joulukuu 05, 2024, 20:44:10 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!

Akselsson 2024

Aloittaja akselsson1, tammikuu 14, 2024, 16:52:48 ip

« edellinen - seuraava »

akselsson1

Tässä pohdiskelen että miten nää kaikki saa kypsymään, podeja on siis raakana todellakin paljon. Mulla on tilanne sikäli hyvä että kaikki chilit on jonkinlaisissa kipoissa joita pystyy teoriassa siirtelemään. Kasvihuonetta en aio alkaa lämmittämään kun siellä ei pysy lämpö sitten yhtään. Kasvit on vaikuttaneet toistaiseksi ötökkävapailta, joten mietin pitäisikö vaan hyvissä ajoin ennen kuin syksyn heikentämiin puskiin iskee jotkut prkl kirvat, niin nostaa sisälle puskat kypsyttelemään - ainakin ne mitkä saa ehjänä irti toisistaan. Yhtenä aamuna oli jo 6 astetta, aika kipurajalla vaikka asutaan ihan etelässä. nyt näyttäisi että yöt olisi 10 asteen tuntumassa mikä on vielä aikast ok, mutta tätä ei välttämättä jatku enää kuin viikon-pari. Osa puskista voisi ehkäpä myös viettää öitä  verstaassa kun alkaa kylmetä, kun siellä pysyy lämpö paremmin ja siten joku pieni patterikin voisi olla vielä jotenkin perusteltavissa. Esim amppeleille tämmönen vois toimia ihan hyvin, ja hyvänä päivänä voisivat ottaa aurinkoa ja lämpöä vielä kasvihuoneessa. Muutamaa chinenseä on ollut toiveissa myös talvettaa, baccat varmaankaan ei yksikään jatka ensikaudelle, joten Chinenset muutenkin herkempinä etusijalla sisälletulossa.  :right:
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

Uuge Poni

On komeita mönttejä! Minä jouduin viime vuonna kypsyttämään chilimarjat lokakuussa keittiössä. Kyllä ne minun muistikuvien mukaan kypsyi ihan hyvin. Ongelma varmaan kosteus, se jos kertyy ja pisaroiksi asti tiivistyy, niin mikrobien kasvu lähtee raketoimaan. Yksi tapa estää tämä on kuivata yli 47 C asteessa.

Mutta tässähän se ansa lienee, että siemenet ei kasva irrotetuissa chilimarjoissa. Eli että osaisi arvioida milloin ne ovat ehtineet kehittyä riittävästi. Siitä minä en osaa arvailla.
@ugponics

Uuge Poni

elokuu 22, 2024, 23:05:28 ip #62 Viimeisin muokkaus: elokuu 22, 2024, 23:07:08 ip käyttäjältä Uuge Poni
Sattumalta löytyi tämmöinen numero sille, kuinka nopeasti chilimarja kypsyy, OECD:n Consensus documents on biology of crops, Section 12 Capsicum.

@ugponics

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: Uuge Poni - elokuu 22, 2024, 23:05:28 ipSattumalta löytyi tämmöinen numero sille, kuinka nopeasti chilimarja kypsyy, OECD:n Consensus documents on biology of crops, Section 12 Capsicum.

Luin taannoin artikkelin jossa oli tehty tutkimus siitä, että miten uusi lajike voitaisiin jalostaa mahdollisimman nopeasti. Siinä joistain podeista otettiin siemenet ennen kuin ne ehti kypsyä, ja osa niistä iti kuitenkin jo, ja sillä sitten saatiin mahdollisesti parikin viikkoa etumatkaa, ja kypsien hedelmien siemenet olivat sitten vähänniinkuin backup. Hankala sanoa sitten tuota että milloin ne voisi olla riittävän valmiita että edes osa itäisi, en muista käsiteltiinkö artikkelissa sitä sen tarkemmin. Anyways kyllä minustakin tuntuu että tuo niinkuin hedelmoittymisestä kypsään on helpostikin ainakin lähemmäs 2kk, eli jos heinäkuun lopulla on podit ilmaantunut puskaan niin ei ne kyllä ehdi kypsyä ulkona, syyskuun lopussa on erittäin tod näk jo liian kylmää. Olen melkein tässä sillä kannalla että seurailen nyt vähän säätä ja puskia, ja viikko-kaksi ennustaisin että on jäljellä ulkoilua chileille jäljellä mulla, ainakaan yön yli en taida pidempään pitää.

akselsson1

Nyt tuli varmaan kerättyä suurin kertasato sitten vuoden 2013 megasatojen, eli 260g tuli viikonloppuna chilejä, enimmäkseen Jigsawia ja omaa risteytys baccatumia. Alkaa olla kuivattua Jigsawia kohta muutaman vuoden tarpeisiin  ;D  ja tosiaan käytännössä kaikki on tullu vasta tosta yhdestä puskasta ja siellä on vielä ihan älyttömästi raakileita  :P 

Total 730g

Uuge Poni

Aikamoinen herkkulautanen! Tuosta saisi kivan monivärisen chilirouheen maustehyllyyn!  >:D

Lainaus käyttäjältä: akselsson1 - elokuu 23, 2024, 10:03:56 ap
Lainaus käyttäjältä: Uuge Poni - elokuu 22, 2024, 23:05:28 ip
Anyways kyllä minustakin tuntuu että tuo niinkuin hedelmoittymisestä kypsään on helpostikin ainakin lähemmäs 2kk, eli jos heinäkuun lopulla on podit ilmaantunut puskaan niin ei ne kyllä ehdi kypsyä ulkona, syyskuun lopussa on erittäin tod näk jo liian kylmää. Olen melkein tässä sillä kannalla että seurailen nyt vähän säätä ja puskia, ja viikko-kaksi ennustaisin että on jäljellä ulkoilua chileille jäljellä mulla, ainakaan yön yli en taida pidempään pitää.
Aivan, no eikös siihen 2 kk menis myös tuon OECD:n biologien dokumentin 50 pv. Kun eihän tuliset ole nopeita, olen käsittänyt, partsilla meni pari kuukautta noilla "nopeammilla" annuumeillakin tänä vuonna. Mutta jos syyskuun loppupuolelle asti niin voisi uskoa että on saavutettu juuri tuon saman dokumentin "hortikulturaalisesti kypsä" siemen.
@ugponics

akselsson1

Jauhesekoituksiin laitan chinenset ja baccat eri purkkeihin, jotenkin nykyään omasta mielestä ne maistuu niin erille että silleen on parempi :D samalla saa 10(++(+))/10 ja 5/10 purkkeja eri käyttötarkoituksia varten :D

Ja joo kyllä, ihan siis olen samaa mieltä olen tuon artikkelin höpinöiden kanssa, sitä en tiedä mitä chili lajia he on käsitelleet vai ehkäpä useampaakin. Nyt näyttää siltä että heinäkuun alussa putkahtaneet podit kypsyy tällä hetkellä, mutta tässäkin on ihan lajikkeidenkin välillä mielestäni eroja, tuntuisi että esim Bhut Jolokia White kypsyy nopeammin kuin vaikkapa Jigsaw. Tälle ei ole tosin mitään faktoja esittää :D

Uuge Poni

Joo täälläkään ei mitään kovaa faktaa ole vaikka on paljon luettu juttua. :) Mutta ainakin alle 16 C ja yli 29 C lämpötilalle on herkkä, sekä kasvun että hedelmöittymisen suhteen.
@ugponics

akselsson1

syyskuu 02, 2024, 09:20:18 ap #68 Viimeisin muokkaus: syyskuu 02, 2024, 09:27:36 ap käyttäjältä akselsson1

230g viikonlopun satoa. Tuli Jigsawia, Bhut Jolokia whiteä, ekat Black Nagat!!! ja noi habaneron näköset on "black Panther", lisäksi omaa bacca risteytystä sekä yks iso Sugar rush stripey. Aijuu ja noi keltaset pompulat on Aji Fantasy Stripeytä, joskin ilman raidan häivääkään. Niitä ei oo ku osaan ilmaantunut mutta sellasesta keräsin sitte siemeniä. Tosi isoja podeja kyllä tekee muutkin ja hyviä ovat, mutta ei raitoja.

Italianchilin tuotokset ei oikein vakuuta kun Black Pantherin piti olla tummalehtinen (ei ollu), ja pitkulainen puna/musta podi (ei ollu). Vaan muistutti kaikin puolin habaneroa. Maistoin jopa palan kannan läheltä ja ei ollu ollenkaan kuolemaksi eli minun silmissä tuo on lähinnä enempi/vähempi habanero. Sinänsä kasvina ihan hyvä ja isoja podeja tuli monta, mutta ei sitä mitä myytiin.

eli oisko total 960g

miiksuli

Upee lautanen. Siitä vaan maistelemaan sokkona 🙈

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - syyskuu 05, 2024, 20:24:21 ipUpee lautanen. Siitä vaan maistelemaan sokkona 🙈

Ei kyllä uskalla  :o
yhtä maistoin ja loput kuivuriin. Tänää tarttis varmaan taas kerätä Baccatumit ja laittaa kuvaamaan  :D Ja viikonloppuna chinenset  :fire:

akselsson1

Jaahas ja viikonloppuna kerättiin 600g satoa  :o  vielä jäi keräämättä varmaan kipollinen, odottaa että kuivuri saa työstettyä edelliset ensin  :)

Eka kypsä kerätty mystic nebulasta, ei näy kuvassa kun on alla, mutta muuttuikin lopussa yllättäen vähänniinkuin persikan väriseksi  :o

Myös ekat trepadeira wernerit kerätty.

Jigsawia on ihan älyttömästi.

Eikai tässä voi valittaa, mutta yöt alkaa olla paikoin aika viileitä eli kohta joutuu varmaan jotain tekemään sen suhteen.

Total 1560g

akselsson1

Kaksi satopostausta samana päivänä! O M G, mutta totta se on. Eli vielä kävin keräilemässä 330g chinensejä. Alla on bhut jolokia whiteä, keskellä todella paljon muhkeita black panthereita joista moni isompi painoi yli 10g! Päällä sitten vielä Da Dog f6 podeja muutamia.

Vieläköhän päissään matikka pelaa, oisko 1890g total.
Ihan vuoden 2013 älyttömiin satolukemiin ei taideta yltää mutta ei tarvikkaan. Näitä on nyt jo ihan älyttömästi :D

miiksuli

Upeeta! Kyl toi on paljon jos tulee 500 grammaa puskaasta. Yli 10 grammaa on kyllä erinomainen luku superhotille. Mun isoimmat oli lähes 13 grammasia :D

akselsson1

Lainaus käyttäjältä: miiksuli - syyskuu 12, 2024, 19:04:25 ipUpeeta! Kyl toi on paljon jos tulee 500 grammaa puskaasta. Yli 10 grammaa on kyllä erinomainen luku superhotille. Mun isoimmat oli lähes 13 grammasia :D
Samaa mieltä että 500g yhdestä on kyllä paljon. Mutta olen melko varma että tämän jigsawin kohdalla lukema on vähintäänkin sen, ellei yli viimeistään kun sato on täysin valmistunut. Tämä lienee täysin sen ansiota että laitoin sen isoon saaviin oman lampun alle joskus ~tammikuussa ja se oli toukokuussa ulos mennessä jo varsin iso. Kasvi on siis ylivuotinen :)

akselsson1

Keräilin 300g baccoja ja 250g chinensejä. Kermana päällä vielä 10grammanen black naga :fire:  :chili:

Ei tälle vaan tuu loppua. Total on jotain 2450g paikkeille, hiukan on viety vaa'an ohikin jo työkavereille tms.

akselsson1

Puskia tuotu puolen tusinaa sisälle kypsyttelemään. Alkuviikon aikana varmaan tarvii tuoda loputkin mitkä aikoo tuoda. Kaikki ei kyllä mahu millään, ja esim sugar rush stripey on niin korkea ja leveäkin että en tiiä saako sitä mitenkään semi ehyenä siirrettyä. Suurin Fantasy stripey puska on samaa kaliiberia. En oo varma vielä yritänkö vai keräänkö podit suosiolla pöydälle koittamaan onneaan kypsymisessä irrallaan.

akselsson1

syyskuu 19, 2024, 08:09:54 ap #77 Viimeisin muokkaus: syyskuu 19, 2024, 08:14:05 ap käyttäjältä akselsson1
Poimin 150g sekalaisia ulkoa ja 120g Fantasy stripeyjä sisältä, melkosia möllyköitä kun 6kappaleesta tuli tuon verran  :o
Sisällä kypsyneet myös ekat Nagabrain chocolatet (3kpl koko ajan sisällä kasvaneesta pikku puskasta).
Sekä muutama muukin podi pitäis (kohta) kerätä näistä pois.

Ulkona vielä muutama kasvi on mitkä meinaan tuoda sisälle kypsyttelemään. Kaikki eivät pääse vaan muutama on saanut sadon valmiiksi ja muutamassa on enää niin vähän raakileita tai kasvi niin huonokuntoinen että kerään raa'at sisälle kypsyttelemään.

akselsson1

syyskuu 19, 2024, 18:01:14 ip #78 Viimeisin muokkaus: syyskuu 20, 2024, 07:04:19 ap käyttäjältä akselsson1

Jigsaw tyhjennetty, puoli kiloa tuli osa täysin raakileita ja osa puolittain kypsyneitä. Pöydälle kypsyttelemään. Viikonloppuna tulee halla ja kaikki ei mahu sisälle niin...

Nagabrain chocolate. Vähän maistoin. On tulista.

Total jotain yli 3,3kg varmaan... aletaan olla lukemissa ettei enää nii tarkkaa :D

akselsson1

syyskuu 20, 2024, 13:13:36 ip #79 Viimeisin muokkaus: syyskuu 20, 2024, 13:55:55 ip käyttäjältä akselsson1

Ulkoa kerätty nyt kaikki. Vadillinen fantasy stripeytä ja Aji Akselssonia (omaa risteytystä)
1,2kg suunilleen. Osa on kypsiäkin/osittain kypsiä. Jospa ees osa vielä kypsyis irrallaan. :)
Jos nää kaikki tämmöset voi laskea niin total on jotain 4,5kg. Vähän liikaa  :D