Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

sorrii

Chinenset kasvaa mullassa vähän isommiksi kuin se ruukku. Mulla ne maahan kasvatetut kasvoivat kattoon ja seiniin kiinni 120cm korkeassa kaari-tunnelissa: Istuttaessa kesäkuun alussa ne olivat ~½m korkeita... Perliittiin istutettuna 15l. autopotissa korkeutta tuli ~150cm kasvihuoneessa ... Nehän kasvaa annetun tilan mukaan - myös juuritilan!
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Huru-ukko

huhtikuu 20, 2017, 15:30:23 ip #10081 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 20, 2017, 15:40:48 ip käyttäjältä Huru-ukko
Mulla ei ole ollut chinensejä mullassa lainkaan kasvihuoneessa, paitsi viime vuonna kitukasvuinen Naga jonka laitoin ulos isoon kasvatuslaatikkoon. Syksyllä siellä oli kymmenkunta vihreää podia, jotka halla korjasi.
Foorumilla on kyllä kasvattajia, jotka chinensejä on mullassa kasvattaneet, ja saaneet niistä satoakin muistaakseni osa hyvinkin.

Niissä minun amppeli rocotoissa oli paljon yli kaksimetrisiä "lonkeroita". Ne roikkui kasvarin harakkaorsista, ja ohjasin kasvun kulkemaan siellä ylhäällä.
Siinä mielessä ei voi koko vertailua chinseihin tehdä, koska ne pyrkii ylöspäin.


Näkymä rocotoista vuoden 2012 syksyllä. 2012 päiväkirjassa lisää kuvia.

Diego

Ajattelin nyt multakasvatuksen jälkeen lähteä kokeilemaan vesiviljelyä. Vermeinä mulla on muutama waterfarm. Jos oon oikein käsittäny, niin tuota ilmapumppua ei kannata huudattaa ihan 24/7. Eli kysymys kuuluu: minkälaiset ajastukset kannattaisi laittaa? Kuinka usein lientä kasveille ja kuinka kauan kerrallaan?

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Diego - huhtikuu 23, 2017, 20:58:46 ip
Ajattelin nyt multakasvatuksen jälkeen lähteä kokeilemaan vesiviljelyä. Vermeinä mulla on muutama waterfarm. Jos oon oikein käsittäny, niin tuota ilmapumppua ei kannata huudattaa ihan 24/7. Eli kysymys kuuluu: minkälaiset ajastukset kannattaisi laittaa? Kuinka usein lientä kasveille ja kuinka kauan kerrallaan?


Ei siitä haittaa ole vaikka ois koko ajan päällä. Itsellä koko ajan päällä kun oon töissä klo 7:30 - 18:00 ja sitten parin tunnin välein 15min päällä.
Aluksi veden voi vaihtaa vaikka kerran viikossa. Sittenkun chili kasvaa isoksi, niin imasee kyllä vettä niin paljon, että ei sitä vaihtaa tarvi, vaan lisätä pari kertaa viikossa. Tyhjäksi säiliötä ei saa päästää

unenkuva


Diego

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - huhtikuu 23, 2017, 21:45:34 ip
Lainaus käyttäjältä: Diego - huhtikuu 23, 2017, 20:58:46 ip
Ajattelin nyt multakasvatuksen jälkeen lähteä kokeilemaan vesiviljelyä. Vermeinä mulla on muutama waterfarm. Jos oon oikein käsittäny, niin tuota ilmapumppua ei kannata huudattaa ihan 24/7. Eli kysymys kuuluu: minkälaiset ajastukset kannattaisi laittaa? Kuinka usein lientä kasveille ja kuinka kauan kerrallaan?


Ei siitä haittaa ole vaikka ois koko ajan päällä. Itsellä koko ajan päällä kun oon töissä klo 7:30 - 18:00 ja sitten parin tunnin välein 15min päällä.
Aluksi veden voi vaihtaa vaikka kerran viikossa. Sittenkun chili kasvaa isoksi, niin imasee kyllä vettä niin paljon, että ei sitä vaihtaa tarvi, vaan lisätä pari kertaa viikossa. Tyhjäksi säiliötä ei saa päästää

Okei, kiitoksia sulle taas nopeista ja pätevistä neuvoista  :thumbup:

Jupu

Onko Yarabelan suomensalpietarista hyötyä chileille? Koostumus on seuraavanlainen

N26.8%
    Nitraattityppi N12.2%
    Ammoniumtyppi N14.6%
K1%
Mg1%
S4%
B0.02%
Se0.0015%

http://www.yara.fi/lannoitus/tuotteet/yarabela/1829-yarabela-suomensalpietari/

sorrii

Kaipa se toimisi varovasti mutakasvatuksessa typpilisänä kun haluaa kunnolla kasvua. Normaalisti varmaan tarvitsisi jotain kaliumia sitten lisäksi ... Kuulostaa heinäpellon lannoitteelta tai metsän ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

huhtikuu 26, 2017, 20:44:33 ip #10088 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 26, 2017, 20:50:15 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - huhtikuu 23, 2017, 21:45:34 ip
Lainaus käyttäjältä: Diego - huhtikuu 23, 2017, 20:58:46 ip
Ajattelin nyt multakasvatuksen jälkeen lähteä kokeilemaan vesiviljelyä. Vermeinä mulla on muutama waterfarm. Jos oon oikein käsittäny, niin tuota ilmapumppua ei kannata huudattaa ihan 24/7. Eli kysymys kuuluu: minkälaiset ajastukset kannattaisi laittaa? Kuinka usein lientä kasveille ja kuinka kauan kerrallaan?


Ei siitä haittaa ole vaikka ois koko ajan päällä. Itsellä koko ajan päällä kun oon töissä klo 7:30 - 18:00 ja sitten parin tunnin välein 15min päällä.
Aluksi veden voi vaihtaa vaikka kerran viikossa. Sittenkun chili kasvaa isoksi, niin imasee kyllä vettä niin paljon, että ei sitä vaihtaa tarvi, vaan lisätä pari kertaa viikossa. Tyhjäksi säiliötä ei saa päästää


Huomasitko ettei tuo ole bubbleri?  Aattelin  vaan kun olen käsityksessä että sulla on bubblereita.   

(Arvelua: Waterfarmiin varmaan riittäisi tunnin välein tovi hetki päällä tuo ilmatoiminen vesipumppu?    Kaipa se myös nostaa nopeasti heikommin pinnan alentuessa, että asia on syytä testata.)

AN59

Terveppä terve Chilifoorumin käyttäjät, tosiaan jonkun aikaa olen jo lurkkailut täällä foorumilla ja nyt viimein sitten päätin tehdä tunnukset. Virallisesti tämä on ensimmäinen kasvatuskauteni (Jos viime talvena kasvamaan laitettua, kaltoin kohdeltua purkki-Nagaa ei lasketa). Siemenistä kiitokset Fataaliille, neljällä lajikkeella ajattelin lähteä liikenteeseen, mutta kirjeen saavuttua neljästä lajikkeesta tulikin seitsemän.  :) Hieman ehkä myöhästyin lähdöstä, mutta tammikuun loppuun olivat jo taimet välivaiheastioissaan. Eivät tosin vieläkään kovin suuria ole, mutta pidän tätä harjoitteluvuotena. Tarkoitus olisi raahata kelien salliessa tuohon parvekkeelle kokoaikaisesti.

Tosiaan Aloittelijoiden kysymykset topicissa ei tämä viesti vahingossa ole vaan ajattelin myös sisällyttää kaksi kysymystä. Viime vuotista Nagaani vaivaa jokin, epämuodostuneita, käppyräisiä lehtiä sekä ruskeita laikkuja muutamissa lehdissä. Toivottavasti kuvat ovat tarpeeksi selviä, jotta jotain niistä selviäisi.

http://imgur.com/a/cWi8T

Käynyt mielessä, että tämä olisi tarttuvaa, pitäisikö kasville näyttää taloyhtiön biojäteastiaa?

Ja toisena kysymyksenä seuraavaa, elikkä ikkunalaudalleni (jossa tämän kauden chilit kasvavat) on ilmestynyt joukko kuolleita noin 1-2mm pituisia siipiveikkoja. Ensiksi kävi mielessä että olisivat harsosääskiä tai ripsiäisiä, mutta vaikka kuinka tiiramalla tiiran, en huomaa kasvien kimpussa mitään. Ei pöllähdyksiä kun puhallan kasviin tai mitään. Saatikka että chileissä olisi jotain selviä merkkejä tuhotöistä. Näillä olennoilla on pitkulainen kroppa sekä yksiosaiset siivet ja jos vanhat silmäni näkivät oikein niin silmissä olisi jotain punertavaa. Tämä voi olla hieman hakuammuntaa ja kuvaa en sattuneesta syystä pysty tarjoamaan, mutta mitä raati on mieltä? Mitä nämä todennäköisimmin olisivat? Varoiksi kuitenkin peitin ruukut soralla ja ostin 12-packin mäntysuopaa kaappiin odottamaan.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: AN59 - huhtikuu 26, 2017, 20:51:52 ip
Ja toisena kysymyksenä seuraavaa, elikkä ikkunalaudalleni (jossa tämän kauden chilit kasvavat) on ilmestynyt joukko kuolleita noin 1-2mm pituisia siipiveikkoja.


Minkä värisiä ovat? jos valkoisia niin todnäk ansajauhiaisia

AN59

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - huhtikuu 26, 2017, 22:29:20 ip
Lainaus käyttäjältä: AN59 - huhtikuu 26, 2017, 20:51:52 ip
Ja toisena kysymyksenä seuraavaa, elikkä ikkunalaudalleni (jossa tämän kauden chilit kasvavat) on ilmestynyt joukko kuolleita noin 1-2mm pituisia siipiveikkoja.


Minkä värisiä ovat? jos valkoisia niin todnäk ansajauhiaisia


Mustia tai ainakin tummia näyttäis olevan. Täytyy vähän seurailla mitä tapahtuu.

ulpukka

Miksi chilini kasvaa vaan pituutta hulluna,on jo puoli metrinen ja tosihyvinvoiva.ei tee nuppuja vai eikö ole vielä aika? lajiketta en muista mut siemenet ostettu chilitarvike/tampere,ei oo vielä lannoitettu.on jo toinen vuosi kun kasvaa.;)  >:D

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: ulpukka - toukokuu 01, 2017, 08:30:25 ap
Miksi chilini kasvaa vaan pituutta hulluna,on jo puoli metrinen ja tosihyvinvoiva.ei tee nuppuja vai eikö ole vielä aika? lajiketta en muista mut siemenet ostettu chilitarvike/tampere,ei oo vielä lannoitettu.on jo toinen vuosi kun kasvaa.;)  >:D


Et ole vuoteen lannoittanut?? Olisi pitänyt aloittaa lannoitus jo 11kk sitten :D  Yleensä jos chili kasvaa pelkkää pituutta, muttei leveyttä, on valoa liian vähän ja chili "pyrkii" etsimään valoa.
Nyt voisi pätkäistä pituutta pois, valoa paljon, ja aloittaa lannoitus.

Ezmo

Lainaus käyttäjältä: unenkuva - toukokuu 01, 2017, 10:41:37 ap
Lainaus käyttäjältä: ulpukka - toukokuu 01, 2017, 08:30:25 ap
Miksi chilini kasvaa vaan pituutta hulluna,on jo puoli metrinen ja tosihyvinvoiva.ei tee nuppuja vai eikö ole vielä aika? lajiketta en muista mut siemenet ostettu chilitarvike/tampere,ei oo vielä lannoitettu.on jo toinen vuosi kun kasvaa.;)  >:D


Et ole vuoteen lannoittanut?? Olisi pitänyt aloittaa lannoitus jo 11kk sitten :D  Yleensä jos chili kasvaa pelkkää pituutta, muttei leveyttä, on valoa liian vähän ja chili "pyrkii" etsimään valoa.
Nyt voisi pätkäistä pituutta pois, valoa paljon, ja aloittaa lannoitus.
Ei välttämättä vielä puolimetrisenä oo pakko aloittaa lannoitusta. Riippuu kuinka isossa astiassa ja millainen alusta.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Ezmo - toukokuu 01, 2017, 10:45:03 ap
Lainaus käyttäjältä: unenkuva - toukokuu 01, 2017, 10:41:37 ap
Lainaus käyttäjältä: ulpukka - toukokuu 01, 2017, 08:30:25 ap
Miksi chilini kasvaa vaan pituutta hulluna,on jo puoli metrinen ja tosihyvinvoiva.ei tee nuppuja vai eikö ole vielä aika? lajiketta en muista mut siemenet ostettu chilitarvike/tampere,ei oo vielä lannoitettu.on jo toinen vuosi kun kasvaa.;)  >:D


Et ole vuoteen lannoittanut?? Olisi pitänyt aloittaa lannoitus jo 11kk sitten :D  Yleensä jos chili kasvaa pelkkää pituutta, muttei leveyttä, on valoa liian vähän ja chili "pyrkii" etsimään valoa.
Nyt voisi pätkäistä pituutta pois, valoa paljon, ja aloittaa lannoitus.
Ei välttämättä vielä puolimetrisenä oo pakko aloittaa lannoitusta. Riippuu kuinka isossa astiassa ja millainen alusta.


Ei minunkaan mielestä. Jos ei kaksimetriseksi meinaa kasvaa, silloin voisi harkita paria puikkoa Substraali ruukkuun.

sorrii

Kyllä vaan kuulostaa että on valon puutetta. Turha silloin on lannoittaakaan ... Jos kun alkavat lehdet vaalentua niin kaipaa lannoitetta .. ehkä?

Valoa, valoa, valoa: 12 tuntia aurinkoa tai joku lamppu lähelle. Valontarvekin tiet on lajikohtainen ... Chilit vaativat aina valoa paljon: Vaikka ulkona viihtyisi varjossa, niin sisällä se aurinkoinenkin ikkuna on kolmelta sivulta varjossa ...

Asian vierestä pakko mainita, kun on meillä keittiön pöydässä Basilikan oksa, jonka leikkasin joskus 6kk sitten Herbiestä jonka annoin pois. Se osa on kasvatellut juuria koko lasipurkin täyteen ja siitä on pieniä haaroja tullut leikattua salaattiin ja muuhun koko talvi. Huoneen ikkuna on pohjoisen-koillisen välissä. Matkaa ikkunaan reilu 1m ...
Tällä basilikaoksalla on ollut lannoitetta [Puutarhan kesää] sellaiset EC 1-1,3 ... joka vastaa teelusikallinen ämpäriin ... MÄ luulin että basilika vaatiin valoa paljon, kun on niin arka kylmällekin ... hah.


RUMA se kyllä on  8)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Yliluoma

Kauppapuutarhalta haettu Jigsaw koittaa pukata kukkia, sama homma puolta pienemmän California Reaperin kanssa. Molemmat kasvit siis varsin pieniä vielä. Annanko kukkia?

NPhoBiaz

Lainaus käyttäjältä: Yliluoma - toukokuu 02, 2017, 13:17:18 ip
Kauppapuutarhalta haettu Jigsaw koittaa pukata kukkia, sama homma puolta pienemmän California Reaperin kanssa. Molemmat kasvit siis varsin pieniä vielä. Annanko kukkia?


Useimmiten ensimmäiset kukat tippuu ihan itsekseen pois, kun kasvi ei ole vielä kyllin kookas kantamaan hedelmää tai olosuhteet eivät muuten vain ole siihen otolliset. Mikäli kukka kuitenkin jäisi kiinni, niin se on vähän makuasia kummin tekee. Jotkut haluavat antaa tehdä jo ensimmäiset maistiaiset mahdollisimman nopeasti (sillä hinnalla että kasvu voi hetkeksi hidastua), ja jotkut eivät halua hidastaa kasvua lainkaan ja nyppivät kiinni jääneet kukat pois.

PP

Kasvu voi hidastua podien vuoksi lähinnä isopodisilla baccatumeilla ja annuumeilla. Chinensen antaisin kukkia vapaasti.