Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Chilikoo

Ideoita mistä mahtas johtua Orange haban kummallinen kalpeneminen, siirsin kyseisen (n.1kk vanhan) taimen muutama päivä sitten mullasta bubbleriin. Juuria ei ole tässä parin päivän aikana tullut yhtään lisää, ja lehdet ovat vetäneet haalukan vihreiksi, niinkuin ei saisi tarpeeksi ravinnetta. Vai onko siirto mullasta-->veteen vaan sen verran iso muutos, että osottaa mieltäänsä pari päivää?

tp.teppet

Lainaus käyttäjältä: Chilikoo - maaliskuu 02, 2016, 12:35:39 ip
Ideoita mistä mahtas johtua Orange haban kummallinen kalpeneminen, siirsin kyseisen (n.1kk vanhan) taimen muutama päivä sitten mullasta bubbleriin. Juuria ei ole tässä parin päivän aikana tullut yhtään lisää, ja lehdet ovat vetäneet haalukan vihreiksi, niinkuin ei saisi tarpeeksi ravinnetta. Vai onko siirto mullasta-->veteen vaan sen verran iso muutos, että osottaa mieltäänsä pari päivää?

ehkä joku viisaampi osaa auttaa, mutta lisä tietoa olisi hyvä varmaan saada. Paljonko veden ph ja EC ja mitkä lannoitteet käytössä, ja kuvakaan ei olisi pahitteeksi. tästä oli keskustelua juuri käynnissä jossakkin päin foorumia mutta en jaksa nyt etsiä

Jomppe

Lainaus käyttäjältä: Chilikoo - maaliskuu 02, 2016, 12:35:39 ip
Ideoita mistä mahtas johtua Orange haban kummallinen kalpeneminen, siirsin kyseisen (n.1kk vanhan) taimen muutama päivä sitten mullasta bubbleriin. Juuria ei ole tässä parin päivän aikana tullut yhtään lisää, ja lehdet ovat vetäneet haalukan vihreiksi, niinkuin ei saisi tarpeeksi ravinnetta. Vai onko siirto mullasta-->veteen vaan sen verran iso muutos, että osottaa mieltäänsä pari päivää?


Tiedätkö PH- ja EC -arvot?

Edit. Teppetti kerkesikin jo ;)

Chilikoo

Tiedossa ei ole EC eikä ph arvoja, lannoitteena Puutarhan Kesää, jonka annostusohje löydetty foorumilta (olisko ollu 1-4kk ikäsille taimille n. 2tl/10l?). Tavallinen ämpäribubbleri siis kyseessä, kannessa kolme reikää, joista kahdessa asustanut nyt jo noin kuukauden verran naga ja peruvian white haba, jotka ovat oikein vehreitä ja terveen oloisia.

Kuitenkin sitä maalaisjärjellä ajattelisi että EC&ph olis suhteellisen ookoot, kun nuo kaksi siinä tosiaan viihtyvät...?

Jomppe

Sitten uskon ja mutuilen sen olevan vain siirrosta johtuvaa häiriötä :)

Huru-ukko

Jos juuria katkeili paljon, niin kyllä se huonovointinen on.
Niitä uusia juuria alkaa kasvamaan vasta viikossa, mutta kyllä ne "multajuuretkin" pitäisi toimia siellä.


Ehkä se EC on sopiva niille taimille jotka on siellä pidempään ollut, olettaisin niiden olevan jo kohtuullisen verran isompia kuin Haba. Epätodennäköistä silti. Tosin ilman mittaria EC arvo on arvailua.

Lehtien roikottelu ja vaaleneminen viittaa ravinnevajaukseen, eikä övereihin.

Itse jäisin seuraamaan viikoksi ainakin tekemättä mitään.

sorrii

LainausVai onko siirto mullasta-->veteen vaan sen verran iso muutos...


Jotkut sanoo että mullasta veteen siirto on vaikea saada onnistumaan; vedestä multaan sensijaan helppo.

Itse oon aina pikkutaimet kasvatellut alkuun Jiffy-kiekoissa tai kivivillassa. Niitä sitten siirrellyt vesisysteemeihinkin sujuvasti. Mullan korvikkeena oon kotona käyttänyt kookoskuitua, joka on "puolivesiviljelyä". Kookoksen kanssa saa lutrata veden kanssa pelkäämättä juurimätää. Kookos-taimen voi sitten istuttaa maahankin. Luulisin, että märässä kookoksessa ne juuret on lähempänä vesijuuria, ja sopeutuu helpommin vesisyteemeihinkin, kuin mullasta.

Mä olen käyttänyt vesiviljelyä paljon pikkutaimien nopeaan tehokkaaseen kasvatteluun kaikenmoisilla taimibulbleri- ja -nft-systeemien kanssa. Niistä vesiviljellyistä taimista sitten valikoinut parhaita ebbiin parvekkeelle ja autopotteihin mökin kasvihuoneeseen ja onpa kokeiltu vesiviljely ulkonakin aurinkokenno-vesipumppu-betonipalju-ebbi/nft-hybridi-patentillani  8) ... Viihtyi muuten aika kivasti Aji Cristal keskellä peltoa tuossa Sorriloodassac: Tuli sellaisia "suippopaprikoita" siitä
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: Catnippi - maaliskuu 02, 2016, 08:37:35 ap
Ja säästellään viestejä ja kysyyään tähän väliin, että onko Bhut Jolokia ja/tai Aji Cristal jotenkin tavallista hitaammin itävää sorttia? Idätyksen aloittamisesta (suodatinpussissa) on (vasta) puolitoista viikkoa, ja yksikään ei ole itänyt. Muut lajikkeet on melkein kaikki itänyt.


Ei Pitäisi olla, Bhutista muutama on foorumilla manannut tämänvuotista itävyyttä fatalii? Vielä ei toki ole hätä kädessä kun noin vähän aikaa idättämisen aloittamisesta.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

sorrii

Aji Cristalia sanovat aika hitaaksi. Mulla nekin on kyllä lautalla lämpimässä itäneet aina alle viikossa. Pidempään en ole lauttaani pitänytkään, kun viikon jälkeen alkaa suodatinpaperi olemaan räkää ...
Lämmöllä on iso merkitys. Huoneenlämmössä 22 asteessa aika voi olla moninkertainen verrattuna esim. mun yläkomeron lähes 30 asteeseen. Yli 30oC ei varmaankaan ole enää terveellistä.

Mä vierastan vähän noita lämpömattoja tai lattialämmtystä, kun epäilen ettei niissä lämpö ole ihan tasaista: termostaatti(?) katkoo ja kytkee vuoronperään; lattiassa vastuslangan kohdalla voi olla liian kuumaa jne. En ole kyllä tutustunutkaan moisiin ...  :-\
Itse keksin sen jääkaapin yläkomeron joskus vuosia sitten ja siitä lähtien käyttänyt sitä, kun toimii niin hyvin.

Mä kokeilin Bhut Jolokiaa joskus vuosia sitten enkä innostunut erikoisemmin, kun oli aika vaativa ja satoa vaikea saada. Myöhemmin kun kasvatin Nagaa olin suorastaan yllättynyt kuinka paljon helpompi ja satoisampi se oli. Sama nimi ei kyllä välttämättä takaa, että lajike olisi sama ....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Hebay

maaliskuu 08, 2016, 12:51:00 ip #9449 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 08, 2016, 12:56:25 ip käyttäjältä Hebay
Kysymys kasvualustoihin liittyen.

Istutin tammikuun lopussa Plantagenin puutarhamultaan ja kukkamultaan siemeniä. Puutarhamullassa olevat ovet työpaikalla (chinensejä) ja kukkamultaiset kotona (baccatumeja). Puutarhamullassa olevat kasvavat erittäin surkeasti hyvästä valaistuksesta huolimatta. Kotona olevat taimet ovat ilman lisävaloa ja kasvaneet enemmän kuin työpaikalla olevat. Molemmille annettu ihan reilulla kädellä puutarhan kesää.

Voiko multa aiheuttaa näin merkittävän eron kasvuun vai liittyykö kenties lajikkeiden välisiin eroihin?

E: Lisätään vielä että kotona hieman lämpimänpi. Silti ero kasvussa valon määrä huomioida on epäilyttävä.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Hebay - maaliskuu 08, 2016, 12:51:00 ip
Kysymys kasvualustoihin liittyen.

Istutin tammikuun lopussa Plantagenin puutarhamultaan ja kukkamultaan siemeniä. Puutarhamullassa olevat ovet työpaikalla (chinensejä) ja kukkamultaiset kotona (baccatumeja). Puutarhamullassa olevat kasvavat erittäin surkeasti hyvästä valaistuksesta huolimatta. Kotona olevat taimet ovat ilman lisävaloa ja kasvaneet enemmän kuin työpaikalla olevat. Molemmille annettu ihan reilulla kädellä puutarhan kesää.

Voiko multa aiheuttaa näin merkittävän eron kasvuun vai liittyykö kenties lajikkeiden välisiin eroihin?

E: Lisätään vielä että kotona hieman lämpimänpi. Silti ero kasvussa valon määrä huomioida on epäilyttävä.

Kannattaa sisäistää tämä ohje kasvattelussa.
Idätyslauttaa (suosittelen) käytetteässä itäneet siemenet tai sirkkalehdille ehtineet voi laittaa suoraan sinne taimimultaan.

Sekä kukkamulta että puutarhamulta sisältävät ravinteita 2- 4 viikon ajaksi.

Siemeniä kylvetään, taimia taas istutetaan. (Viilamista  ;) )

Nöyrä mielipiteeni on että niitä taimiasi vaivaa liian ravinteikas kasvualusta pienille taimille, ja vielä reilu lannoitus.


sorrii

maaliskuu 08, 2016, 14:00:08 ip #9451 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 08, 2016, 14:06:38 ip käyttäjältä sorrii
Jepps!
Kyllä kunnon taimimultaa kannattaa käyttää (..jos multaa käyttää) Ei maksa paljon muutamaan pikkukuppiin hienompikaan multa.
Noissa puutarha- ja kukkamullissa on niin paljon ravinteita, että pikkutaimien kasvuunlähtö tyssää, kun juuret "palavat"...

Itse en ole paljon multaa käyttänyt vuosiin, vaan kivivillaa, Jiffy-kiekkoja sekä kookoskuitua .. [ja perliittia sekä hydrosoraa ...ym]
Mutta toissa keväänä kokeilin, kun kiinnostuin uudesta Green Caren mullasta: https://www.greencare.fi/tuote/grobiootti-tm-taimimulta/

Istuttelin viimeisiä istuteltavia tomaatteja, tomatilloja ja joitain Annuum paprikoita kokeeksi rinnan kivivilaan, kookokseen sekä tähän Grobiootti-ihmemultaan. Taimiultaa kastelin vain vedellä [ja ehkä Rhizotonicilla tai merileväuutteella]; kivivlloja Startti -> ja Tomaatti&Mansikka-lannoitteilla ym*; kookosta Startti -> ja myöhemmin Atamin B'Cuzz -kookoslannoitteella.
[Nämä kivivilla- ja kookoshommelit ovat tuttuja ja olleet käytössä hyvällä menestyksellä vuosia - Rhizotonic ym. ihmeaineet olleet vaihtelevasti käytössä kaikilla menetelmillä alussa]

Ihan alussa [1.-2. viikot] kookoksessa ja kivivillassa kasvu lähti (tietysti) nopeammin käyntiin, mutta taimimullassa yllättäen osa kasveista kasvoi jopa noiden vesiviljelykasvien ohi parin viikon kuluttua. Tietysti sitten kuukauden päästä vertailu loppui, kun eri alustoilta ne taimet menivät niin erilaisiin oloihin ...
Mun kokemus tästä Grobioottimullasta oli kyllä odottamattoman hyvä. Ensimmäisillä yrityksillä parin vuoden aikana kokeilin kaikenlaisia sekoituksia taimi-, idätys-, kaktus-mullalla sekä lecasoralla, puutarhaturpeella yms. Ei silloin millään sekoituksilla noin hyvin alkanut koskaan. Paitsi sitten kun aloin käyttää Jiffyjä ja kivivillaa, sekä kunnon lannoitteita. [Ekana vuonna tuhlasin rahani Bio-pissoihin]

Viime vuonna idättelin yrttejä, kurkkuja, kurpitsoja; tupakoita ja kaikenlaisia erikoisuuksia [pitahaya, mansikkaguava...] samassa Grobioottimullassa jota jatkoin 1/4 perliitillä. Se toimi hyvinnn. Oman tapani mukaan aloitin lannoittamisen kuitenkin jo 2-3. viikolla  :)

*****

Mä en ole kotonani multaa käyttänyt sen jälkeen kun joskus 3-4 vuotta sitten oli kunnon ötökkäkevät kirvoineen, punkkeineen ... ym.
Nyt on tullut kompromissi, että huhtikuulla alan jo varovasti sitäkin kayttämään. [pesivät ne pikkuperkeleet kookoskuidussakin!!]

PS: Ei varmaan kannata enää alkaa vaihtamaan eikä ainakaan chinesejä ehdi uusiksi idätellä, mutta noita vahvoja alustoja voi yrittää huuhtoa puhtaalla vedellä, kunhan pääsee se liika märkä valumaan pois. Sitten kun näyttäisi kasvu lähtevän käyntiin, eli lehdet alkavat kasvamaan isoiksi ja korkeutta parikymmentä senttiä, niin täytyy alkaa lannoittelemaan - eikä sitten sillä Substraalilla ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

tp.teppet

Lainaus käyttäjältä: Hebay - maaliskuu 08, 2016, 12:51:00 ip
Kysymys kasvualustoihin liittyen.

Istutin tammikuun lopussa Plantagenin puutarhamultaan ja kukkamultaan siemeniä. Puutarhamullassa olevat ovet työpaikalla (chinensejä) ja kukkamultaiset kotona (baccatumeja). Puutarhamullassa olevat kasvavat erittäin surkeasti hyvästä valaistuksesta huolimatta. Kotona olevat taimet ovat ilman lisävaloa ja kasvaneet enemmän kuin työpaikalla olevat. Molemmille annettu ihan reilulla kädellä puutarhan kesää.

Voiko multa aiheuttaa näin merkittävän eron kasvuun vai liittyykö kenties lajikkeiden välisiin eroihin?

E: Lisätään vielä että kotona hieman lämpimänpi. Silti ero kasvussa valon määrä huomioida on epäilyttävä.

kuvat olisi hyvä olla ja tarkempaa tietoa. millä lailla surkeasti? mikä on hyvä valaistus tässä tapauksessa? ja mikä on reilulla kädellä puutarhan kesää?
Baccantumit kyllä kasvavat enemmän korkeutta oman kokemukseni mukaan ja tarvitsevat vähemmän valoa. Chinenset taas vaativat enemmän valoa ja lämpöä, ja tuppaavat kasvamaan tiheämpinä ja matalampina. chinenset muutenkin oman kokemukseni mukaan ainakin hiukan hitaampia, ja kasvattelevat ensin kunnon juuria.

Hebay

Baccat pituudelta noin 10cm ja chinense 3-5cm. Chinenset kirjoittamasi mukaan kylläkin tuuheampilehtisiä, mutta lehdet ovat erittäin pieniä ja pituuskasvu uupuu. Valaistuksena toimii toimiston katossa oleva loisteputket, joiden alle purkit ovat. Lannoituksen pohjana olen pitänyt Chiliyhdistyksen ohjetta, mutta vesimäärien ollessa pienempiä en ole alkanut mittamaan teelusikan kymmenesosia, joten reilummalla mennään.

Kokeilen nyt vesikuuria jos auttaisi kasvuun.

sorrii

Kuinkas kaukana ne loisteputket? Katossako ... ja taimet jossain pöydällä 1.5m alapuolella ... kö?
Kuulostaa tosiaan vähän ettei ole tarpeeksi valoa ja toisaalta on liikaa lannotusta.

Varsinkaan chinensellä ei losteputkilla ole mitään virkaa, jos etäisyyttä on yli 20-30cm. Luximittarilla kun katsoo, niin poutapilvinen keskipäivän taivas valaisee saman kuin normaalit (tupla-)loisteputket ~20-30cm päästä. Chinenset tykkäisivät saada aurinkoa ...
Ja lannoitteet sitten sen mukaan: Nuo ohjeelliset lannoitteet sopivat hyvässä kasvatusvalossa oleville kasveille. Jos valoa on vähemmän, niin lannoitus samassa suhteessa; samoin tapahtuu kasvua myös samassa suhteessa ...

Ihmissilmällä on tosi vaikea arvioida valon määrää ja varsinkaan verrata valoa sisällä ja ulkona, kun silmä sopeutuu niin nopeasti. Oikeesti jopa natikan valo näyttää lähinnä varjolta, kun kevätaurinko paistaa ikkunasta sisään. Kannattaa siis hyödyntää luonnonvaloa jos vaan lämmöt riittää, eikä ole ikkunoilla hirveesti vetoa. Toinen vaihtoehto on sijoittaa kasvit tai lamput korkeintaan parinkymmenen sentin päähän. Siitä ei voi tinkiä.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Hebay

Kasvit ovat sentään korkean kaapin ja muutaman A4-riisin päällä jolloin eteisyys loisteputkiin on alle 20 cm. Toinen ongelma työchileillä saattaa juuri olla lämpö.

Jatketaan kevyemmällä lannoituksella nyt kasvatusta. Eiköhän tästä vielä kesä tule kun lämpö ja valon määrä lisääntyy.

sorrii

LainausKasvit ovat sentään korkean kaapin ja muutaman A4-riisin päällä jolloin eteisyys loisteputkiin on alle 20 cm...


Outoa ..  :-[
Olosuhteet kuulostaa kuitenkin aika ok. Ei kait toimistossa kovin kylmäkään voi olla? Ei varsinkaan baccatumit mitään hellekelejä taimina vaadi.

Onkos valot päällä montakin tuntia?? Turhan lyhyt paiva voisi kanssa hidastaa ...
Tai huonot taimet ... Onhan niitäkin aina joukossa, huonoja yksilöitä.
..tai biorytmit ...  ???
...tai huono työilmapiiri hallituksen vatuloinnin johdosta ...  ;)

Ehkä se vimeinen syy on sitten edelleen vaan liian vahva lannoitus liian aikaisin ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Micce82

Hei taas! Olen hieman tutkinut asiaa noista valoista ja olen käynyt katselemassa täältä https://ledsale.fi/18w-e27-led-kasvilamppu.html
Näyttäisi olevan ihan hyviä vaihtoehtoja. Olen myös käynyt katselemassa kaupoissa eri vaihtoehtoja. Osaisiko joku kertoa mika olisi sopiva watti määrä chilikasveille?

Huru-ukko

Wattimäärää ei pysty suosittelemaan koska jokainen kasvattaja kasvattelee eri määriä, ja kasvien taimi- ja aikuisvaihe vaativat eri tehoja.

Kun saat jollain kännykkäsovelluksella 10000 luxia kasvien latvoista, niin se riittää varmasti. Oikea lux-mittari olisi paras, ja luotettava, mutta se on nykypäivänä harvinaisempi.

Kännykkäsovelluksilla taas on heittoja puhelimista ja ohjelmista riippuen aika paljonkin.

sorrii

maaliskuu 11, 2016, 12:56:05 ip #9459 Viimeisin muokkaus: maaliskuu 11, 2016, 12:58:35 ip käyttäjältä sorrii
LainausHei taas! Olen hieman tutkinut asiaa noista valoista ja olen käynyt katselemassa täältä https://ledsale.fi/18w-e27-led-kasvilamppu.html
Näyttäisi olevan ihan hyviä vaihtoehtoja...


Aika kalliita vaihtoehtoja  ::) ...

Katselepa eBaystä:
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.TRS0&_nkw=par38+grow+led&_sacat=0
http://www.ebay.co.uk/itm/90W-Par-30-Led-Hydroponics-plant-Grow-Lamp-Full-Spectrum-Lighting-Indoor-Garden-/171973897408?&_trksid=p2056016.m2518.l4276

Hakuja: par38 - grow led - plant light - led grow light ... ym.

Noissa tyypillisissä sini-puna-spoteissa on todellisuudessa yleensä watteja 12 - 30 ... ja hinnat [Kiinasta] kotiin poimitettuna 20-30€/kpl
Itse oon mitannut nn. 45W = 28W; 36W = 23W

Noissa kiinan kauppojen ledissä ja monissa kotimaistenkin myyjien valoissa ilmoitetaan nimellinen wattimäärä: esim 15 x 3W-ledi =45W ja todellinen teho sitten on reilu puolet ilmoitetusta.
Ne ovat sopivia lamppuja jos ei kasvata kovin montaa kasvia: käytännössä pitää olla joka kasville oma!
Jos vähänkään enemmän kasvattelee, niin kannattavampaa olisi hankkia isompi ledipaneli, joita myös löytyy eBayn kaupoissa sellaisia 150 - 180 wattisia alle 100€. EU'n aluella tilatessa [Saksalaisista kaupoista] ei tule tulli- ym maksuja isommillekaan. Näitä ~20€ lamppuja voi tilailla Kiinasta yksitellen kun ei ole yleensä postikuluja. Tulevat perille 3-5 viikossa. Maksut PayPalin kautta ... ehdottomasti!
[PAyPAl-maksun voi peruuttaa jälkikäteen, jos ei tavaraa kuulu - Visalla ym. en menis kaukomailta tilaamaan ...]

Tuollaisella 150W [jota myydään 300W - 400W tai jopa 600W tehoisena nimellisesti!] kasvattelee taimia jo ison pöydällisen [1.2mx1.2m] ja satoakin tuottaa muutamalla kasvilla kunhan ei etäisyys kasveihin mene paljon yli 60cm (

Näissä spottimallisissa yleensä on turhankin tiukka [=kapea] valokeila ja sopivat yhden ison kasvin valaisuun aika kaukaa [jopa 1m]
Pieniä tiet menee siihen valokeilaan useampia. Itse oon käyttänyt niitä täydentämään reuna/kulma-alueita isomman lampun lisänä ja useampaa rinnan valaisemmassa kokonaista ikkunalautaa. Luonnonvalo kannattaa hyödntää niin hyvin kuin voi. Normaali huoneen ikkuna on valoteholtaan aika iso "natikka" silloin kun aurinko paistaa. Samaan ei juuri millään lampuilla pääse.

PS. Eikä tosiaankaan kannata sortua noihin vanhanaikaisiin malleihin joissa on kymmeniä tai satoja heikkotehoisia pikkuledejä. Niitäkin vielä näkee jossain .... ei tee mitään!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`