Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Huru-ukko

Jos se on mullassa peitettynä, niin sen voi pistää vaikka ulos aurinkoon itämään.

Kasveja ei tarvitse totuttaa sen enempää valoon kun ne saa kasvaa siinä, ulkona ja sisällä.
Ei idätyksiä tarvitse tehdä pimeässä.

Sisällä kasvatetut taas joutuu totuttamaan auringon uv-säteilyyn pikkuhiljaa kun ne tuodaan ulos.

miiksuli

elokuu 08, 2016, 09:25:37 ap #9741 Viimeisin muokkaus: elokuu 08, 2016, 10:21:37 ap käyttäjältä miiksuli
Osaisko joku sanoa miksi bhuteissani tummaa pinkkiä (antosyaani) väriä lehtiruodissa? Lueskelin juttua että väri kertoo kasvualustan pH:n karkeasti mutta onko tuo edelleen lannoitusongelmaa? Lehdet ja kasvin varsi hyvän värinen. Toisessa enemmän ja toisessa vähemmän. Kasvu ollut vauhdikasta.

Edit.
http://thehotpepper.com/topic/53645-redpurple-veins-on-my-plants/

LainausThe plant produces anthocyanin to protect the stems and veins from various wavelengths of light. This is a useful trait that I plan on selecting for in a future grow out of an unstable strain here.


Eli vissiin hyvä asia? Oon nyt ruokkinut noita pääosin punasilla, sinisillä LEDeillä jossa hieman valkoista, IR:ää ja UV:ta

Edit2. Antosyaani väri korjattu.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - elokuu 08, 2016, 09:25:37 ap
Osaisko joku sanoa miksi bhuteissani tummaa pinkkiä (antosyaani) väriä lehtiruodissa? Lueskelin juttua että väri kertoo kasvualustan pH:n karkeasti mutta onko tuo edelleen lannoitusongelmaa? Lehdet ja kasvin varsi hyvän värinen. Toisessa enemmän ja toisessa vähemmän. Kasvu ollut vauhdikasta.

Edit.
http://thehotpepper.com/topic/53645-redpurple-veins-on-my-plants/

LainausThe plant produces anthocyanin to protect the stems and veins from various wavelengths of light. This is a useful trait that I plan on selecting for in a future grow out of an unstable strain here.


Eli vissiin hyvä asia? Oon nyt ruokkinut noita pääosin punasilla, sinisillä LEDeillä jossa hieman valkoista, IR:ää ja UV:ta

Edit2. Antosyaani väri korjattu.


Tuo on aika yleistä. Itelle ollut useinkin, eikä mitään vikaa tai ongelmaa.

Faraokaktus

Lainaus käyttäjältä: Faraokaktus - elokuu 02, 2016, 09:38:02 ap

2.)  CGN21500. 

Harold St. Bart's green ja CGN21500 kummatkin kukkivat ainakin vähän alkukesästä.  St. Barttiin ei ole tullut yhtään podia kun taas CGN21500:on ollut tulossa vähäinen määrä. 

Podit tosin näyttävät aika erilaisilta verrattuna Fataliin kuviin.  Niissä kuvissa raakile on vihreä ja alkaa jo varhaisessa vaiheessa ottaa lopullista, hieman epätasaista muotoaan.  Nämä mun podit ovat muistaakseni alussa ihan valkoisia ja aika nopeasti saavat pinkin/violetin sävyn.  Muotokin on sileä ja eri muotoinen kuin kuvissa joita olen CGN21500:stä nähnyt.   

Näistä oli tosi vaikea napata kuvia, mutta muoto näissä vastaa todellisuutta.  Pintä tosiaan sileä. 




Oisko kellään mitään ajatuksia tästä?  Onko voinut tapahtua jonkinlainen risteytys Harold Bartin kanssa?  Tai jotain muuta outoa? 




Fatalii oli postannut facebookiin kuvan Chinensestä nimeltä Cabaca Roxa.  Nää mun podit muistuttaa sen podeja enemmän kuin CGN21500-podeja.   (En tarkoita että ne ovat niitä, mutta sinne päin).

Rkela

Kannattaako hentoa taimea kastella vaan suihkuspullolla, näin ainakin aluksi? Jos näin, niin montahan kertaa päivässä, sillain et ei kerkee multa kuivuu kovin pitkäksi aikaa? tuntuu et mullat nousee mukana jos kastelukannusta kaataa vettä. Entä mikähän on hyvä kasvatus lämpötila?

miiksuli

elokuu 08, 2016, 19:29:18 ip #9745 Viimeisin muokkaus: elokuu 08, 2016, 19:39:57 ip käyttäjältä miiksuli
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - elokuu 08, 2016, 11:07:24 ap
Lainaus käyttäjältä: miiksuli - elokuu 08, 2016, 09:25:37 ap
Osaisko joku sanoa miksi bhuteissani tummaa pinkkiä (antosyaani) väriä lehtiruodissa? Lueskelin juttua että väri kertoo kasvualustan pH:n karkeasti mutta onko tuo edelleen lannoitusongelmaa? Lehdet ja kasvin varsi hyvän värinen. Toisessa enemmän ja toisessa vähemmän. Kasvu ollut vauhdikasta.

Edit.
http://thehotpepper.com/topic/53645-redpurple-veins-on-my-plants/

LainausThe plant produces anthocyanin to protect the stems and veins from various wavelengths of light. This is a useful trait that I plan on selecting for in a future grow out of an unstable strain here.


Eli vissiin hyvä asia? Oon nyt ruokkinut noita pääosin punasilla, sinisillä LEDeillä jossa hieman valkoista, IR:ää ja UV:ta

Edit2. Antosyaani väri korjattu.


Tuo on aika yleistä. Itelle ollut useinkin, eikä mitään vikaa tai ongelmaa.

Se on aina mukava saada varmistus muiltakin :)

Lainaus käyttäjältä: Rkela - elokuu 08, 2016, 17:23:46 ip
Kannattaako hentoa taimea kastella vaan suihkuspullolla, näin ainakin aluksi? Jos näin, niin montahan kertaa päivässä, sillain et ei kerkee multa kuivuu kovin pitkäksi aikaa? tuntuu et mullat nousee mukana jos kastelukannusta kaataa vettä. Entä mikähän on hyvä kasvatus lämpötila?

Kastele pienellä mittakupilla varovasti? Tai vaikka pullosta varovasti. Ite idätin omat 22-28 lämpötilassa. Näin kesäaikaan ei pitäis olla ongelmia alhasen lämpötilan takia. Kunhan varoo ettei nouse liian korkeaksi ja ei suoraa auringonpaistetta.  Jos on pienoiskasvihuone niin harvemmin riittää kastelu. Ehkä 2 kertaa viikossa pieninä määrinä. Ite kastelin yhdessä vaiheessa joka päivä kun tuuletin voimakkaasti niin kasvualusta kuivu nopeasti.

Rkela

LainausKastele pienellä mittakupilla varovasti? Tai vaikka pullosta varovasti. Ite idätin omat 22-28 lämpötilassa. Näin kesäaikaan ei pitäis olla ongelmia alhasen lämpötilan takia. Kunhan varoo ettei nouse liian korkeaksi ja ei suoraa auringonpaistetta.  Jos on pienoiskasvihuone niin harvemmin riittää kastelu. Ehkä 2 kertaa viikossa pieninä määrinä. Ite kastelin yhdessä vaiheessa joka päivä kun tuuletin voimakkaasti niin kasvualusta kuivu nopeasti.

Joo no pitää varmaan sit varovasti vaan kastella. Oon nyt kastellu 2 kertaa päivässä pienin määrin. Lämpötila pysyy tossa 27 asteessa nii tuntuu et tuo multa kuivuu nopeaa. Ainaki pinnalta ja ku kastelen niin vähän. Sisätiloissa kasvatan :)

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Rkela - elokuu 08, 2016, 20:21:02 ip
[Oon nyt kastellu 2 kertaa päivässä pienin määrin.


Kastele harvemmin, jos kahdesti päivässä kastelet, niin menee pian liian puolelle, vaikka määrä olisikin pieni. Anna mullan kuivahtaa välillä, se ei saa olla kokoajan kosteaa, kunnolla märkää ei oikeastaan milloinkaan

Huru-ukko

Oma käsitys kastelun tarpeesta...........

Kyllä minä pyrin pitämään mullan kosteana koko ajan, niinhän se on yleensä luonnossakin.
Mitä haittaa siitä on, jos olen tehnyt väärin jo monta vuotta enkä itse ole sitä huomannut  :o ?.

Tuo kehoitus antaa mullan välillä kuivahtaa* on käsittääkseni tullut aloittelijoille ja liikakastelijoille, jotta he saisi käsityksen esm. ruukun painosta ja oikean annostuksen määrästä ja tarpeesta.
Ja jäänyt elämään foorumilla oikeana tapana kastelun suhteen.

*Pidän haitallisena jossain määrin mm. hiusjuuristolle.

Märäksi ei saa kastella, mutta kerta tai pari vahingossa ei siinäkään mitään tuhoa tee, mutta jatkuva märkyys on myrkkyä.

Altakastelua voi aina suositella. Kunhan ei alusastiassa makuuta vettä koko ajan.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 09, 2016, 09:38:53 ap
Tuo kehoitus antaa mullan välillä kuivahtaa* on käsittääkseni tullut aloittelijoille ja liikakastelijoille, jotta he saisi käsityksen esm. ruukun painosta ja oikean annostuksen määrästä ja tarpeesta.


No tämä olikin pointtina, ettei liikakastele. Etenkin kun edellisessä viestissä sanottiin, että kaksi kertaa päivässä kastelee.

skemppi

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - elokuu 09, 2016, 09:38:53 ap
Märäksi ei saa kastella, mutta kerta tai pari vahingossa ei siinäkään mitään tuhoa tee, mutta jatkuva märkyys on myrkkyä.

Altakastelua voi aina suositella. Kunhan ei alusastiassa makuuta vettä koko ajan.

Riippuukohan tuo kasvatusalustasta miten paljon uskaltaa kastella. Autopotissahan on vettä koko ajan alusastiassa.
Ainakin kookoksella ja perliitillä ei kuitenkaan ole mitään ongelmia ollut vaan kasvit kasvavat lähes vesiviljelymäisellä tehokkuudella.

sorrii

Mä käytän kotona -pääasiassa taimikasvatuksissa- kookosta jatkettua 1/5 - 1/4 perliitillä. Taimiruukuissa yleensä vielä pohjalla kerros hydrosoraa [=1-2cm] Oon kastellut päältä reippaasti ja välillä tietäessäni että oon poissa muutaman päivän olen antanut jäädä alustalle jopa 2cm vettä. Hyvin on toiminut ...

Tuolla kookos-hydrosora-setillä olot on paljolti samanlaiset kuin passiivihydrolla, jossa myös vesi seisoo. Toki alustalle pääsee vielä valoa, jota oon joskus suojannut laittamalla siihenkin kerroksen soraa: silloin jopa juuret kasvavat ruukusta ulos - muuten ei.

Juurimädän vaara on lähinnä mullalla (turpeella) ja silloin kun on hyvin lämmintä. Passiivihydrossahan on sääntö [joka pätee publeriinkin] että vedenpinta ei saa ylettyä varren tyveen, eli pisteeseen josta juuret haarautuvat: käytännössä siihen pieneen kivivillakuutioon ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chiljonka

Oon kanssa huomannu että kookos saa ja isommilla kasveilla jopa pitää olla aika kosteaa.

miiksuli

Lainaus käyttäjältä: Chiljonka - elokuu 09, 2016, 21:28:44 ip
Oon kanssa huomannu että kookos saa ja isommilla kasveilla jopa pitää olla aika kosteaa.

Kuinka isoille? Ite kastellu nyt kerran viikossa reilummin ja päästän lähes kuivaksi ennen uutta kastelua. Oon koittanut seurata lehtien vajoamista ja kohoamista (merkkinä tarvitseeko kastella).

sorrii

Mulla isommat kookos-kasvit ovat nykyään Ventipoteissa. Pidän melkeimpä kokoajan aluslautasella vettä: en ole ainakaan siinä huomannut mitään ongelmaa. Tokikin on niissä se kerros hydrosoraa pohjalla, joten itse kookos ei ihan lillu vedessä.

Kookos on aika ilmavaa ja siten kevyttä. Se sitoo vettä aika vähän kuitenkin tilavuuteensa nähden ja ilmavana aineena kuivuu nopeasti, varsinkin noissa Ventipoteissa, airpoteissa sum muissa. Mä olen käytännössä kokeillut ja todennut ettei mätänemisen vaaraa juurikaan sen kanssa ole. Ei siis ole mulla koskaan mädäntynyt mikään kasvi vaikka oon ollut hyvinkin höveli kasteluissa.

Se on tosi hyvää ainetta ja käytännössä vesiviljelyn ja multavilejlyn välimuoto. Ötökät siinä kyllä viihtyy ehkä jopa paremmin kuin mullassa!!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Rkela

elokuu 10, 2016, 20:07:35 ip #9755 Viimeisin muokkaus: elokuu 10, 2016, 20:14:50 ip käyttäjältä Rkela
Heti löyty hyönteinen. Kirkkaan vihreä ja siivekäs. Mitähän nähä ovat? Lähin jo myrkyttämään taimea. Kannattikohan?
Edit: näytti kans vähä joltain alkeelliselta hämähäkiltä kun oli sellaset jalat mutta se taisi jo kuolla kun myrkytin.

PP

Lainaus käyttäjältä: Rkela - elokuu 10, 2016, 20:07:35 ip
Heti löyty hyönteinen. Kirkkaan vihreä ja siivekäs. Mitähän nähä ovat? Lähin jo myrkyttämään taimea. Kannattikohan?
Edit: näytti kans vähä joltain alkeelliselta hämähäkiltä kun oli sellaset jalat mutta se taisi jo kuolla kun myrkytin.


Minkä kokoinen ja muotoinen? Jos noin sentin pitkä ja leveäsiipinen, se oli ehkä harsokorento, joka on kiva kaveri.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Rkela - elokuu 10, 2016, 20:07:35 ip
Heti löyty hyönteinen. Kirkkaan vihreä ja siivekäs. Mitähän nähä ovat? Lähin jo myrkyttämään taimea. Kannattikohan?
Edit: näytti kans vähä joltain alkeelliselta hämähäkiltä kun oli sellaset jalat mutta se taisi jo kuolla kun myrkytin.


Ettei vaan ois koisokirva?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Rkela - elokuu 11, 2016, 10:22:53 ap
joo just tommonen! mut kerkes toimiaki jo tuo aine ku luki että kirvoihin toimii. mietittyttää vaan ettei lisää tule noita.


Sumuttele jatkossa pelkällä vedellä päivittäin. Seki hivenen pitäisi auttaa ennaltaehkäsyyn. Myrkkyjä ei kannata "varalta" käyttää.

Tinippa

mistähän johtuu valkoinen " jauhe" oasissienen päällä? eikai se mitään hometta ole?