Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

-AP-

Uusimmalla ILEn vinkkivideolla kerrottiin harsokankaasta. Itse olen käyttänyt sanomalehteä ruukkujen pohjalla, siitä pahaa tai hyvää sanottavaa?

Chiliharri

Lainaus käyttäjältä: -AP- - helmikuu 04, 2017, 15:40:04 ip
Uusimmalla ILEn vinkkivideolla kerrottiin harsokankaasta. Itse olen käyttänyt sanomalehteä ruukkujen pohjalla, siitä pahaa tai hyvää sanottavaa?


Satuin kirjoittamaan just tuonne Chili-Ilen ketjuun tästä samasta  :D Sanomalehdestä ei ole kokemusta, mutta kokeilkaapa ruukun pohjalle oikean paksuista suodatinkangasta. Ilmeisesti samaa materiaalia kuin harsokangas yleensä (polypropeeni), mutta paksumpaa ja eritavalla sidostettua.

Ezmo

Sanomalehti siirtää huonosti kosteutta eteenpäin, joten ruukunpohjalla se vain tukkii veden kulkua reijistä. Sanomalehdestä taitellulta lipillä pystyy kantamaan vettä ja on sitä purosta juomiseenkin käytetty.

Michilin

Ny ne on alkanu homehtuakki...
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Michilin - helmikuu 04, 2017, 19:07:15 ip
Ny ne on alkanu homehtuakki...


Sitten peli on hävitty, siispä uutta matoa koukkuun ja tarkkuutta hygieniaan.

Michilin

Mikä hitto meni pieleen  :o Mullassa saman erän siemenet itää ny täyttä kyytiä mutta lautalla ei tapahtunu yhtään mitään. Missä kusi? Joku nimittäin kusi ja lahjakkaasti  ::) Baccat itää mutta todella toivon että chinenset ja varsinki ees joku pube itäs  :-[
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

sorrii

Kuulostaa kummalliselta. Ehkä lautalla kuitenkin pitää olla hygienia parempi jostain syystä. Kyllähän mullassa muhii vaikka mitä bakteeria ja homeitakin ...  ???

Mä oon yleensä lautalla käyttänyt keitettyä vettä ja ne osat huuhtonutkin kiehuvalla. Siemeniä oon käsitellyt -en aina- vetyperoksidilitkulla: Liquid Oxygenin ohjeessa, jossa neuvotaan rutiinilla sekoittamaan kasteluveteen [vesiviljelyssä!] 0,5ml/l, niin idätettäviä siemeniä liotetaan litkussa jossa on 2ml/l. Mä oon sen LO'n tai OxyPlussan kanssa aina lutrannut vähän kaikessa ... Se on aika halpaa ainetta kuitenkin ja hyvä lääke ja ennaltaehkäisykin juurimädälle. Siemenistä se tappaa home- ja muutkin tauti-itiöt ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

helmikuu 06, 2017, 22:28:10 ip #9967 Viimeisin muokkaus: helmikuu 06, 2017, 22:45:34 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: Michilin - helmikuu 03, 2017, 18:08:36 ip
Luulen että voi pikemminki olla liian kylmää ku lämpö vähän vaihtelee 17-21 asteen välillä. Lajikkeita tais olla 19...


Kyllä on kylmää ja se altistaa myös homeelle.  Viileys altistaa homeelle itsessäänkin mutta myös pitkän itämisajan takia.  Lautan astiaan melko tiivis kansi päälle jottei paljoa haihdu ja viilennä. Astia niin lämpimään että sisällä nousee lähelle kolmeakymppiä.

Itse en ole sanottavammin hygieniasta huolehtinut kunhan jotensakin tiskattu astia ja raanasta vettä, mutta ilman homeita homma on toiminut toistuvasti.  Lämpö voi tulla alta tai päältä isomman lampun paahteesta tai ihan sama kunhan tulee.  Vuorokausivaihtelun en ole huomannut vaikuutavan itämiseen ainakaan negatiivisesti vaan kenties jopa positiivisesti mikäli lämpö nousee suositellun  yli päiväsaikaan.  (Eihän noita ole enää tullut mitattuakaan vaan kun katsoo kannen alle niin sormella jos liian kylmältä tuntuu paperi niin ei riittävä päivälämpö.)

Mullassa (tai vastaavassa) ihan sama juttu että muovin tms alle ja lämpimään. Kostea on tosi viileää ja vihoviimeisiä tässä suhteessa on pikku jiffypotit paljaana joissa haihtuu joka suuntaan. 

Itse laitan heti turpeeseen kun itu ilmestyy. Miten sen sinne asettaa on oma taiteenlajinsa.  Vanha juttu on se, että pitää laittaa oikein päin tai juuret kasvaa taivaalle ja lehdet alas!   8)   Mutta  sen oppii kuinka todennäköisimmin tulee paras onnistumisprosentti ja kuinka laittamalla pääsääntöisesti kypärätkin jää kätevästi maahan.  Siihen asti kun se pinnalle tulee on lämpö aivan samoin tärkeää kuin alussakin.

Olen kokenut hankalammaksi siirtää lautalta eteenpäin pitemmälle itäneitä.  Helposti ne tunaroin.

Käyttääkö lauttaa lainkaan on samantekevää itämistuloksen kannalta, mutta tyhjiä potteja ei tule yhtä montaa siten koska vain heränneet pääsevät jatkoon. 

Vuorikaskas

helmikuu 06, 2017, 22:53:55 ip #9968 Viimeisin muokkaus: helmikuu 06, 2017, 22:58:00 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Varren mutka edellähän se pinnalle itseään tunkee.   https://www.google.fi/search?q=siemenen+it%C3%A4minen&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwivx4jFq_zRAhWDQpoKHU5ND5oQ_AUICCgB&biw=2560&bih=1329#imgrc=nWO_gL2T7X9zDM:

Vaikka sen itäneen laittaisi mitenpäin multiin, lähtee juuri siitä aina alas kasvamaan painovoiman mukaisesti, mutta jos itäminen lautalla on jo noinkin pitkällä kuin kuvassa, on ihan fiksua asettaa se oikein päin.  Vaikka siihen on tullut valossa vihreää, on yhteyttäminen kuitenkin vähäistä ennen sirkkalehtiä. (Tosin tuskin täysin merkityksetöntä?)

Siemen itää vararavintonsa turvin ja se loppuu vaihtelevasti riippuen lajikkeesta ja erästä ja siemenen kypsyydestä ja olosuhteista kun se on kehittynyt.  Siemenen pitää päästä pinnalle ja yhteyttyttämään ennen kuin mukana varastoitu voima loppuu.  Tietääkö joku siitä, millä lailla siemen voi hyödyntää ulkopuolista ravinnetta ennen kuin se itse yhteyttää?    Luulisin että jossain rajoitetussa määrin sitäkin voi tapahtua?

Vuorikaskas

helmikuu 06, 2017, 23:33:07 ip #9969 Viimeisin muokkaus: helmikuu 06, 2017, 23:39:25 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: sorrii - helmikuu 06, 2017, 20:08:34 ip
Kuulostaa kummalliselta. Ehkä lautalla kuitenkin pitää olla hygienia parempi jostain syystä. Kyllähän mullassa muhii vaikka mitä bakteeria ja homeitakin ...  ???


Mullassa on aina mahdollisuus luonnollisiin olosuhteisiin, jossa eliökunta on monipuolinen.  Yksi eliölaji ei pääse helpolla niskan päälle.

Aina kun tapetaan elämä sieltä missä on myös ravinteita, luodaan aikapommi joka oikein huutaa eliöille että täällä on asuttamaton maa!   Puhtaus, kenties lisäksi jopa siementen käsittely kertomallasi tavalla, voi olla kuitenkin hyvä taktiikka lautalla.  Saadaan ehkä jokunen lisäpäivä sille että jotkin eliöt sinne leviävät.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Vuorikaskas - helmikuu 06, 2017, 22:53:55 ip
Varren mutka edellähän se pinnalle itseään tunkee.   https://www.google.fi/search?q=siemenen+it%C3%A4minen&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwivx4jFq_zRAhWDQpoKHU5ND5oQ_AUICCgB&biw=2560&bih=1329#imgrc=nWO_gL2T7X9zDM:


Kaikenlaisista paikoista sitä kuviaan löytää.  ;)


Hygienia on tärkeää idätyslautan kanssa, mutta homeita voi olla myös ilmassa, vaikkapa keittiössä, missä on roskapussi ja vanhoja ruoantähteitä.
Kehittelin lautan, kun joku idätyserä mullassa meni täysin myttyyn harsosääsken toukkien syötyä kaikkien juuret ja tunkeuduttua vielä siemenien sisäänkin. Se oli kuvottavaa katsottavaa.
Kylmässä ei idä tai se vaatii huomattavan pitkän ajan. Alle 20° ei kannata chilejä idättää ja yli 30° taas huonontaa itävyyttä, vaikka nopeuttaakin itujen nousemista. Lautta luultavasti on herkempi kylmälle kuin multa, koska siinä tapahtuu koko ajan haihtumista, mikä laskee lämpötilaa.
Käsittääkseni chilin siemenet tarvitsevat ulkoapäin vain kosteutta itääkseen. Mullassa kieltämättä on myös ravinteita, mutta lautalle en niitä lisäisi. Kokeilin joskus lannoittaa vettä, mutta siitä oli vain huonoja seurauksia. Muutenkin pikku taimet voi tappaa lannoittamalla niitä liikaa.

Chilivaari

Homeista juttua vähän lisää.
Pimeässähän homeet eniten jylläävät. UV-valo tuhoaa niitä.
Auringosta ei tähän aikaan vuodesta vielä ole paljon apua, mutta joku loisteputki tai ESL saattaa tuottaa sen verran ultraviolettia, että homeet kuolevat.
Siemenissä voi myös olla mukana hometta. Chilinkasvatusurani alkuvaiheessa tilailin USA:sta siemeniä, jotka olivat selvästi vanhoja, tummuneita. Ne eivät juuri itäneet, mutta parin lajikkeen siemeniin tuli aina hometta, kumpaankin erilaista ja muut samalla lautalla eivät kärsineet tuosta. Pakko oli todeta, että homeitiöt olivat jo valmiiksi siemenissä. Miksipä niitä ei voisi olla myös omissa, huonosti kuivatuissa siemenissä?

Michilin

Asiasta kukkaruukkuu. Tai paremminki vesiviljelyreson kanteen. Jos ite tekee niin mikä halpa ja helppo materiaali? Pienille taimille laakeaan astiaan johon suoraan verkkoruukuille reiät.
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

sorrii

helmikuu 07, 2017, 13:08:05 ip #9973 Viimeisin muokkaus: helmikuu 07, 2017, 13:11:51 ip käyttäjältä sorrii
LainausJos ite tekee niin mikä halpa ja helppo materiaali? Pienille taimille laakeaan astiaan johon suoraan verkkoruukuille reiät.


Kyllä se vaan joku muovi. Tiedän eräiden rakennelleen isojakin systeemeitä filmifanerista. Itse keksin joskus ostaa K-raudasta 20mm styrofoamia. 60x240cm levy maksoi ~5€
Nykyään K-raudassa ei ole 30mm ohuempaa, mutta Byggmaxissa on, joss sellainen olisi lähistöllä. Foami on tosi helppoa työstää mattopuukolla. Pyöreän reiän tekeminen vähän haasteellisempaa. Itse tei työkalun kun löysin juuri sopivan kokoisen peltipurkin, jonka katkaisin ja hioin reunan teräväksi ...

Pienien taimien kanssa toimii myös ohut styroksi, jota löysin kerran ~8mm paksua Bauhaus -rautakaupasta ...

Kunnon ämpärimuovi on toki lopulta paras, jos pysyy mattopuukko kädessä ja/tai omistaa muita sopivia työkaluja: Dremel. monitoimikone, reikäpora, pistosaha ym.
Mä olen käyttänyt jossain erilaisia IKEA'n ja muitakin laatikoita tai kansia materiaalina. Viime kesänä keksin sitten kysäistä Eteralta [Etolan tukkuliike??] Siellä sai montaa vahvuutta esim. mustaa ämpärimuovia [sitä halvinta PE_HD tai jotain...] isoina arkkeina: 100x200cm 3mm vahvuudella maksoi ~30€ ... Muistaakseni samaa tai samantapaista/hintaista muovilevyä olisi myös valkoisena ja muitakin värejä sekä vahvuuksia 2-6mm. Itse ostin kun oli työn alla isoja suunnitelmia ... jotka vieläkin odottaa inspiraatiota  ??? Helpoin ratkaisu on toki etsiä käsiinsä joka vanha pulkka tai betonipalju tms. risa muovinen romu, ja askarrella siitä.

Yksi hyvä löytö muovimateriaaliksi moneen käyttöön on sellaiset kurakaukalot eteiseen saappaille, joita myydään esim. Tokmannilla. Samantapaisia suorakaiteenmuotoisia on vielä halvemmalla Biltemassa ja IKEA'ssa alle 2€ /40x70cm ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Allusd

Heipä hei kaikille,

Pohdiskelin tuossa yön unettomina tunteina, että minkähänlaiseen multaan ois hyvä siirtää taimikasvatuksesta? Taustaa sen verran, että idätin chilit idätyslautalla ja siirsin tällaiseen: https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/piha-ja-vapaa-aika/mullat-lannoitteet-ja-nurmikonsiemenet/mullat/kylv%C3%B6--ja-taimimulta-biolan-12l

Lisäksi tuohon laitoin perliittiä suhteella 1/3 perliittiä ja 2/3 tuota ym. multaa. Nyt ne on mulla tuossa kyseisessä seoksessa tommoisissa kertakäyttömuovimukeissa joita on kaksi päällekkäin ja juotan niille puutarhankesää sinne alempaan kuppiin (ylemmässä reiät pohjassa tietty).

Millasta multaa suosittelette? Perliittiä riittää vielä kaapissa, joten sitä tulee varmasti myös sekoitettua samalla suhteella kun taimivaiheessakin.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Allusd - helmikuu 08, 2017, 09:57:56 ap
Heipä hei kaikille,

Pohdiskelin tuossa yön unettomina tunteina, että minkähänlaiseen multaan ois hyvä siirtää taimikasvatuksesta? Taustaa sen verran, että idätin chilit idätyslautalla ja siirsin tällaiseen: https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/piha-ja-vapaa-aika/mullat-lannoitteet-ja-nurmikonsiemenet/mullat/kylv%C3%B6--ja-taimimulta-biolan-12l

Lisäksi tuohon laitoin perliittiä suhteella 1/3 perliittiä ja 2/3 tuota ym. multaa. Nyt ne on mulla tuossa kyseisessä seoksessa tommoisissa kertakäyttömuovimukeissa joita on kaksi päällekkäin ja juotan niille puutarhankesää sinne alempaan kuppiin (ylemmässä reiät pohjassa tietty).

Millasta multaa suosittelette? Perliittiä riittää vielä kaapissa, joten sitä tulee varmasti myös sekoitettua samalla suhteella kun taimivaiheessakin.


Turvemulta on ainakin hyvää. Muutkin mullat käy, mutta mullan valitsemisessa tulee ottaa huomioon ainakin kaksi tärkeää seikkaa:

- Mullan pH-arvo olisi hyvä olla 6,5 (myös 6 käy ihan hyvin)
- Mullan olisi hyvä olla mahdollisimman kuohkeaa, ettei pakkaannu tiiviiksi kasteltaessa

Turvemulta on kuohkeaa ja halpaa. Se ei välttämättä tarvitse edes perliittiä sekaan, mutta se tietysti kuohkeuttaa multaa entisestään. Itse olen sekoittanut ruukkusoraa turvemullan sekaan. Sekoitussuhteen ei tarvitse olla noin suuri turvemullalla, 1/4 käy aivan loistavasti. :)

Michilin

Aloin sitä miettimään että missä vaiheessa pitäs taimi kivilloineen siirtää bubbleriin/hydroon. Kypäräpäisiä kaikki vielä mutta kysyn ajoissa. Idätys ja taimien alkuaika on vähän arka asia ku mennään niin pienissä toleransseissa virheiden suhteen.
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Michilin - helmikuu 08, 2017, 12:30:21 ip
Aloin sitä miettimään että missä vaiheessa pitäs taimi kivilloineen siirtää bubbleriin/hydroon. Kypäräpäisiä kaikki vielä mutta kysyn ajoissa. Idätys ja taimien alkuaika on vähän arka asia ku mennään niin pienissä toleransseissa virheiden suhteen.


Bubleriin voi siirtää, kun jonkin verran juuria ylettyy veteen.
Muut hydrot ovat ihan tapauskohtaisia: Nft:ssä voi vaikka idättää, mutta ebbiin ei pikkutaimia kannata laittaa.

0lli

Ohoi Tampere! Löytyykö kaupungista liikettä joka myy orange habanero jauhetta? Toki kasvattajilta löytyy varmasti, mutta pyydettiin kysymään nimenomaan liikettä. :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: 0lli - helmikuu 09, 2017, 16:51:51 ip
Ohoi Tampere! Löytyykö kaupungista liikettä joka myy orange habanero jauhetta? Toki kasvattajilta löytyy varmasti, mutta pyydettiin kysymään nimenomaan liikettä. :)


Soita Tampereen Chilitarvikkeeseen ja kysy, olisiko heillä.

Chilitarvike myymälä
Kullervonkatu 9
33100 Tampere
Avoinna ark.11-18, la 12-16, su suljettu.
Tuotteiden saatavuus kyselyt: 050-4686891