Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Tinsa

Lainaus käyttäjältä: shibari - toukokuu 05, 2010, 16:03:50 ip
Jotenkin on omassa BSTssä näyttänyt myös siltä että nuppukohdasta kasvi haarautuu, lähes poikkeuksetta. Saman totesin habaneroissa. Vai onko haarat vaan katsojan silmässä, viisaammat tietävät.
Haarojs ei tule nuppu kohtiin, vaan nuppuja haaromis kohtiin.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Harri1980 - toukokuu 05, 2010, 16:38:10 ip... surettaa niitä nyppiä, mutta...


Minulla nuput on ihan itsekseen kuihtuneet tai kukat putoilleet, jos kasvi ei ole riittävän iso kantamaan hedelmää. Koskaan en ole yhtään nuppua nyppinyt, mutta uskon kyllä ammattiviljelijöitä, että sillä tavalla voi saada suuremman sadon.

Nuuskapeke

Osaisko kärsällä jotain ehdotuksia/mielipiteitä, kun ei toisessa viestiketjussa kukaan kommentoinut.

Tuossa ois ikkunalaudalla 4 chilin "taimea",  joista kaksi on jo  n. 1m korkuista (aji cristal ja champion) ja kaksi n. 30cm (naga ja fatalii). Nyt tuli kiire alkaa suunniteleen niille jonkin näköistä vesiviljely systeemiä, kun uppopumppujakin lojuu pari parvekkeella,joista 2kpl ois tollasia jebaon 2.5w ja 1kpl reson sp-980.
Onnistuuko noita kahta istuttaa enää mihkään ämpärihydroon? Ovat kaikki n.10x10cm ruukuissa mullassa täälä hetkellä. Viime kesän chilit olivat tuollaisessa 75mm putkihydrossa, joka toimi hyvin, mutta loppukaudesta vesi ei virrannut kunnolla enää, koska juuret tukkivat putken. Kova halu laittaa kasvit ämpärihydroon uppopumpuilla.
Oisko jollain ehdottaa jotain hyviä ja helppoja vaihtoehtoja ämpärihydron lisäksi?
Löytyy myös advanced hydropnics of finland 1-2-3 ravinnesatsi, josta en oikeen löytänyt keltään käyttökokemuksia, vaikka joku oli kysellyt sarjasta http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6972.0
Mahtaako toimia ämpärihydrossa?

Mikho

toukokuu 05, 2010, 19:01:38 ip #1463 Viimeisin muokkaus: toukokuu 06, 2010, 08:31:16 ap käyttäjältä kapsikumi
Mikäköhän turbo pubessa on vikana. Eka kypsynyt podi kyseessä ja väri on ruskeanoranssi ja podissa on tummia puumaisia pahkuroita. Myös koko on käsittääkseni suht pieni.

Vieressä vertailun vuoksi sudden death habanero.

mikkoo

Muun muassa Tomaatti&Mansikkaravinteessa on erilliset annosteluohjeet kasvu-, kukinta- ja pääsatovaiheeseen. Mikähän olisi hyvä nyrkkisääntö siirtyä vaiheesta toiseen?

Neutroni

toukokuu 06, 2010, 09:15:08 ap #1465 Viimeisin muokkaus: toukokuu 06, 2010, 09:17:50 ap käyttäjältä Neutroni
Sain Hydroflexit, kiitos siitä Kärsälle, ja nyt pitäisi arpoa sopiva annostus. Annanko chilitarvikkeen ohjeen mukaan, vai onko tuohon jotain muita kikkoja? Missä vaiheessa kasvi muuttuu pienestä isoksi ja missä vaiheessa isosta satoa tuottavaksi? Entä jos kasvi kasvaa, kukkii ja tekee hedelmiä niin kuin kaikki chilinin viime kesänä? Entä mikä on noiden Hydroflex T:n ja kalkkisalpietarin tiheys? Minulla on pieni tarkkuusvaaka, jolla on helpompi annostella kuin epämääräisillä mittalusikoilla. Oletuksena voi pitää, että kasvit saavat kunnolla valoa (600 W natikkaa vielä jonkun viikon ja sitten Aurinkoa kasvihuoneessa). Ne kasvavat ebbissä.

Käykö sama annostelu tomaateille ebbiin, vaai pitäisikö antaa enemmän? Tomaatti kuulemma vaatii "hyvin lannoitetun maan".

Varmaan tätä on joku joskus kysynyt, mutta pikaisella etsinnällä en löytänyt lannoitekeskustelumassasta selkeää keskustelua aiheesta.

Miksaa

Tee suosista molemmista jauheista 10%-stokkiliuos (1dl jauhetta/9dl vettä) ja annostelet siitä 70-100ml hydroa ja 30-70ml typpilisää/10 litraa vettä. Helpompi sekoitella kuin leikkiä vaakojen ja ml-mittojen kanssa.

Mä käytän 80/40-60, alle 2kk kasveille ja kukinnan alkaessa/halutessa vaihdan suhteen 100-120/30. oon huomannut, että fifty-fifty on liikaa typpeä baccoille.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Scoville
"Puhdas kapsaisiini saattaa olla huonoa vatsalle." :D

zarmo

Löysin tällaisen otuksen chilien läheltä. Ehkä vähän yli millin pitkä. Liekö joku vaarallinen tappaja vai harmiton höppänä?
Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

Kaltsu

http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

zarmo

Ajatuksenjuoksun leimaa-antavin luonteenpiirre on pimeys

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: zarmo - toukokuu 07, 2010, 21:48:28 ip
Lainaus käyttäjältä: Kaltsu - toukokuu 07, 2010, 18:05:06 ip
^Näyttäisi vyöturkiskuoriaiselta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vy%C3%B6turkiskuoriainen
http://www.pbase.com/holopain/image/38234840


Raiskaako ne chilejä?


Ei ole mitään haittaa chileille. ;)

Wikipedian lainaus: "Toukka syö luonnonkuituja kuten villaa ja turkiksia. Yleensä tuhot jäävät kuitenkin varsin vähäisiksi kuoriaishavainnoista huolimatta. Aikuinen kuoriainen ei tiettävästi tarvitse ravintoa."
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Nuuskapeke

Nyt chilit onnistuneesti ämpärihydroissa. Osaako joku kertoa kuinka kauan uppopumppu (jeboa 5w) päällä/vrk, vai koko ajan?

Rundari

Itse olen pitänyt kokoajan päällä koska sähkönkulutus on olematon.

tomps123

Enpä osaamattomuuttani tuntunut löytävän ko. aiheesta omaa threadia, joten kysympä täältä:

Mites ton pölyttämisen kannalta, jos kasvattelen ihan sisätiloissa/avonaisella partsilla, niin tartteeko noita chilejä kuinka pölyttää? Siis jos en itse tee mitään, niin pölyttyykö ne? Ja mitäs se pölyttäminen nyt tarkalleen sit tekee, eikö tuu podeja jossei pölytä? Risteyttämiseen sitä ilm. tarvitaan, mutta mä haluisin  vaan ihan normaaleja podeja!

jeQQ

Avopartsilla tuuli hoitaa tarvittavan. Itse olen sisätiloissa(kylppärissä hilit) ravistellut puskia sillointällöin ja podia on tullut aivan antoisasti, herkuttelemaan on siis päästy. ;) Pölytystä chilit vaatii, jotta kukka hedelmöittyy ja siitä tulee marja!

Julli-

Sisällä itsekkin kasvattelen ja pumpulipuikko on hoitanut siittimen virkaa. Sillä hellästi töpötellen on marjaa saatu muodostumaan.

Woodenleg

Onko muuten miten tyypillistä, että lehtiparista toinen lehti jää ihan kääpiöksi?

Useammassa taimessa tällä hetkellä tuntuisi olevan sama ilmiö, lajikkeesta riippumatta. Ekasta varsinaisesta lehtiparista toinen lehti on jo 2 - 3 cm suuri ja toinen ehkä 4 mm.

Xbow

Tyypillistä tuntuu olevan, että ensiksi satsaavat enempi toisen lehden kasvattamiseen. Toinen sit kasvaa hitaammin toisen perässä.

Tuossa pari vuotta sitten omia pikkutaimia, Chinenseä, baccaa, annuumia ja myös pubea. Järjestäin oli toinen lehti on toista vajaakasvuisempi. Suunnilleen jokaisesta sain ainakin jotain satoa myöhemmin :)
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: Woodenleg - toukokuu 10, 2010, 10:56:15 ap
Onko muuten miten tyypillistä, että lehtiparista toinen lehti jää ihan kääpiöksi?

Useammassa taimessa tällä hetkellä tuntuisi olevan sama ilmiö, lajikkeesta riippumatta. Ekasta varsinaisesta lehtiparista toinen lehti on jo 2 - 3 cm suuri ja toinen ehkä 4 mm.


Minulla vain Rocoto Rojo on kasvanut noin.

Neutroni

Lainaus käyttäjältä: shibari - toukokuu 09, 2010, 21:46:48 ip
Sisällä itsekkin kasvattelen ja pumpulipuikko on hoitanut siittimen virkaa. Sillä hellästi töpötellen on marjaa saatu muodostumaan.


Pilaako väärän lajin siitepölyn joutuminen kukkaan kukan? Olen pölyttänyt samalla puikolla tomaatteja ja chilejä, mutta aloin tuossa miettimään, aiheuttaako se kenties jotain ongelmia.