Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

0lli

Lainaus käyttäjältä: NPhoBiaz - helmikuu 09, 2017, 16:54:54 ip
Lainaus käyttäjältä: 0lli - helmikuu 09, 2017, 16:51:51 ip
Ohoi Tampere! Löytyykö kaupungista liikettä joka myy orange habanero jauhetta? Toki kasvattajilta löytyy varmasti, mutta pyydettiin kysymään nimenomaan liikettä. :)


Soita Tampereen Chilitarvikkeeseen ja kysy, olisiko heillä.

Chilitarvike myymälä
Kullervonkatu 9
33100 Tampere
Avoinna ark.11-18, la 12-16, su suljettu.
Tuotteiden saatavuus kyselyt: 050-4686891


Tattista, pirauttelen sinne tarvittaessa. Ei tullut edes mieleen kysyä, kun ei nettisivuilta löytynyt mitään. :)
If you want to be happy for a lifetime, be a gardener.

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: 0lli - helmikuu 09, 2017, 17:02:31 ip
Tattista, pirauttelen sinne tarvittaessa. Ei tullut edes mieleen kysyä, kun ei nettisivuilta löytynyt mitään. :)


Ei kaikkia tuotteita ole verkkokaupan puolella, monesti löytynyt liikkeestä jotain mitä ei siellä näy. :)

Michilin

Varmasti löytys jos jaksais ettiä mutta sopiva EC pienille taimille? Onko 0,5 liikaa? Tosin en tosta mun mittarista ole menossa takuuseen toimiiko oikeasti...
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Michilin - helmikuu 09, 2017, 18:32:18 ip
Varmasti löytys jos jaksais ettiä mutta sopiva EC pienille taimille? Onko 0,5 liikaa? Tosin en tosta mun mittarista ole menossa takuuseen toimiiko oikeasti...


Lannoituksen tarve riippuu aina muista kasvatusoloista, eli pääasiassa valon määrästä. Huonossa/keskinkertaisessa valossa 0,5 lienee ihan ok, paremmassa valossa sitten 1-2.
Liikalannoituksen ensimmäiset merkit ovat rullautuvat lehdet ja lehtiin ilmestyvät pienet hiekkamaiset nyppylät ja alilannoituksen huomaa siitä, että kasvit eivät kasva ja lehdet ovat ohuita ja vaaleanvihreitä.

Ezmo

Sopiva EC riippuu myös lannoitteesta tai tarkemmin lannoitteen sisällöstä.

Matsomppi

No nyt kun täällä tuli lannoitteet puheeksi, niin tekeeköhän tuolla mun kaapista löytyneellä yrttilannotteella mitään?
Voisin tuon käyttää pois ennen uuden ostamista, jos on millään lailla sopivaa tavaraa

Hubert

Ihan hyvältä näyttää npk. Käytä vaan pois.

Matsomppi

Millasella annoksella kannattaa käyttää tommosille alle kuukauden vanhoille taimille? Yrteille ohjeessa neuvotaan laittamaan 5ml/1l kerran kahdessa viikossa, paljon lannoitettaville yrteille joka viikko. Siitä sitten varmaan voi lisätä samassa suhteessa, miten tuolla Puutarhan kesä -ohjeessa on neuvottu?

Hubert

Riippuu valonmäärästä. Kyllä tuon ohjeenmukaisen annoksen voi laittaa joka kastelukerralla.
Toki riippuu taimien koosta ja määrästä, mutta ei tuo kovin kauaa kestä, eli tuskin tarvitsee miettiä suurempien kasvien annosteluita.

thompson

Milläs konstilla saisin herätettyä pari Montufaria talviunesta? Ne ovat talvehtineet alas leikattuina ja ovat nyt pari viikkoa saaneet valoa. Uusia kasvun alkuja ei vaan meinaa näkyä.

kasvattaja

Lainaus käyttäjältä: thompson - helmikuu 10, 2017, 21:36:07 ip
Milläs konstilla saisin herätettyä pari Montufaria talviunesta? Ne ovat talvehtineet alas leikattuina ja ovat nyt pari viikkoa saaneet valoa. Uusia kasvun alkuja ei vaan meinaa näkyä.

Miedolla lannoituksella voisi edesauttaa kasvukärkien kehittymistä
Chili korvaa suolan ruuanlaitossa. Lajikepuhtaita Hainan yellow latern -siemeniä myytävänä.

unenkuva

Valoa, paljon. Ja kuten kasvattaja sanoi, mieto lannoitus.
Siirrä myös isompaan ruukkuun (oletan, että kun olet talvettanut, niin siirsit pienempään ruukkuun)

Chiliharri

Lainaus käyttäjältä: thompson - helmikuu 10, 2017, 21:36:07 ip
Milläs konstilla saisin herätettyä pari Montufaria talviunesta? Ne ovat talvehtineet alas leikattuina ja ovat nyt pari viikkoa saaneet valoa. Uusia kasvun alkuja ei vaan meinaa näkyä.


Mulla on tällainen tilanne montufar (PI585273) kanssa:
   

VASEN KUVA: Etummainen on viime vuotinen, ja leikkasin tuohon tasoon (vrt. viivotin) suunnilleen marras/16. Takana keskellä onkin tuon sukulainen (ylenevässä polvessa)  ;)
Huomasin tuon tuoreemman version lähtevän versomaan huomattavasti hitaammin. Vanhemmassa useampivuotisessa oli leikatessa tosin versoja jo valmiina enimmäkseen aikaisemmissa leikkauskohdissa.
OIKEA KUVA: Valaisinta on säädelty tarpeen mukaan, mutta nyt on apuvalona noin 50cm päässä latvoista. Valomäärääkin mittailiin, kun sattuu mittari olemaan: takimmainen 1500-2000lux ja etummainen 2500-5000lux. Polttimo on tuo 40W, josta kerroin juuri toisessa ketjussa. Tälle tosin tulee osa valosta tuosta ikkunaheijastuksen aiheuttajasta, eli yleisvalaisimesta kaikille chileille.

Toivottavasti tästä oli apua. Niin joo, oletan että nämä ovat samoista siemenistä, kuin sun yksilö?

thompson

Lainaus käyttäjältä: Chiliharri - helmikuu 11, 2017, 14:46:39 ip
Niin joo, oletan että nämä ovat samoista siemenistä, kuin sun yksilö?

Kyllä, nämä ovat juurikin sinulta peräisin olevista siemenistä :D Mutta en kehtaa edes laittaa vertailukuvaa omista risuista :D :D

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - helmikuu 11, 2017, 12:58:35 ip
Valoa, paljon. Ja kuten kasvattaja sanoi, mieto lannoitus.
Siirrä myös isompaan ruukkuun (oletan, että kun olet talvettanut, niin siirsit pienempään ruukkuun)

Enhän minä mitään tuollaista pienempään ruukkuun siirtämistä ole koskaan älynnyt tehdä. 10l ämpäreissä olen pitänyt kesät talvet.

Mutta eiköhän tässäkin päde samat vinkit kuin idättämisen odottelussa ... maltti on valttia.

Chiliharri

Lainaus käyttäjältä: thompson - helmikuu 11, 2017, 18:19:18 ip
Enhän minä mitään tuollaista pienempään ruukkuun siirtämistä ole koskaan älynnyt tehdä. 10l ämpäreissä olen pitänyt kesät talvet. ...
... maltti on valttia.


Mullakin on aina kesät talvet samat astiat, niin kuin nuokin ­25cm paulina ja takimmainen 5l:n ämpäristä tehty altakasteluruukku. Tässä varmaan onnistuisi esim ruukunvaihdoilla, mutta oma tapani on ollut pitää multa tarpeeksi kuivana talviaikaan. Nuo pienillä versoilla olevat näyttää tarvitsevan todella murto-osan vedestä, mitä samat kasvit leikkaamattomana kesäisin. Muistan minulla vain yhden chilin kuolleen eräänä talvena, syytä en pysty sanomaan.

Ainakin viisi vuotta käyttämäni mullan kosteusmittari on ollut mun mielestä halpa ja hyvä laite esim. mullan pitämiseen halutussa kosteudessa. Talviaikaan pinta on jopa viikkoja kuiva, kun syvemmällä on vielä kosteutta. Tapani on etten mainosta erikseen, mutta kun lattaa G:n hakusanaksi EAN koodin 7312600054288, niin löytyy tuo mittari mitä tarkoitan.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: thompson - helmikuu 11, 2017, 18:19:18 ip
Enhän minä mitään tuollaista pienempään ruukkuun siirtämistä ole koskaan älynnyt tehdä. 10l ämpäreissä olen pitänyt kesät talvet.


Itse itseäni mainostaen

thompson

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - helmikuu 11, 2017, 22:39:57 ip
Itse itseäni mainostaen


Hyvä video ja hyvin perusteltu syyt miksi kannattaa talvettaa pienemmissä astioissa.

Mitäs olette mieltä tästä:

Varsi näyttää halkeavan pystysuunnassa. Tuleeko tuosta ongelmaa?

Michilin

Miten chinenset käyttäytyy jos kasvatetaan liian viileässä? Vahva epäilys ku baccat porskuttaa menemään ja chinenset kituu ja lämpö yleensä vähän alle 20. Vähän hailakan vihreitäki...
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Michilin - helmikuu 13, 2017, 20:33:16 ip
Miten chinenset käyttäytyy jos kasvatetaan liian viileässä? Vahva epäilys ku baccat porskuttaa menemään ja chinenset kituu ja lämpö yleensä vähän alle 20. Vähän hailakan vihreitäki...

käyttäytyy juuri kuten kuvailit  ::) Chinenset tykkää lämpimästä. Kylmässä eivät vältsiin oikeen kasva.
Valosta tykkäävät kans. Jos ikkunasta vetää hirveesti ja on ikkunalaudalla niin ei chinenset tykkää  :-\
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Chiliharri

Lainaus käyttäjältä: Michilin - helmikuu 13, 2017, 20:33:16 ip
Miten chinenset käyttäytyy jos kasvatetaan liian viileässä? Vahva epäilys ku baccat porskuttaa menemään ja chinenset kituu ja lämpö yleensä vähän alle 20. Vähän hailakan vihreitäki...


Ainakin oman kokemuksen perusteella kypsyvät podit jäävät pienemmiksi, kuten täällä foorumillakin on jossain mainittu. C.pubescens taas näyttäisi mielestäni tykkäävän viileämmästä kelistä sadon kypsyttelyvaiheessa. Taimien reagoinnista ei ole minulla tietoa.