Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

MiM

Ja jos noita papanoita on koko tilavuudessyhtä paljon, eikä vain pinnalla, niin niitä voi reippaasti vähentää. Vievät vain turhaan tilaa juurilta ja mullata, jos on liikaa.
Viime vuodesta opin sen asian, ettei kannata aloittaa liian aikaisin ja ravinteita voi antaa myös vähemmänkin. 8)
-Chilijamppa-

J.J Chili

Terve!

Mulla olis kysymys ruukunvaihdosta,tai tarkemmin juuripaakun avaamisesta. Mun pitäis alkaa vaihtamaan chilit isompiin ruukkuihin,ja sen jälkeen siirtää ne kasvihuoneeseen kasvamaan. Nyt ne on suunnilleen sellasissa parin litran ruukuissa,ja ovat kasvattaneet ruukun täyteen juuria,ja se juuripaakku on tosi tiivis paketti juurineen. Kuinka ronskisti sitä paakkua uskaltaa ruveta availemaan,ja eikö sitä juuristoa pidä vähän saksia että saisi sen paakun avattua? Ja saksinko pohjasta,vai sivuilta? Ja kuinka paljon uskallan käyttää saksia vahingoittamatta juuristoa? En ole vielä uskaltanut alkamaan mitään tekemään ennen kuin täältä ammattilaisilta kysäsen apuja..

sorrii

LainausMulla olis kysymys ruukunvaihdosta,tai tarkemmin juuripaakun avaamisesta..


Vesisuihku on aika hyvä ...
Ei niitä kannata saksimaan aikaa jos ei ensin saa avattua!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: J.J Chili - toukokuu 16, 2016, 09:52:31 ap
Terve!

Mulla olis kysymys ruukunvaihdosta,tai tarkemmin juuripaakun avaamisesta. Mun pitäis alkaa vaihtamaan chilit isompiin ruukkuihin,ja sen jälkeen siirtää ne kasvihuoneeseen kasvamaan. Nyt ne on suunnilleen sellasissa parin litran ruukuissa,ja ovat kasvattaneet ruukun täyteen juuria,ja se juuripaakku on tosi tiivis paketti juurineen. Kuinka ronskisti sitä paakkua uskaltaa ruveta availemaan,ja eikö sitä juuristoa pidä vähän saksia että saisi sen paakun avattua? Ja saksinko pohjasta,vai sivuilta? Ja kuinka paljon uskallan käyttää saksia vahingoittamatta juuristoa? En ole vielä uskaltanut alkamaan mitään tekemään ennen kuin täältä ammattilaisilta kysäsen apuja..


Ei tarvi saksia. Juurten saksiminen tulee ennemminkin talvettamisessa kyseeseen. Silloin kun chili leikataan alas, niin juurimassa ei saa olla liian iso lehtimassaan nähden (ettei siis chili ota enemmän vettä kuin pystyy haihduttamaan, öödemavaara) Ruukunvaihdossa voit saksia vain huonoja juuria (ruskeita) mutta terveitä valkoisia juuria ei tarvi saksia.
Juuripaakun avaamista helpottaa kun laita vatiin vettä ja upota juuripaakku veteen, ja sitten varovasti puristele ja avaa sitä.

sorrii

LainausEi tarvi saksia. Juurten saksiminen tulee ennemminkin talvettamisessa kyseeseen..


Olen kuullut(luullut?) että juurenpäiden lyhentely hillitysti saa uuteen juurikasvuun vauhtia. Itse oon aina niitä latvoja tasoitellut kuin kiltti parturi ..  ;)
Ei tosiaan juurimassaa ole tarpeen vähentää. Mun käsittääkseni juuren katkaisu tekee samaa kuin maanpäällistenkin osien, eli saa haaromaan.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 16, 2016, 11:20:51 ap
LainausEi tarvi saksia. Juurten saksiminen tulee ennemminkin talvettamisessa kyseeseen..


Olen kuullut(luullut?) että juurenpäiden lyhentely hillitysti saa uuteen juurikasvuun vauhtia. Itse oon aina niitä latvoja tasoitellut kuin kiltti parturi ..  ;)
Ei tosiaan juurimassaa ole tarpeen vähentää. Mun käsittääkseni juuren katkaisu tekee samaa kuin maanpäällistenkin osien, eli saa haaromaan.


Nojuu, hyvä tarkennus. Lähinnä kun kysyttiin, että "kuinka paljon uskaltaa saksia" niin vastauksena, ettei mene liikaa leikkomaan

J.J Chili

Kiitos taas avusta!

En rupea liikaa nyt sitten saksimaan niitä hilien juuria. Kokeilen tota juuripaakun kosteutusta. Tää on kyllä loistavaa että on tällänen foorumi mistä saa aloittelija chilinkasvattaja apua mieltä askarruttaviin asioihin! Ei tarvii sit aina oppia erehdyksen kautta näitä hommia...

J.J Chili

Unohdin muuten tossa ekassa viestissä mainita että ruukut on aivan täyteen kasvaneet juuria,muuttaako se asiaa edellisissä viesteissä tulleiden neuvojen osalta? Vai mennäänkö samoilla ohjeilla?

Huru-ukko

Itse en ole koskaan harrastanut juurten leikkelyä tai repimistä (riko multapaakku) ruukunvaihdon yhteydessä. Vaikka sitä laajalti suositellaan.
Pyrin vaihtamaan isomman ruukun niin aikaisin ettei siihen ole aihetta.

Ruukunvaihto on mennyt pitkäksi, jos siellä ruukun sisällä alareunassa juuret on alkaneet kasvamaan ympyrää. Se on syytä aukaista ja levittää uuden ruukun multatilaan. Ei katkaista.
Yleensäkkin ottaen, os siellä on juuria, jotka lähtee helposti irti ja kiertävät ruukun sisäpuolta, ne on syytä levittää laajemalle.

Ja uusi ruukku reilusti isompi, ettei pistä litran ruukusta kahden litran ruukkuun, vaan mieluummin isompaan kuin liian pieneen. Vaikka 5 litran ruukku.

Tähänkin vaikuttaa kasvattajan olosuhteet ja kasvin lopullinen sijoitus. Jos se on tarkoitus kuukauden päästä istuttaa ulos tai isoon multa-astiaan/penkkiin kasvihuoneessa, niin silloin voi käyttää ruukkua kokoa joka on pienempi kuin jos on tarkoitus pitää sitä siinä koko kesä parvekkeella tai lasin takana sisällä.
Silloin isompi on parempi.......


J.J Chili

Ok,

mulla on menny ruukun vaihto vähän pitkäksi,myönnetään...  Chilit menee kohtapuoliin kasvihuoneeseen,kun yölämpötilat täällä Lahessa alkaa olemaan vähän lämpösämpiä. Ja nää siirtyy suoraan isoihin ruukkuihin. Pitäisi varmaan käyttää jotain välimallin kokoisia ruukkuja tässä vaiheessa,mutta aattelin siirtää ne suoraan isompiin ruukkuihin.

sirkkalehdet

Jos joku voisi nopeasti vastata niin olisin kiitollinen.

Kannattaako kukat ja nuput nyppiä pois niin kauan kunnes chilit on lopullisessa ruukussaan? Tällä hetkellä 5dl tuopeissa ja osa työntää nuppua. Eivät ole vielä kerennyt aukeamaan.

Chilijamppa

toukokuu 21, 2016, 01:05:05 ap #9631 Viimeisin muokkaus: toukokuu 21, 2016, 01:07:26 ap käyttäjältä Chilijamppa
Lainaus käyttäjältä: sirkkalehdet - toukokuu 21, 2016, 00:13:41 ap
Jos joku voisi nopeasti vastata niin olisin kiitollinen.

Kannattaako kukat ja nuput nyppiä pois niin kauan kunnes chilit on lopullisessa ruukussaan? Tällä hetkellä 5dl tuopeissa ja osa työntää nuppua. Eivät ole vielä kerennyt aukeamaan.


Sehän riippuu paljon chilin koosta, en antaisi kasvin kukkia minkään 20cm korkuisena. Jos kasvi alkaa olla jo isompi, niin ei tarvitse mielestäni nyppiä kukkia, vaan istuttaa kasvin vaan sitten lopuksi siihen isompaan ruukkuun nuppuineen kaikkineen.

sirkkalehdet

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - toukokuu 21, 2016, 01:05:05 ap
Sehän riippuu paljon chilin koosta, en antaisi kasvin kukkia minkään 20cm korkuisena.


Kasvit on 25-30cm. Pieniä ovat siis. Kerkesin jo nyppimään nuput ja jatkan samalla linjalla nyt ainakin siihen asti että ovat isommissa ruukuissa.

Risteytys


Saako Capsicum Flexuosumin siemeniä tilattua jostain verkkokaupasta?

J.J Chili

Morjesta!

Mulla olisi kyssäri liikakastelusta,tai sen hoidosta. Tilanne on seuraava: Viikko sitten kun olin laivareissulla,niin avopuolisoni antoi vähän reippaalla kädellä vettä Aji Fantasylle ja Aji Benitolle,ja kun tulin takaisin kotiin niin luulin että nämä kaksi kasvia ovat kuivia kun lehtiä niin nuupottavat,joten annoin vettä niille vielä lisää. Ja avopuoliso sanoi että ei niille paljoa vettä ollut antanut,mutta aika reippaasti oli kumminkin antanut näköjään kun ei tiennyt että mikä on paljon ja mikä vähän. Kasvit ovat noin 35-40cm korkeita,ja nyt niistä on lähtenyt melkein kaikki isot alalehdet. Mutta uutta versoa sentään puskevat pikkuhiljaa varresta. Ovat kyllä sen näköisiä että kärsivät jonkun verran. Auttaako tähän märkyys ongelmaan se että vaihtaisin uudet turpeet ruukkuihin kun se turve siellä ruukussa on tosi kosteaa kun ruukun pohjan reijistä kokeilee,jopa märkää. Vai onko mitään tehtävissä? Olen tukikepeillä tökkinyt reikiä turpeeseen,että juuret saisivat vähän ilmaa. Kasvit ovat kasvihuoneessa.

Huru-ukko

Jos ovat virkeän näköisiä, niin en tekisi itse mitään kuin odottelisin pari kolme päivää. Kasvihuoneessa veden haihtuminen on nopeaa.

Vaihtoehtoja mitä voi tehdä, jos on tarvetta.


Voisit nostaa ne ylös ruukusta ja haistaa onko märäntyneen hajuista. Sen hajun kyllä haistaa myös tikustakin, jolla niitä reikiä teit.
Jos haisee märännys, niin se on juurimätää, mihin en nyt usko koska sanoit uutta versoa pukkaavan.

Jos olisi ruukunvaihdon aika, niin se auttaisi.

Saat ylimääräistä kosteutta pois kun vedät sen ruukusta ulos ja kietaiset ympärille kolmisen kerrosta talouspaperia.

Alalehtien tippuminen kuuluu myös kasvuun.

Jomppe

Lainaus käyttäjältä: J.J Chili - toukokuu 31, 2016, 08:47:03 ap
Morjesta!

Mulla olisi kyssäri liikakastelusta,tai sen hoidosta. Tilanne on seuraava: Viikko sitten kun olin laivareissulla,niin avopuolisoni antoi vähän reippaalla kädellä vettä Aji Fantasylle ja Aji Benitolle,ja kun tulin takaisin kotiin niin luulin että nämä kaksi kasvia ovat kuivia kun lehtiä niin nuupottavat,joten annoin vettä niille vielä lisää. Ja avopuoliso sanoi että ei niille paljoa vettä ollut antanut,mutta aika reippaasti oli kumminkin antanut näköjään kun ei tiennyt että mikä on paljon ja mikä vähän. Kasvit ovat noin 35-40cm korkeita,ja nyt niistä on lähtenyt melkein kaikki isot alalehdet. Mutta uutta versoa sentään puskevat pikkuhiljaa varresta. Ovat kyllä sen näköisiä että kärsivät jonkun verran. Auttaako tähän märkyys ongelmaan se että vaihtaisin uudet turpeet ruukkuihin kun se turve siellä ruukussa on tosi kosteaa kun ruukun pohjan reijistä kokeilee,jopa märkää. Vai onko mitään tehtävissä? Olen tukikepeillä tökkinyt reikiä turpeeseen,että juuret saisivat vähän ilmaa. Kasvit ovat kasvihuoneessa.


Kuinka iso ruukku? Pienestä ruukusta tuon kokoiset haihduttaa veden parissa päivässä, isoista 5-10+ litran astioista menee jo kauemmin ja juurimädän riski kasvaa.
En usko että on kannattavaa lähteä turpeita vaihtamaan kun reijät on pohjassa(omissani ei ole..).

Kauan kasvit on olleet kasvihuoneessa? Ettei nuokkuminen ja lehtien tiputtelu johdu muuten liika pienestä juurakosta verrattuna lehtimassaan?
Tuosta syystä oma Ethiopian Peppertree nuokkui parvekkeelle siirron jälkeen, pohjoisikkunalla kun on taimesta asti ollut lähes kokonaan ilman lisävaloa.

J.J Chili

Sen unohdinkin mainita että ovat 18L ruukuissa molemmat. Ja kasvihuoneessa ovat olleet n. 2 viikkoa nyt. Ne lehdet mitkä irtosivat olivat sellaisia tosi nahkeita ja roikkuvia. Ensin niistä alkoi lähteä vihreä väri,ja sitten kun vähän kokeili,niin putosivat pois. Molemmat kyllä kukkivat vielä jokin verran,mutta olen nyppinyt kukat vielä pois kun eivät tuon isompia kasvit vielä ole.

Chiljonka

Lainaus käyttäjältä: J.J Chili - toukokuu 31, 2016, 09:39:41 ap
Sen unohdinkin mainita että ovat 18L ruukuissa molemmat. Ja kasvihuoneessa ovat olleet n. 2 viikkoa nyt. Ne lehdet mitkä irtosivat olivat sellaisia tosi nahkeita ja roikkuvia. Ensin niistä alkoi lähteä vihreä väri,ja sitten kun vähän kokeili,niin putosivat pois. Molemmat kyllä kukkivat vielä jokin verran,mutta olen nyppinyt kukat vielä pois kun eivät tuon isompia kasvit vielä ole.

Samankokoset ruukut itsellä, oletko vaihtanut ruukut tuolloin pari viikkoa sitten. Laitoitko syvään, kosteus noin isoissa tuppaa valumaan pohjalle ja juuret ei ehkä sinne suurena massana ole vielä yltäneet. Itse antaisin tosiaan vaan olla... Ei kai niitä kasvarissa enää kannata nyppiä, eikä kuulemma välttämättä kukkia muutenkaan vaan podin alut...

J.J Chili

Joo, silloin myös tein ruukun vaihdon kun siirsin ne kasvariin. Ja melkein puoleen väliin ruukkua istutin nämä. Pitää vaan nyt sitten seurailla tilannetta. Vähän hikikarpaloita on otsalla esiintynyt kun näillä näitä oireita rupesi olemaan. Nämä olivat kuitenkin hyvännäkösiä kasveja,ja varsinkin tuosta Fantasysta on niin kovat odotukset. Ja jätän kukkien nyppimisen pois. Nappailen sitten ensimmäiset podien alut pois jos rupeavat kiinni jäämään..