Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Hubert

Jos pääjuuri ei mene ylhäältä poikki, niin chilit toipuvat varsin nopeasti koulimisen aiheuttamasta juurihävikistä. Laita jotain niille aurinkosuojaksi, niin muutaman päivän sisällä pitäisi lehtien taas nousta erektioon.

Chilivaari

Ruukunvaihdon jälkeen ei chilejä pitäisi muutamaan päivään laittaa aurinkoon eikä edes kirkkaaseen valoon, kunnes juuret ovat asettuneet uuteen multaan. Runsas kastelu auttaa vähän, mutta siitä voi myöhemmin tulla ongelma, jos multa jää märäksi pitkäksi aikaa. Suihkuttelu helpottaa myös vähän.

Ensiapuna laita pahvi auringon eteen ja muovipussi (kauppakassikin käy) kasvien päälle muutamaksi päiväksi, niin eivät haihduta enemmän kuin juuret ehtivät imeä. Kyllä se siitä.

Wakneri

Joo, heitin pari pyyhettä tuohon kasvarin päälle, niin ne ovat nyt varjossa. Tuossa alemmassa kuvassa oleva Inca onkin jo tässä ajassa ehtinyt piristyä ja näyttää nyt jo siltä että ei ole enää moksiskaan uudesta ympäristöstään.

Kiitos vinkeistä.

nirole

Sain maanantaina kaveriltani pari Apachen taimea, ja nyt kissan-penteleet päättivät vähän pienentää niitä. Pitäisikö minun leikata tuota ja mistä kohdin, vai annako noiden "risujen" olla rauhassa? Tarkoitan siis noita kolmea alastonta risun pätkää tuossa.
Ensikosketus oli tulinen, mutta polte jäi 😀

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: nirole - toukokuu 12, 2015, 20:33:01 ip
Sain maanantaina kaveriltani pari Apachen taimea, ja nyt kissan-penteleet päättivät vähän pienentää niitä. Pitäisikö minun leikata tuota ja mistä kohdin, vai annako noiden "risujen" olla rauhassa? Tarkoitan siis noita kolmea alastonta risun pätkää tuossa.


Eipä niistä haittaa ole, älä leikkaa ettei tule isompia vaurioita. Hyvällä lykyllä oksahaasta lähtee kasvamaan uutta.

chipe

Polttomurkut mokomat oli tehneet kasvarissa pesän rocoton ruukkuun ja todennäköisesti onnistuivat tappamaan koko kasvin >:(.

Huomasin että tuo roikotti lehtiään kuin olisi ollut kuiva mutta multa tuntui kostealta. Nostin ruukun ilmaan ja sen allahan vilisi sitten murkkuja ja pian niitä alkoi nousemaan reilusti pintaankin ihan varren vierestä. Varsi näyttää alaosasta kuivuneelta, sellaiselta vaaleanruskealta. Ihan alhaalta se näyttää olevan ympäriinsä kuiva ja ylemmäs mennessä toiselta puolelta.

Liottelin tuon aikalailla paljasjuuriseksi ja siinä yhteydessä juurakosta tuli vastaan sadoittain murkkuja ja niiden munia/toukkia. Istutin sen tuon jälkeen takaisin uuteen multaan mutta pahastihan tuo nyt lehtiään roikottaa ja epäilys on että sieltä ei enää mene varresta vesi läpi. Mitälie ovat murkut mokomat tehneet :(.

Onko hyviä ideoita millä tapaa tuota kannattaisi yrittää pelastaa? Ruukkuun vaan ja toivoo parasta vai voiko tuollaisesta tehdä tyyliin pistokasta katkaisemalla varren alaosan pois? Silloin varmaan pitäisi parturoida koko kasvia muutenkin niin paljon että onnistuminenkin olisi jo samantekevää noin hitaasti kasvavalla kasvilla tämän vuoden osalta?

Seuraavaksi pitääkin keksiä millä noista tuholaisista pääsee muutoin eroon (ilman chiliin päätyviä myrkkyjä).

Huru-ukko

Sairasbubbleriin...... Jos tyvi on kuivunut, niin ei sitä pelasta oikein mikään.
Juuristosta saattaisi nousta bubblerissa äkkiäkin uutta versoa, ei kokemusta kuitenkaan itsellä.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 15, 2015, 14:27:43 ip
Seuraavaksi pitääkin keksiä millä noista tuholaisista pääsee muutoin eroon (ilman chiliin päätyviä myrkkyjä).


Mulla on muurahaisia ollut niin kotona kuin kasvarissakin viime vuosina. Käytännössä kaikki kaupan muurahaismyrkyt tuli kokeiltua huonoin-välttävin tuloksin, kunnes tuholaistorjunnan ammattilaisen vinkistä koitin tätä. Loistava tuote, muurahaiset katoavat noin päivässä ja vaikuttava ainekin on suht ympäristöystävällinen. Hintaa pakkauksella on 8-13€, halvimmat olen bongannut Agrimarketissa.

DP

Toi on oikeesti helvetin tehokas. Meillä kotona tapeltu vuosia noitten muurahaisten kanssa, eikä niihin oo oikein mikään tuntu tepsivän, jokaikinen kevät niitä ilmestyy keittiöön pyörimään. Tuon kun telläs tarjolle, niin yhtenä iltana oli ihan mustanaan muurahaisia, vaan eipä niitä sen jälkeen näkyny. Voin suositella!

chipe

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 15, 2015, 18:36:20 ip
Sairasbubbleriin...... Jos tyvi on kuivunut, niin ei sitä pelasta oikein mikään.
Juuristosta saattaisi nousta bubblerissa äkkiäkin uutta versoa, ei kokemusta kuitenkaan itsellä.


Kun ei oo sairasbubbleria... noh kattoo nyt miten tuon vointi muuttuu lähipäivinä.

Ehdin jo ajatella aiemmin että ehkä noista murkuista ei nyt niin paljoa haittaa ole, kun ei mitään ihmeitä viimevuonnakaan ilmennyt vaikka niitä jonnin verran olikin. No julistivat sitten näemmä sodan ja siihen vastataan.

Lainaus käyttäjältä: Hubert - toukokuu 15, 2015, 22:54:56 ip
Mulla on muurahaisia ollut niin kotona kuin kasvarissakin viime vuosina. Käytännössä kaikki kaupan muurahaismyrkyt tuli kokeiltua huonoin-välttävin tuloksin, kunnes tuholaistorjunnan ammattilaisen vinkistä koitin tätä. Loistava tuote, muurahaiset katoavat noin päivässä ja vaikuttava ainekin on suht ympäristöystävällinen. Hintaa pakkauksella on 8-13€, halvimmat olen bongannut Agrimarketissa.


Tehoaakohan tuo polttomurkkuihin? Ne kun käyttäytyy muutoinkin hyvin erilailla kuin sokerimurkut. Jostain olen lukenut ettei buffetit oikein niitä kiinnostaisi. Sokerimurkkuja varten on nyt viritelty vastaavia maustettuja vesiansoja kuin harsosääskille ja kyllä noita niihin jonnin verran hukkuu. Polttomurkut ei taida mennä sinnekään.

Tuo on ilmeisesti tosiaan vähemmän vaarallista kuin useimmat muut vaihtoehdot, vaikkei nyt selvästi mikään myrkytön myrkky tuokaan. Nyt kun on tiedossa että murkut kuljettaa myrkyn pesäänsä, pesä on chilien juurissa, ja juuret imee kasviin sen mitä lähelle tulee ja tuuppaa oman osansa hedelmiinkin, jotka nisäkäs syö.

Vaikuttavan aineen tiedot:
http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin1502.htm

Hubert

Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 15, 2015, 23:39:19 ip


Tehoaakohan tuo polttomurkkuihin? Ne kun käyttäytyy muutoinkin hyvin erilailla kuin sokerimurkut. Jostain olen lukenut ettei buffetit oikein niitä kiinnostaisi. Sokerimurkkuja varten on nyt viritelty vastaavia maustettuja vesiansoja kuin harsosääskille ja kyllä noita niihin jonnin verran hukkuu. Polttomurkut ei taida mennä sinnekään.

Tuo on ilmeisesti tosiaan vähemmän vaarallista kuin useimmat muut vaihtoehdot, vaikkei nyt selvästi mikään myrkytön myrkky tuokaan. Nyt kun on tiedossa että murkut kuljettaa myrkyn pesäänsä, pesä on chilien juurissa, ja juuret imee kasviin sen mitä lähelle tulee ja tuuppaa oman osansa hedelmiinkin, jotka nisäkäs syö.

Vaikuttavan aineen tiedot:
http://kappa.ttl.fi/kemikaalikortit/khtml/nfin1502.htm


Mulla ainakin katosi päivässä chilin ruukkuun pesiytyneet muurahaiset.

Agrimarketin käyttöturvallisuustiedotteessa 60 kertaa vahvemmasta spinosadivalmisteesta kerrotaan:
Hajoavuus:
Aine hajoaa maassa biologisesti. Puoliintumisaika = 9-17 vrk.
Nieleminen:
Ei tunnettuja haittavaikutuksia nieltäessä määriä, joita voidaan olettaa vahingossa nieltävän. LC50 > 5000 mg/kg

2 täyttöä olen suurimmillaan tarvinnut muurahaisyhteiskunnan tuhoamiseen. Se tarkoittaa 8,4 gramman kymmenestuhannesosaa spinosadia. En lähde arvaamaan paljonko siitä siirtyy muurahaisten mukana ruukkuun ja paljonko siitä siirty kasviin ja kasvista podeihin. Villi veikkaus kuitenkin on, että yksi henkäisy passiivista tupakointia on haitallisempaa kuin tuhannen spinosadilla myrkytetyssä kasvarissa kasvatetun chilikilon syöminen...

chipe

Lainaus käyttäjältä: Hubert - toukokuu 16, 2015, 00:02:45 ap
Mulla ainakin katosi päivässä chilin ruukkuun pesiytyneet muurahaiset.


Kumpia murkkuja ne oli?

Ilmeisesti tuo on tosiaan myrkyksi suhteellisen turvallista eli pitänee kokeilla.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 16, 2015, 00:25:31 ap
Lainaus käyttäjältä: Hubert - toukokuu 16, 2015, 00:02:45 ap
Mulla ainakin katosi päivässä chilin ruukkuun pesiytyneet muurahaiset.


Kumpia murkkuja ne oli?

Ilmeisesti tuo on tosiaan myrkyksi suhteellisen turvallista eli pitänee kokeilla.


En ole entomologi, mutta eiköhän chilin juuria popsivat muurahaislajit ole hiilareidensyöjiä, eli pitäisi tuon neudorffin litkun aina niille kelvata. Itse asiassa suunnitelmissa on hankkia jostain spinosadia jauheena, että voi itse sekoitella protskulitkut, jos faaraomuurahaiset tai muut karppaajamuurahaiset iskevät tiluksille...

Jame

Minä laitoin Spruzitia kasteluveteen. Se toimi ainakin kun kasteli kasveja aluslautasen kautta. Tosin ei niitä muurahaisia kovin paljon ollut muutenkaan mutta niiden lisäksi oli pihtihäntiä.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

Pruikki

Ihmeellistä!

Bolovian rainbow kasvi kokonaan Purppura violetti lehtiä myöten!
miten lisään kuvan?
Pruikki the developer,Musician,and the chilihead.

NPhoBiaz


chipe

toukokuu 17, 2015, 18:19:36 ip #9096 Viimeisin muokkaus: toukokuu 17, 2015, 18:31:16 ip käyttäjältä chipe
Lainaus käyttäjältä: Hubert - toukokuu 15, 2015, 22:54:56 ip
Mulla on muurahaisia ollut niin kotona kuin kasvarissakin viime vuosina. Käytännössä kaikki kaupan muurahaismyrkyt tuli kokeiltua huonoin-välttävin tuloksin, kunnes tuholaistorjunnan ammattilaisen vinkistä koitin tätä. Loistava tuote, muurahaiset katoavat noin päivässä ja vaikuttava ainekin on suht ympäristöystävällinen. Hintaa pakkauksella on 8-13€, halvimmat olen bongannut Agrimarketissa.


Mikähän ero on muurahaisbuffetilla ja muurahaissyötillä kun ei oikein valmistajan sivuiltakaan selviä? Näyttävät jopa puhuvan noista osin ristiin.

Buffetti on ilmeisesti uudelleentäyteltävää litkua ja syötti kertakäyttöinen mutta mahtaako syötti kuitenkin kestää pidempään ilman lisätäyttöjä? Ja onko sisältö muuten samaa? Tuotetiedoissa molempien kooksi on merkitty 20*2kpl, 20 lienee millilitroja kun yksikkökin puuttuu.

Neudorff ainakin väittää noita hyvin vaarattomiksi:

LainausMuurahaispuffetti on täysin vaaraton ihmisille, lapsille ja lemmikeille, sitä voidaan käyttää esim. päiväkodeissa.

LainausYmpäristöystävällinen, myrkytön ja tehokas


Kauppareissulla bongasin hyllystä spinosadiin perustuvia muurhaissyöttejä myös Baygonin ja RAIDin nimillä. Vaikka tehoaine onkin sama niin noiden pakkausten varoitustekstit antoivat ymmärtää tuotteen olevan selvästi haitallisempi. Ja molempien pakkauksista löytyi maininnat että tuotteen rekisteröintitaho on Neudorff. Mahtaako sitten tarkoittaa että nuo ovat samaa Neudorffin tavaraa vai onko vain tehoaine Neudorffia ja muut ainesosat eroavat niin että nuo voivat oikeastikin olla haitallisempia.

EDIT: Tukesin sivulta löytyy kaikkien mainittujen tiedot:
Baygon muurahaisrasia
Loxiran muurahaisbuffetti
Loxiran muurahaissyötti
Raid muurahaissyötti

Noiden perusteella muurahaissyötissä olisi puolta vähemmän sisältöä kuin buffettipaketissa ja spinosadi-pitoisuudet hiukka eri.

chipe

Lainaus käyttäjältä: Pruikki - toukokuu 17, 2015, 17:42:55 ip
Bolovian rainbow kasvi kokonaan Purppura violetti lehtiä myöten!


Niinhän bollen kuuluukin olla, ja siksi siitä niin pidämme :). Tai no onhan siinä yleensä aina osa vihreääkin.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 17, 2015, 18:19:36 ip
Mikähän ero on muurahaisbuffetilla ja muurahaissyötillä kun ei oikein valmistajan sivuiltakaan selviä? Näyttävät jopa puhuvan noista osin ristiin.

Buffetti on ilmeisesti uudelleentäyteltävää litkua ja syötti kertakäyttöinen mutta mahtaako syötti kuitenkin kestää pidempään ilman lisätäyttöjä? Ja onko sisältö muuten samaa? Tuotetiedoissa molempien kooksi on merkitty 20*2kpl, 20 lienee millilitroja kun yksikkökin puuttuu.


Buffeteissa on tosiaan kaksi sellaista 2 kuoppaista pikkuastiaa, joihin tiputellaan 20ml pullosta pari tippaa sinistä litkua. En ole spinosadia jauheansoissa nähnytkään, taitaa olla ihan uusi juttu.
Aiemmin mainittu tuholaistorjunnan ammattimies kertoi noiden jauheansojen olevan jo kaupan hyllyssä käyttökelvottomia. Eli jauhe pakkautuu niin tiiviiksi, ettei se lähde muurahaisten matkaan. Siksi ammattilaiset käyttävät pelkästään litkuansoja ja myrkkylitkujen suihkutusta.

chipe

Lainaus käyttäjältä: Hubert - toukokuu 17, 2015, 19:38:55 ip
Buffeteissa on tosiaan kaksi sellaista 2 kuoppaista pikkuastiaa, joihin tiputellaan 20ml pullosta pari tippaa sinistä litkua. En ole spinosadia jauheansoissa nähnytkään, taitaa olla ihan uusi juttu.
Aiemmin mainittu tuholaistorjunnan ammattimies kertoi noiden jauheansojen olevan jo kaupan hyllyssä käyttökelvottomia. Eli jauhe pakkautuu niin tiiviiksi, ettei se lähde muurahaisten matkaan. Siksi ammattilaiset käyttävät pelkästään litkuansoja ja myrkkylitkujen suihkutusta.


Kiitos tiedosta! Tuolla perustein valinta on siis selvä ja huomenna haen kaupasta buffettilounasta murkuille.

Baygonin muurahaisrasiaa muuten saisi ainakin paikallisesta sittarista 74% alennuksella 3kpl/6€. Täällä tuon valmistajaksi on ilmoitettu suoraan Neudorff. Tuo on kuitenkin kuvattu paljon haitallisemmaksi tuolla eli joko ovat vain varovaisempia mitä sanovat tai kenties tuo on joku aiempi versio jossa on enemmän haittavaikutuksia (joka voi olla syy alennuksiin jos parempi on tulossa).