Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: MRgreen - joulukuu 17, 2016, 12:53:39 ip
eiköhän 180W Led Finland pelitä yhtä lailla. Videoitasi on hienoa katsoa. Jatka samaan malliin! Seuraava maistiainen joku pube?


Hyvin kasvaa moisella valolla :)
Kiitos kommenteista :)   Ei ole pubesta tulossa videota, mutta eräs lajikearvostelu kyllä, ehkäpä jo ensi viikon videossa ;)

MRgreen


Michilin

Riittääkö 10 litran multatilavuus ku bubblerille ei riitä vesimääräksi? Kysymys voi koskea myös tomaattia ja kurkkua jos tietoa löytyy niihinki.
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

sorrii

LainausRiittääkö 10 litran multatilavuus ku bubblerille ei riitä vesimääräksi?


Mulla on ollut "bublereita" joissa vettä 1.2 litraa ...  8)
Ne olivat Ortheksin Mimosa -säiliöruukkuja joissa vesitila vajaa 1litra. Käytin passiivihydrona niitä, jolloin voi ylitäyttää 1.2 litraa. Lisäsin sitten joskus ilmakivet niihin tehostamaan. Hyvin ne toimivat, mutta kun kasvit vähän alkoivat rehottaa oli täytettävä ruukut joka päivä ja monesti ei ollut vettä säilössä aamulla ...

Vastaavia isompia on sitten ollut, joissa vettä 2.5 - 4 litraa, joka kesälläkin riitti hyvin 2-3 päivää normaalilla puskalla...

Jos ei 10l. riitä bubleriin, niin tarkoitus on jättää ne keskellä kesää yli viikoksi yksin. Kyllä saa olla epätavallisen iso kasvi joka vaatii yli 1l./päivä.

Pienellä vesitilalla saa vaan olla tarkkana ettei liemet väkevöidy hirveesti -hyvin tuttua passiivihydroilla. Kun se säiliö menee melkein joka päivä lähes tyhjäksi, niin on outoa täyttää pelkällä vedellä, kuten isommissa systeemeissä. Ja sitten jos usein lisää lannoitettua lientä eikä mittaa jäljellä olevan vahvuutta tai huomioi astiaan jääneitä kuivuneita suoloja, voi EC vähän hypsähtää. Itsellä on ollut monta kertaa EC yli 4 pitkiäkin aikoja, ja Chinenset esim. kestää sitä kyllä pitkäänkin ...

Vastaus: JOS ei riitä 10l bubleriin, niin kyseessä on 2m korkea ja 1.5m leveä isolehtinen chinense-puska. Sellaiselle saa olla multatilaakin semmoiset 20l ja yli ....
Normaaliäijän Ajicristal pärjää hyvin 10l bublerissa 2 viikkoa ja 5l. säilöruukussa jossa on vesitilaa reilu 1 litraa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

0lli

joulukuu 20, 2016, 21:07:29 ip #9864 Viimeisin muokkaus: joulukuu 20, 2016, 21:09:00 ip käyttäjältä 0lli
Hoi vesiviljelijät!

Kiinnostaisi kuulla millaisilla ec -arvoilla viljelette vedessä chinensejä? Tuntuu että omissa chinenseissä aina liikalannoituksen merkkejä :0 Olen lukenut, että chinenset eivät vaadi niin vahvoja liemiä kuin muut..
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Ezmo

Mitä lannoitetta käytät? Eri lannoilla pitää vertailla sisältö ja EC-arvoa.

0lli

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - joulukuu 20, 2016, 21:23:06 ip
Mitä lannoitetta käytät? Eri lannoilla pitää vertailla sisältö ja EC-arvoa.


Noita ghe micro&mato oon nyt käyttänyt. Kyllä ne on kasvanu ihan ok ja näin, mutta ilmestyy lähes aina lehtien alapinnoille jälkiä övereistä :0
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

tp.teppet

Lainaus käyttäjältä: 0lli - joulukuu 20, 2016, 22:06:25 ip
Lainaus käyttäjältä: Ezmo - joulukuu 20, 2016, 21:23:06 ip
Mitä lannoitetta käytät? Eri lannoilla pitää vertailla sisältö ja EC-arvoa.


Noita ghe micro&mato oon nyt käyttänyt. Kyllä ne on kasvanu ihan ok ja näin, mutta ilmestyy lähes aina lehtien alapinnoille jälkiä övereistä :0

Ainakin omat chinenset kestivät viimekesänä jopa todella vahvoista litkuista. Meni välillä tuplat GHE:n ohjeisiin verrattuna tuolla samalla micro+mato. Olin opetellut ulkoa 20l resoon sopivan määrän ja vissiinki aivopieruna laitoin sen muutaman kerran 10l vettä. Eivät juuri oireilleet mutta kasvoivat vaan korkeutta eivätkä halunneet kukkia. Helle jakson aikana toki väkevöityi niin paljon että eivät oikein tykänneet, ihan ohjeen mukaisellakin annostuksella kun vettä haihtui tarpeeksi. Joskus kaivoin Mr. Fataliin tai GHE:n sivuja ja löysin että miten annosteli tuolla lannoitteella ja vastasi aikalailla pullon ohjetta. Eli jos EC sama kuin siinä ohjeessa samalle kasvujaksolle niin tuskin kovin pieleen menee. Käsittääkseni Chinenseille voi olla vähän tujummatkin mitä nyt lukemaani muistelen. EC 2-3 välillä ei pitäisi olla isommalle chinenselle ongelma. 4-5 paikkeilla oli pidempään ja ei siis oireillut muuten kuin kasvamalla järkyttävää tahtia. Oli se kyllä komea kun pienellä parvekkeella kolme metriä korkea ja saman verran leveä Fatalii ::) Leikkelin kyllä kovasti mutta luovutin kun kasvoi niin vauhdilla, ja ei jaksanut aina kun kotona ehti käymään leikata.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: 0lli - joulukuu 20, 2016, 21:07:29 ip
Hoi vesiviljelijät!

Kiinnostaisi kuulla millaisilla ec -arvoilla viljelette vedessä chinensejä? Tuntuu että omissa chinenseissä aina liikalannoituksen merkkejä :0 Olen lukenut, että chinenset eivät vaadi niin vahvoja liemiä kuin muut..


Riippuu ihan täysin muista kasvatusoloista, tärkeinpänä valon määrä.
Kesällä kasvarissa chinenset kestävät jopa yli 5 EC lannoitevahvuutta, talvella heikossa valossa 1,0 voi olla liikaa. Liian vahva lannoiteliemi stressaa kasvia, eikä tuollaisilla vitosen liemillä kasvin kiusaamisessa ole mitään järkeä. Kasvarioloissakin optimi lienee 2-3 välillä.
Talvella liemien vahvuus riippuu valoista. Hyvässä valossa, eli väh. 200W per neliö, voi antaa EC 2 liemiä. Pienempikin vahvuus yleensä riittää. Kannattaa aloittaa pikkutaimilla vaikka 0,8:sta ja nostaa kymmenys kerrallaan, kunnes kasvunopeus on riittävä. Itse kasvatin viime talvena taimia 0,9-1,2 liemillä Nft:ssä ja kasvunopeus oli aivan älytön. Sirkoilta rantapallon kokoiseksi kasvamiseen menee reilu kuukausi, joten nft-kasvit kannattaa idättää aikaisintaan helmikuussa...

0lli

joulukuu 21, 2016, 11:19:50 ap #9869 Viimeisin muokkaus: joulukuu 21, 2016, 11:21:35 ap käyttäjältä 0lli
350w ledi tosiaan käytössä, 1m x 1m teltta, jossa hyl omassa nft:ssä. Edellisen kerran kävi chinense vesiviljelyssä juurikin sillein, että jäätävä puska, mutta kukkii heikosti. Oletin että ainakin typpeä liikaa. Pitää yrittää mennä nyt maltillisesti liemien suhteen pienillä vahvuuksilla, kiitos vastanneille!  :thumbup: :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

Michilin

Lainaus käyttäjältä: sorrii - joulukuu 20, 2016, 16:30:09 ip
LainausRiittääkö 10 litran multatilavuus ku bubblerille ei riitä vesimääräksi?


Mulla on ollut "bublereita" joissa vettä 1.2 litraa ...  8)
Ne olivat Ortheksin Mimosa -säiliöruukkuja joissa vesitila vajaa 1litra. Käytin passiivihydrona niitä, jolloin voi ylitäyttää 1.2 litraa. Lisäsin sitten joskus ilmakivet niihin tehostamaan. Hyvin ne toimivat, mutta kun kasvit vähän alkoivat rehottaa oli täytettävä ruukut joka päivä ja monesti ei ollut vettä säilössä aamulla ...

Vastaavia isompia on sitten ollut, joissa vettä 2.5 - 4 litraa, joka kesälläkin riitti hyvin 2-3 päivää normaalilla puskalla...

Jos ei 10l. riitä bubleriin, niin tarkoitus on jättää ne keskellä kesää yli viikoksi yksin. Kyllä saa olla epätavallisen iso kasvi joka vaatii yli 1l./päivä.

Pienellä vesitilalla saa vaan olla tarkkana ettei liemet väkevöidy hirveesti -hyvin tuttua passiivihydroilla. Kun se säiliö menee melkein joka päivä lähes tyhjäksi, niin on outoa täyttää pelkällä vedellä, kuten isommissa systeemeissä. Ja sitten jos usein lisää lannoitettua lientä eikä mittaa jäljellä olevan vahvuutta tai huomioi astiaan jääneitä kuivuneita suoloja, voi EC vähän hypsähtää. Itsellä on ollut monta kertaa EC yli 4 pitkiäkin aikoja, ja Chinenset esim. kestää sitä kyllä pitkäänkin ...

Vastaus: JOS ei riitä 10l bubleriin, niin kyseessä on 2m korkea ja 1.5m leveä isolehtinen chinense-puska. Sellaiselle saa olla multatilaakin semmoiset 20l ja yli ....
Normaaliäijän Ajicristal pärjää hyvin 10l bublerissa 2 viikkoa ja 5l. säilöruukussa jossa on vesitilaa reilu 1 litraa ...

No jaa... Mut jo varoiteltiin että 10 litraa menee parissa päivässä kuumemmalla kelillä... Suunnittelin jo 90 litran laastipaljua  ::)
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

sorrii

Aika oleellinen tieto noita arvioidessa ovat olosuhteet. On toki ihan eri tilanne jos on aikaisin idätetty kasvi, jota kasvatettu koko kevät tehokkaasti hyvässä valossa ja vahvasti lannoittaen; ja sitten siirretään kasvihuoneeseen johon paistaa suoraan aurinko. Toinen idättää maalis-huhtikuussa ja kasvattelee taimea pitkään pikkukuutiossa, pienellä lampulla, varovasti lannoittaen. Kesäksi laittaa vasta bubleriin tai kuten minä: ebbiin tai nft'hen puolivarjoiselle parvekkeelle tai puiden varjostamaan kasvihuoneeseen autopottiin ... jne.

Mä itse olen ollut siis enemmän jälkimmäinen. Taimia on ollut useita (kymmeniä) enkä ole halunnut niiden kasvavan kovin isoiksi ennen kesää, jotta tilat riittää. Aina on ollut liiankin monta kasvia ja sijoitettu tiheään ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

unenkuva

Ja siis 10-litran ämpäribublerissa ei ole läheskään 10-litraa vettä, se taisi olla mulla pointtina. Koska verkkoruukku vie tilaa, niin ei sitä täyteen voi täyttää, ehkä 7-litraa mahtuu.
Ja siis ei se nyt ihan päivässä mene. Itsellä kuitenki todella iso naga vei vettä 2-3 päivässä sen kymmenkunta litraa, ehkä 8-9 ihan tarkalleen.
Pikkusen siis toppuuttelen sanomisiani :D

unenkuva

ja kuten sorrii sano, riippuu paljon olosuhteista. Suorassa kuumassa auringonpaisteessa tosi iso chili voi kyllä monta litraa hörsiä

Huru-ukko

Lisäisin vielä että aika usein se 10 litran ämpäri onkin vain 8 litraa.

sorrii

Ja kun alkuperäisessä kysymyksessä kysyttiin, että jos ei 10l riitä bublerissa, niin mitenkäs mullassa ...

Siihen voi lisätä, ettei mullassa kasva kasvi läheskään niin lujaa, jolloin vedentarvekin on pienempi. Täskasvuinen kasvi vesiviljelyssä tuottaa 50-300% enemmän satoa kuin samanikäinen kasvi isossakaan ruukussa tuottaa ...

Mä itse kasvattelen taimia (passiivisellakin) vesiviljelyllä, mutta useimmat istuttelen kesäksi maahan turpeeseen tai Autopotteihin kookos-perliitti-mixiin. Oon niin ahne idättämään taimia, ettei tulisi mitään, jos ne laittaisin vesiviljelyyn. Aina on pari-kolme-kymmenen(!) ebbissä parvekkeella sekä jotain IKEA-nft-virityksiä. Ehkä noita lisään, mutta  kasvien lukumäärää karsin tulevaisuudessa ..

Aikaisemmilla systeemeillä on 3 kasvin ebbillä ollut 40 litran reso. Kasvarin 6-8 autopotilla samoin 40l. Hyvin on riittänyt yli viikonkin ... Mökillä tullit taukoja täyttöön jopa 3 viikkoa. Toki kasvari on puolivarjossa...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Michilin

Mulla on kasvari semmosessa paikassa, että kun yhen lehtikuusen kaadan niin aurinko paistaa kirjaimellisesti koko ajan. Ei uskalla sitä kuustakaan siihen jättää ku oksat yltää päälle ja pelottaa että joku jääköntti tippuu ja särkee katon.
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Michilin - joulukuu 24, 2016, 12:57:24 ip
Mulla on kasvari semmosessa paikassa, että kun yhen lehtikuusen kaadan niin aurinko paistaa kirjaimellisesti koko ajan. Ei uskalla sitä kuustakaan siihen jättää ku oksat yltää päälle ja pelottaa että joku jääköntti tippuu ja särkee katon.


Täysaurinkopaikka on tietysti paras mahdollinen kasvarille. Tuuletus täytyy vain saada kuntoon. Itselläni on kolme suurta luukkua automaattiavaajilla. Kaksi ei riittänyt, vaan lämmöt nousi neljäänkymppiin. Kasvimassalla on tietysti myös suuri merkitys. Jos koko lattiapinta on kasvien varjostama, auttaa se paljon lämmönsäätelyssä.
Vedenkulutus riippuu myös täysin kasvien koosta. Automaattitäyttö on tietysti paras, mutta muutoin täytyy vesivarannot suhteuttaa huoltoväliin. Jos huoltoväliksi haluaa vaikka 2 viikkoa, täytyy suurella kasvilla olla ehkä 50 litran reso. Huoltovälien suhteen turve+blumat/autopot, ovat loistavia. Toki vesisysteemeihinkin voi tehdä helpohkosti täyttöautomatiikkaa, mutta pumppurikon riski on aina mörkönä taustalla. 

Michilin

Lainaus käyttäjältä: Hubert - joulukuu 24, 2016, 16:59:01 ip
Lainaus käyttäjältä: Michilin - joulukuu 24, 2016, 12:57:24 ip
Mulla on kasvari semmosessa paikassa, että kun yhen lehtikuusen kaadan niin aurinko paistaa kirjaimellisesti koko ajan. Ei uskalla sitä kuustakaan siihen jättää ku oksat yltää päälle ja pelottaa että joku jääköntti tippuu ja särkee katon.


Täysaurinkopaikka on tietysti paras mahdollinen kasvarille. Tuuletus täytyy vain saada kuntoon. Itselläni on kolme suurta luukkua automaattiavaajilla. Kaksi ei riittänyt, vaan lämmöt nousi neljäänkymppiin. Kasvimassalla on tietysti myös suuri merkitys. Jos koko lattiapinta on kasvien varjostama, auttaa se paljon lämmönsäätelyssä.
Vedenkulutus riippuu myös täysin kasvien koosta. Automaattitäyttö on tietysti paras, mutta muutoin täytyy vesivarannot suhteuttaa huoltoväliin. Jos huoltoväliksi haluaa vaikka 2 viikkoa, täytyy suurella kasvilla olla ehkä 50 litran reso. Huoltovälien suhteen turve+blumat/autopot, ovat loistavia. Toki vesisysteemeihinkin voi tehdä helpohkosti täyttöautomatiikkaa, mutta pumppurikon riski on aina mörkönä taustalla.

Se mua nft-systeemeissä kauhistuttaa ku pumppu saattaa lasahtaa millon tahansa ja homma on finito. Bubblerissa se kasvi pysyy hetken hengissä vaikka pumppu meniski.
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Michilin

Kui paljon tehoa vaaditaan ilmapumpulta että se jaksaa sekoittaa isompaa vesimassaa? Ja kuinka herkästi vesipumppu menee juurista tukkoon? Tai tarkemmin, miten kyseinen skenaario on helpoiten vältettävissä? Olis muutama vesipumppu ennestään...
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!