Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: DP - toukokuu 23, 2015, 17:37:29 ip
Pitäiskö noita kasveja käyttää jossain ~5l ruukussa/sankossa kasvamassa ennen siirtoa ~10l ämpäriin/ruukkuun? Nyt kun noi on vielä tollasissa ujoissa 0,5-1l törpöissä kasvamassa. ??? Hyvähän se tietty olis eka jossain vähän pienemmässä käyttää, mut kun ei hirveesti innostais kymmentä ruukunvaihtoa tehä.  ;D Et kuinka välttämätöntä tollanen on?


Kyllä mää käytän välissä tuollasessa 3-5 litrasessa. Eihän se välttämätöntä ole, mutta suosittelen. Nyt kun ovat olleet korkeintaan litrasessa ja jos laitat suoraan 10-litraseen, menee ruukulle riittävän juuritilan kasvattamiseen aikaa, ja muu kasvu hidastuu. Kun käytät välissä yhdessä ruukussa, voit sitten helpommin istuttaa lopulliseen ruukkuun ihan pohjalle saakka-->voi samantien altakastella kun juuren saavat vettä.

DP

Okei, kiitos! :) Pittää sit koittaa jostain ettiä jonkinlaisia about 5l sankkoja tai jotain, ja käyttää välissä niissä. :)

Everkistus

Onkohan mitään järkeä tehdä peiliseinäinen taimilaatikko?

Ajattelin tehdä laatikon seinät 30cm x 30cm palapelin paloista, jolloin sisälle mahtuisi 16 kpl maitopurkkeja taimipurkkeina. Valonlähde olisi 100W diy led.

Ajattelin että tällainen järjestely maksimoisi taimien saaman valon määrän. Kuulostaako projekti järkevältä?

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Everkistus - toukokuu 23, 2015, 19:55:35 ip
Onkohan mitään järkeä tehdä peiliseinäinen taimilaatikko?

Ajattelin tehdä laatikon seinät 30cm x 30cm palapelin paloista, jolloin sisälle mahtuisi 16 kpl maitopurkkeja taimipurkkeina. Valonlähde olisi 100W diy led.

Ajattelin että tällainen järjestely maksimoisi taimien saaman valon määrän. Kuulostaako projekti järkevältä?


Ymmärtääkseni peilipinta luo polttopisteitä turhan helposti, syy miksi mylar tyyppiset kalvot ovat kuvioltaan rikottuja. Itse ajattelin mylar kalvoa seinänvierustakasvareiden takaseinälle laittaa...
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

unenkuva

Omassa kasvarissa ei "vakiona" ollut takaseinää (on sellanen seinää vasten/seinään kiinni laitettava malli. Tein itse siihen takaseinän, jonka päällystin ihan foliolla :D

pErehtyjä

Mitenköhän tuollainen 240L jäteastia mahtaisi kestää vesisäiliönä? joissain kantavuudeksi mainitaan 100kg mutta onko se lähinnä niille renkaille?
Olisi meinaan kätevän muotoinen ja mitat oikeisiin suuntiin.
If something is worth doing, it is worth overdoing

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: pErehtyjä - toukokuu 24, 2015, 11:55:07 ap
Mitenköhän tuollainen 240L jäteastia mahtaisi kestää vesisäiliönä? joissain kantavuudeksi mainitaan 100kg mutta onko se lähinnä niille renkaille?
Olisi meinaan kätevän muotoinen ja mitat oikeisiin suuntiin.


Kantavuudet mitoitetaan aina heikoimman lenkin mukaan, eli tässä tapauksessa pyörien. Jos revit pyörät irti, niin lattiaa vasten sen luulisi kestävän säiliönä. Kannattaa tosin kokeilla ensiksi ulkona jossain, ettei tule 240:n litran vesivahinkoa. :D

chipe

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - toukokuu 24, 2015, 14:14:07 ip
Lainaus käyttäjältä: pErehtyjä - toukokuu 24, 2015, 11:55:07 ap
Mitenköhän tuollainen 240L jäteastia mahtaisi kestää vesisäiliönä? joissain kantavuudeksi mainitaan 100kg mutta onko se lähinnä niille renkaille?
Olisi meinaan kätevän muotoinen ja mitat oikeisiin suuntiin.


Kantavuudet mitoitetaan aina heikoimman lenkin mukaan, eli tässä tapauksessa pyörien. Jos revit pyörät irti, niin lattiaa vasten sen luulisi kestävän säiliönä. Kannattaa tosin kokeilla ensiksi ulkona jossain, ettei tule 240:n litran vesivahinkoa. :D


Jäteastianhan pitää kanssa kestää nostaminen roska-autoon, joka tietysti on paljon isompi rasitus mm. pohjalle kuin sivuihin tasaisesti kohdistuva veden paine.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 24, 2015, 14:27:15 ip
Jäteastianhan pitää kanssa kestää nostaminen roska-autoon, joka tietysti on paljon isompi rasitus mm. pohjalle kuin sivuihin tasaisesti kohdistuva veden paine.


Kyljen pitää kestää sama määrä painoa kuin pohjankin, sillä autoon kipatessa säiliö on hetkellisesti kyljellään, ennen kuin paino alkaa vähenemään. Mutta siksi nyt kehotinkin kokeilemaan ensin. :D

chipe

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - toukokuu 24, 2015, 14:32:41 ip
Lainaus käyttäjältä: chipe - toukokuu 24, 2015, 14:27:15 ip
Jäteastianhan pitää kanssa kestää nostaminen roska-autoon, joka tietysti on paljon isompi rasitus mm. pohjalle kuin sivuihin tasaisesti kohdistuva veden paine.


Kyljen pitää kestää sama määrä painoa kuin pohjankin, sillä autoon kipatessa säiliö on hetkellisesti kyljellään, ennen kuin paino alkaa vähenemään. Mutta siksi nyt kehotinkin kokeilemaan ensin. :D


Siksi sanoinkin mm. pohjalle :). Mutta tosiaan siinä kipatessakin yhteen kylkeen kohdistuu enempi voimaa ja äkillisiä muutoksia kuin mitä tasainen paine on kaikille kyljille. Olisin hyvin yllättynyt jos tuollainen astia ei paikallaan ollessaan täyttä vesilastia kestäisi. Mutta en tietenkään väitä asiaa tietäväni eli turha syyttää meikäläistä jos vesivahinko kuitenkin tulee :D.

pErehtyjä

No vesivahinko jos tulee niin tulee kasvihuoneeseen.
Täytyy jonkinlainen laatta sille kyllä tehdä, kun on aika reippaan kokoista mursketta pohja.
If something is worth doing, it is worth overdoing

ChIlIDoG

Lainaus käyttäjältä: pErehtyjä - toukokuu 24, 2015, 11:55:07 ap
Mitenköhän tuollainen 240L jäteastia mahtaisi kestää vesisäiliönä? joissain kantavuudeksi mainitaan 100kg mutta onko se lähinnä niille renkaille?
Olisi meinaan kätevän muotoinen ja mitat oikeisiin suuntiin.


hyvin on ainakin täällä kestänyt. Rattaahan ei vastaa maahan silloin kun astia on pystyssä. Tosin en kyllä ole liikutellut astioita sillon kun ovat täynnä.

sorrii

LainausPitäiskö noita kasveja käyttää jossain ~5l ruukussa/sankossa kasvamassa ennen siirtoa ~10l ämpäriin/ruukkuun?


Onpa usein mun tullut istuteltua 9x9cm ruukuista suoraan maahan ja isoihin saaveihin. Ei aina ehdi kaikkea ...  ???
Nytkin on ~60 taimea jotka ovat vielä pelkissä pikkukuutioissa/jiffy-briketeissä hydrosorapedillä  :-\
Niitä täytynee koulia tänäänkin urakalla noihin 9x9cm tai 11x11cm taimiruukkuihin. Ulos, kasvihuoneeseen tai -tunneleihin pääsevät viimeisetkin 3 viikon sisällä. Pakko.

Mä olen joskus ruukuttanut noista 9cm ruukuista sellaisiin 3l tai 5l ruukkuihin kasveja jotka on kuitenkin tarkoitus siirtää uudelleen alle kuukauden päästä. Usein näkyy että se oli aika turha siirto, kun se iso juuripaakku ei kuitenkaan pysy koossa, vaan hajoaa käsiin. Ja jäljelle jää istutettvaksi sama 9x9cm juuripaakku, jossa voi joku hentonen pidempi juuri roikkua ...

Ruukkujen vaihdon väli siis pitäisi olla selvästi pidempi. Kuitenkin nuo 9cm ruukuissa pidempään kasvaneet ovat lähteneet hyvinkin nopeasti uuteen kasvuun paremmissa olosuhteissa siinä isossa saavissa, airpotissa, ventipostissa, smartpotissa, autopotissa ... jne.. sekä maakuoppaankin istutettuna.

Pahimmilla helteillä kuumaan tunneliin istuttaessa on joskus näyttänyt aika pahalta, kun kasvi roikottelee lehtiään, mutta yleensä toipuu ajan kanssa. Suojaa kuumimmalta paahteelta ja sumuttelua toki kannattaa tehdä, kunnes näkyy, että kasvi on voimissaan.

[[Mä olen kehitellyt omaa tapaani kasvetella järkevimmin tuolla viljelypalstallani chilejä. Havainto kolmelta kesältä jo, on ollut että aina on syyskuun alkaessa niitä isoja komeita puskia, jotka ovat täynnä raakileita ja kylmät alkaa painaa päälle! Kokeilin jo 3 vuotta sitten ekoja airpotteja sekä smartpotteja [kangassäkki] niin että upotin niitä puoliksi maahan. Yläosa astiasta on ilmavaa ja hapekasta kuohkeana pysyvää multaa/turvetta ja alaosasta aika tehokkaasti kasvaa juuristo peltomaahan jossa saa kosteutta paremmin. Maakuopan yleensä vuoraan vielä hiekalla. Syksyn yllättäessä niitä sitten on paljon kivuttomampi kaivaa ylös ja kottikärrätä kotiin lasiparvekkeelle kypsymään.
Nyt on Ventipotteja parikymmentä: Rocotot yms pubet menevät 9.5l. sekä 20-litraisiin, ulos. Muita chilejä upottelen maahan 3l. ja 5l. ventipottien kanssa vaikka nytkään en ole ehtinyt niitä esikasvatella kuin 9cm ruukuissa. Ventipotti toimii siis nyt vain välineenä missä ne voi helpommin nostaa myöhemmin maasta!

Lasitetun parvekkeen ovea olen minä pitänyt parhaimmillaan [viime vuonna] rakosellaan jopa yli joulun pyhien! Täysjärkinenkin kotipuutarhuri voi pitää ovea raollaan loka-marraskuulle, jos ei eukko ala rutisemaan. Itsellä eukko asuu omassa kaksiossaan 100m päässä  8) 8) 8) ja olen lisännyt 3cm styrofoamia parvekkeen kaikkiin umpipiuntoihin sekä lisäksi teipannut laseja tiiviiksi syksymmällä. Viime talvena siirsin elävän Aji Cristalin pienessä ebbissä keittiöön tapaninpäivänä! Resossa oli jo vähän vedenpinta jäässä ...

Kaikenkaikkiaan olen huomannut että vahingossa on tullut hyväkin tapa esikasvattaa ulos menevät chilit noissa ihan pienissä ruukuissa, mutta hyvässä valossa. Kasvit pysyvät pienikokoisempina ja niitä mahtuuu palljjonn. Nehän kasvavat kyllä hirmuvauhtia kesäkuun aikana isoiksi tuolla keskellä peltoa tunneleissaan ... ]]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

tp-chili

Hankin seinämallin kahvihuoneen, ja nyt tarvisin perusasioihin selvyyden. Ajattelin laittaa chilit ruukuissa tuonne kasvariin, onko se järkevää,vai onko hyötyä laitaa suoraa "maahan"?
Nähtävästi alussa pitää laittaa suojaharsoa päälle suojaamaan auringolta, onko muita ns. perusasioita, joita pitää huomioida? ::)

unenkuva

toukokuu 26, 2015, 22:47:10 ip #9134 Viimeisin muokkaus: toukokuu 26, 2015, 22:49:21 ip käyttäjältä unenkuva
Lainaus käyttäjältä: tp-chili - toukokuu 26, 2015, 22:28:23 ip
Hankin seinämallin kahvihuoneen, ja nyt tarvisin perusasioihin selvyyden. Ajattelin laittaa chilit ruukuissa tuonne kasvariin, onko se järkevää,vai onko hyötyä laitaa suoraa "maahan"?
Nähtävästi alussa pitää laittaa suojaharsoa päälle suojaamaan auringolta, onko muita ns. perusasioita, joita pitää huomioida? ::)


Minulla myös käytössä seinää vasten laitettava malli, jossa ei ole takaseinää "vakiona"  Älä laita lattiaan/"maahan"  koska betonilattia voi mennä vähän kylmäksi, jos on viileää ja lämpeää hitaasti. Lisäksi minulla ainakin parvekkeen betonikaide hieman varjostaa, joten paremmin saavat valoa kun nostat vähän ylös. Itse askartelin takaseinän, jonka päällystin foliolla, että tuleva valo heijastuu takaisin ja valon saanti paranee.

Tuossa kuvaa


EDIT:  nuo on aika keveitä, joten saattaa kovalla tuulella ottaa lentoa. Laita sisäreunaan esim pidempi lauta sitä reunaa pitkin ja painoa laudan päälle, niin saat jaettua painoa pitkälle matkaa ja estää lähtemästä tuulen mukana

sorrii

LainausÄlä laita lattiaan/"maahan"  koska betonilattia voi mennä vähän kylmäksi, jos on viileää ja lämpeää hitaasti. Lisäksi minulla ainakin parvekkeen betonikaide hieman varjostaa, joten paremmin saavat valoa kun nostat vähän ylös


...hmm.. Tää on ehkä vähän tapauskotaista.
Mä en usko että betonilattia enään on yhtään liian viileä: onhan maassa aina viileämpää ja juuret viihtyvät viileässä. Suurempi vaara mun mutuni mukaan on että kesähelteellä laatta kuumenee liikaakin, kuten myös pienessä kasvihuoneessa tahtoo ilmakin lämmetä. Kesällä saa olla kyllä luukut aika paljon auki.

[oli muuten lasitetulla parvekkeellani yksi Aji Cristal pienessä ebbissä viime talvena tapaninpäivään asti  8) 8): Parvekkeen kaikki umpinaiset pinnat on päällystetty 20-30mm styrofoamilla ja lasien välit teipattu. Ovi rakosellaan ~5cm: Lämmöt ilmassa pysyivät yli 10 asteen mutta lattialla meni nollaan ja kait miinuksellekin: Silloin viime hetkellä pelastaessani kasvin  tapanina oli ulkona pakkasta parikymmentä ja resossa oli jäähilettä. Kasvi aloitti uuden sadon tammikuussa keittiössäni ... toki melkein bonchimitassa.]

Etelän suunnalla aurinko paistaa aika korkeasta kulmasta ja kasvi kasvaa korkeaksi. Jos betonikaide varjostaa ruukkua ja kasvin alaosaa, niin sehän on vaan hyvä. Jos taas latvat kasvavat varjoon, niin se ei ole hyvä. MINÄ laittaisin ilman muuta lattialle: Alle voisi laittaa palan telttapatjaa, styroksia tims. lammöneristettä. Pala kuplamuoviakin voisi toimia... Loppukesällä tuo vitriini on ihan täyteen kasvanut ja osa latvoista jäävät yläpuolisen parvekkeen[?] varjoon.

Nyt sitten vielä eri lajikkeet vaativat valoa vähän eri tavalla. Voi olla että rocotoilla ja joillakin tiheän viidakon baccatumeilla se varjo tekee hyvääkin. Itse kuitenkin yritän maksimoida valon parvekkeellani joka menee varjoon kuitenkin iltapäivällä 13 lähtien ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 27, 2015, 10:24:39 ap

Suurempi vaara mun mutuni mukaan on että kesähelteellä laatta kuumenee liikaakin, kuten myös pienessä kasvihuoneessa tahtoo ilmakin lämmetä.

MINÄ laittaisin ilman muuta lattialle: Alle voisi laittaa palan telttapatjaa, styroksia tims. lammöneristettä. Pala kuplamuoviakin voisi toimia... Loppukesällä tuo vitriini on ihan täyteen kasvanut ja osa latvoista jäävät yläpuolisen parvekkeen[?] varjoon.



Yhtäkaikki, ei kannata laittaa "suoraan" maahan, vaan vähintään jotain eristettä väliin  8)

chipe

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - toukokuu 27, 2015, 10:52:20 ap
Yhtäkaikki, ei kannata laittaa "suoraan" maahan, vaan vähintään jotain eristettä väliin  8)


Olette ilmeisesti parempia lukemaan rivien välistä kuin minä kun en näe kysymyksessä edes mainintaa että tuo olisi betonilattialla/parvekkeella, vaikkapa talonseinustan sijaan.

sorrii

..syytön minä tuohon olen  :o Vastailin edellisen viestin perusteella, jossa kuva parvekkeelta! ..enpäs lukenut niitä rivien välejä tosiaan ...

Jos tuolleinen olisi itselläni aurinkoisessa paikassa esim. talon seinustalla, niin kaivaisin ehkä jopa ne ruukut maahan ... esim. Ventipot tai Airpot. Tavallisen ruukun valitsisin ainakin valkoisena, tai suojaisin paahteelta jollain eristellä. Varmastikaan ei juuret rupea palelemaan ennen syys-lokakuuta!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

pErehtyjä

kesäkuu 01, 2015, 18:26:37 ip #9139 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 01, 2015, 18:28:59 ip käyttäjältä pErehtyjä
Onkos muilla tokmannin kookoksella ollut vastaavia kokemuksia?

Eiköhän tuo lemon droppi asustanut tuossa ruukussa jo parikin kuukautta, mutta ei ole kasvattanut juuri yhtään juuria (punny ehe)
Muuten kasvoi loistavasti ja kovin kukkii ja satoa olisi aloittelemassa.
Lähinnä huolestuttaa juurien olemattomuus kun chilit pääsivät pareittain noihin 60l paljuihin

Ei tainnut lähes metrin pituisilla tomaateillakaan olla juuria kuin pari desiä.
Suoraan kookokseen kylvetyillä kurkuilla sentään näkyy juuria pohja rei'istäkin
If something is worth doing, it is worth overdoing