Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Trioniska

LainausNäissä spottimallisissa yleensä on turhankin tiukka [=kapea] valokeila ja sopivat yhden ison kasvin valaisuun aika kaukaa [jopa 1m]
Pieniä tiet menee siihen valokeilaan useampia. Itse oon käyttänyt niitä täydentämään reuna/kulma-alueita isomman lampun lisänä ja useampaa rinnan valaisemmassa kokonaista ikkunalautaa. Luonnonvalo kannattaa hyödntää niin hyvin kuin voi. Normaali huoneen ikkuna on valoteholtaan aika iso "natikka" silloin kun aurinko paistaa. Samaan ei juuri millään lampuilla pääse.


Toki jos on kohtuullinen perusvalaistus jotenkin toteutettuna niin voi esim. Tertialiin iskeä tuommoisen kun kupu vaikka poissa niin jäähtyy paremmin ja kun antaa kasveille kahdella spotilla päinvastaisilta suunnilta hieman ristikkäisillä keiloilla niin kummasti tehostaa pienellä panostuksella valonsaantia ;)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

J.J Chili

Huomenta chili-ihmiset!

Mulla olisi kysymys ruukunvaihdosta,eli mulla alkaa olemaan muutamat tän kauden taimet siinä vaiheessa että ne pitäisi siirtää vähän isompiin ruukkuihin,oliko se niin että kun ruukun vaihto on tehty,niin taimia ei saisi siirtää heti takaisin valon alle,vaan niiden pitäisi antaa totutella uuteen ruukkuunsa pimeässä pari päivää? Tai normaalissa huoneen valossa? Chilit kasvaa sellasen Envigrown 2x55W loistarin alla.

Huru-ukko

Ei minun mielestä tarvitse tehdä mitään vaan jatkat samalla tavalla.

Jos revit juuristoa rikki niin sitten voit pitää niitä hiukan poissa valoista, olettaen että ne roikuttavat lehtiään.


J.J Chili

Ok,

kiitos tiedosta. Mä siirrän ne suoraan takasin valon alle kun ruukun vaihdos on tehty.

viu

Minulla on kesän suunnitelmat niin valmiina, että syksyyn ja talveenkin voi uhrata ajatuksen. Pieni sisäpuutarha suunnitteilla, ehkä jopa sellaisen kasvatusteltan hankkiminen, jos se sitä vaatii. Kuinka pahanhajuisia kilit ovat sisällä kasvattaa? Ovatko aktiivihiilituuletukset vain hampunkasvatatjien tarpeeseen? Olen äärimmäisen hajuherkkä kroonisen migreenin takia, ja vaikka en  yleensä ole herkkä luonnollisille hajuille, niin muutama kasvi on tullut vastaan, joita ei voi  sitää esimerkiksi kukkiva tuomi, tuoksutraakkipuu ja jouluinen hajusintti,

Kannattaako satsata telttaan ja hajunpoistoon, jos on maukas kili, vai onko hajuttomia ja hyviä? Mitkä ovat miedot lajikkeet, joista voisi iloita olohuoneessa?

Jomppe

Lainaus käyttäjältä: viu - maaliskuu 19, 2016, 12:49:19 ip
Minulla on kesän suunnitelmat niin valmiina, että syksyyn ja talveenkin voi uhrata ajatuksen. Pieni sisäpuutarha suunnitteilla, ehkä jopa sellaisen kasvatusteltan hankkiminen, jos se sitä vaatii. Kuinka pahanhajuisia kilit ovat sisällä kasvattaa? Ovatko aktiivihiilituuletukset vain hampunkasvatatjien tarpeeseen? Olen äärimmäisen hajuherkkä kroonisen migreenin takia, ja vaikka en  yleensä ole herkkä luonnollisille hajuille, niin muutama kasvi on tullut vastaan, joita ei voi  sitää esimerkiksi kukkiva tuomi, tuoksutraakkipuu ja jouluinen hajusintti,

Kannattaako satsata telttaan ja hajunpoistoon, jos on maukas kili, vai onko hajuttomia ja hyviä? Mitkä ovat miedot lajikkeet, joista voisi iloita olohuoneessa?


Eipä täällä ainakaan ole mitään hajuja esiintynyt. Osa chileistä tuoksahtaa kosketettaessa ja lähietäisyydeltä(nokka kasvia vasten), latvoessa(tuolloinkin lähietäisyydeltä), muttei niin voimakkaasti kuin esim. tomaatti, minkä hajua inhoan.
Suotta niihin hajunpoistohöpötyksiin panostat.
Olen kuullut että Omnicolor esimerkiksi on jollakin tapaa tuoksuva, mutta epäilempä että yltäisi mitenkään hyasinttien tai tuomien tasolle.

Ei meillä ainakaan huomaa että 30+ chiliä kasvaa vajaa 80neliön kämpässä.


MiM

Omnicolorista voi tosiaan lähteä lievä ehkä virtsamainen tuoksahdus, mutta yleisesti chilien tuoksu on heikko ja mielyttävä. Vaimoni on myös tuoksuherkkä, eikä mene esimerkiksi samaan huoneeseen hyacintin kanssa, mutta istuu ihan mielellään tuossa chiliviidakon vieressä.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

viu

Kiitoksia, yksi huoli vähemmän tällä aloittelevalla tarhurilla.

Chilikoo

Hyviä ideoita mistä hommata 1kpl ilmakivi ja 1kpl t-haara 4mm letkulle? Ei tosiaan olis tällä hetkellä muulle tarvetta, joten ei viitsisi alkaa netistä tilaileen..

Kalakukko

Lainaus käyttäjältä: Chilikoo - maaliskuu 20, 2016, 10:15:32 ap
Hyviä ideoita mistä hommata 1kpl ilmakivi ja 1kpl t-haara 4mm letkulle? Ei tosiaan olis tällä hetkellä muulle tarvetta, joten ei viitsisi alkaa netistä tilaileen..


Eipä me tiedetä asutko Tampereella vai Utsjoella, joten vaihtoehdot voi olla hyviä tai huonoja =)

Akvaariokaupat hyvä aloitus.

Whili

Lainaus käyttäjältä: Chilikoo - maaliskuu 20, 2016, 10:15:32 ap
Hyviä ideoita mistä hommata 1kpl ilmakivi ja 1kpl t-haara 4mm letkulle? Ei tosiaan olis tällä hetkellä muulle tarvetta, joten ei viitsisi alkaa netistä tilaileen..
Hong Kong tavaratalosta noita itse joskus löysin.

sorrii

LainausHyviä ideoita mistä hommata 1kpl ilmakivi ja 1kpl t-haara 4mm letkulle?


Tiedähäntä onko hyvä idea ollenkaan jakaa ilmapumppua t-haaralla, ellei ole tosi tehokas pumppu: Tahtoo olla aika vaikeaa säätää ilmakivien korkeutta eli vastusta niin että molemmat pulputtaa. Iselläni ainakin meni joskus hermot noiden kanssa kun tahtoo aika se toinen kivi olla ihan mykkä ...

Useampia pieniä pumppuja tai valmiiksi kaksi- tai useampilähtöinen pumppu: Niissä on sisällä yleensä oma mäntä joka lähdöllä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

PP

Lainaus käyttäjältä: sorrii - maaliskuu 20, 2016, 12:01:46 ip
LainausHyviä ideoita mistä hommata 1kpl ilmakivi ja 1kpl t-haara 4mm letkulle?


Tiedähäntä onko hyvä idea ollenkaan jakaa ilmapumppua t-haaralla, ellei ole tosi tehokas pumppu: Tahtoo olla aika vaikeaa säätää ilmakivien korkeutta eli vastusta niin että molemmat pulputtaa. Iselläni ainakin meni joskus hermot noiden kanssa kun tahtoo aika se toinen kivi olla ihan mykkä


Ei ole hyvä ollenkaan hyvä idea. Olen myös kokeilllut huonolla menestyksellä. Vaikka ne saisi säädetty kerran taasapainoon, tilanne muuttuu kun kivet liikaantuu ja vastus kasvaa.

lolz0r

Moro.

Carolina reaperista katkesi hieman pääjuurta poikki ruukun vaihdon yhteydessä. Kyseessä on siis pieni taimi, joka vasta on saanut ensimmäiset oikean lehtiparin puskettua ulos. Kuinkahan turmiollista tuo tuho mahtaa olla?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: lolz0r - maaliskuu 21, 2016, 16:44:19 ip
Moro.

Carolina reaperista katkesi hieman pääjuurta poikki ruukun vaihdon yhteydessä. Kyseessä on siis pieni taimi, joka vasta on saanut ensimmäiset oikean lehtiparin puskettua ulos. Kuinkahan turmiollista tuo tuho mahtaa olla?


Aika kovaakin käsittelyä kestää yleensä. Nytkun juuristo vaurioitunut merkittävästi, niin anna olla varjossa 4-5pv, että saa parannella juuria

JKLHeat

Moi, melkein jo luovuttamani idätykset lautalla päättivät parinkymmenen päivän jälkeen näyttää elonmerkkejä lautalla, juuri kun olen lähdössä huomenna 24.3 neljän päivän reissuun. Eli siis pärjääkö nuo itua puskevat lautalla reissun yli vai mikä olisi paras ratkaisu? Kyseessä itselleni uudet lajikkeet ja en voi jatkaa elämää ilman näitä kavereita!!

sorrii

Varmista että kosteutta riittää. Laita valoon ...

Itsellä oli viime keväänä lautta jääkaapin päällä komerossa [28-30oC] ja lähdin etelän aurinkoon viikoksi. Palatessa olivat lähes kaikki ituset pystyssä tukevasti. Idätin silloin suodatinpaperin päällä niin, että siemenrivin päälläkin oli suikale paperia. Sieltä alta ne olivat nousseet kivasti. Valoa [15-20W] oon pitänyt idätyslaatikon päällä viimeiset 4 vuotta. Aina toimii ...

Itse "koulin" muutama päivä sitten ~60kpl pikku itusia kuutioihin ja Jiffy-kiekkoihin. Poikkeuksellisesti meni siihen vaiheeseen tällä kertaa 13 päivää. Nopeimmat idut näkyivät 3 päivässä. Joskus on näkynyt jopa alle vuorokaudessa! Lähes kaikki nostelivat jo paperia 9 päivän päästä. Oli yksi laji [Cabai Burung Ungu] josta ei itänyt 13 pävässä yhtään. Pari muuta joista iti vain 1-2kpl/10 (Bolivian Rainbow, Kaleidoskop), joten jätin lautan vielä pimeään yläkaappiin.

Eilen illalla huomasin vielä uusia ituja: Cabai Burung Ungu [C.Frutescens] iti vihdoin ... 1kpl/4
Lisäksi oli mattimyöhäsiä Aji Golden, Aji Fantasy Sparkly White, Kaleidoskop, Bolivian Rainbow. Näitä kaikki tuli aika huonosti muutenkin joten olivat toivottuja. Kaleidoskop ja Bolle olivat 4-5v vanhoja siemeniä: muut uusia ja tilattu Fataliilta. Hitaimmat veivät siis 18 päivää aika ihanetellisissa oloissa ...

Mulla on ajatus tuosta valosta, että se jäljittelee umpikaapissa päivän rytmiä, myös lämmön suhteen. Ajastin on 12/24 päällä. Valona tänä vuonna IKEA'n 13W Ledare K5000. Jos märkää riittää niin kyllä itusia voisi viikonkin verran noin pitää. Juurien irroittaminen voi olla haastavaa: Mullakin oli noissa viimeksi istutetuissa muutamissa yli 10cm pitkiä juuria ja jotkut menivät lautan sivusta jo alas veteen! Niitäkin "istuttelin" kivivillakuutioon, niin että halkaisin kuution. Itselläni kun on käytössä kuutioita muovialustalla, niin ei tarvinnut mitenkään sitä kuutiota edes sitoa vaan painaa paikalleen "kennoon".



Kuvassa Aji Fantasy SW kasvattaa juurta reunan yli. Yläosassa Jalapeno FMP'n takana Kori Sitakame on ehtinyt kasvattaa juuriansa mainitun Jalapenon alta esiin yli 10cm matkan ... Ja nyt muuten ovat olleet kuutiossa jo 3'tta päivää ja kaikki hyvissä voimissa! [kohta saa ruveta hävittämään tai kierrättämään ylijäämätaimia  ;)]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: JKLHeat - maaliskuu 23, 2016, 13:26:41 ipEli siis pärjääkö nuo itua puskevat lautalla reissun yli vai mikä olisi paras ratkaisu?

Voisihan nuo jo multaankin laittaa, kunhan et syvään upota. Silloin niitä ei tarvitsisi edes kovaan valoon laittaa, sillä mullasta putkahtamiseen menee yleensä ainakin pari, kolme päivää.

Lautalla voi olla se vaara, että homehtuvat, jos kukaan ei ole kantta raottelemassa. Sopivasti rei'itetty muovikalvo tosin pitäisi kosteuden taimen ympärillä ja ilma silti vaihtuisi edes vähän. Valoakin ne tarvitsevat, kun ovat vihreitä, eli aivan näinä päivinä. Olen kyllä joskus pitänyt viikkojakin itäneitä taimia lautalla. Ne eivät kasva ennen kuin pääsevät multaan tai saavat ravinteita.

JKLHeat

Kiitoksia nopeista vastauksista.  :)
Itsellä ei ole ajastinta, niin valaisuna nyt siis luonnonvalo. Hyvinhän nuo vanhemmat taimetkin jo näyttää ikkunalla kasvavan.
Jospa nyt laitan sitten lautan tuohon keittiön pöydälle hajavaloon, ettei suoraa aurinkoa tulisi liikaa, eikä tuo lauttasysteemi kuivu. Astia täyteen uutta vettä ja kai nuo pärjää. Muutenkin hieman ongelmallista pienenpien taimien kanssa, 1-6 lehtiparisten kanssa. Ne on taimimullassa ja isoimmat kukkamullassa. No alle vaan kastelualtaat ja huomenna päältä kastelu / rei'itetty läpinäkyvä ohut muovi päälle niin eiköhän ne hengissä pysy maanantaihin. Ovat vaan tottuneet suihkutteluihin useita kertoja päivässä.
Pitäisi rankaista noita enemmän niin tottuisivat kuiviin lomiin, isännän kostuttaessa itseään mietoprosenttisilla liuotteilla.  >:D

Ylivuotiset nyt pärjää pelkällä kastelulla. :)  :chili:

Drchili


Ne on nyt ton näkösiä...
1.Pitääkö ne nyt siirtää multa ruukkuihin?
2.Jääkö noi bilteman cocos alustat kasviin kiinni ja tungetaan sellaisenaan multaa?
3.kannattaako vielä suihkia lannotetta?
Kiitos,kokemuksia vain jukka palmusta jonka sain tapettua alle vuodessa :-)