Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

chinchin

Kiitos vastauksista! Valona on 300W led. Tuona päivänä vaan tuli oikein lämmin ja aurinkoinen päivä, ja olin poissa kotoa. Alusta on tavallista taimimultaa johon on lisätty vasta merilevää sekä pari kertaa NEKO:n ravinnetta. Sprayasin todellakin kirvat (en tajua mistä ne tulivat! - kaikki pitäisi olla uutta ja puhdasta)  - mutta sen muistin vasta kun siitä sanoitte!

Mitä luulette selviääkö mun jalapeno? Tarvitseeko alkaa kohta lisäämään Chili+:ssaa, vai odotanko vielä?

Vuorikaskas

huhtikuu 06, 2018, 01:08:05 ap #10561 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 06, 2018, 08:43:31 ap käyttäjältä Vuorikaskas
Kyllä kasvit usein selviää.   :)   (Ja usein parhaiten  ihan itsekseen.  Ihminen  voi  vain hieman auttaa  järjestämällä sopivasti kosteutta,  lämpöä ja valoa.   Olettaen että kasvi on jo sopivassa maaperässä.  Sitten vain toivotaan parasta. )

Vuorikaskas

Kyllä mä laittaisin lannoitetta. Sen tarvitsemisen kanssa saattaa olla monia mieliä.

Huru-ukko

Lainaus käyttäjältä: chinchin - huhtikuu 05, 2018, 23:24:26 ip
  Sprayasin todellakin kirvat (en tajua mistä ne tulivat! - kaikki pitäisi olla uutta ja puhdasta)  - mutta sen muistin vasta kun siitä sanoitte!

Talvisin kirvat tulee yleensä kaupasta salaattien tai jonkun vihreän puskan mukana.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: chinchin - huhtikuu 05, 2018, 23:24:26 ip... on lisätty vasta merilevää sekä pari kertaa NEKO:n ravinnetta. Sprayasin todellakin kirvat (en tajua mistä ne tulivat! - kaikki pitäisi olla uutta ja puhdasta)  - mutta sen muistin vasta kun siitä sanoitte!

Ai sitä Nekoa on vielä.
Sillä minäkin chilien lannoittamisen aloitin toistakymmentä vuotta sitten ja heikosti kasvoi. Vasta seuraavana vuonna totesin, että siinä on vain murto-osa teho-aineista verrattuna oikeisiin chili-lannoitteisiin ja anniskeluohjekin oli kovin vaatimaton. Tuon pettymyksen siivittämänä laadin seuraavana vuonna lannoitteista taulukon: http://chilivaari.blogspot.fi/2008/07/lannoitteista.html
Kaikkia viime aikojen muutoksia en ole sinne kirjannut, esimerkiksi tuo Fataliin lannoite puuttuu taulukosta.

Eli aloita vain lannoitus.

Spray-suihkuttelun palovammat eivät haittaa tulevaa kasvua, latvahan on jo terveen värinen.

Chilijamppa

Tuossa Nekossa on kyllä surkea npk suhdanne chilin kasvatusta ajatellen.

sorrii

huhtikuu 06, 2018, 10:47:25 ap #10566 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 06, 2018, 10:50:17 ap käyttäjältä sorrii
Jep. Puutarhan Kesää peliin, tai Nutriforten Hyötykasvilannoitetta: Se ehkä vielä parempi ja sisältää enemmän magnesiumia ym... Mä ostin tyttöystäväni kämpille Puutrhan kesää sellaisen pikkupurkin [200g??] joka sekin on kestänyt jo pari vuotta ja yli puolet jäljellä. Sillä lannoitettu kaikki huonekasvit, kaktukset, Chilejä parvekkeella, Herbie yrttilaatikko ym. Ovat nuo jauheet aika riittoisaa tavaraa. Ja halpaa.

Edit: Nutriforten Kastelulannoitteessa taisi olla sama NPK kuin Puutarhan Kesällä. Hyötykasvilannoitteessa vähemmän typpeä ja myös kaliumia => hillitympää kasvua ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Chilijamppa - huhtikuu 06, 2018, 10:28:28 ap
Tuossa Nekossa on kyllä surkea npk suhdanne chilin kasvatusta ajatellen.

Niin on ja annostuksena muutamia tippoja silloin tällöin. Tuota minä uskoin ensimmäisenä kautenani. Nyt sinne on lisätty parhaana kasvukautena muutaman millilitran annostus litraan vettä. Ei se silti chililannoite ole.

Lainaus käyttäjältä: sorrii - huhtikuu 06, 2018, 10:47:25 apNutriforten Kastelulannoitteessa taisi olla sama NPK kuin Puutarhan Kesällä.

Likimain samanlaisia ovat.
Käytin minäkin tuota Kastelulannoitetta yhden purkin, mutta siinä ilmeni ongelmia minun kastelutavoilleni. Kun kasveja on monessa paikassa, jaoin lannoitetta erilaisiin lasiastioihin eri puolille taloa ja se alkoi kiteytyä purkkien reunoihin. Syksyllä sitä oli jo paksu kova kerros, jonka kyllä sai teräaseilla kaavittua irti ja käyttöön, mutta mukavuuden vuoksi palasin takaisin Puutarhan Kesään. Se liukeneekin hiukan paremmin kasteluveteen.

sorrii

Mahtaakohan sama ominaisuus (=kiteytyminen) olla myös Tomaatti&Mansikka -lannoitteessa? Oon huomannut taimiruukuissa aikamoisia suolakertymiä joskus reunoilla. Minä kun kasvattelen taimet yleensä aika pienissä ruukuissa ja kookoskuidussa, niin vastaavasti lannoitan aika reippaasti ...
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Minulla se Kastelulannoite kiteytyi kyllä jo säilytyspurkkiensa reunoihin.

Vuorikaskas

Mulla noi on ollut täysin kiteisinä jo ostettaessa.   :-*  En ole ikinä ruvennut mitään liuoksia tekemään etukäteen.

sorrii

LainausMinulla se Kastelulannoite kiteytyi kyllä jo säilytyspurkkiensa reunoihin.


Tarkoitatko jotain stokkiliuosta??

Siitä puheenollen ostin kimppaostona Yaran Hydroa ja Calcinitia pari vuotta sitten. Silloin tuli jonkun ohje, että tekee 40% litkun siitä Hydrosta ja olikohan 20% Calcinitista. Huomasin että Hydron kun liotti kuumaan veteen, niin onnistui, mutta jäähtyessä ilmestyi kiteitä pullon pohjalle ...

Järkeilin sitten oman sotkun 30% ja 20% johon laskin annosteluohjeet Nutriforten mallin mukaan: Se toimi, eikä se hydro-liemi ole kiteytynyt yhtään pitkässäkään säilytyksessä.

Nutrifortella en ole kokeillut samaa, mutta oon aina tehnyt 10% litkut, joista voi sekoittaa litran litkua suoraan purkin ohjeesta [7.5 + 5ml] ... Sitäkin kun on jäljellä puolikkaat purkit, niin ajattelin kokeilla tuolla 30%+20% systeemillä sitäkin ...

Mä puhuin kiteytymisestä tosiaankin laimennettua litkua käyttäessä taimiruukkujen reunoihin: Sitä tekee Nutriforte, mutta käsittääkseni myös nuo kookoslannoitteet joita oon käyttänyt. Taimiruukun [musta, kertakäyttö] materiaali ilmeisesti on otollista materiaalia, että siihen tiivistyy ne suolat. Se huurre ei mitään kalkkia ole, vaan ihan selvää suolaa monesti. Ja kasvit ovat voineet ihan paksusti ...  :)
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Chilivaari

Tässä se näkyy, miten vaikea on somessa saada itseään ymmärretyksi.
Ruukku, astia, kiteytyminen jne ovat monimerkityksellisiä sanoja.
Auttaisikohan kuva yhtään:


Tapanani siis oli jakaa lannoitetta eri huoneisiin lasipurkeissa tai muoviastioissa, jotta sitä siellä voi laittaa kastelukannuun tarvittaessa. Puutarhan Kesällä tuo sujui mainiosti, mutta Nutriforten Kastelulannoite alkoi kiteytyä (kerrostua) astioiden reunoihin. Lopulta sitä oli monta millimetriä paksu kerros, jonka veitsellä raavin pois, mutta hiukan jäi tähän astiaan. Siinä on nyt Puutarhan kesää ja se on myös värjännyt edelliset tartunnat.

Ilman kosteudella saattaa olla tekemistä tämän kiteytymisen kanssa. Muistelen, että sitä tapahtui enemmän sateisina päivinä. Astioissa ei ollut tiiviit kannet, kun säilyttelin annostelulusikkaa myös siellä.

sorrii

Suomeksi se siis kökköytyi ja liimaantui lasipurkin reunoille kerrostumaksi ... joo: nym mä hogasin ..  8) 8) 8)

Taitaa muuten ihan oikeesti olla lasi sellainen materiaali johon tarttuu. Muovipurkeissaan nuo pysyy irrallaan vaikka menisi kokkareiksi. Mä olen jotain Starttilannoitetta esim. säilyttänyt mökillä liiterin hyllyllä tai kylmässä kasvihuoneessa talvenkin yli ja menee joskus aika möykyksi. Hyvin ne kivennäislannoitteet näyttää silti toimivan, kun vähän hakkaa pienemmäksi ja käyttää tavalliseen tapaan ...

Nesteeksi sekoitetut muuttuu aika oudoksi: mm. Starttilannoitteeseen tulee jotain limaa aika nopeastikin. Ei luulisi jossain 10-20% liuoksessa minkään elävän ... patsi avaruus-limaitiöiden ja karhukaistenkin ehkä  :D ... jep
ø¤º°`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`Fuck Google!`°º¤ø,¸¸,ø¤º°`°º¤øø¤º°`Ask Me!°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°``°º¤ø,¸¸,ø¤º°`

Vuorikaskas

huhtikuu 06, 2018, 18:18:30 ip #10574 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 06, 2018, 18:24:07 ip käyttäjältä Vuorikaskas
Kyse ei ole somen vaikeudesta vaan kielen ymmärrettavästä käytöstä.  Sama se olisi ollut vaikka puhelimessa, sillä kiteytyminen on kiteitten muodostumista. Mutta kyllä kuvasta näkee että on paakkuuntunut tarttuen seinämään nuo lannoitekiteet.  Eipä vaikuta isolta ongelmalta!

juhanja

Moi. Olen uusi jäsen foorumilla. Kysyisin seuraavaa. pari vuotta kasvattanut chilejä. Viime vuonna Aji Cristal ja Jamy joka kasvoi hitaasti (huono kesä ). syksyllä varmaan 200-300 nuppua/chilin alkua. Vain muutama kasvoi isoksi, loput tippui nuppu tai pieni chilin alkuvaiheessa.
Tuon talvehtimenin onnistui toisin kuin Aji Cristalin. Homma jatkuu siitä mihin syksyllä jäätiin. Jamyssä taas todella runsaasti nuppuja ja pieniä chilin alkuja. Ongelma sama kuin syksyllä. Nuput/alut tippuu. Onko vaan ettei sisällä vielä valo riitä, parvellekkaan ei vielä voi viedä. kasvi n. 2m korkea ja n. 6l ruukussa. Kastelen tassille minkä pidän melkein kokoajan kosteana. Välillä kaadan hieman kasvin juureen. Lannoitetta ( Puutarhan kesä ) käytän joka toinen tai kolmas kerta. Vettä tuo imee varmaan litran vuorokaudessa, eli tuskin ylikastelen. Missäköhän vika ?

Huru-ukko

En tiedä missä vika, mutta sen ruukun voisit vaihtaa 10-15 litraiseksi. Valojen riittävyydestä paha sanoa kun ei tiedä mitä sulla on. Jos pelkkä aurinko, se ei vielä riitä, vaikka liki varmasti onkin.

qqz

huhtikuu 19, 2018, 22:12:10 ip #10577 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 19, 2018, 22:27:40 ip käyttäjältä qqz
Moikka!

Olis muutamakin kysymys tässä. Elikkä mulla on tossa chilit itämässä mulla ollut n.2-3vko ja 10kpl kasvaneet enintään sellaiseen 5cm ja sirkkalehdet kaikilla näkyy jo. Eli kuinka paljon niille pitäisi antaa valoa tässä vaiheessa, riittäkö ihan ikkunalaudalla oleminen saa luonnonvaloa siinä hyvin melkein koko pvän mutta ei suoraa auringon paistetta, että kannattaako lisävalaisimia tässä vaiheessa vielä olla ja jos niin niin millaisia ja kuinka kaukana kasveista? Millois tuo isompaan ruukkuun vaihtaminen ja kannattaako siinä luopua jo taimi mullasta vaiko vaihtaa toiseen ja missäs vaiheessa lannoitteita pitäisi ruveta antamaan. Onko myös mahdollista sekoittaa mullan sekaan tai ruukun pohjalle laittaa kevytsoraa? Olen lueskellut että, se olisi ihan hyvä vaihtoehto juurten hyvin voinnille.
Kiitos jo etukäteen vastauksista olisi kiva saada joku yksinkertainen yleiskäsitys kun kaikkialla tuntuu lukevan vähän eri vaihtoehtoja ja tapoja  ::) ;D Vielä sellanen kyssäri perään että voiko nuo chilit palaa tuossa ikkunalaudalla vaikka saavat vain luonnonvaloa :O

Huru-ukko

huhtikuu 19, 2018, 23:09:12 ip #10578 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 19, 2018, 23:11:00 ip käyttäjältä Huru-ukko
Lainaus käyttäjältä: qqz - huhtikuu 19, 2018, 22:12:10 ip
Moikka!

Olis muutamakin kysymys tässä. Elikkä mulla on tossa chilit itämässä mulla ollut n.2-3vko ja 10kpl kasvaneet enintään sellaiseen 5cm ja sirkkalehdet kaikilla näkyy jo. Eli kuinka paljon niille pitäisi antaa valoa tässä vaiheessa, riittäkö ihan ikkunalaudalla oleminen saa luonnonvaloa siinä hyvin melkein koko pvän mutta ei suoraa auringon paistetta, että kannattaako lisävalaisimia tässä vaiheessa vielä olla ja jos niin niin millaisia ja kuinka kaukana kasveista? Millois tuo isompaan ruukkuun vaihtaminen ja kannattaako siinä luopua jo taimi mullasta vaiko vaihtaa toiseen ja missäs vaiheessa lannoitteita pitäisi ruveta antamaan. Onko myös mahdollista sekoittaa mullan sekaan tai ruukun pohjalle laittaa kevytsoraa? Olen lueskellut että, se olisi ihan hyvä vaihtoehto juurten hyvin voinnille.
Kiitos jo etukäteen vastauksista olisi kiva saada joku yksinkertainen yleiskäsitys kun kaikkialla tuntuu lukevan vähän eri vaihtoehtoja ja tapoja  ::) ;D Vielä sellanen kyssäri perään että voiko nuo chilit palaa tuossa ikkunalaudalla vaikka saavat vain luonnonvaloa :O


Luonnovalo rittää, mutta auringonvalo olisi parasta. Lisävalona taimille voisi mennä ESL tai pieni ledeilamppu jtn 10w tienoilla kun puhutaan sirkkalehtisistä. 30 cm väliä lienee hyvä välimatka.

Kuinka iso ruukku nyt? Jos n. litran niin kannattaa odottaa että kolmas lehtipari on tulossa ja pituutta parikymmentä senttiä. Jos minikasvari luokkaa ruukut, niin voit siirtä aika pian isompaan 1-2 l ruukkuun. Kun siirrät taimen, anna taimimulta paakun olla ehjänä jos pysyy. Nyt voit myös jos taimet on honteloita, istuttaa ne syvempään. Jos siirrät ne multaan/turpeeseen, voit odottaa 2-3 viikkoa ennekuin alat lannoittaa. Kasvumullat/turpeet on valmiiksi lannoitettu, ja niissä kasvi pärjää hetken ilman lisälannoitusta.

Itse en ole käyttänyt mitään lecasoraa tai vastaavaa, mutta ei ne tulosta huononna jos päätät laittaa.

Ei ne siinä ikkunalaudalla pala. Mutta jos siirrä ne ulos suoraan auringonpaisteeseen ne palavat mitä suurimmalla varmuudella. Vaikka ne olisi siinä ikkunalaudalla auringonpaisteessa, niin ulos siirtäessä ne palaa, koska ikkuna lasit blokkaa UV säteilyn, eikä kasvit kestä sitä ellei niitä totuta harson alla ulkona aurinkoon. Viikko kaksinkertaisen harson alla, ja toinen viikko yksinkertaisen harson alla riittä varmasti.

qqz

Lainaus käyttäjältä: Huru-ukko - huhtikuu 19, 2018, 23:09:12 ip
Lainaus käyttäjältä: qqz - huhtikuu 19, 2018, 22:12:10 ip
Moikka!

Olis muutamakin kysymys tässä. Elikkä mulla on tossa chilit itämässä mulla ollut n.2-3vko ja 10kpl kasvaneet enintään sellaiseen 5cm ja sirkkalehdet kaikilla näkyy jo. Eli kuinka paljon niille pitäisi antaa valoa tässä vaiheessa, riittäkö ihan ikkunalaudalla oleminen saa luonnonvaloa siinä hyvin melkein koko pvän mutta ei suoraa auringon paistetta, että kannattaako lisävalaisimia tässä vaiheessa vielä olla ja jos niin niin millaisia ja kuinka kaukana kasveista? Millois tuo isompaan ruukkuun vaihtaminen ja kannattaako siinä luopua jo taimi mullasta vaiko vaihtaa toiseen ja missäs vaiheessa lannoitteita pitäisi ruveta antamaan. Onko myös mahdollista sekoittaa mullan sekaan tai ruukun pohjalle laittaa kevytsoraa? Olen lueskellut että, se olisi ihan hyvä vaihtoehto juurten hyvin voinnille.
Kiitos jo etukäteen vastauksista olisi kiva saada joku yksinkertainen yleiskäsitys kun kaikkialla tuntuu lukevan vähän eri vaihtoehtoja ja tapoja  ::) ;D Vielä sellanen kyssäri perään että voiko nuo chilit palaa tuossa ikkunalaudalla vaikka saavat vain luonnonvaloa :O


Luonnovalo rittää, mutta auringonvalo olisi parasta. Lisävalona taimille voisi mennä ESL tai pieni ledeilamppu jtn 10w tienoilla kun puhutaan sirkkalehtisistä. 30 cm väliä lienee hyvä välimatka.

Kuinka iso ruukku nyt? Jos n. litran niin kannattaa odottaa että kolmas lehtipari on tulossa ja pituutta parikymmentä senttiä. Jos minikasvari luokkaa ruukut, niin voit siirtä aika pian isompaan 1-2 l ruukkuun. Kun siirrät taimen, anna taimimulta paakun olla ehjänä jos pysyy. Nyt voit myös jos taimet on honteloita, istuttaa ne syvempään. Jos siirrät ne multaan/turpeeseen, voit odottaa 2-3 viikkoa ennekuin alat lannoittaa. Kasvumullat/turpeet on valmiiksi lannoitettu, ja niissä kasvi pärjää hetken ilman lisälannoitusta.

Itse en ole käyttänyt mitään lecasoraa tai vastaavaa, mutta ei ne tulosta huononna jos päätät laittaa.

Ei ne siinä ikkunalaudalla pala. Mutta jos siirrä ne ulos suoraan auringonpaisteeseen ne palavat mitä suurimmalla varmuudella. Vaikka ne olisi siinä ikkunalaudalla auringonpaisteessa, niin ulos siirtäessä ne palaa, koska ikkuna lasit blokkaa UV säteilyn, eikä kasvit kestä sitä ellei niitä totuta harson alla ulkona aurinkoon. Viikko kaksinkertaisen harson alla, ja toinen viikko yksinkertaisen harson alla riittä varmasti.





Joo elikkä ne on ihan pienissä 1dl ruukuissa nytten :D elikkä isompaa kannattaa käydä ostamassa  :P
Mites sitten jos vaikka jotkin lisävalaisimet laitan laitanko vaikka öisin niiden alle ja päivisin tuohon ikkunalaudalle vai tarvitevatko nuo pikku taimet/isot puskat myös jonkin näköistä `lepoaikaa` ja millois sitten kannattaa vaihtaa isompi w lamppuihin  ::)