Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Ei noilla kiirettä multiin ole. Suositus on että juuria tulee selvästi jo läpi pohjasta ja sivuistakin. ..

On tainnut olla pari kypäräpäätä ja kirurgi on irroittanut pään kuoren mukana  :-\ ...
Tuollaiset voi toipua, mutta lähtevät kasvuun tosi hitaasti jos ei aika pian kasva uutta lehteä. Itsellä yksi Lemondrop kasvatti tänä keväänä lehdet noista tyngistä kyllä äkkiä, mitä en ole ennen nähnyt.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chili_Palmer

Mulla ois tällänen ongelma et bubbleriin noin vko sit istutettujen taimien lehdet on ruvennu tummumaan lehtien "suonikohdista" ja tänään huomasin myös jotain outoja täpliä lecasoran päällä.. mitähän nuo vois olla (hometta?) ja vaikuttaako ne just tohon lehtien tummumiseen? juuret näyttävät kuitenkin terveen valkosilta.. voiko olla et 120w led on vähän liian voimakas noille vaikkei kovin lähellä ookkaan?   

sorrii

Ensin nalkutus: Lisää sinne kuvaan joku koko: esim: [img width=480] niin ei karkaa koko näkyviltä ... Mä laitan yleensä 800 tai 720 eikä ole kukaan valittanut ...

Noi kiteet soran pinnalla voisi olla lannoitteen suolaa ... arvaus. Voisko olla kalkkia??? Tuskin mitään hometta ... eli ei!
Onkohan kuinkakin ärtsit liemet??
Mun värisokeisiin silmiini näyttäisi vähän kummallisen väriseltä kyllä ja tulee mutu, että voisi olla Peehoot reilummin pielessä ... ehkä.

Ei mun mielestä kovin pahalta näytä kuitenkaan. Ledivalo voi saada kummallista väriä aikaan ja sellaista pahvimaista kasvuakin. Itsellä on joskus lehdet olleet tosi paksut, tummat, jäykät; kuin pahvia ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

viu

Hankin liudan siemeniä ja isosta osasta hyötykasveja tehdä myös kodin koristekasvit. Mitä multaa käyttää chileille ja onko jostain saatavilla lajikohtaisia ruukkusuosituksia? Mieluiten tietty isoina säkkeinä ja huokeana hinnaltaan.

Nuo pihalle, verannalle ja tulevaan kasvihuoneeseen menevät saavat tyytyä kuormurin tuomaan multakasaan, joka on jäänyt yli muista puutarhatöistä :)

Chili_Palmer

Joo, sori tosta kuvien koosta. Rupesin itsekin ajattelemaan että onkoha lorahtanu liikaa mineral magicia, mutta vielä idätysboxissakin olevissa taimien (joille en sinänsä ole antanut ravinteita) kuutioissa on samannäköstä hommaa :o jä niillä lehdet vieläkin tummempia, oikeastaan violetteja...

sorrii

Violetti väri on kait yleensä suojaväri UV'ta vastaan. Voi olla että turhan vahva valo aiheuttaa samaa ledeillä. Onko muuten violetteja kun katsoo tavallisessa valossa  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chili_Palmer

Joo ikkunalaudalla nuo pienemmät taimet yleensä ovat ja siinäkin violetilta näyttävät  ;D lähinnä jännä juttu on se että noita valkosia pisteitä on myös niiden kivivillakuutioissa, vaikken niitä ole lannoittanut lainkaan...  Se sai epäilemään jonkin sorttista eliötä, mutta en tiedä mikä kivivillassa edes eläis.

DP

Mikäköhä tällästä aiheuttas? Pelkästään noissa kahessa Red Peruvianissa ollu, joten en oo jaksanu huolestua, tuo kuvakin taitaa olla parin kuukauden takaa. ;D Aika monta lehteä tuossa yhessä muuttunu tollaseks ja pudonnu sit pois. Näyttää vähän auringon polttamilta, mut siirsin toiste chilien taa ja edelleen teki samalla tavalla muutamalle lehdelle, joten en sitäkään nyt oikeen uskois johtuvan. :o Toinen Red Peruvian siis mullassa ja toinen NFT:ssä, vesikasvissa on vaan yhessä lehessä samanlaista jälkeä, multakasvissa melkeen kaikki lehet ennen haarautumista pudonnu totlla tavalla. Muuten noi voi ja kasvaa hyvin, ja kun tosiaan ei oo muissa chileissä ilmaantunu tollasta eikä mitään öttiäisiä näkyny, niin oon vaan antanu olla.. :D

Cheini

Joskus on ollu samankaltaisia ongelmia kun juuriston kanssa ongelma. Esim. Liian vähän juurille tilaa tai liika märkyys aiheuttaa happi tai ravinnepuutoksen mikä aiheuttaa hassut lehdet.
Poissulje se vaiks ensin. :)
Joko tehdään kunnolla tai ei tehdä mitään

chipe

huhtikuu 05, 2016, 02:06:47 ap #9489 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 05, 2016, 02:08:44 ap käyttäjältä chipe
Mulla on joitain samanlaisia vanhempia lehtiä nimenomaan Red Peruvianissa (ainoa yksilö, kasvaa turpeessa). Ei tietoa miksi. Muissa rocotoissa ei ole samanlaisia. Tuon uudet lehdet näyttävät ihan hyviltä ja kasvi kukkiikin iloisesti.

Mistä siemenistä omasi on lähtöisin? Mulla SKK2:sta.

DP

Nii en tiiä, NFT:ssä ei nyt varmaan liian märkää oo, eikä hapestakaan pitäs kauheesti puutetta olla. :D Mut eipähän siinä oo tollasta ku yhessä lehessä, mullassa olevassa vois johtuu jostakii tollasesta. Tosin iskä ei vissiin älyttömästi oo kerralla kastellu, ite ku asun eri paikkakunnalla, niin on noitten hoito pitäny ulkoistaa. ;D Uudet lehdet ollu hyvännäkösiä, ja kukkiakin tuo mullassa oleva vääntää. :)

Ja siemenet on Fataliilta muistaakseen viime syksynä ostettu.

chipe

Oliskohan tuolla sitten vain lajikkeena taipumus kiukutella jostain muita herkemmin. Omanikin on ihan samassa turpeessa ja vastaavalla kastelulla ja lannoituksella kuin muutkin.

Siemenistä kysyin siksi ettei asiaan liittyisi vain mitään kasvitautia mutta nekin oli sitten eri lähteistä eli tuskin on sitäkään.

sorrii

Mulla Red Peruvian on ollut yksi helpommista kasveista, paitsiettä tahtoo valloittaa tilaa vähä liikaa ...
On ollut passiivihydona, ebbissä, mullassa, turpeessa ... Ötökätkin on sen kiertänyt vaikka on ollut paha invaasio.

Kuningas-chili ulkona kasvatettuna  ;D ... Sisällä teki pieniä "luumuja" mutta ulkona appelsiinin kokoisia paprikoita. [vähän isommassa ruukussakin tiet...]
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

bobster

Tuo DP:n lehti on ihan normaali vanha rocoton lehti. Mulla on Red peruvianissa identtinen lehti, eikä kasvissa näytä olevan mitään vikaa. Kasvin kunnon näkee uusista lehdistä.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

chipe

Lainaus käyttäjältä: bobster - huhtikuu 05, 2016, 17:00:32 ip
Tuo DP:n lehti on ihan normaali vanha rocoton lehti. Mulla on Red peruvianissa identtinen lehti, eikä kasvissa näytä olevan mitään vikaa. Kasvin kunnon näkee uusista lehdistä.


Ei mulla vain ole muut samanikäiset rocotot tehneet tuonnäköisiä eikä ne lehdet olleet vielä kovin vanhojakaan siinä kohtaa kun tuota tekivät.

Cheini

Nii, ehkä hätäillään vasta sitten kun on koko kasvi laikkujen peitossa :) eihän noi tunnu haittaavan kuin omaa silmää. Olis silti aina kiva tietää mikä minkäkin aiheuttaa..  :P
Oon täs päivitelly omia tietoja lukemal näit ongelmapalstoja, niin vaikuttaa siltä että useampien rocotoissa on ollu samankaltaisia kauneusvirheitä. Kuuluu asiaan? (yhtään pubea en oo kasvattanu, ni nyt loppu tää puuttuminen)  ::)

Bobster vastaskin kysymyksiin,  thanks
Joko tehdään kunnolla tai ei tehdä mitään

DP

Lainaus käyttäjältä: chipe - huhtikuu 05, 2016, 17:06:10 ip
Lainaus käyttäjältä: bobster - huhtikuu 05, 2016, 17:00:32 ip
Tuo DP:n lehti on ihan normaali vanha rocoton lehti. Mulla on Red peruvianissa identtinen lehti, eikä kasvissa näytä olevan mitään vikaa. Kasvin kunnon näkee uusista lehdistä.


Ei mulla vain ole muut samanikäiset rocotot tehneet tuonnäköisiä eikä ne lehdet olleet vielä kovin vanhojakaan siinä kohtaa kun tuota tekivät.

Sama hommahan tuo miullakin on. Noh, kerta vaan yksittäisiä lehtiä putoillu ja kasvi kasvaa hyvin, niin ei kait tuossa lei oo syytä huoleen.. :)

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 05, 2016, 16:49:28 ip
Mulla Red Peruvian on ollut yksi helpommista kasveista


En ole vielä päässyt kertaakaan kunnolla samalle aallonpituudelle noitten pubejen kanssa. Ekana kasvatusvuotena 6x Canarioita kasvoi ihan hulluna kasvihuoneessa (parhaimmillaan lonkerot jotain 4m pitkiä) mutta yksikään ei tuottanut edes podin alkua. Viime vuonna sekalaiset pubet nyt tuotti joitakin podeja kypsäksikin asti mutta olosuhteet ja muut ei oikein osuneet niin ei noissa mitään hurraamista ollut. Tänä vuonna useampikin yksilö on yrittänyt vääntää muutamia podeja jo sisällä, jotka tarttis nyppiä pois. Kasvu nyt ei tähän mennessä ole kovin suurta ollut. Saas nähdä josko tänä kesänä saisi noita tuottamaankin jo jotenkin (ovat menossa  ulkoruukkuihin).

Väitän edelleen että helpoin kasvatettava on chinense. Ei nyt varmaan ihan ulkokasvatuksessa mutta muutoin. Eivät ole niin sairaan hitaita kuin pubet, eivät veny huonossakaan valossa rimpuloiksi niinkuin baccat, eivät tukehduta omaa kasvuaan tekemällä hedelmää liian aikaisin niinkuin annuumit, pysyvät pystyssä omilla varsillaan ilman tukia, kasvavat mukavan tuuheina jne. Eikä nuo viileistäkään tunnu suuttuvan yhtään sen herkemmin kuin muutkaan. Satoakin tulee yleensä ihan riittämiin suhteessa tulisuuteen :). Habanero-osaston porukka oli varmaan muutoinkin satoisinta väkeä viime vuonnakin.

Cheini

Lainaus käyttäjältä: chipe - huhtikuu 05, 2016, 18:19:02 ip
Väitän edelleen että helpoin kasvatettava on chinense....

Jokseenkin samaa mieltä ottaen huomioon että ainoa chili tällä hetkellä on 2,5v vanha chinense.. :) jatketaan tästä jossain toises topicis.  :-X
Joko tehdään kunnolla tai ei tehdä mitään

PP

Lainaus käyttäjältä: chipe - huhtikuu 05, 2016, 18:19:02 ip
Väitän edelleen että helpoin kasvatettava on chinense. Ei nyt varmaan ihan ulkokasvatuksessa mutta muutoin. Eivät ole niin sairaan hitaita kuin pubet, eivät veny huonossakaan valossa rimpuloiksi niinkuin baccat, eivät tukehduta omaa kasvuaan tekemällä hedelmää liian aikaisin niinkuin annuumit, pysyvät pystyssä omilla varsillaan ilman tukia, kasvavat mukavan tuuheina jne. Eikä nuo viileistäkään tunnu suuttuvan yhtään sen herkemmin kuin muutkaan. Satoakin tulee yleensä ihan riittämiin suhteessa tulisuuteen :). Habanero-osaston porukka oli varmaan muutoinkin satoisinta väkeä viime vuonnakin.


Hyvin pitkältä totta tuo kaikki, mutta itse pidän silti rocotoja helpoimpina. :) Mielestäni chinenset suuttuu viileistä keleistä selvästi. Podit jää pienikokoisiksi, jos lämpötila on kukintavaiheessa liian matala, mitä se on turhan usein alkukesästä kasvihuoneessakin. Rocotot taas kasvaa hyvin vaikka lämpö ei nousisi ollenkaan yli 20.