Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Michilin

Mä ny lähen kokeilemaan NFT:llä ja bubblereilla JA hydroilla kaikilla ku sopivia astioita sattuu olemaan ja ny vermeitä. Ääni ei haittaa ku sisällä voi taimivaiheessa pitää hydrona ja vaihtaa bubbleriin kasvihuoneessa. Mä kammoan tota juuriongelmaa hydroissa... Riittääkö 100 litraa ilmaa tunnissa? Haaroitusta ajatellen ku pumppu pystyy rapiat 400 litraan.
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Michilin - tammikuu 03, 2017, 05:14:38 ap
Mä ny lähen kokeilemaan NFT:llä ja bubblereilla JA hydroilla kaikilla ku sopivia astioita sattuu olemaan ja ny vermeitä. Ääni ei haittaa ku sisällä voi taimivaiheessa pitää hydrona ja vaihtaa bubbleriin kasvihuoneessa. Mä kammoan tota juuriongelmaa hydroissa... Riittääkö 100 litraa ilmaa tunnissa? Haaroitusta ajatellen ku pumppu pystyy rapiat 400 litraan.


Mulla bubblereissa nelilähtöinen pumppu, 600-litraa tunnissa, eli 150 litraa per putki. Hyvin se ainaki riittää, eikä mulla edes 24/7 päällä. Hydrossa ei koskaan ollut juuriongelmia
Tuolta hyviä pumppuja

Michilin

Eipä ihme että kasilähtöiset oli loppu... Ei ollu pahan hintanen...
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Huru-ukko

Olisi mielenkiintoista tietää, miten tuo esim 8-lähtöisen pumpun toiminta on toteutettu, koska jos on erilaisia pituuksia letkuissa ja eri syvyydessä ilmakivet, niin vastapaineet on myös erilaiset. Eli pitkän letkun päässä syvällä olevaan ilmakiveen ei välttämättä mene ilmaa lainkaan.
Itselläni on kaksilähtöisiä pumppuja, joissa on molemmille lähdöille oma pumppunsa.

unenkuva

Mun nelilähtösessä on kaks pumppua, kaks lähtöä molemmille

Michilin

Kaksi kakslähtöistä on tulossa, aattelin että saisko vielä kahtia laitettua kaheksaan astiaan 100 litran tuntivauhdilla. Hydroja tulee vielä tuntematon määrä ja iso nft päälle. Rupeaa kasvihuonekki jo pullistelemaan...


Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Michilin - tammikuu 03, 2017, 12:40:36 ip
Kaksi kakslähtöistä on tulossa, aattelin että saisko vielä kahtia laitettua kaheksaan astiaan 100 litran tuntivauhdilla. Hydroja tulee vielä tuntematon määrä ja iso nft päälle. Rupeaa kasvihuonekki jo pullistelemaan...


Minä laittaisin mielummin 2xnelilähtöisen. Jakaa siitä sitten, mikäli tarve vaatii, mutta jos ei jakaa tarvi, niin riittää kaksi nelilähtöistä oikein hyvin

sorrii

Mä tappelin joskus tosissani noiden suuttimien kanssa, kun yritin jakaa y-haaralla letkuja kahteen. Täysin olematon korkeusero [veden-] aiheutti ettei toisesta kivestä tullut mitään. Ostin sitten sellaisia nelilähtöisiä jakajia pari kappaletta, joissa on pieni hana jokaiselle lähdölle: Se säätäminen auttoi aina hetkeksi, mutta sitten taas kun kivet limaantuivat tai joku muu tekijä vähän muuttui, piti niitä hanoja olla säätämässä. Herrrrmot meni! Viimeinen ja mun mielestä toimivin ratkaisu oli mulla se, että jätin ilmakivet kokonaan pois! Silloin tuli ede jotain siitä heikommastakin ...

Mun päätelmäni -jota vähän kokeilinkin- oli että jos jakaa letkun kahteen, niin pitää olla pumpun aika tehokas, että painetta tulee riittävästi. Itsellä oli paras ilmapumppu joku 2-lähtöinen, jossa oli säätöpotikka - merkkiä en muista. Kun sen piti täydellä teholla, riitti yhdestä lähdöstä kahteen letkuun jotenkin, mutta sittenkin ajan kanssa kun ilmakivet alkavat tukkeutua [ne kait keräävät suoloja, kalkkia tms. lannoittevesestä] niin kyllähän sitten taas jossain vaiheessa huomasin että toinen ilmakivi oli ihan kuollut, ja toinen pulputti täysillä. Tuolla ilmapumpulla päädyin siihen että yksi lähtö/yksi kivi ja pidin säädön hiljaisella. Kalliiksi tulee vesipumppuihin verrattuna, jos on monta astiaa!

Mä itse kyllästyin noihin ilmapumppuihin kokonaan ja laitoin suosiolla kaikkiin bublerin tapaisiin pienet vesipumput: Nekalan löytöliiteri [Tammertukku] myi jonain keväänä Jebao pikkupumppuja 2,95€ hintaan ... Samohin hintoihin löytyy eBaysta vesipumppuja joka lähtöön ja jopa 12V virralla. Fountain pump 2W, 5W, 10W jne....

PS. Win-wink: Joku valitteli hiljattain että tulee vähän kalliiksi nuo bublerit jos haluaa isompia kuin tavallinen ämpäri! Itsellä tuli ajatus IKEA'ssa, että voisin jopa innostua uudelleen bublereista, kun katselin Sortera- laatikoita. 37-litarainen kannellinen muovilaatikko maksaa 7,99€ - löytyy myös 60l. 9,99€
Aika kätevä täsä käytössä tuo saranoitu kansikin. Kun saisi vielä mustana .....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 03, 2017, 13:11:59 ip
Herrrrmot meni! Viimeinen ja mun mielestä toimivin ratkaisu oli mulla se, että jätin ilmakivet kokonaan pois! Silloin tuli ede jotain siitä heikommastakin ...


Kuinka pakollinen ilmakivi loppuviimein on? mitä haittaa on jos ne ottaa kokonaan pois? onko ainoa vaara, että vesi saattaa imaista takaisin kun pummpu menee kiinni?

Michilin

No voi pasha... Riittääpä enemmän tilaa kasvariin :-\
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Michilin

Mullaki noita pikku-jebaoita mutta meinaa tuon kokoluokan pumput olla kiven alla  (hyvä etsimään, huono löytämään)  :(
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

sorrii

LainausMullaki noita pikku-jebaoita mutta meinaa tuon kokoluokan pumput olla kiven alla  (hyvä etsimään, huono löytämään)  :(


Hongkong-tavaratalossa [Pirkkalan] maksaa pikku-Jebao 5,95€ - hyllytavaraa puutarhaosastolla. Aikaisemmin oli suihkulähdepumppuja monenkokoisia joista tehokkaimmat muistaakseni luokkaa 1000l./min.

Google: "Submersible fountain pump" [free P&P]: http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?LH_FS=1&_nkw=submersible+fountain+pump&rt=nc&LH_BIN=1
eBay.com: "Submersible fountain pump 220V": http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=fountain+pump&_osacat=77641&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xfountain+pump+220V.TRS0&_nkw=fountain+pump+220V&_sacat=77641

Noista Kiinan kaupoista kestää paketin tulo 2-6 viikkoa. Tyypillisesti 3-4 viikkoa. Maksaa kannattaa PayPalin kautta: Sen maksun saa peruutettua vielä 40 pv päästä jos tulee ongelmia. Näin halvoilla tuotteilla on ihan turha nipottaa takuun tai paluattamisen kanssa. Mä oon tilannut samaan tapaan vaikka mitä: Kokkailutarvikkeita, tiekonetilperööriä, matkapuhelintavaraa, PH- ja EC-mittareita, pumppuja, polkupyörän osia jne. Paypalin kautta voi kuitenkin sitten maksaa oman visa-tms-kortin kautta [itselläni vain Visa-electron] kun on luonut Paypal-tilin ... Helppoa noista on tilata ja maksaa kunhan vähän on kuullut joskus rallienglantia jossain ...  8) 8)

ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

kasvattaja

Lainaus käyttäjältä: sorrii - tammikuu 03, 2017, 02:59:27 ap
Miksi nft-pöydän resoa pitäisi hapettaa? Eikö see riitä se hapetus joka tulee veden kierrosta?? Vai onko tuo nft-pöytä paljonkin eri asia kuin nuo nft't mallia Nutriculture?

Jäi laittamatta, että kyseisessä resossa oli vulcaponic-kiveä, eli bioponinen vesiviljelyn takia
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

sorrii

..ja jos nft-pöytä tarkoittaa että vesi kiertää koko- tai edes puolet ajasta, eikä vain "joskus kun kastelee" niin hapetusta on tarpeeksi kunhan vesi liikkuu: ei tarvitse pulputtaa, pöristä eikä pyörteillä ..

Mä olen ajastanut yleensä ne pumput, jotka on oleskelu- tai makuutilojen lähellä niin, että lirisee ja surisee klo 8-24 kokoajan ja yöllä 1/2 tuntia parin tunnin välein. Puutarhurin pitää saada nukkua! Ei ole ongelmia ollut En tiedä olisiko tullut kasvua tai satoa enemmän jos olisivat olleet päällä 24/7..

(Jos ei hydrosoran peseminen olisi niin vittumaista, niin käyttäisin kotioloissa vaan ebbiä.)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Michilin

Tuleeko ebbissä sitte enemmän ku muissa vesiviljely touhuissa? Ite kyllä oon sitä mieltä että epäkäytännöllistä astioiden haaskausta mutta saatoin tehä eka kerralla jotenki juosten kusten...
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

sorrii

tammikuu 13, 2017, 19:20:03 ip #9915 Viimeisin muokkaus: tammikuu 13, 2017, 19:24:52 ip käyttäjältä sorrii
Mulla on ebbi tuottanut parvekkeella 5 kesänä "ihan riittävästi" ja kasvanut niin että ei ulos näy. Viime kesänä oli pari Trofast-NFT'tä lisäksi, eivätkäkä ainakaan paremmin toimineet.

Kotona ollut keittiössä keinovalossa [250W HPS -> LedFinland 120W] aikaisemmin. Sitten kokeilin Nutriculturen NFT'tä eikä taaskaan mitenkään paremmin kasvanut tai tuottanut. Ebbi on hiljaa suurimman osan aikaa ja ainakin itse oon ne rakentanut niin, että pohjalle jää 1-2cm vettä reserviin: Jos pumppu tilttaa, niin kasvit voivat pärjätä jopa päiviä - niinkuin voi kyllä pärjätä NFT'lläkin, jos kuitukangas ja juuret roikkuvat resossa. "Letku-NFT" kuolee päivässä jos pumppu hajoaa, tukkeutuu tms.

Itselläni kävi joskus hauska tappaus:
Lähdin reissuun 10 päiväksi ja sovin poikani [18v. silloin] kanssa, että käy kastelemassa ainakin kerran siinä puolivälissä. Laitoin litkuja 20 litraa ämpäreihin ja ohjeistin täyttämään kaikki passiivihydrot ym pienemmät astiat ja kaataa sitten loput isoimman NFT'n resoon. Siinähän oli lattialla erillinen 50l. astia; yksi tuloputki ja kaksi poistoletkua varuiksi ...

Tullessani kotiin näin heti, että keittiössä kasvit ovat kuivuneet. Vesipumpusta kuului selvä surina, mutta vettä ei tullut. Se vesipumpun letku oli jäänyt kierteelle; vastaavasti poistoletkut roikkuivat säiliön ulkopuolella. Lattialla oli pieni alle ½l. lätäkkö ...  ::)

Siihen loppui sen "NFT'n" maallinen vaellus ... mutta poika on hengissä, vaikkakin nyt poliisina Vammalassa  :D
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

MRgreen

Kannattaako idättäessä (tässä tapauksessa kookoksessa) antaa valoa 24 h, toisin sanottuna tehostaako se itämistä? Vai annanko yön lepoaikaa?

Ezmo

Siemen ei valosta hyötyä saa, varsinkaan kookoksen seassa. Vartta kun alkaa ilmestyä, niin silloin valoa kannattaa antaa normaalisti 12-16h päivä.

sorrii

Mä olen pitänyt pientä esliä (nyt 36w/6400K) idätyskaapissa, vaikkakin lautalla. Oon ajatellut lähinnä, että tulee vähän lämpöä päivisin, vuorokausivaihtelua kun on yön pimeenä ja voipi olla että hillitsee homeen kasvua. En usko että millään kasvilla koskaan kannattaisi valoa pitää 24h ..

Siinä kookoksessa etu voi olla sama lämpö ym. kuin mun systeemissä. Ehkä valoa vähän kuultaa mullankin läpi ja houkuttelee itua ylös... Tiiähäntä. Ei se haitaksikaaan ole. Täysin älytöntä kuitenkaan tuhlata mitään tehovaloa edes sirkkataimille. Ne pärjää hyvin vähällä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

juhoramone

Mahtaako chilit hyötyä jos pistää niiden lähelle pienen kiljupöntön? Näin olen joidenkin kasviharrastajien suusta kuullut.