Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Hah  :o .. Lukaisin sattumalta eilen ketjua "suositeltavat lajikkeet" jossa se yksi poikanen veti herneitä nenäänsä oikein urakalla vääristä kokemuksista. Tässä selvästi juttu jatkuu ...  8) 8) ...

Itsella chineset oli ekojen kesien jälkeen lajeja joilta ei kannata odottaakaan satoa ilman natikkaa joka puskan päällä, kunnes kokeilin nagaa; ja tajusin että voisi idättää aikaisemmin kuin maaliskuussa  ;) .. Itsellä parasta satoa on tullut keskellä peltoa muovitunnelissa: yöllä voi olla kylmääkin, mutta päivisin tosi kuumaa. Viime kesänä paloivat ja paleltuivat kaikki chineset, kun tuuli vei muovit juuri kylmimmällä sadeviikolla kun olin itse Unkarissa paistattelemassa.

Pubet -lähinnä Red Peruvian- on ollut siinä helppoja, että kun oon istuttanut isoihin säkkeihin, ventipottiin, airpottiin tms, ajoissa ulos, niin oon voinut hylätä mökin pihalle ja hakea appelsiinin kokoisia rocotoja elokuussa. Toki oon joutunut myös kuskaamaan niitä isoja puskia täynnä raakileita kotiin kypsymään syksyisin ...  :-\
Aikaa ne vaatii, mutta esikasvatuskin käy aika vähillä valoilla. Kerran kokeilin laittaa ne kasvihuoneeseen alkukesästä kun oli tilaa: Ne kasvoivat ehkä enemmän, mutta eivät kukkineet ollenkaan, eivätkä kukkineet sitten edes ulkona ennenkuin elokuussa. Mulle nämä ovat täysin ulkokasveja!

JOS on varaa polttaa vähän keinovaloja alussa ja on hyvin valoisat ikkunat, niin pubet onnistuu kyllä vähälläkin, ja pikkutaimia mahtuu pienenkin lampun alle paljon. Mä luulen, että jos pubeja kasvattaa kasvihuoneessa, niin pitäisi pitää ovet selällään, kunnes alkaa tulla podia; sisällä[kerrostalossa] en viitsisi yrittääkään...

*********************

Milläköhän pääsisi ripsiäisistä!? Kunnolla ja kerralla kuten kirvoista provadolla .. ??
Taitaa olla kalifornian ripsiäisiä siellä-täällä vaikka ei pahaa tuhoa näy ...
Pikkutaimille en uskalla enää kokeilla raidia yms...

Kävisiköhän Sumi Alpha 5W ?? Semmosta olis ...  >:D

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Lainaus käyttäjältä: PP - huhtikuu 06, 2016, 01:19:03 ap
Hyvin pitkältä totta tuo kaikki, mutta itse pidän silti rocotoja helpoimpina. :) Mielestäni chinenset suuttuu viileistä keleistä selvästi. Podit jää pienikokoisiksi, jos lämpötila on kukintavaiheessa liian matala, mitä se on turhan usein alkukesästä kasvihuoneessakin. Rocotot taas kasvaa hyvin vaikka lämpö ei nousisi ollenkaan yli 20.


Juu tuo on totta että kukintavaiheessa pitäisi olla lämpöä etteivät pukkaa kääpiöpodeja. Mutta omien kokemusten mukaan syssymmällä kypsyttelyvaiheessa kuitenkin sietävät viileää siinä missä muutkin.

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 06, 2016, 12:04:02 ip
JOS on varaa polttaa vähän keinovaloja alussa ja on hyvin valoisat ikkunat, niin pubet onnistuu kyllä vähälläkin, ja pikkutaimia mahtuu pienenkin lampun alle paljon.


Mulla on yhteensä n. 400W 6500K loisteputkia jotka on loimotelleet allaan pikkutaimia luokkaa tarpeeksi eli niin paljon kuin alle mahtuu ja vähän enemmän, ja vielä vähän enemmän...

Pubet on menossa pihalle n. 50 litran ruukkuihin. Muut menee kasvariin ja enimmäkseen varmaan sellaisella sijoittelulla että chinenset tarjoaa samalla tukea viereisille rimpuloille baccoille ja annuumeillekin. Tekevät sitten samalla muidenkin kasvatuksesta vähän helpompaa kun ei tarvitse kyhäillä niin paljoa tukia :).

sorrii

LainausMuut menee kasvariin ja enimmäkseen varmaan sellaisella sijoittelulla että chinenset tarjoaa samalla tukea viereisille rimpuloille baccoille ja annuumeillekin. Tekevät sitten samalla muidenkin kasvatuksesta vähän helpompaa kun ei tarvitse kyhäillä niin paljoa tukia :).


Eikös se syö valoa chinenseiltä sittentaas jos baccat makaa päällä?!

Mulla oli yksi kesä kasvihuoneessa baccatum-rivin edessä kasviverkko, jota myytiin Hamppulamppukaupassa. Ongelmaksi silloin tuli vaan se, että en ollut suunnitellut järjestystä kunnolla, ja piti niitä kasveja siirrellä pitkin kesää parikin kertaa  ::) ... Ja sellainen löysä verkko [vihreää muovinarua] oli aika paha sotkeentumaan.

Tänä vuonna vähän jo etsiskellyt josko löytyisi ruostumatonta 10-15cm silmäkoon teräsverkkoa, josta tekisi tukiaitoja. Rauta-Soini ehkä voi auttaa. Ja voi olla että tyydyn tavalliseen betoniverkkoon. Muovitettu aitaverkko voisi kans toimia, mutta ne kuluttajakaupan verkot ainakin on liian pienisilmäisiä eikä mahdu käsi väleistä.

Viime kesän virittelin mökillä ollessa täyspäiväisesti tukinaruja ajeille: Loppukesästä oli joka kasvilla kymmenkunta narua  ??? ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

chipe

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 06, 2016, 13:26:37 ip
Eikös se syö valoa chinenseiltä sittentaas jos baccat makaa päällä?!


Kyllä sinne tulee taas sellainen täyteenahdettu viidakko että kaikki tulee syömään sitä valoa toisiltaan joka tapauksessa :). Ykköskasvarissa rypäleet ottaa ensin katossa oman osansa, chilit tappelee sitten lopuista keskenään. Toisessa isommassa chilit saavat (vielä toistaiseksi) kilpailla keskenään ilman rypäleitä.

Sitä se on kun tila on kuitenkin rajattu ja tarttee päästä kokeilemaan monenmoista lajiketta. Ja toisaalta useimmista lajikkeista ei kuitenkaan tarvitse mitään maksimisatoja tavoitellakaan. Tulisia ja supertulisia chinensejä on säilöttynä ihan riittämiin jo valmiiksi että kapsaisiini ei ainakaan kesken lopu vaikka sato olis mitä :).

Rocotot sen sijaan saavat pihalla ruukuissaan kaiken valon ihan vapaasti.

Diego

Mites onnistuuko altakastelu jos laittaa lecasoraa ruukun pohjalle?

unenkuva

Onnistuu, kyllä se sieltä nousee kun vähänkään enemmän kastelet, jossei soraa ole kymmeniä senttejä :)  Chili myös kyllä kasvattaa juuret myös soran läpi

sorrii

Mä oon käyttänyt hydrosoraa. Sitähän löytyy kasvatustarvikauppojen ohella esim. Tokmannilta, IKEAsta .. varmaan muualtakin. Paksu kerros lecasoraa, joka on tarkoitettu kapillaarikatkoksi esim. talon perustuksiin, ei virallisesti pitäisi nostaa vettä, jos multa pysyy erillään eikä valu soran sekaan. Itse oon laittanut hydrosoran ja mullan /kookoksen väliin kuitukankaan ja joskus vaan talouspaperin. Aika pian kyllä soran välit on täynnä juuria: Voi alussa kastella varovasti päältäkin jos näyttää kuivuuden merkkejä se kasvi ... Oon passiivihydroilla tehnyt sitä, kun taimet on pieniä.

Varmaan tavallinen Leca toimii mullan alla jos ei ole hirveän paksu kerros: Passiivihydrossa se ei oikein toimi ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MiM

Vein chilit tänään ulos paistattelemaan ja yhden talvehtineen chinen muuten hyvinvoivalta näyttävä nuori oksa sanoi siirrossa naks, ja kun sitä sen jälkeen kokeilin lisää, niin siinä ei ollut lainkaan kestävyyttä. Meni poikki yhtä helposti kuin ohut balsatikku, ei ollut sitkoa eikä kovuutta.

Keksiikö joku mikä tekisi kasvavasta oksasta erityisen heikon.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

nirole

huhtikuu 08, 2016, 17:42:25 ip #9509 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 08, 2016, 17:44:19 ip käyttäjältä nirole
Mistä kohti leikkaisit tämän poikki? Vai leikkaisitko ollenkaan, vai vaihtaisitko vain isompaan ruukkuun? (Tilaa ei tosin turhan paljon ole..) Kyseessä on siis aji fantasy.

https://drive.google.com/open?id=0BybrgvkqkQ4eWTh4ejVnQS1WdHM

Toivottavasti saatte linkiln takaa kuvan auki. Ja tiedän, että kasvi on kuiva  ;)
Ensikosketus oli tulinen, mutta polte jäi 😀

Cheini

En kehtais leikata enää tuossa vaiheessa tai sit rajusti 3 lehtiparin yltä poikki.
Ja vaihtaisin isompaan ruukkuun nyt heti. (koska just nyt ei oo mitään tekemistä :D)
Joku lisävalo jees
Joko tehdään kunnolla tai ei tehdä mitään

nirole

Tuo ei siis ole normipaikka, siirsin vaan nyt kuvausta varten. Normipaikka aurinkoisella ikkunalla (silloin kun aurinko paistaa  ::) ) ja lisävaloja on, mutta niin on muitakin taimia  :o jotka syö samasta valosetistä  ;D

Ja niiden muidenkin takia,tilaa ei siis oikein ole...  ::)
Ensikosketus oli tulinen, mutta polte jäi 😀

unenkuva

Kommentoin tätä jo facebookin puolella :) Ei sillä ole tarpeeksi valoa kun kasvaa noin pitkäksi rimpulaksi. Mikä on lisävalona, kuinka kaukana chilistä ja kuinka paljon valotat päivässä?
Ruukku tuolle pitää vaihtaa, istuta isompaan ruukkuun, pohjalle asti.

nirole

Niin kommentoitkin, kiitos siitä  :)

Ongelma on tosiaan valossa, kun hallitus (= meidän perheessä mies) ei halua jörkkyjä valoja olohuoneeseen. N. 9 tuntia/ päivä niillä on pimeää. Ja minä vasta toista vuotta aloittava taas olen halunnut paljon eri lajikkeita, jotta löytäisin ne chilit, joista tykkään. Tästä seurauksena on liian paljon chilejä, liian vähän valoa.

Ja itse asiassa tuo on ainut, joka on kasvanut hujopiksi. Ei noista mikään ole hillittömän rehevä (paitsi viime vuoden kasvatit ja habat), mutta "sopivampi" nykyisiin kasvatusoloihin nähden  ;D

Voi kun tulis kesä ja lämmin  :thumbup:
Ensikosketus oli tulinen, mutta polte jäi 😀

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: nirole - huhtikuu 08, 2016, 21:53:28 ip
Ongelma on tosiaan valossa, kun hallitus (= meidän perheessä mies) ei halua jörkkyjä valoja olohuoneeseen.


Mitä??!! :D :D Yleensä juuri niinpäin, että nainen on se, joka haraa vastaan. Lueppa vaikka tätä ketjua :D
Valossa, enämpi parempi :)  käytännössä liikaa ei voi olla valoa. itsellä teltassa melkein 500W tällä hetkellä

nirole

Niinpä, ja tiedetään  ;D ::)
Ensikosketus oli tulinen, mutta polte jäi 😀

Dillep

Tietääkö kukaan että myydäänkö missäänpäin Kuopioo hydrosoraa?

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk

Chilikoo

Onko vesipumpulla väliä mitenpäin se siellä ravinneliuoksessa on? Esim. resunin mallissahan pohjassa on ne "imukuppijalat", mutta toisaalta tuo letku on niin jäykkää, että se pakosti vääntää pumpun kyljelleen. Kokemuksia?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Chilikoo - huhtikuu 13, 2016, 15:09:43 ip
Onko vesipumpulla väliä mitenpäin se siellä ravinneliuoksessa on? Esim. resunin mallissahan pohjassa on ne "imukuppijalat", mutta toisaalta tuo letku on niin jäykkää, että se pakosti vääntää pumpun kyljelleen. Kokemuksia?


Itse huomannu kun vesiä vaihtanu hydroon, että monesti kääntyny pumppu kellalleen. Ei ongelmia. Pienellä letkujen pätkimisellä ja liittimien säätämisellä sen kyllä aika hyvin saa asettumaan

sorrii

Ei yleensä pumpun asennolla väliä ole kunhan on veden alla ...

Mä olen joskus laittanut letkun päälle pätkän sähköasennusputkea, kun on oikein kiharaista letkua.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`