Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

lolz0r

Itselläni aji fantasy roikottaa lehtiään edelleen jonkin verran, vaikka ruukun vaihdosta on jo 1,5 viikkoa. Samaan aikaan, samoissa olosuhteissa, vaihdettu pink habanero ei ole tykännyt lainkaan kyttyrää samasta operaatiosta.. Asiaa tässä ihmetellessä olen todennut, että samapa tuo, kun hengissä on pysynyt. Syytä asialle en ole keksinyt, vaikka samat lajit eivät olekaan kyseessä.

jussa

Nonni, naga alkaa elpyä ja ongelman syykin löytyi. Vähän tämä on tietysti noloa, mutta kuivahan se oli. Vastaus alkoi hahmottua nukkumaan mennessä ja näitä kirjoituksia miettiessä:

Lainaus käyttäjältä: jussa - toukokuu 26, 2017, 18:10:20 ip
Lainaus käyttäjältä: sorrii - toukokuu 26, 2017, 17:32:44 ip
Mä arvaisin, että uusi multa ei ollut kovin kosteaa. Itse kastelen aika reilusti uudelleenistutuksen yhteydessä. Vaikka liikakastelusta aina varoitellaan, niin luulen tässä olevan parempi että on märkää kuin liian kuivaa ...

Tätä tuskin pääsi tapahtumaan, käytän siis kookosta ja muistelisin tässä tapauksessa että olin juuri turvottanut uuden harkon. Tuli kyllä itsellä mieleen että ehkä siellä ämpärin pohjalla oli liiankin märkää kookosta. Lisäksi se kookos ei välttämättä ehtinyt kovin kauan 'tasaantua' turvotuksen jälkeen. Voi myös olla että käytin tuon nagan ruukutukseen eri merkkistä kookosta, mutta samalla merkillä ruukutin kyllä muitakin chilejä. Tämä uudempi on Chilitarvikkeesta Coco Staria, joka tuntuu kyllä muutenkin laadukkaammalta kuin se aiemmin käyttämäni Pavunvarresta / -versosta ostettu.

Yksi mahdollisuus on myös että naga ja juuripaakku oli kovin kuiva sitä ruukusta irrotettaessa. En tiedä onko siitä haittaa. Tosin muistikuvat eivät ole kovin tarkkoja.


Eli siis 5l kuivaa kookosta ja 4,5l kosteaa kookosta ja olin huolissani että uusi kookos taisi olla liian märkää. Tosiasiassa vanha juuripaakku imaisi kosteuden uudesta kasvualustasta melko nopeasti. Sitä vaan helposti tulee sellainen fiksaatio päähän, ei edes harkitse mahdollisuutta että on väärässä tai että jättää jonkin vaihtoehdon huomiotta.

Kastelin siis vähän reilummin ja heti alkoi elpyä. Kiitos vastauksista!
Kaudet: 2016, 2017, 2018, 2019, 2020

PP

Lainaus käyttäjältä: jussa - toukokuu 27, 2017, 14:26:56 ip
Eli siis 5l kuivaa kookosta ja 4,5l kosteaa kookosta ja olin huolissani että uusi kookos taisi olla liian märkää. Tosiasiassa vanha juuripaakku imaisi kosteuden uudesta kasvualustasta melko nopeasti. Sitä vaan helposti tulee sellainen fiksaatio päähän, ei edes harkitse mahdollisuutta että on väärässä tai että jättää jonkin vaihtoehdon huomiotta.

Kastelin siis vähän reilummin ja heti alkoi elpyä. Kiitos vastauksista!


Kookos on harvoin tai ei koskaan liian märkää, koska se on luonnostaan ilmavaa ja ylimääräinen vesi valuu pois. Liian hienojakoinen kookos voi mennä liian velliksi, mutta kaikilla näkemilläni ylikastelu on käytännössä mahdotonta.

sorrii

Itse pidän kookoskasveja alustalla, jossa se "ylimääräinen" vesi lojuu usein pitkään. Toki ruukuissa on pohjalla hydrosoraa pari senttiä.
Hyvin harva chili kärsii märästä kokoksesta. Mutu on tullut joistain annuumeista [tyypillisest meksikolaiset] että eivät oikein tykkää jatkuvasti märästä kokoksesta, varsinkaan pienet taimet.

Siirryin käyttämään kookosta vuosia sitten, kun ymmärsin että itsellä on tapana ylikastella kasvaja. Siihen aikaan olin jatkuvasti useita päiviä pois kotoa, joten tuo vesipeti oli toimiva. Kookoshan kun ei paljoa sido sitä vettä, niin sehän kuivuu rutikuivaksi aika äkkiä kun on kuivuakseen ...

Tän vuoden taimet ovat kaikki olleet erilaisilla alustoilla alkuun kivivilloissa tai Jiffypatuikoissa. Siitä istuteltu isompiin kuutioihin ja kookokseen. Nyt ovat olleet ne isotkin kuutiot isoissa taimiruukuissa, joissa on pohjalla hydrosoraa ja tilkkeenä perliittiä. Kookoskasvit Ventipoteissa. Edelleen kastelen päältä kaikki niin reilusti, että alusastioille jää aina sentin verran litkua...

Isommat chinenset jotka ovat pääosin kivivillassa ja perliitissä ovat parittain neliskanttisilla taimialustoilla ja kaadan niille yleensä ½l vettä per kasvi: Joka päivä saa kastella!



Näitä tammikuun lopulla idäteltyjä kasveja on joutunut pariin kertaan jo leikkaamaan reilusti. Monissa on raakileita ja eiliseen asti myös ripsiäisiä ...  8)
Siksi vähän kaljuja varsia joissain. Ripsiäiset tekevät tuohoa tosi nopeasti, ja yleensä kun niitä huomaa, niin lehtiä variseekin jo ihan reilusti ... Nyt on taas myrkytetty urakalla ..
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Michilin

Todennäköisyys että lähtee oksantyven silmusta uuteen kasvuun kunnon paleltumisen jälkeen?
Kokemusta ei ole mutta visioita riittää!

PP

Lainaus käyttäjältä: Michilin - toukokuu 31, 2017, 18:53:27 ip
Todennäköisyys että lähtee oksantyven silmusta uuteen kasvuun kunnon paleltumisen jälkeen?


Riippuu ihan siitä, kuinka pitkään ja kuinka matalalla lämpötila on ollut. Jos runko on jäätynyt, ei lähde kasvamaan, mutta jos vain lehdet, voi ehkä kasvaa.

Trioniska

Lainaus käyttäjältä: PP - toukokuu 31, 2017, 18:58:36 ip
Lainaus käyttäjältä: Michilin - toukokuu 31, 2017, 18:53:27 ip
Todennäköisyys että lähtee oksantyven silmusta uuteen kasvuun kunnon paleltumisen jälkeen?


Riippuu ihan siitä, kuinka pitkään ja kuinka matalalla lämpötila on ollut. Jos runko on jäätynyt, ei lähde kasvamaan, mutta jos vain lehdet, voi ehkä kasvaa.


Viime syksyltä ainoa selvinnyt oli fatalii ja sekin lähti versoamaan uutta tyvestä, runko korppuna.
Aloitteleva kasvattelija jolla mopo "voi" lähteä käsistä
http://chilimuistio.blogspot.fi/
Kaudet vuodesta 2014

Allusd

Mikähän tässä on kun mulla menee ihan kovaksi kasvualustat ja ihan riippumatta siitä, että onko se nyt normaalia multaa, taimimultaa, turvemultaa tai mitä tahansa. (Kookoskuitu ei oo menny) Kastelen kaikki kasvit siis alakautta ja nyt kasvualustana on biolanin turvemulta ja perliitti. Nyt melkeen jokaisen kasvin kasvualusta on sellanen melko kovahko köntti, johon vesi ei edes imeydy kovin helpolla. Testasin kaataa päältä nyt vettä ja se oikeastaan valui suoraan pohjalle ja pohjan rei-istä ulos niinkään multaa kastamatta. Isoimmissa purkeissa olen saanut ehkä hieman vältettyä sillä, että aika ajoin jollain kepillä tökin rikki sitä multaa siitä pintakerroksesta. Mikähän tähän auttaisi?

Ja toinen kyssäri: Nyt kun oli niin helvetin pitkä kylmä ja pilvinen kausi, niin voiko olla mahdollista, että pitäisi kovettaa kasvit uudestaan tuohon auringonvaloon? Tuntuu, että heittää lehdet löysäksi helpommin nyt.

unenkuva

Lainaus käyttäjältä: Allusd - kesäkuu 04, 2017, 11:47:52 ap
Mikähän tässä on kun mulla menee ihan kovaksi kasvualustat ja ihan riippumatta siitä, että onko se nyt normaalia multaa, taimimultaa, turvemultaa tai mitä tahansa. (Kookoskuitu ei oo menny)


Multa vaan tekee noin pidemmän päälle, siksi se ei ookkaan paras kasvualusta. Niiku itekki sanoit, kookoskuitu ei menny, kannattaa käyttää sitä. Multaan kannattaa laittaa 1/3 - 1/4 perliitti, vermikuliittiä tai hydrosoraa. Ite laitan perliittiä myös kookoskuidun sekaan.

pocoloco

kesäkuu 06, 2017, 22:03:16 ip #10149 Viimeisin muokkaus: kesäkuu 07, 2017, 15:45:21 ip käyttäjältä pocoloco
Moi!

Ensimmäistä kertaa vesiviljelemässä. Lehdet kellastuu kuvien mukaisesti, mikä mahtaa mättää?  :'(





Lannoitteena tällainen + toinen samaa sarjaa (hydro bloom). Ohjeen mukaan pitäisi laittaa 7ml/l, minulla noin 6ml/l tällä hetkellä molempia. Alkuun oli 5ml/l.



Reson koko noin 25l ja ph noin 5,7.

Chilivaari

Taitaa olla salasanan takana nuo sinun kuvasi. Eivät ainakaan minulle auenneet.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - kesäkuu 07, 2017, 08:48:18 ap
Taitaa olla salasanan takana nuo sinun kuvasi. Eivät ainakaan minulle auenneet.

Eikä minulle, enkä halunnut edes ensiksi pyydetyä omaa tiliä avaamaan.


pocoloco

Jaaha... :) Pitääpä yrittää saada näkyville.  ::)

Chilivaari

Eipä ne vieläkään näy sivulla, mutta mutkan kautta sain niitä näkyviin.
Toisessa kuvassa näkyy alalehdissä hyvin samantapainen väritys kuin minulla oli frutescenseissa viime keväänä. Se viittaa johonkin ravinnepuutokseen, ainakin magnesiumin vajeeseen. Syitä siihen voi olla monia, lannoitus, lämpötila, pH ym. ym.
Tuolla blogini juttua asiasta: http://chilivaari.blogspot.fi/2016/06/cabai-burung-ungulta-puuttuu-jotakin.html
Puutarhakalkilla ja Epsom-suolalla se korjaantui multa/kookosviljelyssä.

johniemi

Nyt kun alkaa satoakin tulemaan niin mikä mahtaisi olla paras tapa maistella eri chilejä (lähinnä siis niitä tulisimpia)? Jos nyt vaikka otetaan CGN 21500 niin en minä siitä raakana saa mitään muuta irti kuin kyyneliä :)

Eli kun haluaisin testailla monia eri lajikkeitani eri kypsyysvaiheissa niin mikä olisi järkevä tapa jolla saisin polttoa leikattua mutta silti saisin chilin oman maun vielä irti kapsaisiinin takaa?

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: johniemi - kesäkuu 11, 2017, 23:31:57 ip... mikä mahtaisi olla paras tapa maistella eri chilejä (lähinnä siis niitä tulisimpia)?

Minulla ainakin toimii chilijuusto: http://chilivaari.blogspot.fi/2013/03/chilijuustoa-leivan-paalle.html
Tulisimmat silputaan pienemmäksi ja niitä laitetaan vähemmän sekä juustoon että leivälle.
Juusto pehmentää makua ja sitä voi annostella helpommin. Kermakastike on toinen vaihtoehto.

Hubert

Mä maistelen myös uutuudet ensin leivänpäällä. Toki se ei kerro mitään lajikkeen sopimisesta pataruokiin, salsoihin tai leivonnaisiin...

chilifellow

Puskasta nipsnaps pikku piitti. Ja yllätys on aina melkomoinen. Grillattuna. Juustoa ja kestosuosikki pekoniin käärittynä. Nam. 😋
# www.chiliyhdistys.fi / jäsen 058 #

Kosimir

Kauanko kannattaa odottaa pistokkaiden juurtumista ennen kuin luovuttaa ja yrittää uusilla pistokkailla? Pari viikkoa toki vasta ollut, mutta vielä ei näy mitään merkkejä juurien alusta. Varret näyttävät ja tuntuvat ihan terveiltä eli väri on hyvä, lehtiäkin on ja eivät ole menneet pehmoiseksi. Minkä verran niitä juuria kannattaa kasvattaa siinä vedessä ennen kuin istuttaa?

sorrii

Juurten ilmestyminen pistokkaisiin kestää tuskaisen kauan eli kuukauden verran. Niin kauan kun pistokas ei nuupahda kannattaa odottaa. Jos on pysynyt jäntevänä jo parikin viikkoa, niin vaikuttaa hyvältä...
Istuttaa voi ja kannattaa heti kun valkoista juuren alkua alkaa näkymään. Kuohkeaan vähäravinteiseen multaan tai kookoskuituun, perliittiin, hydrosoraan ...

Pistokkaiden ottaminen on kyllä aika salatiedettä. Itsellä onnistui joskus alussa täysin säkällä moni kokeilu, kun tökkäsin vaan pistokkaan suoraan märkään multaan. Sitten rakentelin pistokasbublerin ilmakiven kanssa ja käytin jopa juurihormooneja. Onnistumisprosentti ollut ~50% ...

Sellainen mutu on jäänyt mulle, että syksyllä ja loppukesästä onnistuvat helpoimmin. Itselle luonteva aika keväällä tammi-helmikuussa on aika hankalaa, kun on huoneilma kuivaa ja kasvit talvilevossa. Viime talvena juuri kokeilin ottaa 10-kunta pistokasta rocotoista, jotka olin ottanut sisään kypsyttelemään satoa syksyllä. En halunnut niitä isoja risuja 10-20l ruukuissaan pitää viemässä tilaa taimilta. Taisi olla pistokkaita alunperin 12kpl [4 lajia 3kpl] joista onnistui yhteensä 3kpl. Tässä käytin mainittua bubleria ja käsittelin pistot Clonexilla. Siinä pistokaslaatikossa [IKEAn taimilaatikko +pienet kivivillapallerot+ ilmakivi] oli kansi ja valona 20W kasviledi =olosuhteet siis optimoitu ...

Näppituntuma mulla on että chinenseillä pistokas onnistuu helposti; Frutescensilla [Tabasco] teki se pistokas jopa kypsän hedelmän siinä sivussa kun kasvatteli juuria vesilasissa! Pubescens ja Baccatum onnistuu 30%'sesti. Annuumia en ole tainnut edes viitsiä yrittää kun ovat taimenakin niin nopeita ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`