Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

LainausTuo vesikikka on itsellänikin ollut ajatuksessa, kynttilöitäkin olen kokeillut pitämään kylmyyttä kaikolla. Myös Finnfoamista olen väsäillyt kannellisen yöpymispaikan kasveille. Kaikki olleet hiukan turhia touhuja, en silti ole hennonnut vielä viedä taimia pysyvästi kasvariin. :-X Ehkä tässä vapun tienoilla uskaltaa jo ihan kohta, ihan kohta, vaan ei vielä..... ::) ::)


Toki jos on sähköä saatavilla, niin roikka + halpa pakkasvahti ei ole sen hullumpi ajatus kuin natikan käyttö taimikasvatuksessa. Näkyy ihmiset polttavan aika isoja lamppuja pikkutaimillekin, siinä kohtaa kun joku pieni esli riittäisi ...

Itsellä kun on kasvihuone 40km päässä mökillä, jossa on vain 100W aurinkopaneeli valaistukseen, niin oon noita ideoinut. JOS olisi sähköt, niin kyllä sitä raskisi jotain 300W pakkasvahtia poltella. 5m2/7m3 kennokasvari lämpiää aika vähällä kuitenkin.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MiM

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 28, 2016, 17:13:54 ip
LainausMistähän johtuu, että uudet kukat sekä lehdet "palavat" tuolla lailla? Uudet lehdet myös käpristelevät rajun näköisesti.



Kyseessä ebbissä oleva Aji Cristal.


Aika ikävältä näyttää. Tulee ekaksi mieleen muistikuva kasvista joka oli liian kosteissa oloissa ... (=Taimet minikasvihuoneessa, sumuttelua ja natikka päällä ... )

Voisko olla että on lurahtanut jotain kemikaalia vähän väärällä suohteella. Esim parin desimaalin heitto laskuissa  ???

Raidilla sumuttelukin taisi vähän tuon näköistä aiheuttaa. Jääkylmä sumutus .. ?!? Ikkuna auki ja paha veto .. ? Säteilyä ..  :o .. Reaktori liian lähellä ..


Kukkien kuivaaminen tuolla tavalla on minulla ollut valitettavan normaalia. En sitten tiedä voisiko olla ripsiäisten tekoa vai onko kyse luonnollisesta poistumasta? Mitään muita selkeitä syitä en keksi. Kasvupisteet sitten eri juttu. Ne ei kuitenkaan minulla näytä tuollaisilta.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

bobster

Kuinka tavallista on saada Orange habaneroon jäämään podi kiinni vain 2x36W loistareiden valossa? Ensimmäinen chinense mulla ikinä.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Hubert

Lainaus käyttäjältä: bobster - toukokuu 01, 2016, 20:01:35 ip
Kuinka tavallista on saada Orange habaneroon jäämään podi kiinni vain 2x36W loistareiden valossa? Ensimmäinen chinense mulla ikinä.


Chilivaari ainakin aikoinaan on saanut muutamia podeja valotestin yhteydessä:
http://chilivaari.blogspot.fi/2012/01/valotesti-paattyy-tahan.html

Mutta harvassa ovat chinenset, jotka loistarin alla satoavat. Itse olen chinenseistä saanut vain PI 315027:sta ja Biquinhosta satoa loistareilla.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: MiM - huhtikuu 29, 2016, 21:13:33 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 28, 2016, 17:13:54 ip
LainausMistähän johtuu, että uudet kukat sekä lehdet "palavat" tuolla lailla? Uudet lehdet myös käpristelevät rajun näköisesti.



Kyseessä ebbissä oleva Aji Cristal.


Aika ikävältä näyttää. Tulee ekaksi mieleen muistikuva kasvista joka oli liian kosteissa oloissa ... (=Taimet minikasvihuoneessa, sumuttelua ja natikka päällä ... )

Voisko olla että on lurahtanut jotain kemikaalia vähän väärällä suohteella. Esim parin desimaalin heitto laskuissa  ???

Raidilla sumuttelukin taisi vähän tuon näköistä aiheuttaa. Jääkylmä sumutus .. ?!? Ikkuna auki ja paha veto .. ? Säteilyä ..  :o .. Reaktori liian lähellä ..


Kukkien kuivaaminen tuolla tavalla on minulla ollut valitettavan normaalia. En sitten tiedä voisiko olla ripsiäisten tekoa vai onko kyse luonnollisesta poistumasta? Mitään muita selkeitä syitä en keksi. Kasvupisteet sitten eri juttu. Ne ei kuitenkaan minulla näytä tuollaisilta.


Mikään sorriin ehdotuksista tuskin on syynä, sillä kaiken pitäisi olla OK. ??? Sama litku kaikissa, en ole sumutellut muuta kuin vettä silloin tällöin, huoneilma on ennemmin liian kuiva kuin kostea... Ikkuna on ollut pari kertaa auki vieressä, mutta en kuollaksenikaan usko että se olisi tuon aiheuttanut. :-\ Enkä ole nähnyt yhtään ripsiäistä tai muutakaan ötökkää. Vaihdan litkut ja seuraan tilannetta.

MiM

Lainaus käyttäjältä: Hubert - toukokuu 01, 2016, 21:10:26 ip
Lainaus käyttäjältä: bobster - toukokuu 01, 2016, 20:01:35 ip
Kuinka tavallista on saada Orange habaneroon jäämään podi kiinni vain 2x36W loistareiden valossa? Ensimmäinen chinense mulla ikinä.


Chilivaari ainakin aikoinaan on saanut muutamia podeja valotestin yhteydessä:
http://chilivaari.blogspot.fi/2012/01/valotesti-paattyy-tahan.html

Mutta harvassa ovat chinenset, jotka loistarin alla satoavat. Itse olen chinenseistä saanut vain PI 315027:sta ja Biquinhosta satoa loistareilla.

Scotch bonnet teki viime syksynä minulle sopivasti jouluksi kypsyneet ylläripodit loistareiden alla. Nytkin Nagaan on yksi tarttunut, sillä saattoi toki olla jonkin verran apua alkukevään auringosta eteläikkunan läpi. Eli kyllä noita tuurilla joskus tarttuu.Ero on kuitenkin huima esimerkiksi Lemon Droppiin, niissä on jo mukava kevätsato kehittymässä.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

Ezmo

Miten on pubejen totuttelu totuttelu karuun ulkoilmaan, kun ne majailee varjoisessa paikassa, johon aurinko ei paista suoraan? Haulla löysin vain vastauksia, jotka oli suoraan auringon valoon.

Charles D. Ward

Joko uskaltaa pistää lämmittämättömään kasvihuoneeseen, vai onko öisin vielä liian vilakkaa? Kasvarissa on laattapohja ja aurinkoa saa jo klo 7 aikaan nätisti.




sorrii

LainausMiten on pubejen totuttelu totuttelu karuun ulkoilmaan, kun ne majailee varjoisessa paikassa, johon aurinko ei paista suoraan? Haulla löysin vain vastauksia, jotka oli suoraan auringon valoon.


Kyllähän ne pubet auringonvalon aika äkkiä sietää. Varmaan jonkun päivää kannattaa suojata harsoilla, varsinkin jos ovat ihan keinovalossa olleet. Itselläni ovat olleet aina lasiparvekkeella pari viikkoa ennen ulos viemistä, enkä ole juuri enää ulkona suojannut: pari päivää on ollut harsot tai sijoitettu (puoli-)varjoon. Oon kasvattanut ihan normaalisti auringossa - toki osan aikaa esim. puiden varjossa. Minä en uskalla vielä ulos viedä, kun on vaara yöpakkasista. Lopulliset kasvatuspaikat ovat viljelypalsta 600m päässä ja kesämökin piha 40km, joten niitä ei saa helposti sisälle takaisin ... Syksyllä kestävät paremmin kylmää, kun tottuvat vähitellen.

Vähän oon harkinnut että veisin puben taimet takapihalleni nurtsille. Kerrostalon piha on aika rauhallinen paikka, eivätkä naapurit ala valittamaan. Riski on kuitenkin että jonkun koira, teini tai pikkulapsi repii niitä. Joskus pidin muutamaa talvehtinutta risupuskaa siellä pihalla, ja kuulin yhdeltä perhepäivähoitajalta, että lapsoset olivat kyselleet voisivatko poimia noita vihreitä omenoita  ??? ... [=Rocoto Red, Peru]
Pihalta jokusen puskan voisi vielä kantaa sisälle, jos tulee yöpakkanen ... Nyt on vielä tilaa parvekkeellakin ... kohta ei!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

toukokuu 02, 2016, 12:37:58 ip #9589 Viimeisin muokkaus: toukokuu 02, 2016, 13:20:35 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Charles D. Ward - toukokuu 02, 2016, 11:17:02 ap
Joko uskaltaa pistää lämmittämättömään kasvihuoneeseen, vai onko öisin vielä liian vilakkaa? Kasvarissa on laattapohja ja aurinkoa saa jo klo 7 aikaan nätisti.


Ei tuollaista uskalla luvata ja omat riskit on otettava ja virheet tehtävä.  Laattapohjasta en osaa sanoa, mutta ainakin eristämätön maapohja suojaa yökylmältä jos se on jo ehtinyt lämmetä tarpeeksi ja ruukut on maassa mieluummin kaivettuna.  Mulla on ollut noin viikon päivät kasvihuoneessa kasvihuone lämmitetyn taimipöydän ympärillä, mutta eilen avasin muoveja kunnolla siinä ja sammutin patterin.  Vaikka ennuste näyttää smanlaiselta kuin sinullakin, täällä on aina sitä kylmempiä öitä, ainakin  kasvihuoneen puolella tonttia.  Nollassa oli käynyt lämpötila sekä taimipöydällä että huoneessa muuten.  Pari Ramiroa oli myös maahan kaivettuna huoneen kulmassa (juurella mittari jossa min. osoitti tasan nollaa) ja ne eivät kai ottaneet liikaa nokkiinsa. Pöydän päällä oli käynyt jopa snadisti alle nollan ja siellä muutama pienin, nuorin ja hennoin vähän näyttää kärsineen. 

Mutta taidanpa alkaa istuttamaan kuitenkin jo.  Ensi yö lie yhtä kylmä vielä ja toivotaan että ennuste pitää kutinsa jatkossa.  Ti-Ke yö olisi jo lämpimämpi.   http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17060.msg328772#msg328772

sorrii

LainausLaattapohjasta en osaa sanoa, mutta ainakin eristämätön maapohja suojaa yökylmältä jos se on jo ehtinyt lämmetä tarpeeksi ja ruukut on maassa mieluummin kaivettuna.


On tullut ideoitua että jos/kun tulee ajankohtaiseksi rakentaa kasvihuone uusiksi, että hyödyntäisi maalämpöä sekä -jäähdytystä siinä. Nykyinen kasvari on 5m2 ja kuumeneekin turhan äkkiä kesäkuumalla. Se kun on sijoitettuna rinteeseen, niin olisi samalle paikalle aika helppo kaivaa sitä vaikkapa lähes metrin verran maan alle takaosasta, ja etupuoli jäisi vielä melkein pintaan. Salaojitus pitäisi kyllä tehdä hyvin. Maata vasten olevan muurin voisi tehdä täydenkiven muurauksella tummaa tiiltä ja routaeristettynä. Tässä tapauksessa siihen muuriin paistaisi keskipäivän aurinko sopivasti joten se muuri varaisi lämmintä yöksi ja jäähdyttäisi ehkä helteellä vähän, sekä myös eristämätön lattialaatta. Lämpötilan erojahan se ainakin tasaisi, mutta vaikea sanoa olisiko kokonaisuutena hyödyllinen.

Kennokasvarissa ainakin tasaa lämpöeroja ja suojaa "hallalta" vesitynnyri johon paistaa aurinko päivisin.

On muuten vaikea valinta ollut, kun pitäisi vaihtaa kattolevyt siitä 5 neliön kasvihuoneesta. Saisin 6mm kennolevyt [vanhat 4mm] bauhausista 80€ jos hyväksyisin, että puolet niistä pitäisi tehdä kahdesta palasta. Levykoko on 105x200cm - kattolevyt 113x60cm.
Uuden samankokoisen 4mm kennokasvihuoneen olisi saanut kuukausi sitten 125€'lla kotipihaan paketissa. 60cm pidemmän 40€ lisää! Nyt kun tarjous on ohi, saisi edelleen sen 5 neliöisen ~200€ ja isomman 40€ lisää. Jos samalle perustalle [lecaharkko-perustus ja lattiassa suodatinkangas, hiekka, routasuoja sekä 30cm betonilaatat] rakentelisi sen uuden, niin eipä olisi paljon isompi homma kuin levyjen vaihtaminenkaan. Siinä jäisi varaosia mukavasti ... Harmi kun halpiskasvareita ei löydy paksummalla kennolla!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Charles D. Ward

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - toukokuu 02, 2016, 12:37:58 ip
Lainaus käyttäjältä: Charles D. Ward - toukokuu 02, 2016, 11:17:02 ap
Joko uskaltaa pistää lämmittämättömään kasvihuoneeseen, vai onko öisin vielä liian vilakkaa? Kasvarissa on laattapohja ja aurinkoa saa jo klo 7 aikaan nätisti.


Ei tuollaista uskalla luvata ja omat riskit on otettava ja virheet tehtävä.  Laattapohjasta en osaa sanoa, mutta ainakin eristämätön maapohja suojaa yökylmältä jos se on jo ehtinyt lämmetä tarpeeksi ja ruukut on maassa mieluummin kaivettuna.  Mulla on ollut noin viikon päivät kasvihuoneessa kasvihuone lämmitetyn taimipöydän ympärillä, mutta eilen avasin muoveja kunnolla siinä ja sammutin patterin.  Vaikka ennuste näyttää smanlaiselta kuin sinullakin, täällä on aina sitä kylmempiä öitä, ainakin  kasvihuoneen puolella tonttia.  Nollassa oli käynyt lämpötila sekä taimipöydällä että huoneessa muuten.  Pari Ramiroa oli myös maahan kaivettuna huoneen kulmassa (juurella mittari jossa min. osoitti tasan nollaa) ja ne eivät kai ottaneet liikaa nokkiinsa. Pöydän päällä oli käynyt jopa snadisti alle nollan ja siellä muutama pienin, nuorin ja hennoin vähän näyttää kärsineen. 

Mutta taidanpa alkaa istuttamaan kuitenkin jo.  Ensi yö lie yhtä kylmä vielä ja toivotaan että ennuste pitää kutinsa jatkossa.  Ti-Ke yö olisi jo lämpimämpi.   http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17060.msg328772#msg328772


Chilit majoittuvat 10l muoviämpäreihin ja n.35cm korkeille pöydille eli ainakaan laatoista ei pitäisi tulla suoraan kylmää kohtelua. Kai sitä vielä voi viikon venttailla ja tarkastella ennusteita.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: MiM - toukokuu 01, 2016, 22:04:58 ip
Lainaus käyttäjältä: Hubert - toukokuu 01, 2016, 21:10:26 ip
Lainaus käyttäjältä: bobster - toukokuu 01, 2016, 20:01:35 ip
Kuinka tavallista on saada Orange habaneroon jäämään podi kiinni vain 2x36W loistareiden valossa? Ensimmäinen chinense mulla ikinä.


Chilivaari ainakin aikoinaan on saanut muutamia podeja valotestin yhteydessä:
http://chilivaari.blogspot.fi/2012/01/valotesti-paattyy-tahan.html

Mutta harvassa ovat chinenset, jotka loistarin alla satoavat. Itse olen chinenseistä saanut vain PI 315027:sta ja Biquinhosta satoa loistareilla.

Scotch bonnet teki viime syksynä minulle sopivasti jouluksi kypsyneet ylläripodit loistareiden alla. Nytkin Nagaan on yksi tarttunut, sillä saattoi toki olla jonkin verran apua alkukevään auringosta eteläikkunan läpi. Eli kyllä noita tuurilla joskus tarttuu.Ero on kuitenkin huima esimerkiksi Lemon Droppiin, niissä on jo mukava kevätsato kehittymässä.


Jep, vähän apuja auringolta ja tilanne muuttuu täysin.
Tässä oli kyse pelkästään loistarien valoa saaneista kasveista.

Chilitatti

Sellainen kysymys että voiko tässä vaiheessa vuotta totuttaa kasvit aurinkoon yhdellä hallaharsolla vai onko arska jo niin vahva että tarvii kaksi? Tämä siis Hämeen korkeudella.

bobster

Kyllä mää kahta suosittelisin. Ainakin itse käytän kahta.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: bobster - toukokuu 03, 2016, 07:44:31 ap
Kyllä mää kahta suosittelisin. Ainakin itse käytän kahta.


Kaksi on hyvä. Kolmannen päivän jälkeen toinen pois ja viimeinen pois myös kolmen päivän jälkeen.
Tosin jos on kylmää, niin se lämmittää joten sen voi antaa olla päällä pidempäänkin.

Lisäksi se estää ötököiden hyökkäyksiä tehokkaasti jos reunat maassa tiiviisti.

Vuorikaskas

toukokuu 04, 2016, 10:19:26 ap #9596 Viimeisin muokkaus: toukokuu 04, 2016, 12:37:44 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Charles D. Ward - toukokuu 02, 2016, 15:31:21 ip
Chilit majoittuvat 10l muoviämpäreihin ja n.35cm korkeille pöydille eli ainakaan laatoista ei pitäisi tulla suoraan kylmää kohtelua. Kai sitä vielä voi viikon venttailla ja tarkastella ennusteita.


Kylmien öitten suhteen irtopurkissa juuristo viilenee enemmän kuin maahan istutetussa tai purkissa upotetussa kasvissa ja pienessä purkissa nopeammin kuin isommassa.  Tällä on merkitystä kasvuun, sillä juuristolla on oltava tarpeeksi lämpöä.  Jos pelkästään ilma kylmenee yöllä, kasvi iisimmin jatkaa kasvuaan sen lämmettyä, mutta kylmä purkki kestää lämmetä kauemmin.   Mutta teoriasta käytäntöön, mulla sai kasvit osittain 1,5 asteen pakkasen: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=17060.msg328837#msg328837

lolz0r

Moro kaikille :).

Mulla on iltapäivän auringosta nauttineita kasveja ikkunan takaa ( c.chinese 1x carolina reaper ja 1x naga morich) siirtymässä takapihalle nauttimaan auringonpaisteesta

Olen totuttanut niitä noin 15min ilman harsoja/ päivä. Olisiko kokeneemilta ohjeita ilman harsoa totuttelemisseen? Hakua käytin jo ja ensimmäiset 15 viestiä luin ilman selkokielistä vastausta + infernon sivut.. :(

Hubert

Lainaus käyttäjältä: lolz0r - toukokuu 04, 2016, 20:51:58 ip
Moro kaikille :).

Mulla on iltapäivän auringosta nauttineita kasveja ikkunan takaa ( c.chinese 1x carolina reaper ja 1x naga morich) siirtymässä takapihalle nauttimaan auringonpaisteesta

Olen totuttanut niitä noin 15min ilman harsoja/ päivä. Olisiko kokeneemilta ohjeita ilman harsoa totuttelemisseen? Hakua käytin jo ja ensimmäiset 15 viestiä luin ilman selkokielistä vastausta + infernon sivut.. :(


Pidennät joka päivä totutteluaikaa. Aluksi vaikka 5 min per päivä ja myöhemmin isommin lisäyksin. Pilviset päivät ovat myös hyviä totuttamiseen, silloin ajan voi tuplata-nelinkertaistaa pilvipeitteen paksuudesta riippuen.

MiM

Iltapäivät ja illat ovat myös hyviä totutteluaikoja. Silloin voi pidentää ulkonaolemista ihan samalla taval kuin pilvisinä päivinä

UV-indeksin voit aina tarkastaa täältä http://ilmatieteenlaitos.fi/uvi-ennuste. palamisriski menee aika lailla yksi yhteen indeksin kanssa, eli kun indeksi on 2 voit pitää kaiksi kertaa pidempään kuin indeksin ollessa 4. 
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-