Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

MRgreen

Lainaus käyttäjältä: Cheini - huhtikuu 23, 2016, 01:13:00 ap
Hyvä että selvis hengissä.  :)
nyt vasta alkoi raksuttaa etten olekaan ainoa jolla vielä sirkkoja mullissa.  :thumbup:
miul on sirkoilla maui purplee ja loput chilit vielä itämättä. Taitaa "maksimaaliset sadot" jäädä toiseen vuoteen  ^-^


Onneks sentään Lemon Drop, Trepadeira, Aji Fantasy, Fatalii, Scotch Bonnet ja kyseinen Naga Morich on jo hyvillä taimilla ja kasvari pihalla valmiina. Vielä täytyy pitää sisällä yät.

sirkkalehdet

huhtikuu 25, 2016, 12:36:41 ip #9561 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 25, 2016, 12:38:44 ip käyttäjältä sirkkalehdet
Kuinka kauan voin pitää taimia 2dl ruukuissa. Ravinteita ja vettä kyllä tarjolla ihan tarpeen mukaan vaikka kahdesti päivässä jos oikein janoisiksi käy. En tahtoisi siirrellä kasveja isompiin ruukkuihin ennen kuin muuttavat lopullisesti ulos.

EDIT: Lisättäköön vielä että kasvualustana toimii luomumullan ja hydrosoran 50/50% seos.

Jame

Lainaus käyttäjältä: sirkkalehdet - huhtikuu 25, 2016, 12:36:41 ip
Kuinka kauan voin pitää taimia 2dl ruukuissa. Ravinteita ja vettä kyllä tarjolla ihan tarpeen mukaan vaikka kahdesti päivässä jos oikein janoisiksi käy. En tahtoisi siirrellä kasveja isompiin ruukkuihin ennen kuin muuttavat lopullisesti ulos.

EDIT: Lisättäköön vielä että kasvualustana toimii luomumullan ja hydrosoran 50/50% seos.


No riippuu varmaan myös lopullisen ruukun koosta ts. kovin isoa muutosta ei kannata tehdä yhdellä kerralla. Minulla 2 dl jälkeen siirtyivät 5 dl / 1 L ruukkuihin. Lopullinen ruukkukoko on vähän lajikkeesta ja ruukkujen riittävyydestä riippuen 2 - 10 litraa.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

sirkkalehdet

Lainaus käyttäjältä: Jame link=topic=5592.msg328595
No riippuu varmaan myös lopullisen ruukun koosta ts. kovin isoa muutosta ei kannata tehdä yhdellä kerralla. Minulla 2 dl jälkeen siirtyivät 5 dl / 1 L ruukkuihin. Lopullinen ruukkukoko on vähän lajikkeesta ja ruukkujen riittävyydestä riippuen 2 - 10 litraa.


Hyvä tietää. Olisin kuvitellut että stressin lievittämiseksi olisi fiksuinta tehdä muutos yhdellä kerralla "lopulliseen" ruukkuunsa. Onko multakasveille haittaa mikäli tulevat istutetuksi läpinäkyviin 5dl tuoppeihin. Olisi mukava ja helppo tapa seurata juurten kehitystä. Leväriskiähän tässä ei ole mutta entäs muut tekijät?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: sirkkalehdet - huhtikuu 25, 2016, 12:56:41 ip
Lainaus käyttäjältä: Jame link=topic=5592.msg328595
No riippuu varmaan myös lopullisen ruukun koosta ts. kovin isoa muutosta ei kannata tehdä yhdellä kerralla. Minulla 2 dl jälkeen siirtyivät 5 dl / 1 L ruukkuihin. Lopullinen ruukkukoko on vähän lajikkeesta ja ruukkujen riittävyydestä riippuen 2 - 10 litraa.


Hyvä tietää. Olisin kuvitellut että stressin lievittämiseksi olisi fiksuinta tehdä muutos yhdellä kerralla "lopulliseen" ruukkuunsa. Onko multakasveille haittaa mikäli tulevat istutetuksi läpinäkyviin 5dl tuoppeihin. Olisi mukava ja helppo tapa seurata juurten kehitystä. Leväriskiähän tässä ei ole mutta entäs muut tekijät?


Laita sellaiseen ruukkuun, jossa on reijät pohjassa. Mahdollistaa altakastelun, multa ei painu kasaan ja juuret voi paremmin. Ehkäisee samalla harsosääskiä, kun pintamulta on kuivana, eivätkä pääse munimaan sinne. Ruukun voit vaihtaa silloin ku juuret alkavat kasvaa ulos pohjan reijistä

Jame

Lainaus käyttäjältä: sirkkalehdet - huhtikuu 25, 2016, 12:56:41 ip
Hyvä tietää. Olisin kuvitellut että stressin lievittämiseksi olisi fiksuinta tehdä muutos yhdellä kerralla "lopulliseen" ruukkuunsa. Onko multakasveille haittaa mikäli tulevat istutetuksi läpinäkyviin 5dl tuoppeihin. Olisi mukava ja helppo tapa seurata juurten kehitystä. Leväriskiähän tässä ei ole mutta entäs muut tekijät?


Minä käytän nimen omaan noita läpinäkyviä 2, 4 ja 5 dl kertakäyttömukeja koska niistä näkee läpi juurien tilanteen. Ja niistä näkee myös kosteustilanteen ainakin tavallista taimimultaa käyttäessä eli en ole edes tehnyt niitä reikiä pohjaan. Mullan väri ja ruukun paino yhdessä kertovat että mikä on vesitilanne. Ja kasteluahan ei tosiaan tarvitse tehdä ennen kuin lehdet alkavat lerpahtaa.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

-AP-

Haluaako juuret valoa vai onko parempi olla pimeässä?

MRgreen

Kannattaisikohan Fataliita ja Nagaa latvoa? Fatalii tekee aika kivasti pikkulehtisiä varteen eli kannattaako odotella vaan? Kasvariin ovat molemmat menossa, Fatali +40 cm ja Naga +50.

Jame

Lainaus käyttäjältä: -AP- - huhtikuu 25, 2016, 14:16:10 ip
Haluaako juuret valoa vai onko parempi olla pimeässä?


Eivät ole sitä minulle ainakaan kovin selvästi ilmaisseet  ;)
Mutta ainakaan sisätiloissa ollessa ei ikkunan läpi tuleva auringonvalo ole pinnassa näkyviä mainittavasti tuntunut haittaavankaan.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Jame - huhtikuu 25, 2016, 14:50:19 ip
Lainaus käyttäjältä: -AP- - huhtikuu 25, 2016, 14:16:10 ip
Haluaako juuret valoa vai onko parempi olla pimeässä?


Eivät ole sitä minulle ainakaan kovin selvästi ilmaisseet  ;)
Mutta ainakaan sisätiloissa ollessa ei ikkunan läpi tuleva auringonvalo ole pinnassa näkyviä mainittavasti tuntunut haittaavankaan.


Empä usko, että siitä myöskään mitään hyötyäkään on. Luonnossakaan ei juuret valoa saa, eikä siellä muutenkaan ole edes lehtivihreää

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: MRgreen - huhtikuu 25, 2016, 14:48:25 ip
Kannattaisikohan Fataliita ja Nagaa latvoa? Fatalii tekee aika kivasti pikkulehtisiä varteen eli kannattaako odotella vaan? Kasvariin ovat molemmat menossa, Fatali +40 cm ja Naga +50.


Jos valoa on paljon, ei latvomista tarvi.
Näitä ei ole latvottu kertaakaan

sorrii

LainausKuinka kauan voin pitää taimia 2dl ruukuissa. Ravinteita ja vettä kyllä tarjolla ihan tarpeen mukaan vaikka kahdesti päivässä jos oikein janoisiksi käy. En tahtoisi siirrellä kasveja isompiin ruukkuihin ennen kuin muuttavat lopullisesti ulos.

EDIT: Lisättäköön vielä että kasvualustana toimii luomumullan ja hydrosoran 50/50% seos.


A: Mulla on tullut kokeilluksi ihan laiskuuden tai "kiireen" takia noita paljonkin. Usein oon pitänyt taimia alkuvaiheessa Jiffy-briketeissä tai pikku kivivillassa normaalisti ~20cm mittaan asti. Kun en ole kaikkia ehtinyt istutella sitten isompiin, on niitä jäänyt noihin pieniin, joita oon kyllä valeistuttanut hydrosorapedille tai taimilaatikossa heitellyt väleihin valosuojaksi soraa. Hyvässä valossa tuli poblanoista jopa satoa, vaikkakin kananmunan kokoisia. Ajit Kasvoivat ihan tyylikkäästi lähes metrin mittaan, kun annoin vaan reilusti ravinteita!

B: Sittenhän oon ne kuutiot ja Jiffyt jotka eivät menneet vesiviljelyyn, istutellut 9x9x10 taimiruukkuihin [tai 12x12x12cm] yleensä kookos-perliitti[3+1] sekoitukseen. Niissä on sitten päässyt lojumaan pahimmillaan jotkut jopa yli vuoden  8): Toissakesän chinensejä jäi ylimääräisiä, jotka pidin elossa jopa seuraavaan kesään. Nehän jäivät aika pienikokoisiksi, mutta hyvässä valossa olleet tekivät satoakin, vähän.

C: Oon kokeillut sitten kuutioiden ohella "taimi-NFT'ssä" 9x9-ruukkuja, joihin poltin alaosaan reikiä [juotoskolvilla ihan seulaksi]. Nehän viihtyivät myös hyvin, mutta kasvu oli heikompaa kuin kuutioilla. Juuria ei juuri kasvanut rei-istä ulkopuolelle vaikka oli se lirutus alustassa ...

D: Ne taimet, jotka istuttelin melko aikaisin [30-50cm] isompiin ruukkuihin -yleensä kookos-perliitti- lähtivät selvästi kasvamaan reilusti heti. Ne soputuivat ainakin tuohon kookokseen sellaisesta NFT'stä ja suoraan pikkukuutioina taimi-bubleristakin. Parhaat taimeni oon saanut noin! Ne yksilöt jotka olivat olleet pitkään niissä 9cm ruukuissa, eli käytännössä pääsivät maahan tai mökillä Autopotteihin tai isoihin ruukkuihin, eivät meinanneet lähteä kunnon kasvuun pitkiin aikoihin! Erityisesti rocotoilla on käynyt niin, että kun oon kasvattanut kotona niitä ~1l ruukuissa ja istuttanut kesäksi suoraan 20 litraiseen Ventipottiin (yleensä) jäivät koko kesäksi aika pieniksi eikä juuritilassa ollut kunnon juurakkoa syksylläkään!

Mulla on tullut siis mutu, että taimet sopeutuvat 2-3 kuukaudessa pieneen tilaan, eivätkä sitten yritäkään enää kasvattaa juuria tai varttakaan, vaan kesän tullen yrittävät tuottaa hedelmänsä sillä kapasiteetilla joka jo on ...

Niinpäin, että istuttaisin suoraan isoon ruukkuun esim. 1kk taimia, ei ole tullut paljoa kokeiltua tilankin takia. Yhden Numex Big Jimin istutin joskus aika nopeasti ~3l ruukkuun ja sekän kyllä kasvoi nimensä mukaisesti ennen kesää ~80cm mittaan. Istuttelin sen ulos palstalleni keskelle peltoa rakentamaani kaaritunneliin, jossa korkeutta vain ~120cm. Vaikka juuria oli se 3l ruukku täynnä [kookoskuidussa] niin olin vähän helisemässä kun ali helleviikko juuri silloin. Ei meinannut juuristo riittää siinä lämmössä ja taydessä auringossa natikan jälkeen. Sumuttelemalla monta kertaa päivässä, se toipui kyllä ja teki aika kivasti satoakin ...

Itse luulen, että keinovalosta aurinkoon, kasvihuoneeseen, siirrettäville tekisi tosi hyvää ainakin kuukausi kasvatella juuria sisällä ennen siirtoa. Chinenseille oon sitä onnistunut vähän toteuttamaankin viime kesänä, jolloin ne ehtivät olla kotona kuukauden 5-10 litran Ventipoteissa, jotka upotin maahan sellaisenaan. Kävi vaan nyt niin, että oli se ensimmäinen viikko rajuilmaa, kylmää ja sadetta - itse olin reissussa Unkarissa: Palatessa oli muovit pellon takana puussa ja kasvit jokseenkin kuolleet: Varmaan sekä paletuneet rankkasateessa ja polttaneet loput auringossa ... Oli siis hienoja boncheja loppukesällä, eikä ehtinyt satoa tulla ...  :-[

Pienissä ruukuissa kasvu pysyy pienenä ja huonossa valossa tulee vieläkin ruipelompia kasveja. Kyllä kannattaa isompaan istutella sen minkä tilat sallii. MINÄ en usko että suoraan isompaan istuttamisesta olisi haittaa: Kasvu voi näyttää pysähtyvän, mutta juuret varmasti kasvaa, kunhan on voimaa, vettä ja valoa!

Mun tavaksi alkaa muodostua se, että kasvattelen taimia pieninä kiertoveden kanssa tai bublerilla, josta siirrän AJOISSA kookoskuituun ja riittävän isoon reilusti ennen kesää. Vesiviljelylläkin jos jättää sen siirron kookokseen/multaan turhan myöhään, tulee ongelmia pienen juuriston kanssa: Vesijuuret eivät toimi mullassa kunnolla.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MRgreen

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - huhtikuu 25, 2016, 15:00:25 ip
Lainaus käyttäjältä: MRgreen - huhtikuu 25, 2016, 14:48:25 ip
Kannattaisikohan Fataliita ja Nagaa latvoa? Fatalii tekee aika kivasti pikkulehtisiä varteen eli kannattaako odotella vaan? Kasvariin ovat molemmat menossa, Fatali +40 cm ja Naga +50.


Jos valoa on paljon, ei latvomista tarvi.
Näitä ei ole latvottu kertaakaan



SELVÄ!  ;D ;D :chili:

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: sirkkalehdet - huhtikuu 25, 2016, 12:36:41 ip
Kuinka kauan voin pitää taimia 2dl ruukuissa. Ravinteita ja vettä kyllä tarjolla ihan tarpeen mukaan vaikka kahdesti päivässä jos oikein janoisiksi käy. En tahtoisi siirrellä kasveja isompiin ruukkuihin ennen kuin muuttavat lopullisesti ulos.

EDIT: Lisättäköön vielä että kasvualustana toimii luomumullan ja hydrosoran 50/50% seos.


Pakko heittää Bluesmania sekaan ;)

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 11, 2016, 22:03:43 ip


Pitäiskö kohta vaihtaa Lemon dropille isompi ruukku?
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

sorrii

LainausLainaus käyttäjältä: bluesman - 2016-04-11, 22:03:43


Pitäiskö kohta vaihtaa Lemon dropille isompi ruukku?


Tuollaisia on tullut mullakin huoneenlämmössä, hyvilla lannoitteilla sopivassa valossa.
Siinä kohtaa voi tulla ongelmia kun siirtää täyteen aurinkoon ...

Pari vuotta sitten kasvattelin suurimman osan taimistani erilaisilla bubleri-virityksillä: mm parvekelaatikoissa styroksikannella ja pari ilmakiveä laatikossa. Huoneessa(keittiössä) natikka ja parin neliön alalla 20-30 kasvia. Loppuvaiheessa alkoi tulla katto vastaan ja natikka porotti sivusuunnassa  8)

Kaikki nekin siitä pääsivät kunnialla jatkoon: Jokunen ebbiin lasiparvekkeelle ja osa Autopotteihin (perliitti) kasvihuoneeseen. Vähän totuttelua oli niillä muutamalla jotka istuttelin ruukkuihin multaan/turpeeseen ....

Hyvä olisi että kasvin juuret ovat kasvaneet samassa suhteessa näkyvien osien kanssa.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

NPhoBiaz

Mistähän johtuu, että uudet kukat sekä lehdet "palavat" tuolla lailla? Uudet lehdet myös käpristelevät rajun näköisesti.



Kyseessä ebbissä oleva Aji Cristal.


MRgreen

Millaisilla yölämpötiloilla voi viedä kasvit pysyvästi kasvihuoneeseen? Yön alin lämpötila on siinä kahden asteen luokkaa ja aurinkoisella säällä päivällä jos luukut eivät ole auki voi kuumuus nousta yli neljänkympin, mikä tietysti on liikaa. Kysymys olisi nyt vaan jatkuvasta edestakaisin kantamisesta kasvariin päiväksi ja yöksi sisään. Voiko kasvu pysähtyä jos yöllä käy noinkin alhaalla lämpötila? Chinenset eivät varmaan pärjäisi mutta baccat kyllä, näin veikkaisin. Onko neuvoja?

sorrii

Kävi joskus mulla niinettä lämmöt putosi kesäkuun alussa vielä melkein nollaan mökillä, kun olin jo vienyt kasvarin täyteen kasveja. Satuin siellä oleskelemaan silloin ne pahimmat yöt röissä. Mä kannoin joka ilta saunan jälkeen ~60l kuumaa vettä saunan padasta [mökillä ei tietenkään sähköjä] isoon saaviin johon kansi päälle. Kävin parina yönä aamulla 5-6 aikaan katsomassa lämmöt: Sisällä kasvihuoneessa oli ~3 astetta lämpimämpää kuin ulkona. 2/5 ; 4/7 .. Olipa siellä silloin yksi Nagakin, vaikka talvehtinut isompi ranka. Vesi muuten oli tynnyrissä vielä aamulla ~40 asteista. Tuodessa 60-70 ...
Iso -mielellään musta- vesiastia tasaa lämpöjä hyvin kesällä muutenkin. Se lämpenee päivän aikana melko kuumaksikin ja varmaan silloin osaltaan jäähdyttääkin vähän. Yöllä vastaavasti luovuttaa lämpöä. Tuollainen vaikutus toki on ehkä 1 tai 2 astetta ... Hallayön se ainakin pelastaa!

Oon suunnitellut jos raknetaisi eli latoisi kasaan kunnon läjän tiiliä keskelle kasvaria paikkaan johon paistaa aurinko. Vaikutus olisi varmaan vastaava. Nykyinen kasvihuone vaan on niin pieni [1.8x2.4m], että menisi hermo sitä väistellessä. Leveämmässä voisi sellainen muuri toimia työtasonakin ...

Sitten olisi halvalla tarjolla vanha öljykamina! UPO Kultaliekki, joka toimisi loistavasti, kunhan jonkunlaisen peltihormin vaikka siihen laittaisi. Itseäni köyhemmälle annan ilmaiseksikin jos hakee itse Tojala-Valkeakoski välillä sijaitsevalta mökiltä  8) ... Sen ottaisin itse käyttöön ehdottomasti, jos olisi suunnitelmissa isompi kasvihuone. Tämän Kultaliekin saa säädettyä hyvin pienelle liekille, jolloin kulutus on pari litraa vuorokaudessa ja sen voisi jättää lämmittämään vaikka viikoksi ... Jos on vielä automaattiavaaja kattoluukussa, niin ei tarvitsisi pelätä että paistuvat kasvit ..  ::) ... Taisi olla tarkoitettu vähän isompaan mökkiin kuin harrastelijan kasvihuone ..  ;)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

sorrii

LainausMistähän johtuu, että uudet kukat sekä lehdet "palavat" tuolla lailla? Uudet lehdet myös käpristelevät rajun näköisesti.



Kyseessä ebbissä oleva Aji Cristal.


Aika ikävältä näyttää. Tulee ekaksi mieleen muistikuva kasvista joka oli liian kosteissa oloissa ... (=Taimet minikasvihuoneessa, sumuttelua ja natikka päällä ... )

Voisko olla että on lurahtanut jotain kemikaalia vähän väärällä suohteella. Esim parin desimaalin heitto laskuissa  ???

Raidilla sumuttelukin taisi vähän tuon näköistä aiheuttaa. Jääkylmä sumutus .. ?!? Ikkuna auki ja paha veto .. ? Säteilyä ..  :o .. Reaktori liian lähellä ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MRgreen

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 28, 2016, 17:04:35 ip
Kävi joskus mulla niinettä lämmöt putosi kesäkuun alussa vielä melkein nollaan mökillä, kun olin jo vienyt kasvarin täyteen kasveja. Satuin siellä oleskelemaan silloin ne pahimmat yöt röissä. Mä kannoin joka ilta saunan jälkeen ~60l kuumaa vettä saunan padasta [mökillä ei tietenkään sähköjä] isoon saaviin johon kansi päälle. Kävin parina yönä aamulla 5-6 aikaan katsomassa lämmöt: Sisällä kasvihuoneessa oli ~3 astetta lämpimämpää kuin ulkona. 2/5 ; 4/7 .. Olipa siellä silloin yksi Nagakin, vaikka talvehtinut isompi ranka. Vesi muuten oli tynnyrissä vielä aamulla ~40 asteista. Tuodessa 60-70 ...
Iso -mielellään musta- vesiastia tasaa lämpöjä hyvin kesällä muutenkin. Se lämpenee päivän aikana melko kuumaksikin ja varmaan silloin osaltaan jäähdyttääkin vähän. Yöllä vastaavasti luovuttaa lämpöä. Tuollainen vaikutus toki on ehkä 1 tai 2 astetta ... Hallayön se ainakin pelastaa!

Oon suunnitellut jos raknetaisi eli latoisi kasaan kunnon läjän tiiliä keskelle kasvaria paikkaan johon paistaa aurinko. Vaikutus olisi varmaan vastaava. Nykyinen kasvihuone vaan on niin pieni [1.8x2.4m], että menisi hermo sitä väistellessä. Leveämmässä voisi sellainen muuri toimia työtasonakin ...

Sitten olisi halvalla tarjolla vanha öljykamina! UPO Kultaliekki, joka toimisi loistavasti, kunhan jonkunlaisen peltihormin vaikka siihen laittaisi. Itseäni köyhemmälle annan ilmaiseksikin jos hakee itse Tojala-Valkeakoski välillä sijaitsevalta mökiltä  8) ... Sen ottaisin itse käyttöön ehdottomasti, jos olisi suunnitelmissa isompi kasvihuone. Tämän Kultaliekin saa säädettyä hyvin pienelle liekille, jolloin kulutus on pari litraa vuorokaudessa ja sen voisi jättää lämmittämään vaikka viikoksi ... Jos on vielä automaattiavaaja kattoluukussa, niin ei tarvitsisi pelätä että paistuvat kasvit ..  ::) ... Taisi olla tarkoitettu vähän isompaan mökkiin kuin harrastelijan kasvihuone ..  ;)


Tuo vesikikka on itsellänikin ollut ajatuksessa, kynttilöitäkin olen kokeillut pitämään kylmyyttä kaikolla. Myös Finnfoamista olen väsäillyt kannellisen yöpymispaikan kasveille. Kaikki olleet hiukan turhia touhuja, en silti ole hennonnut vielä viedä taimia pysyvästi kasvariin. :-X Ehkä tässä vapun tienoilla uskaltaa jo ihan kohta, ihan kohta, vaan ei vielä..... ::) ::)