Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Hubert

Habanero vaatii todella paljon valoa tuottaakseen hedelmää. Keinovaloja vähintää tuon 54 wattia per kasvi. Kesällä 10+ tuntia aurinkoa riittää erinomaisesti.

Liian vähäisen kastelun sijaan on hyvin paljon mahdollista, että olet liikakastellut kasvejasi. Kylmässä ja vähässä valossa kasvien vedentarve on aivan olematon. Multa ei koskaan saa olla märkää, vaan vain kosteaa.

Laitat 54 watin lampun jokaisen kasvin päälle, niin aika pian pitäisi alkaa tapahtumaan. Maltilla vettä, ja noilla lampuilla valaistusta on niin paljon, että voit antaa biobizziä joka kastelukerralla ohjeenmukaisen annostuksen.

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: nakkipappa - joulukuu 24, 2015, 01:43:33 ap
Kun kerrankin saa asiantuntijalta kysyä niin mitä teen väärin?

Eli löytyy cayennea ja muutama habanero mutta eivät oikeastaan kasva  enää, ovat siis jo vuoden (?) ikäisiä ja cayenne on tuottanut kahdesti hedelmää mutta habanero ei, ei ole kukkiakaan tullut, miksi näin tapahtuu? Toinen ongelma on että lehdet tippuu, luulin että kyse oli etteivät saaneet tarpeeks vettä mutta ei sekään ollut ongelmana. Olen kokeillut antaa jotain ravinnetta mutta en voi sanoa että olisi auttanut. Viimeinen ongelma on että jotkut lehdet ei tipu, vaan osa lehdestä ikäänkuin kuolisi/muuttuu ruskeaksi ja tippuu sen jälkeen. Sama juttu koskee myös tomaatteja.

Olen kokeillut ravinnepuikkoja ja nyt nestemäistä Biodizz ravinnetta. Olen vaihtanut multaa kukkamultaan (oli ennen kestomulta/musta multa) ja soraa päälle. Olen kokeillut pitää LED-valot päällä kellon ympäri, ja 16 tuntia valoa päivässä, ei auta. Lamppuja löytyy 5x54w ja 14x9w kasvatusvaloja ja vettä saavat 2 päivän välein.


Löytyisikö kuvaa(tai useampaa) tai linkkiä kuviin koska noin yksilöimättömään voi olla monta vastausta...

Huberttiin täydentäen 2*36w lamppua tertial valaisimessa lähellä kasvia antaa kummasti lämpöä ja valoa kukkien rypästymiseen nimimerkillä Jigsaw ja Bonda Ma Jacques omassa kasvatuksessa vastaan tulleina.

Habanero veikkauksena valon määrä ja tasaisen korkean lämmön puute ei satoa osuuteen.

Lehtiin voi olla hyönteiset syyllisiä tai ihan ilman kosteuden muuttuminen kuivempaan jne. siksi kuvat kasvista ja  tarkempia lehvästöstä olisi paikallaan...

Kai olet antanut noiden ruukkujen kuivahtaa välillä tai lehtien hieman lerpahtaa ettei juurimätä ole päässyt tekemään tuhojaan.

lehtien nopea kuivahtaminen yhdessä seitin kanssa voi viitata vihannespunkkeihin jne.

Siksi kuvia siis kaipailisin ;)

Tomskuihin en osaa heittää mitään veikkausta :P
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Jomppe

Mulla särähtää korvaan(tässä tapauksessa silmään) tuo 2 päivän välein kastelu. Riippuu toki kasvin koosta ja lämpötilasta, mutta itsellä kasvaa kasvit akvaariossa jossa päivisin hipoo lämpö 30 astetta. Kastelen nykyisin noin kerran viikkoon, aika pienet liraukset. Aikaisemmin kastelin pari kolme kertaa viikkoon samanmoiset liraukset minkä luulin olevan vähän, mutta köpelösti meinasi käydä. Nykyisin annnan silloin kun kasvit roikuittaa lehtiään ja kasvu on ollut parempaa. TODELLA kuivakassa alustassa viihtyvät, saa olla aivan pölyä ennen kuin alkaa veden vaatiminen.
Lannoitus on vielä osin hakusessa mutta virheistä kai oppii :)

Diego

Tässäpä ois taas yks aloittelijamainen kysymys aloittelijalta  ;D

Laitoin eilen pienokaisia multiin idätyslautalta


Lamppuna mulla on tämmönen ENVIROGRO 2X55W


Kysymys kuuluu: Uskallanko laskea lampun jo 10 sentin päähän pikkuisista, vai pitääkö välimatkaa jättää vielä pidemmäksi kun ovat vielä niin pieniä?

Trioniska

Helppona testinä, laita käsi sirkkojen korkeudelle ja jos alkaa muutaman minuutin/ heti kuumottamaan kämmentä niin kannattaa hieman nostaa lamppuja.

;)

Toki jos sinulla on kannet käytössä noihin astioihin niin hieman auttaa lämmön ja kosteuden kanssa.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

unenkuva

Minä jättäisin välimatkaa 20cm, kun ovat noin pieniä vielä. Sittenkun vähän kasvaa niin lähemmäs. Tuo Trioniskan vinkki ihan hyvä

Diego

Okei, kiitos taas kerran neuvoista  :D

nakkipappa

Lainaus käyttäjältä: Trioniska - joulukuu 24, 2015, 02:27:43 ap
Lainaus käyttäjältä: nakkipappa - joulukuu 24, 2015, 01:43:33 ap
Kun kerrankin saa asiantuntijalta kysyä niin mitä teen väärin?

Eli löytyy cayennea ja muutama habanero mutta eivät oikeastaan kasva  enää, ovat siis jo vuoden (?) ikäisiä ja cayenne on tuottanut kahdesti hedelmää mutta habanero ei, ei ole kukkiakaan tullut, miksi näin tapahtuu? Toinen ongelma on että lehdet tippuu, luulin että kyse oli etteivät saaneet tarpeeks vettä mutta ei sekään ollut ongelmana. Olen kokeillut antaa jotain ravinnetta mutta en voi sanoa että olisi auttanut. Viimeinen ongelma on että jotkut lehdet ei tipu, vaan osa lehdestä ikäänkuin kuolisi/muuttuu ruskeaksi ja tippuu sen jälkeen. Sama juttu koskee myös tomaatteja.

Olen kokeillut ravinnepuikkoja ja nyt nestemäistä Biodizz ravinnetta. Olen vaihtanut multaa kukkamultaan (oli ennen kestomulta/musta multa) ja soraa päälle. Olen kokeillut pitää LED-valot päällä kellon ympäri, ja 16 tuntia valoa päivässä, ei auta. Lamppuja löytyy 5x54w ja 14x9w kasvatusvaloja ja vettä saavat 2 päivän välein.


Löytyisikö kuvaa(tai useampaa) tai linkkiä kuviin koska noin yksilöimättömään voi olla monta vastausta...

Huberttiin täydentäen 2*36w lamppua tertial valaisimessa lähellä kasvia antaa kummasti lämpöä ja valoa kukkien rypästymiseen nimimerkillä Jigsaw ja Bonda Ma Jacques omassa kasvatuksessa vastaan tulleina.

Habanero veikkauksena valon määrä ja tasaisen korkean lämmön puute ei satoa osuuteen.

Lehtiin voi olla hyönteiset syyllisiä tai ihan ilman kosteuden muuttuminen kuivempaan jne. siksi kuvat kasvista ja  tarkempia lehvästöstä olisi paikallaan...

Kai olet antanut noiden ruukkujen kuivahtaa välillä tai lehtien hieman lerpahtaa ettei juurimätä ole päässyt tekemään tuhojaan.

lehtien nopea kuivahtaminen yhdessä seitin kanssa voi viitata vihannespunkkeihin jne.

Siksi kuvia siis kaipailisin ;)

Tomskuihin en osaa heittää mitään veikkausta :P


Hei

Tässä linkki muutamaan kuvaan:

https://www.dropbox.com/s/t6fx3mttkh15kab/2015-12-24%2013.49.25.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/an6s3xmn2ctz8cu/2015-12-24%2013.49.35.jpg?dl=0

Mut ei kai ne Ledistä voi kärventyä? eihän se tuota lämpöä samalla tavalla? Lamput on laitettu korkeammalle, noin 30cm päähän.

En kastele  kaikkia samalla vaan odotan kunnes lehdet yleensä alkaa roikkua mikä on siis tapahtunut noin 2-3 päivän välein. Ihme kyllä harva lehti on nyt muutaman päivän sisällä tipahtanut, on vaan muuttunut vihreästä kellertäväksi.

Jomppe

Lannoitusta vähentäisin, näyttää omaan silmään siltä. Näyttää vähän kuin tuo liikalannoitettu Aji charapitani, alimpia lehtiä kellastuttaa ja tiputtaa pois, tosin vanhat loppuunajetut lehdet tippuu muutoinkin. Kasvu hidasta ja osittain pysähtynytkin sekä lehdet normaalia paksummat.
Melkein taittamalla saisi poikki keskeltä kuin puutikun.
Kuvan perusteella annan oman äänen liikalannoitukselle.

Diego

Mitenkäs kun oon nyt bongannu muutaman lentävän pikkuperkeleen. Oletan että nämä on nyt sitte niitä harsosääskiä. Onkohan nuo pienet taimien alun juuret kuinka pahassa vaarassa? Riittäisiköhän tässä vaiheessa mehuansa vai pitääkö ruveta kovempiin toimenpiteisiin? Ja kuinka kovia toimenpiteitä ylipäätään voi tehdä kun näin pienet kasvit kyseessä?  :-\

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Diego - joulukuu 26, 2015, 00:48:41 ap
Mitenkäs kun oon nyt bongannu muutaman lentävän pikkuperkeleen. Oletan että nämä on nyt sitte niitä harsosääskiä. Onkohan nuo pienet taimien alun juuret kuinka pahassa vaarassa? Riittäisiköhän tässä vaiheessa mehuansa vai pitääkö ruveta kovempiin toimenpiteisiin? Ja kuinka kovia toimenpiteitä ylipäätään voi tehdä kun näin pienet kasvit kyseessä?  :-\


mehuansa ja liima-ansat. Eipä oikein muuta ole tehtävissä jos ei mene ostoksille biotuksen verkkokauppaan... Toki ei suositeltavana juuret ulos ruukusta ja täydellinen huuhtelu ja siis koko ruukkuarmeijalle... Pienille taimille hankala/ rasittavampi homma.

Vetäiset vaikka jesaria nurinpäin ruukun päälle tai kelta-ansoja niin saa ilmatilan hallintaan. Isoina esiintyminä pienille taimille vaarallisia, isommat yleensä ole moksiskaan.

http://chilimuistio.blogspot.fi/2015/01/harsosaasket-kookoksissa-mellastamassa.html
http://chilimuistio.blogspot.fi/2015/10/biotus-torjuntakokemuksia.html
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

chipe

Lainaus käyttäjältä: Trioniska - joulukuu 26, 2015, 01:55:59 ap
mehuansa ja liima-ansat.


Lisäksi vielä päivittäinen mekaaninen torjunta elikkäs nostelet, puhaltelet tai suihkuttelet ruukkuja sen verran että saat pirulaiset ilmaan ja sitten lätkit päiviltä tai huidot jollain liima-ansakepillä.

Noiden kolmen yhdistelmällä olen ainakin saanut omat populaationi pysymään suht. pieninä mutta kokonaan noiden torjunta taitaa olla aika mahdotonta. Aina ne kuitenkin ehtii munimaan seuraavan sukupolven multiin, ja jostain ne ensimmäiset pirulaiset aina saapuu.

Itse ainakin epäilen, että osa noista käyttäytyy sen verran erilailla, etteivät mene niin herkästi noihin ansoihin. Siksi tuo mekaaninen on uskoakseni tarpeen lisänä.

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: nakkipappa - joulukuu 26, 2015, 00:15:20 ap
Hei

Tässä linkki muutamaan kuvaan:

https://www.dropbox.com/s/t6fx3mttkh15kab/2015-12-24%2013.49.25.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/an6s3xmn2ctz8cu/2015-12-24%2013.49.35.jpg?dl=0

Mut ei kai ne Ledistä voi kärventyä? eihän se tuota lämpöä samalla tavalla? Lamput on laitettu korkeammalle, noin 30cm päähän.

En kastele  kaikkia samalla vaan odotan kunnes lehdet yleensä alkaa roikkua mikä on siis tapahtunut noin 2-3 päivän välein. Ihme kyllä harva lehti on nyt muutaman päivän sisällä tipahtanut, on vaan muuttunut vihreästä kellertäväksi.


Voi olla tosiaan lannoiteöveriä jolloin lehdet ottaa itseensä tai jotain ihan muutakin... Lamppujen polttamia nuo ei ole. Voi olla tosiaan ihan normaalia lehden luontiakin jos lehvästö on ylhäällä kovin sankkaa. Silloin varresta yleensä lyhyellä aikavälillä irtoaa lehtiä.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Faraokaktus

Mitenkäs muuten chilien leikkely sellaisina aikoina kun ne kukkivat ja/tai tekevät podeja? 
Onko haittaa vai miten kasvin jäljelle jäävät osat reagoivat (jos ollenkaan)?

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Faraokaktus - joulukuu 26, 2015, 07:51:20 ap
Mitenkäs muuten chilien leikkely sellaisina aikoina kun ne kukkivat ja/tai tekevät podeja? 
Onko haittaa vai miten kasvin jäljelle jäävät osat reagoivat (jos ollenkaan)?


Ei vaikutusta, syksyllä podin jälkeen kun leikkaa oksan pois niin kypsyy nopeammin. Kukat ja podit eivät liiemmälti leikkelyyn vaikuta. Toki jos kasvi nuori ja podin jättää kiinni niin uuden kasvun kanssa saanee hieman odotella etc. Kesällä jos kohtuu kokoista kasvia leikkelee missä podeja kiinni niin ei pitäisi olla vaikutuksia.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: chipe - joulukuu 26, 2015, 02:26:11 ap
Lainaus käyttäjältä: Trioniska - joulukuu 26, 2015, 01:55:59 ap
mehuansa ja liima-ansat.


Lisäksi vielä päivittäinen mekaaninen torjunta elikkäs nostelet, puhaltelet tai suihkuttelet ruukkuja sen verran että saat pirulaiset ilmaan ja sitten lätkit päiviltä tai huidot jollain liima-ansakepillä.

Noiden kolmen yhdistelmällä olen ainakin saanut omat populaationi pysymään suht. pieninä mutta kokonaan noiden torjunta taitaa olla aika mahdotonta. Aina ne kuitenkin ehtii munimaan seuraavan sukupolven multiin, ja jostain ne ensimmäiset pirulaiset aina saapuu.

Itse ainakin epäilen, että osa noista käyttäytyy sen verran erilailla, etteivät mene niin herkästi noihin ansoihin. Siksi tuo mekaaninen on uskoakseni tarpeen lisänä.


Itse en ole tätä testannut, mutta isot pojat kertovat, että upota raaka perunasiivu puolilleen multaa. Toukat kuulemma menevät rouskimaan sitä ja sitten helppo nostaa pönttöön perunasiivu ja siinä samalla toukat.

sorrii

Kokeilin tuota perunan siivua joskus kun pikku itikoita pyöri joka paikassa: ei tullut yhtään toukkaa!
Nehän kaikki pikkuperkeleet eivät suinkaan ole näitä lähes harmittomia harsosääskiä, vaan kirvoilla ja ripsiäisilläkin on lentäviä ilon lähettiläitä...
(( kyllä on parina keväänä vituttanut raskaasti varsinkin annuumien kanssa...  ???))

Tänä tulevana keväänä suorastaan toivon, että nuo itikat olisivat harsosäöskiä: niistä ei mulla ole koskaan ollut haittaa kasveille, vaan vain itselleni...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 26, 2015, 11:37:32 ap
Kokeilin tuota perunan siivua joskus kun pikku itikoita pyöri joka paikassa: ei tullut yhtään toukkaa!


Samaa olen kokeillut samoin tuloksin.

Huru-ukko

Seppien toukkia saa pyydystettyä perunalla.... Syövät niitä muutenkin.

Faraokaktus

Tämänkin olen täältä lukenut mutta taaskaan ei haulla löydy.   :'(

Eli taimet vielä kivivillassa (siihen asti kun juuret ovat hieman kasvanut kuutioista ulos) onko parasta aloittaa lievästi lannoittamaan heti kun sirkkalehtien jälkeiset uudet lehdet alkaa kasvamaan?  Vai odottaako että ne ovat kasvaneet esim. yhtä isoiksi kuin sirkkalehdet?

Viimeksi aloitin lannoittamisen vasta kun uudet lehdet olivat kasvaneet jo jonkin aikaa ja luulen että sen olis voinut aloittaa jo aiemmin.  Lehdistä oli tullut sairaan näköisiä, mutta heti kun annoin 1+2 mansikkaa, ne toipuivat.