Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

calm

Lainaus käyttäjältä: manmanman - elokuu 31, 2009, 13:02:07 ip
Nyt on ebb&flow porissu tuolla komerossa muutaman viikon, ja nyt kun alkaa olemaan lamput, pumput ja tuulettimet kiinni tuolla jatkojohdoissa, niin mikä olisi sopiva "varmistus" tuollaiseen? Vikavirtasuoja vai ylijännitesuoja vai mikä? Talo on rakennettu joskus 60-70-luvulla, ja sen johdosta ei ole maadoitettuja pistorasioita, eli on vaan semmosia "tavallisia" pistokkeita. Vikavirtasuojan paketista vaan luin että pitää olla maadoitettu pistorasia. Jatkojohdot on kyllä maadoitettuja, käykö se niihin sitte..?


Vikavirtasuoja ei toimintaansa kaipaa maadoitusta, mitä lie ovat pakettiin kirjoittaneet. Se kannattaa hankkia joka tapauksessa. Maadoitettu jatkojohto ei muuta perässä olevia laitteitaan mystisesti maadoitetuiksi, kun se on kytketty maadoittamattomaan pistorasiaan.

Pumput ja tuulettimet ovat suojaeristettyjä laitteita, niihin ei suojamaata mene lainkaan. Todennäköisesti valaisimesi ovat myös maadoittamattomia, jos kyseessä eivät ole isot eslit tai natikat.

Nerohaba

Lainaus käyttäjältä: welho - elokuu 31, 2009, 16:54:29 ip
oon huomannu, että chilien alaosassa on valkoisia ohuita nauhantapaisia. Onko normaalia? ?


juuret?  ;D
Nerous on vain tavallista suurempaa kärsivällisyyttä. -Benjamin Franklin

#1120

tonttu

Lainaus käyttäjältä: calm - elokuu 31, 2009, 18:06:41 ip
Lainaus käyttäjältä: manmanman - elokuu 31, 2009, 13:02:07 ip
Nyt on ebb&flow porissu tuolla komerossa muutaman viikon, ja nyt kun alkaa olemaan lamput, pumput ja tuulettimet kiinni tuolla jatkojohdoissa, niin mikä olisi sopiva "varmistus" tuollaiseen? Vikavirtasuoja vai ylijännitesuoja vai mikä? Talo on rakennettu joskus 60-70-luvulla, ja sen johdosta ei ole maadoitettuja pistorasioita, eli on vaan semmosia "tavallisia" pistokkeita. Vikavirtasuojan paketista vaan luin että pitää olla maadoitettu pistorasia. Jatkojohdot on kyllä maadoitettuja, käykö se niihin sitte..?


Vikavirtasuoja ei toimintaansa kaipaa maadoitusta, mitä lie ovat pakettiin kirjoittaneet. Se kannattaa hankkia joka tapauksessa. Maadoitettu jatkojohto ei muuta perässä olevia laitteitaan mystisesti maadoitetuiksi, kun se on kytketty maadoittamattomaan pistorasiaan.

Pumput ja tuulettimet ovat suojaeristettyjä laitteita, niihin ei suojamaata mene lainkaan. Todennäköisesti valaisimesi ovat myös maadoittamattomia, jos kyseessä eivät ole isot eslit tai natikat.


Isot Eslit, natikat, monimetallilamput ja loisteputket ovat runkomaadoitettuja laitteita, ainakin pitäisi olla. Elikkä tässä suhteessa niitä kriittisimpiä vekottimia. Eipä paljon muita vehkeitä enää kasvatukseen soveltuvina jää jälelle.

ikke

Lainaus käyttäjältä: Nerohaba - elokuu 31, 2009, 18:33:53 ip
Lainaus käyttäjältä: welho - elokuu 31, 2009, 16:54:29 ip
oon huomannu, että chilien alaosassa on valkoisia ohuita nauhantapaisia. Onko normaalia? ?


juuret?  ;D


Meni mallasjuoma väärään paikkaan..

Mutjoo.. valkoisia ohuita nauhantapaisia.. siis podeissa_ko? Lienevät ihan normaalia, ainakin sitimarketin Fataliin Aji Cristaleissa oli sellasia, tuskin mikään TAUTI? :)

manmanman

Lainaus käyttäjältä: calm - elokuu 31, 2009, 18:06:41 ip
Vikavirtasuoja ei toimintaansa kaipaa maadoitusta, mitä lie ovat pakettiin kirjoittaneet. Se kannattaa hankkia joka tapauksessa. Maadoitettu jatkojohto ei muuta perässä olevia laitteitaan mystisesti maadoitetuiksi, kun se on kytketty maadoittamattomaan pistorasiaan.

Pumput ja tuulettimet ovat suojaeristettyjä laitteita, niihin ei suojamaata mene lainkaan. Todennäköisesti valaisimesi ovat myös maadoittamattomia, jos kyseessä eivät ole isot eslit tai natikat.


Lainaus käyttäjältä: tonttu - elokuu 31, 2009, 18:36:23 ip
Isot Eslit, natikat, monimetallilamput ja loisteputket ovat runkomaadoitettuja laitteita, ainakin pitäisi olla. Elikkä tässä suhteessa niitä kriittisimpiä vekottimia. Eipä paljon muita vehkeitä enää kasvatukseen soveltuvina jää jälelle.


Juu iso 200W esl tuolla komerossa on. Elikkä siis yksi vikavirtasuoja coming right up!

Hmmm, vielä yks tyhmä kyssäri, mutta toimiiko vikavirtasuoja samanlailla jatkojohdon päässä? Vähentää luultavasti säätämisen määrää huomattavasti noitten johtojen kanssa. Ei siis sillä etten tykkäisi säätää.. :)

tonttu



tonttu

Mutta tuon Eslin suosittelen sitten kytkemään suojamaadoitettuun rasiaan. Jos käy vikatilanne, niin se vikavirtasuoja ei sun henkee pelasta. Minäkin tässä juuri plänäsin miten talvitarhaan vedetään suojamaadoitettu rasia, kun muistin, ettei siihen mestaan oo vielä muutosta tehty. Elikkä tuolla kevi kaapelilla saadaan aikaan se, että mahdolliselle runkoon pääsevälle vikavirralle on suora reitti maahan ja sit tulee sitä kuormaakin.

Btw, onko mun chilit saanu kylmää ku tänään löyty paljon nuppuja ja muutama pienempi podin alku semmosena ruskeena, vaaleamman karvan peitossa. Ei pitäny viime yönä olla ees kovin kylmä. Vai onko vaan kosteus alkanu mädättää, ku ei oo arska paistanu.

welho

elokuu 31, 2009, 19:55:25 ip #588 Viimeisin muokkaus: syyskuu 12, 2009, 12:19:45 ip käyttäjältä welho
oon huomannu, että chilien alaosassa on valkoisia ohuita nauhantapaisia. Onko normaalia? ?
[/quote]

juuret?  ;D
[/quote]

aattelin, että jos ne on homehtunu tai jotain, mutta eipä mitään sitte :)

Atheos__

Lainaus käyttäjältä: tonttu - elokuu 31, 2009, 15:04:25 ip

Ja tämmöinen saneerausmaadoittaminen (nollaaminen) on sitten nykymääräyksien mukaan kiellettyä. Jos kerta rupee tekee, ni tekee sit kunnolla. Itte oon vanhaa taloa remontoidessa aina tehnyt uudet sähköt vähän kerrassaan. Ei jätetä semmosia ansoja sinne rasian sisään, ku päällepäin näyttää hyvältä, mut sisältä löytyyki sit pomppulankoja. Tästä tosin oon vanhempien sähkäripartojen kanssa vääntäny kättä kahvitauon verran, eikä mee sit mitenkään jakeluun miksi ei sais. Kuitenkin erona on sähkötutkinnon suorituksissa ainakin 20 vuotta. 20 vuotta sitten se oli sallittua.


Vai on kiellettyä nykyään? 2007 kun valmistuin niin opettaja opetti vielä noin tekemään  ;D
Toimin testosteronilla ja turbohiivalla. Olen eeppinen! Olen upea! Olen tosimies! Päässäni on pissaa!

tonttu

Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - elokuu 31, 2009, 19:58:47 ip
Lainaus käyttäjältä: tonttu - elokuu 31, 2009, 15:04:25 ip

Ja tämmöinen saneerausmaadoittaminen (nollaaminen) on sitten nykymääräyksien mukaan kiellettyä. Jos kerta rupee tekee, ni tekee sit kunnolla. Itte oon vanhaa taloa remontoidessa aina tehnyt uudet sähköt vähän kerrassaan. Ei jätetä semmosia ansoja sinne rasian sisään, ku päällepäin näyttää hyvältä, mut sisältä löytyyki sit pomppulankoja. Tästä tosin oon vanhempien sähkäripartojen kanssa vääntäny kättä kahvitauon verran, eikä mee sit mitenkään jakeluun miksi ei sais. Kuitenkin erona on sähkötutkinnon suorituksissa ainakin 20 vuotta. 20 vuotta sitten se oli sallittua.


Vai on kiellettyä nykyään? 2007 kun valmistuin niin opettaja opetti vielä noin tekemään  ;D


Jaahas, pitkällisen googletuksen jälkeen selvisi, että ilmeisesti (forumilta luettua, ei varmaa) EU:n myötä on tuo  nollaaminen taas tullut sallituksi. Itte tutkintoa suorittelin reipas 10 vuotta sitten, ja sillon se oli kiellettyä. Jokatapauksessa ei sitä keviä huvikseen vedellä ja varsinkin kasvatuskäyttöön kannattaa huolehtia näitä hommia kuntoon, jos vaan mahdollista.

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: tonttu - elokuu 31, 2009, 20:46:02 ip
Lainaus käyttäjältä: Atheos__ - elokuu 31, 2009, 19:58:47 ip
Lainaus käyttäjältä: tonttu - elokuu 31, 2009, 15:04:25 ip

Ja tämmöinen saneerausmaadoittaminen (nollaaminen) on sitten nykymääräyksien mukaan kiellettyä. Jos kerta rupee tekee, ni tekee sit kunnolla. Itte oon vanhaa taloa remontoidessa aina tehnyt uudet sähköt vähän kerrassaan. Ei jätetä semmosia ansoja sinne rasian sisään, ku päällepäin näyttää hyvältä, mut sisältä löytyyki sit pomppulankoja. Tästä tosin oon vanhempien sähkäripartojen kanssa vääntäny kättä kahvitauon verran, eikä mee sit mitenkään jakeluun miksi ei sais. Kuitenkin erona on sähkötutkinnon suorituksissa ainakin 20 vuotta. 20 vuotta sitten se oli sallittua.


Vai on kiellettyä nykyään? 2007 kun valmistuin niin opettaja opetti vielä noin tekemään  ;D


Jaahas, pitkällisen googletuksen jälkeen selvisi, että ilmeisesti (forumilta luettua, ei varmaa) EU:n myötä on tuo  nollaaminen taas tullut sallituksi. Itte tutkintoa suorittelin reipas 10 vuotta sitten, ja sillon se oli kiellettyä. Jokatapauksessa ei sitä keviä huvikseen vedellä ja varsinkin kasvatuskäyttöön kannattaa huolehtia näitä hommia kuntoon, jos vaan mahdollista.

ei kai vanhan suojamaadottaman pistorasian muuttaminen maadotetuksi hyppylangalla ole koskaan ollu kiellettyä? ei ainakaan sinä aikana mitä mä oon noita töitä tehny. enkä löytäny tuosta äkkiä mitään tukesin sivuiltakaan.  ???

tonttu

Joo, eipä oo helppoa löytää tosta faktaa, mutta en oo tän väitteen kanssa yksin. Jos noita toisten forumien juttuja oikein tulkitsen, niin tämä kielto on tullut voimaan 96, ja sitten 99 se kielto on taas poistettu, EU:n myötävaikutuksella. Kuitenkaan muutostöiden yhteydessä tätä ei enää saa käyttää, eli meikäläisen tapauksessa esimerkiksi johdot joutaa muutenkin vaihtaa, niin menee kolmikarvaista tilalle.

TunturiTiger

niin tietenkin jos vaihtaa niin samalla sen kevinkin vetää.

Jiri

Nyt kun näissä sähköturvallisuus-aiheissa ollaan niin kehoittaisin kaikkia (etenkin vesiviljelijöitä) kiinnittämään huomiota siihen että sähkölaitteet ovat sekä asianmukaisesti maadoitettuja keskukselle asti että irti maasta. Itse laittelin pöydänjalkaan nippusiteillä noita "6-os. jatkojohto" -nimikkeellä kulkevia pötkylöitä. Ja tosiaan kaikki suojamaadoitettuja. Ettei käy sitten vesien vaihdon tms. läträämisen kanssa mitään haaveria jos on esim. paljain jaloin ja vähän vettä maassa jne ja loiskahtaa vähän jatkojohdollekin ja sitten se alkaakin olla siinä.

Välillä kyllä vähän jännittää tunkea kättään samaan resoon missä uiskentelee pumppu joka on suoraan sähköverkossa kiinni. Maadoittamattomia vielä. Suojaeristettyjähän nämä tietenkin ovat, mutta kuitenkin. Safety first! :-)
http://jirin.hommat.info | cl @ IRCnet

biblo

Ajattelin vaihteluksi ostaa Turun cittarista noita habaneroja.Punaisia ovat väriltään ja käsitykseni mukaan hollantilaisia.

Onko kyseessä siis Dutch-Habanero vai joku muu hybridi?

Ja onkohan tuo kasvatuksen arvoinen?
"Grow food, not lawns"

axo

Erehdyin joskus kupittaan shittarista ostamaan noita, mä en ainakaan haluais moisia kasvattaa. Ugandalaisia ne vissiin on. Osa täysin tulettomia, osa mauttomia. Jotain f1-hybridejä ovat varmaan, eli siemenistä voi kasvaa millanen puska tahansa melkein. Mieluummin hommaat jostain oranssin haban siemeniä,niissä on makua ja poltetta vaikka muille jakaa.

biblo

No katson onkohan sielä muuta taaskaan kuin Cristalia ja noita hollantilaisia.

Menen tuohon vanhan tampereentien prismaan kun melkein kyljessä asun.
"Grow food, not lawns"

biblo

Lainaus käyttäjältä: biblo - syyskuu 08, 2009, 13:37:40 ip
No katson onkohan sielä muuta taaskaan kuin Cristalia ja noita hollantilaisia.

Menen tuohon vanhan tampereentien prismaan kun melkein kyljessä asun.


Punainen habanero ja alankomaista luki isolla,pakkohan tuo on uskoa?

Eli voisiko olla siis mahdollista että nämä ovat noita dutch-habaneroja.
"Grow food, not lawns"

jeQQ

http://fatalii.net/chile/?u=g&c=search&word=dutch+habanero&id=5045

Paha sanoa. Mun mielestä shittarissa olleet punaiset ovat vain jotain punaisia perushapskuja, taino perus chinense..