Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Kärsä Babar

Tuskin sillä mitään väliä on. Isossa ruukussa on kuitenkin reilusti juuri tilaa kuten turvesäkeissäkin.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

bluesman

Mulla taitaa nyt olla ongelmana kasvien tiheys kun on vaan yksi 600W natikka. Kylvin liian aikaisin (1.1) kun kovasti kehotettiin tekemään niin. Alkavat alalehdet vaaleta ja putoilla. Aji Cristalin hedelmät osin putoilevat. Poistin huoneen ikkunoista miliisipeitteet jotta luonnonvalosta saisi lisävaloa ja tottuisivat aikanaan tulevaan kasvihuoneeseen. Paketti kootaan vasta kuukauden päästä. Kannattaisiko kaikki yli metriset kasvit katkoa ja odotella josko tekisivät stoa sitten loppukesästä? Voi olla hiukka hankalaa siirrellä kasveja saamatta niihin vaurioita aikaiseksi.
Sitten vielä olen onneton osan kasveista kasvattanut pienissä Mimosaruukuissa, vesitila on aivan täynnä juuria. Aion värkätä (vesivanerista?) ebb/flown; voiko ruukun lätkäistä altaaseen sellaisenaan niin ei juuret mene poikki? Ikäänkuin olisi verkkoruukku. Raot on tosi kapeat.
Ämpäreistä tietty saa siirrettyä helposti.




Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 22, 2009, 23:59:53 ip
Mulla taitaa nyt olla ongelmana kasvien tiheys kun on vaan yksi 600W natikka. Kylvin liian aikaisin (1.1) kun kovasti kehotettiin tekemään niin. Alkavat alalehdet vaaleta ja putoilla. Aji Cristalin hedelmät osin putoilevat. Poistin huoneen ikkunoista miliisipeitteet jotta luonnonvalosta saisi lisävaloa ja tottuisivat aikanaan tulevaan kasvihuoneeseen. Paketti kootaan vasta kuukauden päästä. Kannattaisiko kaikki yli metriset kasvit katkoa ja odotella josko tekisivät stoa sitten loppukesästä? Voi olla hiukka hankalaa siirrellä kasveja saamatta niihin vaurioita aikaiseksi.
Sitten vielä olen onneton osan kasveista kasvattanut pienissä Mimosaruukuissa, vesitila on aivan täynnä juuria. Aion värkätä (vesivanerista?) ebb/flown; voiko ruukun lätkäistä altaaseen sellaisenaan niin ei juuret mene poikki? Ikäänkuin olisi verkkoruukku. Raot on tosi kapeat.
Ämpäreistä tietty saa siirrettyä helposti.


Voihan niitä aina vähän lyhennellä jos kattoo rupee lähenteleen ja eiköhän noi vielä tänä kesänä kerkiä ihan hyvin tekemään satoa.
Eikös niissä mimosaruukuissa ole semmoinen levy pohjassa mikä on irrallinen siitä ruukusta? Jos on semmonen levy niin voihan sen tunkee juurineen sinne ebbiin. Kyllä ebbi kannattaa tehdä vesivanerista jos suuren tekee.

Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

fastpete

huhtikuu 23, 2009, 01:05:41 ap #164 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 23, 2009, 01:09:09 ap käyttäjältä fastpete
Haluaisin tietää leikkaamisesta/lyhentämisestä sen verran että mistä kohtaa lyhentää/leikata? ihanko lehtikasvun kohdalta vai ko ylempää ? eli siis vaikka 40cm:sen varren isolehtisten päältä vai sitä ylempien uusien pienilehtisten alta?

edit. siis "varkaan" alta vai päältä jos nyt kukaan ymmärsi.. olen tosiaan aloittelija.

Chilicutter

Kiitokset kärsälle lannotteista ;)
Onko jotain linkkiä mistä löytyy tuon Cherquin tietoja?
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU

Kärsä Babar

Ei taida olla tietoa. Se on kumminkin annuum. Se tekee todella isoja punaisia chilejä. Tais olla mieto.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Kärsä Babar

Lainaus käyttäjältä: fastpete - huhtikuu 23, 2009, 01:05:41 ap
Haluaisin tietää leikkaamisesta/lyhentämisestä sen verran että mistä kohtaa lyhentää/leikata? ihanko lehtikasvun kohdalta vai ko ylempää ? eli siis vaikka 40cm:sen varren isolehtisten päältä vai sitä ylempien uusien pienilehtisten alta?

edit. siis "varkaan" alta vai päältä jos nyt kukaan ymmärsi.. olen tosiaan aloittelija.


Voithan lyhentää mistä tykkäät. Onko tarkoituksena lyhentää vaiko haaroittaa? itse leikkaisin juuri varkaan yläpuolelta jolloin varkaasta lähtee kasvamaan uutta.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

fastpete


Kärsä Babar

Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

MikaK

Minkä verran chilien pitäisi kuluttaa vettä, kun kasvit n. 40 cm ovat minulla altakasteluruukuissa, mutta kuluttavat minusta vähän vettä. Tuntuu olevan vaikea antaa lannoitteita, kun kasteluväliksi tuntuu muodostuvan kerran parissa viikossa vai mietinkä turhia tuo on sopiva väli?

Kärsä Babar

Ei siihen ole mitään vastausta olemassa. Liikakastella ei ainakaan kannata.
Kyllä se kasvaessaan rupeaa kuluttamaan enemmän vettä.
Tutustukaa kasvatustarvikekauppaani:
www.chilitarvike.fi
Tampereella ja Helsingissä myymälät!
Chilitarvike myös Facebookissa:
http://www.facebook.com/pages/Chilitarvike/182891188480903

Uine

1. Tänään oli parin annuum-taimen lehtiin tullut tällainen läikkä:



Johtunee siitä etten ole vielä antanut kuin kerran pari lannoitetta? Vai auringostako? Ovat lounaisella ikkunalaudalla ja tänään on porottanut päivä ihan kiitettävästi, multa ei kuitenkaan ole kuivunut.

2. Minulla on merileväuutetta ja tällaista Nekon lannoitetta, riittävätkö ne chileille? Linkin takana on koostumusluettelo.

3. Kuinka usein pitäisi lannoittaa nyt kasvuvaiheessa? Laitanko vaan ohjeen mukaisesti kymmenen tippaa jokaiseen litraan kasteluvettä vai harvemmin?
Suomu.org - Suomen muinaisuus -sivusto, jonka pyrkimys on toimia tiedonhaun portaalina, keskusteluympäristönä ja julkaisukanavana kaikille Suomen muinaisuudesta kiinnostuneille ja sitä tutkiville tahoille.

fastpete

Tähän minäkin haluaisin tietoa, mulla myös Nekon tuotteena merilevä uute..

ps. laitatko jonkin tarjouksen lannoite tuotteestasi priv. kiitti (@kärsä)

Endalion

Lainaus käyttäjältä: Chilicutter - huhtikuu 23, 2009, 18:44:21 ip
Kiitokset kärsälle lannotteista ;)
Onko jotain linkkiä mistä löytyy tuon Cherquin tietoja?


Tuommoisia arvioita sain chiliyhdistyksen irkkikanavalla:

-Iso, mieto ja makea annuum. Sopii tuoreena käytettäväksi, esim. leivän päälle ja salaatteihin. (Volitans)
-Varsin ok annuumiksi. (Herpiili)

Peisi

Lainaus käyttäjältä: Uine - huhtikuu 25, 2009, 19:30:20 ip
2. Minulla on merileväuutetta ja tällaista Nekon lannoitetta, riittävätkö ne chileille? Linkin takana on koostumusluettelo.


Tuosta läikästä en osaa sanoa mitään, mutta Nekon kasviravinne vaikuttaa sellaiselta mitä ei kannattaisi chileille kovin pitkää aikaa antaa. Chilintappajaksi kehutussa Substralissa on NPK 6-1,3-5 ja Nekon kasviravinteessa 7-2-2, eli liikaa typpeä chilien kasvatukseen.

TurboPuberteth

Lainaus käyttäjältä: Uine - huhtikuu 25, 2009, 19:30:20 ip
1. Tänään oli parin annuum-taimen lehtiin tullut tällainen läikkä:



Johtunee siitä etten ole vielä antanut kuin kerran pari lannoitetta? Vai auringostako? Ovat lounaisella ikkunalaudalla ja tänään on porottanut päivä ihan kiitettävästi, multa ei kuitenkaan ole kuivunut.

2. Minulla on merileväuutetta ja tällaista Nekon lannoitetta, riittävätkö ne chileille? Linkin takana on koostumusluettelo.

3. Kuinka usein pitäisi lannoittaa nyt kasvuvaiheessa? Laitanko vaan ohjeen mukaisesti kymmenen tippaa jokaiseen litraan kasteluvettä vai harvemmin?
Minulla ainakin aurinko sai aikaan tuollaisia läiskiä yhteen lehteen kun porotti koko päivän ikkunalla. Kasvi nuukahti ja lehti muuttui lähes läpinäkyväksi. Suihkuttelin viileää vettä ja laitoin varjoon. Hyvin toipui, mutta läikkä jäi..

Uine

Jos Neko on huonoa, niin mites 5-1-7 Rainbow kukkaravinne? Onko ihan kuraa sekin chilien kannalta, vai kelpaako siihen asti kunnes on varaa ostaa parempaa?
Suomu.org - Suomen muinaisuus -sivusto, jonka pyrkimys on toimia tiedonhaun portaalina, keskusteluympäristönä ja julkaisukanavana kaikille Suomen muinaisuudesta kiinnostuneille ja sitä tutkiville tahoille.

Niabo

No jos halvalla tarviitte ni ostakaa vaikka kilo puutarhan kesä lannotetta, sopii chileille tosi hyvin ja maksaa 9e ja kilo riittää pitkään (sitä laitetaan 1ml/l eli teelusikallinen viiteen litraan).

Sitä saa melkeen jokasesta kaupasta myös.

Chilicutter

Käytin nekon ja rainbowin ravinteita alkukaudesta noin reilun kuukauden eikä ilmennyt mitään ongelmia.

Kärsä:
Mikä on paras tapa juurruttaa 15 cm latva?
Koira iski Ecuadorian Orangen kimppuun latva jäi ja tynkä ruukkuun :'(
Mites kun latvassa on nuppuja kannattaako ne nyppiä pois?
Don't play with fire, but play with Wild Chilli's
HTTP://WWW.WILDCHILLI.EU