Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

MRgreen

Voiko taimen laittaa Trofast-hydroon ilman kivivillaa? Mulla on miniebbissä Narangan taimia ilman villoja, tarkoitus olis väsätä IKEAlainen. Apuja tarvitaan!

GynZi

Lainaus käyttäjältä: MRgreen - kesäkuu 16, 2016, 20:28:25 ip
Voiko taimen laittaa Trofast-hydroon ilman kivivillaa? Mulla on miniebbissä Narangan taimia ilman villoja, tarkoitus olis väsätä IKEAlainen. Apuja tarvitaan!


Kyllä voi, villaan noi tavataan idättää joten sen takia ne villatkin lykätään hydroon. Jos oot sen mullassa kasvattanut niin sitten en lähtisi siirtämään.
Artesaanirakastelija

Trioniska

kesäkuu 16, 2016, 23:16:32 ip #9682 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 16, 2016, 23:21:07 ip käyttäjältä Trioniska
Lainaus käyttäjältä: GynZi - kesäkuu 16, 2016, 21:12:13 ip
Lainaus käyttäjältä: MRgreen - kesäkuu 16, 2016, 20:28:25 ip
Voiko taimen laittaa Trofast-hydroon ilman kivivillaa? Mulla on miniebbissä Narangan taimia ilman villoja, tarkoitus olis väsätä IKEAlainen. Apuja tarvitaan!


Kyllä voi, villaan noi tavataan idättää joten sen takia ne villatkin lykätään hydroon. Jos oot sen mullassa kasvattanut niin sitten en lähtisi siirtämään.


Kivivilla antaa hieman kosteuspuskuria juurille varsinkin alkuun ja auttaa hieman paremmin ankkuroimaan taimen lekasoran? sekaan kun siirtää tuohon hydroon.

Mutta ymmärtääkseni ei pakollinen, ja kun Ebbi taimet toiminut hyvin niin miksi ei tuossakin.

Itse olen esim. Starfish pistokkaan vain leikannut pään vinoon tökännyt sellaisenaan bubleriin ja varresta solumuovi läpiviennillä tukenut. Hyvin on juurta pukannut ja hyvissä voimissa vaikka yhden pistokkaan tapoinkin kun ei nesteeseen ylettänyt varsi. ::)
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

MRgreen

Tarviiko NFT:n veden virtaus olla ajastettua vai saako lorista koko ajan? Chilikirjassa mainitaan että tiheä ajastus olisi chileille sopiva.

Vuorikaskas

kesäkuu 19, 2016, 10:57:34 ap #9684 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 19, 2016, 11:06:10 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: MRgreen - kesäkuu 19, 2016, 10:47:37 ap
Tarviiko NFT:n veden virtaus olla ajastettua vai saako lorista koko ajan? Chilikirjassa mainitaan että tiheä ajastus olisi chileille sopiva.


Kirjassa ei taideta edes luetella NFT:tä?

Tässä on hyvät piirrokset oleellisista asioista NFT:ssä: https://www.youtube.com/watch?v=p4mOFtiotj8

Pumppu on päällä jatkuvasti ja virtauksen kuuluisi olla aika pieni noro. Flow rate.   (Wikipedian sivun tuosta hausta vain katsoin.)  No pannaan se vielä tähän erikseen: https://en.wikipedia.org/wiki/Nutrient_film_technique

MRgreen

Kyllä siellä NFT esitellään, s. 119  kohdassa Muut vesiviljelyjärjestelmät. Nimenomaan tiheä ajastus mainittuna. Väsäsin itselle juutuupin ohjeiden mukaan Trofastin, hyvin toimii. Halusin vaan tsekata asian koska kirjassa ja muissa tietolähteissä oli tästä asiasta ristiriitaisuuksia. Itse pidän kyllä koko ajan vedensyötön päällä.

Vuorikaskas

Lainaus käyttäjältä: MRgreen - kesäkuu 19, 2016, 11:07:02 ap
Kyllä siellä NFT esitellään, s. 119  kohdassa Muut vesiviljelyjärjestelmät.


Aika hätäisiltä maininnoilta tuon sivun jutut vaikuttavat, joten ne voinee jättää unohduksiin. "tuubimainen kasveja varten rei'itetty kasvatusalusta"  tai bubblerissa "vesiputous" herättää ilman kuvia lähinnä hämmennystä.

On kirjassa kuitenkin kunnollinen kuvaus Ebb & Flood systeemistä.

MRgreen

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - kesäkuu 19, 2016, 11:16:20 ap
Lainaus käyttäjältä: MRgreen - kesäkuu 19, 2016, 11:07:02 ap
Kyllä siellä NFT esitellään, s. 119  kohdassa Muut vesiviljelyjärjestelmät.


Aika hätäisiltä maininnoilta tuon sivun jutut vaikuttavat, joten ne voinee jättää unohduksiin. "tuubimainen kasveja varten rei'itetty kasvatusalusta"  tai bubblerissa "vesiputous" herättää ilman kuvia lähinnä hämmennystä.

On kirjassa kuitenkin kunnollinen kuvaus Ebb & Flood systeemistä.


No joo, lyhyitä ovat kuvaukset eivätkä tee oikeutta. Trofast kuiteskii toimii!  :D

Vuorikaskas

Lainaus käyttäjältä: MRgreen - kesäkuu 19, 2016, 11:19:42 ap
Trofast kuiteskii toimii!  :D


Kiva.  Melkein kysyin jo Kärsältä mikä se on, mutta googlailu johti Ikeaan ja silloin muistin.  :)

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: MRgreen - kesäkuu 19, 2016, 10:47:37 ap
Tarviiko NFT:n veden virtaus olla ajastettua vai saako lorista koko ajan? Chilikirjassa mainitaan että tiheä ajastus olisi chileille sopiva.


Bubleri ja Trofast NFT

omat setit ja molemmissa 24/7 pumput jauhaa...

http://chilimuistio.blogspot.fi/2016/04/trofast-nft.html

http://chilimuistio.blogspot.fi/2016/02/taimibubleri-porisemassa.html
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

sorrii

Mä olen pitänyt asuintiloissa ajastinta, niin että yön ovat hiljaa. Yleensä lyhyitä jaksoja yölläkin ..
Osasyy on toki ollut myös se, että omilla virityksillä on teorettinen tulvimisvaara ja siksi on välillä hyvä pumpun olla hiljaa, että pinta laskee, jos on joku poisto tukossa.

Ihan hyvin ovat kasvit kasvaneet ja viihtyneet bublereissa ja NFT'n tapaisissa kun on pumput esim puolet ajasta päällä: Päivisin 75/25(%) ja öisin 25/75 ...

Ebbissä pidin aikoinaan pari vuotta vain kaksi kertaa vuorokaudessa ~10min tulvajaksoa, kun sen ohjeen jostain luin. Ebbi kuitenkin on oikein tehtynä niin hiljainen, ettei sillä äänellä ole edes merkitystä...

Tänä vuonna ovat nuo uudet NFT't kokoajan päällä, kun ei ole sitä tulvavaaraa. Ostin Nutriculturen GT424'n ja Trofast-NFT'tä on 4kpl ... Kaikissa on ollut taimia - useita.
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MRgreen

Trofastit ovat olleet lirisemässä jo pari viikkoa ja kysymys on noussut mieleen: tarvitaanko välttämättä harsoa ja välipohjaa (itselläni patolevy) kun taimet ovat isossa kivivillakuutiossa? Eikö suljettu veden kierto ja happi ole ne tärkeimmät, kivivillahan on koko ajan märkä ja sitä kautta kasvi saa ravinteet? Onko kokemuksia?

PP

Lainaus käyttäjältä: MRgreen - heinäkuu 01, 2016, 22:30:13 ip
Trofastit ovat olleet lirisemässä jo pari viikkoa ja kysymys on noussut mieleen: tarvitaanko välttämättä harsoa ja välipohjaa (itselläni patolevy) kun taimet ovat isossa kivivillakuutiossa? Eikö suljettu veden kierto ja happi ole ne tärkeimmät, kivivillahan on koko ajan märkä ja sitä kautta kasvi saa ravinteet? Onko kokemuksia?


Ei ole omania kokemuksia ilman noita, mutta kyllä ne toimii ilmankin. Kun juuret kasvaa matoksi, kankaalla ja välilevyllä ei ole oikeastaan enää merkitystä. Aluksi kangas auttaa veden leviämisessä, samoin patolevy.

sorrii

Lainaustarvitaanko välttämättä harsoa ja välipohjaa (itselläni patolevy) kun taimet ovat isossa kivivillakuutiossa?


Kun harsokangas on patolevyn nappuloiden päällä ja siten irti alustasta, kasvavat juuret tehokkaasti matoksi siihen harsoon: Mun kokemukseni mukaan juuria on paljon enemmän harsokankaan alla kuin päällä. Se harso siis on hyvinkin hyödyllinen.

Herbie keittiöpuutarhassa toimintaperiaate on sama, kuin NFT'ssä, mutta ilman sitä F'ää [=film] ... Siinä juurien kasvu tehostui mulla kummasti, kun laitoin kuutioiden alle siinäkin kuitukankaan ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MRgreen

Mulla on patolevy nappulat alaspäin, joku jossain oli maininnut että näin ollen levyn "kuopat" toimisivat vähän niin kuin reservinä sähkökatkon varalta. Mutta toi harson käyttö on tietysti ymmärrettävää jos nappulat on ylöspäin.

tp.teppet

Eikö tuo harsokangas auta myös hapettamaan vettä samalla? Ainakin aluksi ennen kuin juuret valtaavat tilan ja hoitavat homman. Ainakin viimeksi kun katoin niin sen alla oli pieniä ilmakuplia paikoitellen. Voisi myös olettaa sen olevan hiusjuuriston kannalta hyödyllistä. Ottaen huomioon halvan hinnan ja sen että monilla on ollut hyötyä siitä, niin tuskin tulee itse luovuttua sen käytöstä.

chiliyo

Moi, kivivillassa idättämisestä kysyisin. minkä kokoiseksi kannattaa odottaa että taimi on kasvanut ennenkuin sen siirtää purkkiin? Siirretäänkö siis koko kivivilla multaan vai pelkkä itänyt taimi?

tp.teppet

Lainaus käyttäjältä: chiliyo - heinäkuu 06, 2016, 11:03:17 ap
Moi, kivivillassa idättämisestä kysyisin. minkä kokoiseksi kannattaa odottaa että taimi on kasvanut ennenkuin sen siirtää purkkiin? Siirretäänkö siis koko kivivilla multaan vai pelkkä itänyt taimi?

Jotkut odottavat että juuria kasvaa kuution pohjasta läpi, jolloin saavat paremmin ilmeisesti ravinteita mullasta. Itse olen kyllä välillä siirtänyt jo aiemmin enkä mitään suurta eroa ainakaan ole huomannut. Välillä olen siirtänyt multaan heti kun ensimmäinen oikea lehtipari kasvaa tai vartta on tullut sen verran että voi vähän syvemmälle kuution saada istutettua. Siirrä kivivillan kanssa multaan.

Huru-ukko

Mielestäni kivivillassa idätys on turhaa, jos on tarkoitus kasvattaa se mullassa.

Silloin itse idättäisin siemenet idätyslautalla, jotta näkisin itääkö siemenet, ja siitä itäneet joko heti idun näkyessä tai kun sirkat alkaa tulemaan siirto taimimulta ruukkuun tms.
Viilipurkki tai vastaava, johon on tehty reiät pohjaan; liika vesi valuu niistä lautaselle, mahdollistaa altakastelun.

tp.teppet

Itse tykkään kivivillassa idättää päätyi ne mihin tahansa. Lautalla todennäköisesti onnistuisin sekoittamaan siemenet. Ja kivivillan hyvänä puolena on se että ainakin itse koen sen helpottavan ensimmäisiä rukkunvaihtoja kun se kivivilla juurien tukena ja siitä saa paremman otteen kuin pelkistä juurista. Tosin jos useampi itää samassa kuutiossa siirrän osan idun näkyessä multaan. Ja kuutiossa kun idättää niin saa lykättyä päätöstä siitä minkä laittaa veteen ja mitkä multaan :)
Mielipide asiota, vaikka lautta kyllä kuulostaa todella hyvältä mitä siitä lukenut.