Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Will0w


MRgreen

Onko tietoa millä lailla Habanero Brown Large käyttäytyy kasvun (alkuvaiheessa?)? Mulla on jo kolmen kuukauden ikäinen kasvi NFT:ssä eikä ole kuin 30-40 cm korkea. Lehteä on viidakoksi asti. Olen käsittänyt etteivät chinenset kovin suuriksi kasva muutenkaan mutta tuntuu ettei kyseinen yksilö kasva korkeutta lainkaan. Majapaikka on ollut jo ainakin kuukauden päivät kasvarissa ja kun löin paljon pienemmän Hainanin chilin vieruskaveriksi muutama viikko sitten niin se hujahti viikon sisällä ohi. Mikä mättää? Puutarhan Kesällä on menty ja aina hiukan pienemmällä annostuksella mitä Chiliyhdistyksen ohje kehottaa. Muuten kasvi voi oikein hyvin.

Hannukka

Olen vasta-alkaja chilin kasvatuksessa. Minulla on useamman lajikkeen taimia, mm. Lemon drop, Cheyenne, Aji cristal, mutta vasta nyt aloin miettiä niiden valontarvetta. Aion laittaa ne kesäksi parvekkeelle, joka on länsi-pohjoiseen. Aurinko ei sinne paista kuin ehkä kuuden jälkeen illalla.

Tarvitsevatko monet lajikkeet, tai edellä mainitsemani, suoraa auringon valoa? Tulisiko valita nimenomaan varjoisiin oloihin sopivia chilejä? Vai tarvitseeko tätä asiaa edes miettiä?

Hubert

Varjoisiin oloihin sopivia chilejä ei ole olemassakaan. Eri lajien minimi-valontarve sadontuoton alkamiselle kyllä vaihtelee aika paljonkin. Baccatumit tyytyvät vähimpään ja voivat sadota jo muutaman tunnin aurinkoannoksella, eli lajikevalintasi on osunut oikeaan. Vaikka ilta-aurinko ei niin tehokasta olekaan, niin kuvittelisi n. 5 tunnin paisteen riittävän muutaman podin tuottamiseen.

Hubert

Lainaus käyttäjältä: MRgreen - toukokuu 20, 2017, 14:02:44 ip
Onko tietoa millä lailla Habanero Brown Large käyttäytyy kasvun (alkuvaiheessa?)? Mulla on jo kolmen kuukauden ikäinen kasvi NFT:ssä eikä ole kuin 30-40 cm korkea. Lehteä on viidakoksi asti. Olen käsittänyt etteivät chinenset kovin suuriksi kasva muutenkaan mutta tuntuu ettei kyseinen yksilö kasva korkeutta lainkaan. Majapaikka on ollut jo ainakin kuukauden päivät kasvarissa ja kun löin paljon pienemmän Hainanin chilin vieruskaveriksi muutama viikko sitten niin se hujahti viikon sisällä ohi. Mikä mättää? Puutarhan Kesällä on menty ja aina hiukan pienemmällä annostuksella mitä Chiliyhdistyksen ohje kehottaa. Muuten kasvi voi oikein hyvin.


Joskus chinenset pysäyttävät kasvun kokonaan, jos ne päästää satoamaan pieninä. Myös alhainen lämpötila hillitsee kasvua. Monet chinenset kaipaavat 15-20 asteen yölämpöä ja 25-35 asteen päivälämpöä kasvaakseen ja sadotakseen kunnolla.

sorrii

Monet chinenset ovat kyllä kasvaneet ja tehneet jopa kiitettävästi satoa mulla muovitunneleissa viljelypalstalla, jossa yölämmöt ovat kesällä samat kuin ulkona. Eipä yli 15 asteen öitä kovin pitkään ole Tampereen seudulla keskikesälläkään. Hyvin ovat tuottaneet Naga Morich, Petenero, Black Naga. Paljon podeja tekivät myös Carolina Reaper sekä Fataliin Jigsaw; jälkimmäisessä jäivät kaikki pieniksi - Reaperissa oli muutamia normaalejakin. Rocato sittentaas ei tehnyt oikein mitään; Bonda Ma Jacques aika heikosti, mutta muutamia pikkupodeja kuitenkin. Hyvin isoja eroja on mulla ollut juuri chinenseissä. Muut lajit ovat tehneet satoa odottamattomankin hyvin. Palstalla aurinkoa kyllä riittää, kun on keskellä peltoa..

Petenero oli hauska tapaus 3 kesää sitten: Kesän alussa oli kylmä kausi heti alkuun, kun sain pari niitä istutettua ulos. Niistä tuli paljon pieniä oransseja kivoja pikku peteneroja. Heinäkuussa tekivät sitten kasvupyrähdyksen kun ilmat lämpenivät. Nyt alkoikin tulla normaalin kokoisia raakileita, ja paljon: Niiden väri oli kuitenkin kypsinä kirkkaan keltainen ja muotokin sellainen ryppyinen: Kuin pieniä keltaisia aivoja! En olisi uskonut saman kasvin hedelmiksi! Sainpa vielä poimia osittain samaan aikaan molempia "versioita" .. 
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Allusd

Kuinka lämmin pitää päivisin olla, jotta uskaltaa chilit kantaa ulos lasitetulle parvekkeelle? Itse olen pitänyt rajana, että varjoisessa paikassa oleva mittari näyttää 20 astetta. Onko tämä sopiva?

Hubert

Lainaus käyttäjältä: Allusd - toukokuu 21, 2017, 12:45:12 ip
Kuinka lämmin pitää päivisin olla, jotta uskaltaa chilit kantaa ulos lasitetulle parvekkeelle? Itse olen pitänyt rajana, että varjoisessa paikassa oleva mittari näyttää 20 astetta. Onko tämä sopiva?
.

On sopiva. Lasitettu parveke lämpenee kyllä paisteessa sopivaksi jo paljon alhaisemmillakin varjolämpötiloilla.

Jame

Lainaus käyttäjältä: Allusd - toukokuu 21, 2017, 12:45:12 ip
Kuinka lämmin pitää päivisin olla, jotta uskaltaa chilit kantaa ulos lasitetulle parvekkeelle? Itse olen pitänyt rajana, että varjoisessa paikassa oleva mittari näyttää 20 astetta. Onko tämä sopiva?


Jaa päivisin? Eikös tärkeintä ole, että yöllä pysyy plussan puolella?
Vajaat pari viikkoa on meillä olleet ensimmäiset chilit pihalla ja eilen pääsivät kaikki loputkin ulos - ei siis lasitetulle parvekkeelle. Muutamana iltana nostin ne sisälle varastoon kun luvattiin yöksi pakkasta.
Failure is simply the opportunity to begin again - this time more intelligently.

MRgreen

Lainaus käyttäjältä: Hubert - toukokuu 20, 2017, 23:01:23 ip
Lainaus käyttäjältä: MRgreen - toukokuu 20, 2017, 14:02:44 ip
Onko tietoa millä lailla Habanero Brown Large käyttäytyy kasvun (alkuvaiheessa?)? Mulla on jo kolmen kuukauden ikäinen kasvi NFT:ssä eikä ole kuin 30-40 cm korkea. Lehteä on viidakoksi asti. Olen käsittänyt etteivät chinenset kovin suuriksi kasva muutenkaan mutta tuntuu ettei kyseinen yksilö kasva korkeutta lainkaan. Majapaikka on ollut jo ainakin kuukauden päivät kasvarissa ja kun löin paljon pienemmän Hainanin chilin vieruskaveriksi muutama viikko sitten niin se hujahti viikon sisällä ohi. Mikä mättää? Puutarhan Kesällä on menty ja aina hiukan pienemmällä annostuksella mitä Chiliyhdistyksen ohje kehottaa. Muuten kasvi voi oikein hyvin.


Joskus chinenset pysäyttävät kasvun kokonaan, jos ne päästää satoamaan pieninä. Myös alhainen lämpötila hillitsee kasvua. Monet chinenset kaipaavat 15-20 asteen yölämpöä ja 25-35 asteen päivälämpöä kasvaakseen ja sadotakseen kunnolla.


Sadottanu en ole joten kyllä se yökylmistä johtuu sitten. Tosin kasvuahan on tullut lehtimassan muodossa reilusti muttei pituutta. Ei kasvu siis kokonaan pysähtynyt ole. Liiasta typestäkään tuo ei johtune, Puutarhan Kesä on kuitenkin aika tasapainoinen sisällöltään. Tarvitsee vaan olla kai kärsivällinen  ::)

Allusd

Mielipiteitä siitä, että mitä tän näköisille kasveille pitäisi tehdä? Alaosasta melkoisen tuuhea ja kasvattaa paljon uusia haaroja. Sitten yläosasta kasvaa kaksi pitkulaista ja melko harvaa oksaa, jotka työntävät kukkia. Kyseessä on siis kaksi Black Nagaa jotka ovat jo kerran katkottu taimena. Haluaisin ehkä katkoa nuo pitkät oksat, mutta voiko siitä olla kasville haittaa?


bobster

Mää antaisin kasvaa. Nyt kun taivaalta saa kunnolla valoa.
Freedom's just another word for nothin' left to lose- Kris Kristofferson

sorrii

Jos ulos eli kasvihuoneeseen -tai lasipervekkeelle- saat ne aurinkoon, niin ei kannata katkoa. Oksat vahvistuu nopeasti oikeessa auringossa, ja haaroja ilmestyy ennenkuin ehdit kissaa sanoa ...
Keinovalossa jos kasvatat, niin ehkä voi tehdä kauneusleikkauksen....
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Allusd

Päivät pidän etelänpuoleisella lasiparvekkeella ja illaksi otan keinovalaistukseen kun ei enää aurinko paista klo 18 jälkeen parvekkeelle. Vielä joutuu vähän enempi ramppaamaan edes-takas ulos ja sisään, kun rupeavat roikottamaan lehtiä parin tunnin jälkeen auringossa. Sitten tokenee 10 minuutissa sisällä ja voi laittaa takaisin ulos. :D

sorrii

Aika turhaa taitaa olla kuljetella kasvia noin, jos parveke on vielä etelään. Tropiikissahan ei päivä paljon yli 12 tuntia ole koskaan ...

Mulle on tullut vuosien mittaan mutu, että alkavat chilit yleensä pukata podia paljon enemmän aina syksyllä kun päivä lyhenee. On vaan harmi, ettei lämmintä sitten enää riitä. Itse oon miettinyt jotain pimennyshuppua kasvihuoneeseen että saisi päivää lyhennettyä kesällä!

Voihan se toki kasvuvaiheessa lisätä kasvin kokoa kun on pitkä päivä. Sadontuotossa ei lisätunneista liene hyötyä ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jussa

Mistähän syitä voisi olla sille, että toisinaan ruukunvaihdon jälkeen kasvi ei millää meinaa virkistyä vaan roikottaa lehtiään pidemmän aikaa?


Siirsin tämän nagan uuteen ruukkuun noin viikko sitten ja edelleenkin se on tollainen vempula. Alhaalta poistin muutamia isompia lehtiäkin että heräisi.


Toisin kävi tämän CGN21500:n kanssa, vaihdoin sen eilen uuteen ruukkuun, eikä se missään vaiheessa ole oireillut mitenkään.

En ole vielä varsinaisesti huolestunut, hiukan vaan hämmästyttää. Jos jotain sattuu kiinnostamaan, niin kookoskuitua ja perliittiä on molempien ruukuissa, mutta muistelisin että samaa huomasin mullankin kanssa viime kesänä. Ei tosin ole viikkoa tarvinnut aiemmin odotella.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

Huru-ukko

Miten teit siirron, eli revitkö juuriston silpuksi, vai pistit vain uuteen ruukkuun ja lisäsit kasvualustaa.
Jos noudatit viimeistä vaihtoehtoa, niin ompa tosiaan kumma miksi se on mielensä pahoittanut.

sorrii

Mä arvaisin, että uusi multa ei ollut kovin kosteaa. Itse kastelen aika reilusti uudelleenistutuksen yhteydessä. Vaikka liikakastelusta aina varoitellaan, niin luulen tässä olevan parempi että on märkää kuin liian kuivaa ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

jussa

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - toukokuu 26, 2017, 17:18:07 ip
Miten teit siirron, eli revitkö juuriston silpuksi, vai pistit vain uuteen ruukkuun ja lisäsit kasvualustaa.
Jos noudatit viimeistä vaihtoehtoa, niin ompa tosiaan kumma miksi se on mielensä pahoittanut.

Olen minä joskus onnistunut repimäänkin juuret rikki ruukusta irrottaessa, mutta yleensä ja tässäkin tapauksessa autoin ruukun pohjan reiistä lyijykynällä tuuppaamalla samalla kun varovasti vedin varresta. Kokonaisena lähti juuripaakku, jonka sellaisenaan siirsin uuteen ruukkuun ja lisäsin kasvualustaa. Onhan se tietty mahdollista että silti on repeämistä tapahtunut.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

jussa

Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 26, 2017, 17:32:44 ip
Mä arvaisin, että uusi multa ei ollut kovin kosteaa. Itse kastelen aika reilusti uudelleenistutuksen yhteydessä. Vaikka liikakastelusta aina varoitellaan, niin luulen tässä olevan parempi että on märkää kuin liian kuivaa ...

Tätä tuskin pääsi tapahtumaan, käytän siis kookosta ja muistelisin tässä tapauksessa että olin juuri turvottanut uuden harkon. Tuli kyllä itsellä mieleen että ehkä siellä ämpärin pohjalla oli liiankin märkää kookosta. Lisäksi se kookos ei välttämättä ehtinyt kovin kauan 'tasaantua' turvotuksen jälkeen. Voi myös olla että käytin tuon nagan ruukutukseen eri merkkistä kookosta, mutta samalla merkillä ruukutin kyllä muitakin chilejä. Tämä uudempi on Chilitarvikkeesta Coco Staria, joka tuntuu kyllä muutenkin laadukkaammalta kuin se aiemmin käyttämäni Pavunvarresta / -versosta ostettu.

Yksi mahdollisuus on myös että naga ja juuripaakku oli kovin kuiva sitä ruukusta irrotettaessa. En tiedä onko siitä haittaa. Tosin muistikuvat eivät ole kovin tarkkoja.
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020