät 50% läpi. Chileistä en pahasti muista polttaneeni yhtäkään vaikka olen aika huolettomastikin niitä tuonut ulos. Chileillä en ole nähnyt kunnolla palaneita [=valkoiseksi kuivuvia] lehtiä koskaan.

Ekana vuotenani kun olen yleensä ulkona tai kasvarissa päässyt kasvattlemaan, en juuri osannut varoa UV'ta. Vaistomaisesti kyllä sijoittelin sisältä mökille tuodut taimet puolivarjooon puiden suojaan, mutta harsoja en käyttänyt ollenkaan. Muistan hyvin, että Aji Fantasy oli mun lajikkeista ainoa joka otti vähän nokkiinsa; siitäkin epäilin, että kysymyksessä oli enemmän paleltuminen yöllä [ulkona] kun kasvihuone oli vielä kesken.

Mä olen tehnyt johtopäätöksen, että nuo mun taimeni ovat saaneet kotona totuttelua ikkunalasienkin läpi sekä osa parvekelasien. Pelkällä keinovalolla en silloin kasvatellut mitään.

Parina kesänä nyt on ollut kasvutunneleita tuolla Rukkamäen pellolla, täydessä auringossa. Ilmeisesti kasvihuonemuovikin on senverran hyvin UV-suojattua, että kasvit eivät ole palaneet, vaikken niitä ole mitenkään muuten totutellut. Toissakesänä oli kyllä heti alkuun rajut helteet, ja lähes kaikki chilit ja paprikat roikottelivat lehtiään parina ekana päivänä maahan istuttamisen jälkeen. Lämmöt nousi todella kuumaksi päivisin, mutta selvisivät hyvin kun sumuttelin niitä pari kertaa päivässä. Siellä aurinkoisessa tunnelissa mittari näytti jopa ~50 asteen lämpöjä, mutta luulen että mittari itsessään kuumeni auringossa enemmän kuin ilma tunnelissa  :-\

Mä oletan, että UV-suoja sekä suojaa materiaalia hapertumasta auringossa ja samalla blokkaa UV'n myös sen muovin alla...  Aito mutu!  ;D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 05, 2015, 11:44:00 ap
Mä oletan, että UV-suoja sekä suojaa materiaalia hapertumasta auringossa ja samalla blokkaa UV'n myös sen muovin alla...  Aito mutu!  ;D


Eikös se UV-suoja ole käytännössä jonkunmoinen kalvo tai pinnoite jonka tehtävä on pysäyttää uv-säteet kohdalleen niin etteivät osu allaolevaan materiaaliin ja samalla sitten mihinkään muuhunkaan mikä on sen materiaalin takana. Kennolevyissä tuo on tyypillisesti vain toisella puolella levyä ja siksi on niin oleellista asentaa levyt oikeinpäin.

sorrii

LainausEikös se UV-suoja ole käytännössä jonkunmoinen kalvo tai pinnoite..


Eipä tuota tiedä..
Kennolevyissä voisin kuvitella olevan kalvo tai pintakäsittely pinnassa, tyypillisesti vain ulkopuolella. Mun 250€ kiina-kasvarissa ei kerrottu mistään sellaisesta mutta muistaakseni jotenkin sitä selvitin ja arvailin, ja levyt sitten asennettiin samoinpäin kaikki. Suojateipit taisivat olla molemmilla puolilla, mutta eri väriset. Se kasvari on nyt ollut jo kolme vuotta, joten meni kai oikein  :)

Kasvihuonemuovissa ei kuitenkaan ole erotettavissa mikä puoli olisi ulkopuoli. Oletan siis siinä muovissa itsessään olevan joku lisäaine tai muu ominaisuus joka saa sen kestämään. Samoinhan on muoviköysiä ym tavaraa joiden luvataan kestävän UV-säteilyä. Jotkut esim. halvat suojapressut taas hapertuvat yhdessä kesässä ihan murusiksi ... Nytkin mulla on uusia kujeita varten varattuna verkolla vahvistettua suojapressua jota käytetään julkisivutyömailla. Sitäkin löytyy netissä myynnissä monessa paikassa ja kehutaan olevan UV-suojattua. Tässä mun "löytötilkussa" on Rami-rentin logot painettuna, joten voisi kuvitella sen logo näyttävän ulkopuolta. Samaa kalvoa kuitenkin on ilmankin logoja eikä niistä näe eroa ulko- tai sisäpuolilla.

Veikkaan siis jotain syöpää, impotenssia, epämuodostuneita lapsia sekä talitinttien joukkokuolemia aiheuttavaa pehmennin-lisäainetta joka suojaa UV-säteiltä  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Amondae

Pitäskö viimevuotiselle Lemon Dropille tehdä jotain. Onnistuin siis pitämään sen hengissä talven yli ja nyt se alkaa olla jo melkoinen puska :)

sorrii

Kannattaa poimia niitä  keltaisia pötkylöitä, syödä ne leivän päällä esm..
... ja vähän lannoittaa sekä kastella juuria välillä  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Amondae

Selvä, minäpä teen niin :D

Chiljonka

Mistä saa hyviä(halpoja) tukikeppejä 100-200cm, muovia tai jotain muuta homehtumatonta materiaalia?

sorrii

LainausSelvä, minäpä teen niin :D


(tokihan LD on aika rönsyilevä kasvutavaltaan, ja jos on heikkoja roikkuvia puolikuolleita oksia paljon, niin kannattaahan niitä leikellä pois. Monesti talvella tuon tyyppiset [esim. Aji Cristal] kasvattaa sellaisia heikkoja oksia, raippoja jotka eivät jaksa mitenkään kasvaa pystyyn, vaan roikkuvat vaan. Sellaiset talvioksat kun leikkaa pois, niin tilalle kasvaa äkkiä parempia oksia kevään/kesän valossa. Luonnostaan monet baccatumit kasvattaa uusia oksia läheltä juurta ja ajan mittaan vanhat oksat kuolevat ja kuihtuvat pois. Niistä uusista oksista lähellä juurakkoa tulee parhaita oksia. LD'stä en oo ihan varma, mutta ainakin AC juurikin tekee vahvoja oksia juuresta ...)

Tämä yksilö on ainoa koskaan ostamani chilikasvi [Chilitarvikkeesta] viime kesältä. Sehän innostui jo viime kesänä kasvattelemaan toisen varren alkuperäisen viereen. Se oli ulkona Sorriloodassa [betonipaljuebbinft-aurinkokennopumpulla] ja kasvoi sairaasti keskellä peltoa. Talven pidin pienessä IKEA-ebbissä jonka putsasin juuri pari päivää sitten. Hyvin nuo pysyvät hengissä ihan passiivisena hydrosorassa ämpärissä ...
Siinä kun on jokunen raakile yläoksilla, niin odottelen vielä. Myöhemmin leikkaan vanhat korkeat oksat pois sitä mukaa kun alkavat olla huonoja/rumia ...

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Chiljonka - toukokuu 06, 2015, 16:52:31 ip
Mistä saa hyviä(halpoja) tukikeppejä 100-200cm, muovia tai jotain muuta homehtumatonta materiaalia?

Vaikka Hong-Kongista.

Halpoja tukikeppejä saa metsästä. mieluiten oma  ::)........

Miquel

Mulla on iso säkillinen virvelin kärkiä. Hyviä siimarenkaista köytellä kasvit kiinni.  ::)
Koska kukat ovat mitättömän pienet ja marjat syömäkelvottomia, käyttöarvo perustuu lehdistöön.

Kausi -13: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=12313.0
Kausi -14: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=14231.0
Kausi -15: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=15663.0

groovyholmes


Moro taas😀 nyt tuli siirrettyä nagat isompiin ruukkuihin. Pyytäisin vinkkejä kasvien elinmahdollisuuksien maksimointiin? Eli nyt on pohjalla puolet lekasoraa ja multa päällä. Saako mullan kastella läpi märäksi, ja laitanko nuo takaisin eslin alle vai saavatko totutella pimeässä, vai?
Kiitollinen avusta!!

unenkuva

Älä kastele läpimäräksi, pahimmillaan hukutat pienet taimet. Jatka kastelua kuten tähänkin asti, ja valoa ne tarvitsevat, eli eslin alle vaan. Jos nyt välttämättä haluat varmistaa, ettei ruukunvaihdosta tullut "shokki" vaikuta, niin nosta esliä vaikka hieman ylemmäksi aluksi.

sorrii

..ei taida Biltemassakaan olla enää. Ennen oli ~1.5m bambukeppejä 5kpl/1.50€ ... Mulla on niitä  8) 8) 8)
Täydennykseksi joskus harkitsin IKEAn pajukeppejä. Ne vaikuttivat kuitenkin liian hennoilta - halvalla kyllä sai sieltäkin ison nipun ..  ??? vaan ei saa enää!
Mun lääke olisi odottaa uutta vuotta ja mennä keräämään rakettikeppejä  ;D ;D ;D ...niitäkin on kokeiltu ..

Kyllä vakavissaan joissakin puutarhakaupoissa myydään kukkakeppejä monenlaisia. Primassa, Honkkarissa, Bauhausissa ... Citymarkeitissakin on muistaakseni ollut. Kaikki ne yleensä ovat kyllä homehtuvia ja mätäneviä ajan kanssa. Muovisia tai metallisia täytyy etsiä luovasti rakennusosastoilta ...

Google kertoo että K-raudassa -esim Tampereen Lahdesjärvellä- löytyy Nelson Gardenin 1.5m bambukeppejä [kasvituki] 5kpl - 3.40€
..on noita muuallakin

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

groovyholmes

Unenkuvalle iso kiitos😀!!

Wakneri

toukokuu 10, 2015, 12:55:06 ip #9079 Viimeisin muokkaus: toukokuu 10, 2015, 13:26:45 ip käyttäjältä Wakneri
Hei,

Suoritin tuossa äsken chilien siirron tuonne ulkokasvariin. Lähes kaikki ne chilit joiden kasvualusta vaihtui kesäkukkamultaan näyttävät nyt nuupahtaneen ihan tyystin. Nahjistuneet siis. Happea saavat ihan kunnolla ja tämä tosiaan koskee vain niitä joiden multaseos vaihtui. Muut ovat ihan täysissä voimissaan.

Mitä noille olisi nyt tehtävissä? :/ Itselle tuli mieleen että olenko esimerkiksi tuossa siirrossa sählännyt juurien kanssa niin että iso osa juurista on jäänyt edellisiin ruukkuihin. Se kun voisi olla ihan hyvin mahdollista. Vettä meni todella reilusti ja multa oli ihan läpimärkää. Liikaa?





Multana on käytetty Tokgardenin kesäkukkamultaa. Teinien protestointia uusia kasvuolosuhteita vastaan vai tehdäänkö tässä nyt kuolemaa?