R&D automaatio ja kokemusten kerääminen

Aloittaja Haloo, maaliskuu 18, 2024, 21:19:59 ip

« edellinen - seuraava »

Haloo

Hola.

Insinööriä kiehtoo kaiken mahdollisen automatisointi/optimointi joten seuraavaksi aletaan ohjelmoimaan chileistä kaikki irti.

Anturointi on vasta tilattu, mutta jos tulee jotain olennaista mieleen niin saa vinkata alle.

-pH
-EC / TDS
-veden lämpö
-etäisyysanturointi mm. Liuos ja valo
-virtausanturi

Testipenkkinä toimii NFT, valona 300W Lucilu säädettävä led-valaisin.


Yöpakkasten poistuttua kasvit siirtyy isoon kasvihuoneeseen.

Lampun alla kasvaa tällä hetkellä Tangerine tiger, moruga chocolate, primotalii sekä jalapeno white.

Kuinka herkkiä chilit ovat kuumuudelle? Viime kesänä huippulämmöt huiteli jossain 60C paikkeilla mutta tomaatit ja kurkut ainakin selvisi.

Minkälaisia ravinneliuoksia chilit kaipaavat? Tähän tuntuu olevan montaa näkemystä, nyt olen mennyt "Lucas formulalla", mutta se tuntuu olevan liian jäykkää, EC 0,9-1,1/ pH 6,2. (Terra aquatica Bloom + Micro)

Tarviiko ravinteita muokata miten kasvun ja kukituksen mukaan?

Onko eri lajikkeilla eri vaatimukset ravinteisiin ja pH arvoihin?

Onko etuja käyttää myös Grow -ravinnetta?

Tarviiko vesikierron pyöriä 24/7?

Kuinka taajaan ilmakiveä olisi hyvä suristella?

Ravinneliuoksen optimilämpötila (ja maksimi)?


akselsson1

Vastaan ainakin että 60astetta on chileille aika uuvuttava lämpötila. Vettä pitäisi sitten ainakin ehdottomasti olla runsaasti saatavilla. Joku 30-40 astetta on aika bueno, chinenset ainakin tykkää.
Minä lannoitan ihan miten sattuu niin en kommentoi sitä sen enempää kuin että muistan lukeneeni että chinenset saattaa suivaantua liiasta lannoituksesta helpommin kuin vaikka annuumit tai baccatumit.

Jos yöllä on pimeää ja/tai kylmää niin vesikierto voi olla pois jos kasvilla on pieni vesivarasto vaikka villakuutiossa.

Kylmä ravinneliuos ei oo hyvästä, ("jalat" palelee). Tarkoitan tyyliin että 5 tai 10 astetta on aika kylmää. Kuumuudessakin on varmasti jokin järkevä raja mutta sitä en osaa oikein kommentoida. Jos kädessä polttaa niin tuskin tekee hyvää juurille :D

Terkuin toinen insinööri, mulla automatisoitu on pelkästään valot :D
Chilihulluutta jo vuodesta 2011

ajar

Valot täälläkin automatisoitu. Suunnitteilla olisi mm lämmön talteenotto ja hyötykäyttö valaisusta sekä painovoimainen tippakastelu altakasteluruukkuihin. Tässäkin riittää oman toteutusvauhdin tuntien varmaan hyvin syksyyn asti puuhaa. Sisäkasvattamossa näitä virittelen.
On olemassa kahdenlaisia ihmisiä. Pyrin välttämään molempia.

varis

Legendan mukaan esim. chinensellä olis erilainen (50% ?) tarve vedelle ja ravinteille. Ainoa selkeä juttu minkä oon ite huomannut on että isot baccatumit vaatii kesällä ihan julmetusti vettä  :)

Oon käsittänyt että optimilämmöt useille chileille on jossain 27 asteen tienoilla/pinnassa. Päivälämpötila oleellinen. Tarvinnevat hyvin vettä jo silloin mutta vesiviljelyssähän kastelu ei varsinaisesti ole ongelma.

Tarvitseeko NFT edes ilmakiveä?

Kannattaa miettiä tarkkaan millaista dataa kirjaa ja millaisessa formaatissa. Joku kamera kuvaamaan time lapsea voi olla kiva lisä.