Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Paprikaana

onneksi mun puoliso tykkää tulisesta ruuasta, itseasiassa itse pysyn usein kohtuudessa tulisuudessa, mutta hän käyttää chiliä runsaasti. hyvin hän hyväksyy uudet chili projektit ja kasvien peittämän kämpän ;)
Il Mondo Cambia, Io No!

psyphish


Olikos tollasissa lehden kellastumisissa liikakastelu yleensä syynä? Eli siis kuvan alimpana oleva lehti.

Rundari

Itse oon suihkutellu suihkupullolla vettä kellertyneille lehdille, tiedä sitte onko just siitä ollu kiinni, mutta ainaki vihreeks on muuttunu :)

Ryhis

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

TunturiTiger

Mäkin kysyn! Missä on chilinkasvatuksen FAQ? Tietysti kertaus on opintojen äitimuori, mutta luulisin, että joskus harmittaa vastata samoihin kysymyksiin. Tossa olis hyvä jopi kokeneille karjuille!

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - huhtikuu 28, 2010, 07:24:28 ap
Mäkin kysyn! Missä on chilinkasvatuksen FAQ?


Ei kai samaa rautalankaa kannata väännellä moneen kertaan?
http://www.chiliyhdistys.fi/pages/fi/kasvatusopas.php

psyphish

huhtikuu 28, 2010, 10:05:04 ap #1426 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 28, 2010, 10:15:19 ap käyttäjältä psyphish
Eipä noissa guideissa loppupelissä kovin paljon noista oikeista yleisimmistä ongelmista mainita. Mutta jätänpä turhat kyselyt kokonaan ja menen vaikka hamppufoorumille kyselemään, siellä kun taisi chileistä olla threadejä.
[edit] No eipä siellä näköjään chilithreadeja ollut.  >:(

Paprikaana

eikös tää aloittelijoiden nurkka ollut ns "tyhmille kysymyksille"? ;) tosi vaikea joskus löytää omaan ongelmaan vastausta haulla. ja jos tylsistyttää vastata samoihin kysymyksiin, niin on täällä varmaan aina joku muu joka jaksaa vastailla. eikö? ;)
Il Mondo Cambia, Io No!

psyphish

Lainaus käyttäjältä: Paprikaana - huhtikuu 28, 2010, 11:26:34 ap
eikös tää aloittelijoiden nurkka ollut ns "tyhmille kysymyksille"? ;) tosi vaikea joskus löytää omaan ongelmaan vastausta haulla. ja jos tylsistyttää vastata samoihin kysymyksiin, niin on täällä varmaan aina joku muu joka jaksaa vastailla. eikö? ;)


Niin minäkin oletin, mutta luulo ei ilmeisesti ole tiedon väärtti. Ehkä esitän tyhmiä kysymyksiäni vaikka sitten kun kasvit kehittävät himon ihmislihaan, sellaisesta ongelmasta tuskin löytyy hirveästi tietoa muuten kuin kysymällä.  ::)

Jamme


Maz

Tästä on keskusteltu joskus, lopputulos oli että saa kysyä niitä "tyhmiä" kysymyksiä. Jos kaikki lukis noi 92204 viestiä mitä foorumilla on niin vois lakkauttaa koko aloittelioden ja yleinen nurkka. Nyt vois jatkaa chiliaiheisilla kysymyksillä.

Ryhis

Aika herkkänahkaista porukkaa liikkuu foorumilla. Kaikki joiden mielestä "bingo" on v*ttuilua voi muuttaa sen muotoon "Jestapa jepulis - osuit oikeaan!" niin säästyvät mielipahalta.

Psyphiksen viesti

LainausOlikos tollasissa lehden kellastumisissa liikakastelu yleensä syynä? Eli siis kuvan alimpana oleva lehti.


On ihan hyvä kysymys, tosin hän myös vastaa itse itselleen. Hän esittää arvelun jonka vahvistan. Tosin tässä tapauksessa puutteellinen valaisu on todennäköisempi kellastumisen aiheuttaja.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Paprikaana

Lainaus käyttäjältä: Maz - huhtikuu 28, 2010, 12:12:27 ip
Tästä on keskusteltu joskus, lopputulos oli että saa kysyä niitä "tyhmiä" kysymyksiä. Jos kaikki lukis noi 92204 viestiä mitä foorumilla on niin vois lakkauttaa koko aloittelioden ja yleinen nurkka. Nyt vois jatkaa chiliaiheisilla kysymyksillä.


yritin etsiä keskustelun tuosta aiheesta että saako kysellä tyhmiä, mutta en löytänyt. Siinä kuitenkin tultiin lopputulokseen että aloittelijoiden nurkassa saa kysellä mitä mieleen tulee.
Il Mondo Cambia, Io No!

psyphish

Lainaus käyttäjältä: Räyhäkäs - huhtikuu 28, 2010, 12:47:06 ip
Aika herkkänahkaista porukkaa liikkuu foorumilla. Kaikki joiden mielestä "bingo" on v*ttuilua voi muuttaa sen muotoon "Jestapa jepulis - osuit oikeaan!" niin säästyvät mielipahalta.

Psyphiksen viesti

LainausOlikos tollasissa lehden kellastumisissa liikakastelu yleensä syynä? Eli siis kuvan alimpana oleva lehti.


On ihan hyvä kysymys, tosin hän myös vastaa itse itselleen. Hän esittää arvelun jonka vahvistan. Tosin tässä tapauksessa puutteellinen valaisu on todennäköisempi kellastumisen aiheuttaja.


Itseasiassa vastasit bingo toiseen kysymykseeni joka oli lehtien iltaroikottamisesta. Poistin viestin kun se tuntui paheksuntaa aiheuttavan. Kiitos kuitenkin vastauksesta ja epäilyksieni vahvistamisesta  :)

Maz

Jep, ei kai tässä mistään bingosta ollut kyse.  ;)

Harri1980

huhtikuu 28, 2010, 15:50:36 ip #1435 Viimeisin muokkaus: huhtikuu 28, 2010, 16:00:52 ip käyttäjältä Harri1980
Ripsiäiset - nuo pienet iloiset veijarit.

En ymmärrä mistä ovat lasiteulle parvekkeelle tulleet, ehkä mullan seassa?

Yhdessä kasvissa noita taitaa olla. Oireet viittaavat siihen ja yhden valkoisen toukan näköisen olin näkevinäni lehden alapinnalla.

Millä myrkytän/torjun? Saavat heti tänään kyytiä ja saastunut taimi eristetään.

itse itselleni vastaten: mäntysuopapurkin kyljessä on ihan ohje aineen käytöstä tuholaisten torjuntaan. Eli mäntysuopaa saavat alkuun ainakin.

Ryhis

LainausItseasiassa vastasit bingo toiseen kysymykseeni joka oli lehtien iltaroikottamisesta. Poistin viestin kun se tuntui paheksuntaa aiheuttavan. Kiitos kuitenkin vastauksesta ja epäilyksieni vahvistamisesta.


No perskuta siihenhän minä vastasinkin! Aamulla kuumeisesti mietin ja epäilin skitsofrenian puhjenneen kun olin VARMA, että vastasin juurikin lehtien roikutuskysymykseen enkä mihinkään vaalentumiskysymykseen.

HUAAARGH!!1111

No joo, mutta tosiaan. Hyvä, että asiaan saatiin selvyys! Ja tosiaan, tuo "roikottaminen" jos on sitä sorttia, mitä ilmenee lähes aina +10h valosyklin jälkeen, meinaa että chili tahtoo unten maille.

https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

TunturiTiger

Lainaus käyttäjältä: Chilivaari - huhtikuu 28, 2010, 08:52:08 ap
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger - huhtikuu 28, 2010, 07:24:28 ap
Mäkin kysyn! Missä on chilinkasvatuksen FAQ?


Ei kai samaa rautalankaa kannata väännellä moneen kertaan?
http://www.chiliyhdistys.fi/pages/fi/kasvatusopas.php


Moni vaan sattuu tälle sivulle, kun alkaa kasvatteleen itse ensimmäisiä omia kapsikuumejansa.

Harri1980

Lainaus käyttäjältä: Harri1980 - huhtikuu 15, 2010, 15:06:31 ip
Nyt on kaksi ylimääräistä pientä Nagaa tapettu. Yksi olisi vielä.

Kyseessä siis passiivihydrokokeilut. Mullassa itäneet taimet olen passiivihydroon laittanut. Lannoiteena puutarhan kesää veteen liotettuna. Molemmat kestivät muutamia päiviä, jonka jälkee lehdet veltostuivat ja lopulta taimi kuoli. Annoin hieman lisävaloa molemmissa tapauksissa.

Voisiko lisävalo olla huonosta, kun juuret kärsivät pesussa? Eli kuihtuuko, kun kaikista pienimmät haarat juurista irtoilevat pesun aikana.

Onko hyviä vihjeitä miten kasvia tulisi käsitellä mullasta pasiivihydroon siirrettäessä? Pitäisikö antaa olla ilman lisävaloa, vaikka muovipussissa viikon verran, ettei kuihdu tjsp?

Kerran vielä yritän ja sitten totean ettei minusta ole vesiviljelijäksi..


Nyt on päästy passiivihydrossa sille asteelle, että Lemon drop ei ole kuollut vieläkään. Kasvua ei ole juurikaan tapahtunut. Aurinkoisena päivänä hydroon siirron jälkeen alkoi nuutumaan ja nypin muutamia alalehtiä pois ja vein varjoon.

Kasvu on vaan kovin hidasta, lähes olematonta. Parvekkeella on ollut ja aurinkoisiakin päiviä sattunut matkalle.

Mitäs seuraavaksi?

Enemmän ravinnetta?

Parvekkeelta sisätiloihin (lasitettu parveke, öisin ikkuna auki ja lämpö alimmillaan ollut +9)ja ESLin alle tasalämpöön?

bluesman

Lainaus käyttäjältä: Harri1980 - huhtikuu 29, 2010, 22:42:25 ip
Lainaus käyttäjältä: Harri1980 - huhtikuu 15, 2010, 15:06:31 ip
Nyt on kaksi ylimääräistä pientä Nagaa tapettu. Yksi olisi vielä.

Kyseessä siis passiivihydrokokeilut. Mullassa itäneet taimet olen passiivihydroon laittanut. Lannoiteena puutarhan kesää veteen liotettuna. Molemmat kestivät muutamia päiviä, jonka jälkee lehdet veltostuivat ja lopulta taimi kuoli. Annoin hieman lisävaloa molemmissa tapauksissa.

Voisiko lisävalo olla huonosta, kun juuret kärsivät pesussa? Eli kuihtuuko, kun kaikista pienimmät haarat juurista irtoilevat pesun aikana.

Onko hyviä vihjeitä miten kasvia tulisi käsitellä mullasta pasiivihydroon siirrettäessä? Pitäisikö antaa olla ilman lisävaloa, vaikka muovipussissa viikon verran, ettei kuihdu tjsp?

Kerran vielä yritän ja sitten totean ettei minusta ole vesiviljelijäksi..


Nyt on päästy passiivihydrossa sille asteelle, että Lemon drop ei ole kuollut vieläkään. Kasvua ei ole juurikaan tapahtunut. Aurinkoisena päivänä hydroon siirron jälkeen alkoi nuutumaan ja nypin muutamia alalehtiä pois ja vein varjoon.

Kasvu on vaan kovin hidasta, lähes olematonta. Parvekkeella on ollut ja aurinkoisiakin päiviä sattunut matkalle.

Mitäs seuraavaksi?

Enemmän ravinnetta?

Parvekkeelta sisätiloihin (lasitettu parveke, öisin ikkuna auki ja lämpö alimmillaan ollut +9)ja ESLin alle tasalämpöön?

Mulla on sellainen tuntuma etteivät kaikki lajikkeet sovellu suoraan passiivihydroon vaan edellyttää juurten kasvattamista suhteessa lehtimassaan ennenkuin alkaa workkimaan. Eli isolehtiset kuten chinenset keskimäärin tarviivat hapetusta alkuun päästäkseen. Samoin Lemon drop jonka laitoin suoraan turveruukusta ebbiin (jossa ainoa hapetus on kun resosta vesi tulvii pyttyyn ja takaisin). Lehdet putoilee ja kasvua ei oo tapahtunut 15.4 jälkeen. Vielä enemmän nokkiinsa otti Aji habanero joka on lehdiltään aivan keltainen, ne mitkä on jäljellä.
Eli jos on mahdollista, siirtää taimi ensin vaikka bubbleriin jossa kasvattaa vesijuuret ja sitten vasta passiiviin, jos sittenkään. Jos pasiivin alkuvaiheessa on kovat lämmöt ja valot mutta ei oo juuria jotka toimii, onhan se selvää että kasvi kuivuu.