Aloittelijoiden chilikysymykset. Kysy täällä ensin!

Aloittaja Kärsä Babar, maaliskuu 14, 2009, 10:13:47 ap

« edellinen - seuraava »

Kaltsu

Lainaus käyttäjältä: Butch - huhtikuu 17, 2010, 21:28:58 ip
Taas aloittelija kysyy viksuja. Elikkä kasvamassa on Aji Cristalleja ja Anttilasta ostettu siemenpussi Lombardo (annuum). Nyt ikää semmonen reilu kuukausi ja pituutta joku kymmenen senttiä, kysymys kuuluukin että tarttisko alkaa jo latvomaan että kasvais kunnon puskiks eikä metrisiks hujopeiks? Lehtipareja kummastaki tullu noin neljä ja aattelin leikellä sellai että jäis sirkkalehdet plus ekat oikeet lehdet nii sais otettua valoa tarpeeks. Kasvaa siis ihan ikkunalaudalla ilman mitää valaisinräpellyksiä. Jonkun verran koittanu itteään sivistää lukemalla foorumin tarinoita ja tuntuuki et on aikalai makuasia miten ja milloin leikkelee. Koitan nyt tässä vaan varmistaa ettei tuu tapettua uutta harrastusta heti alkuunsa...


Itse olen latvonnut neljännen varsinaisen lehtiparin pois. Hyvin ovat lähteneet haarautuun.

Tuolla on juttua latvonnasta.
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5451.0
http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=6387.0
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

psyphish

LainausItse olen latvonnut neljännen varsinaisen lehtiparin pois. Hyvin ovat lähteneet haarautuun.


Heh, itsellä on nuo taimet 3cm korkeita ja neljäs lehtipari jo tullut. Itse en taida päästä latvomisvaiheeseen ikinä :D

jla1710

Lainaus käyttäjältä: Butch - huhtikuu 17, 2010, 21:28:58 ip
aattelin leikellä sellai että jäis sirkkalehdet plus ekat oikeet lehdet nii sais otettua valoa tarpeeks.


Katkaisen pelkkä ylin latva / kasvusto äläkä ala muuten raakkaamaan lehtiä
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.

popcornmaker

Eli joo.. Mulla on nyt kasvamassa viittä tai kuutta eri lajia ja oon hieman epätietoinen koska noi pitäis oikeeseen ruukkuun siirtää. Oon ihan aloittelija siis tässä hommassa btw. Aloitin kasvatuksen jugu ja viili purkeissa ja tuossa noin viikko tai pari sitten erottelin taimet omiin yllätys yllätys jugu/viilipurkkeihin. Nyt isoimmat on yli 10cm ja noi pienimmät (habanerot) luokkaa 4cm ja loput tosta välistä.. lehtiä 4-8. Hieman ehkä suuruuden hullu olin kun nyt 1/3 keittiön pöydästä on varattuna noille :). Niin se kysymys oli että koska isoon ruukkuun?? Vai pitäiskö joku välivaihe ruukku/kippo olla vielä? Oon hankkinut jo kevytsoraa jota jossain suositeltiin ruukun pohjalle ja 1/3 multaan?

Lajeja on:
lombardo
cayenna long slim (nää tuntuu vaan lisääntyvän kun about 15 tuollaista :) )
chiluacle negro
apache
hercules
caribbean red habanero (vain pari ja ovat pienimpiä)


calm

Lainaus käyttäjältä: Butch - huhtikuu 17, 2010, 21:28:58 ip
Lehtipareja kummastaki tullu noin neljä ja aattelin leikellä sellai että jäis sirkkalehdet plus ekat oikeet lehdet nii sais otettua valoa tarpeeks. Kasvaa siis ihan ikkunalaudalla ilman mitää valaisinräpellyksiä. Jonkun verran koittanu itteään sivistää lukemalla foorumin tarinoita ja tuntuuki et on aikalai makuasia miten ja milloin leikkelee. Koitan nyt tässä vaan varmistaa ettei tuu tapettua uutta harrastusta heti alkuunsa...


Älä nyt ainakaan noin pienenä mene noin paljon leikkaamaan. Jos leikkaat melkein kaikki lehdet pois, niin ei se kasvi enää saa kasvuvoimaa, vaikka kuinka paljon sille pukkaisit valoa. Eri asia sitten siinä vaiheessa, kun on koko kauden kasvanut kasvi, jolla on hillittömät juuret valmiina. Silloin voi boncheja valmistaa leikkaamalla vaikka kaikkikin lehdet pois, eikä kasvi siihenkään vielä kuole.

Oma ohjeeni olisi, että anna kasvaa vaikka puolimetriseksi ennenkuin (pelkän) latvan nipistät pois. Sitten niillä on jo sen verran juuria, että uutta kasvua alkaa pukkaamaan hetkessä lisää joka suuntaan.  http://calm.iki.fi/chilikuvat/viikko_latvan_leikkauksesta.jpg

Butch

Lainaus käyttäjältä: jla1710 - huhtikuu 17, 2010, 22:50:42 ip
Lainaus käyttäjältä: Butch - huhtikuu 17, 2010, 21:28:58 ip
aattelin leikellä sellai että jäis sirkkalehdet plus ekat oikeet lehdet nii sais otettua valoa tarpeeks.


Katkaisen pelkkä ylin latva / kasvusto äläkä ala muuten raakkaamaan lehtiä


Täytyy tässä tänää nipsasta ylin latva pois. Tämä ratkaisu tosiaan ihan tilasyistä ja hallituksen ohjeistuksen takia. Ei kuulemma mahdu enempää... Kiitoksia neuvoista, noita linkkejä olinkin jo tainnut lueskella
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark, and we're wearing sunglasses.
Hit it.

koshui

Lainaus käyttäjältä: popcornmaker - huhtikuu 17, 2010, 23:48:49 ip
Niin se kysymys oli että koska isoon ruukkuun?? Vai pitäiskö joku välivaihe ruukku/kippo olla vielä? Oon hankkinut jo kevytsoraa jota jossain suositeltiin ruukun pohjalle ja 1/3 multaan?


Riippuu minkä kokoisiin ruukkuihin meinasit sijoittaa. Jos idea oli 2-3 litraset tunnelmanluojat niin eipä niitä mielestäni kannata välissä litrasessa käyttää.
Kasvi varmistaa ensin veden ja ravinteiden saannin eli jos laitat isoon ruukkuun se kasvattelee juuria pitkät tovit ilman, että pinnalla tapahtuu mitään muutosta.
Pieni (välikoko) ruukku siis nopeuttaa kasvua ja on kasvattelijalle helpompaa ja ekonoomisempaa, koska ne on helpompi kastella ja haihtumista ei tapahdu niin paljoa.

Itse en ole sekoittanut soraa multaan, ruukun pohjalla on tuulettajana. Altakasteluruukkuihin tota ei kuulu pohjalle laittaa, estää kapillaari-ilmiötä tapahtumasta riittävälle korkeudelle.
Mullan seassa olettaisin estävän mullan pakkaantumisen näin ollen tuoden lisää 'ilmavuutta'. korjatkaa jos olen hakoteillä tämän suhteen.

Tinsa

Mikä voisi olla syynä siihen, että kun kastelen silejä niin multaan ei imeydy vettä vaan se jä kellumaan n. 2.5 min. Multahan on kuivakkaa eikä märkää.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

cortezz

Lainaus käyttäjältä: Tinsa - huhtikuu 18, 2010, 22:34:07 ip
Mikä voisi olla syynä siihen, että kun kastelen silejä niin multaan ei imeydy vettä vaan se jä kellumaan n. 2.5 min. Multahan on kuivakkaa eikä märkää.
En ole varma, mutta veikkaan mullan olevan liian kuivaa. Itsellä ainakin välillä esiintyy samanlaista, mutta kun kastelee vähän useammin, niin vedet imeytyy nopeammin.

tomps123

Itse olen huomannut myös, että pintamullan ollessa liian kuivaa ei vesi imeydy heti... Rasittavaa siinä mielessä, ettei voi kastella ns. koko purkkia kerralla ettei vedet tule reunan yli.
Tähän tosin "keksin" sellaisen ratkaisun, että sumutan suihkepullolla mullan pintakerroksen kosteaksi --> tämän jälkeen vesi imeytyy nopsempaan kun kannusta kaataa  8)

wille

Kastelu alakautta voisi olla hyvä ratkaisu. Toi päältäkasteleminen tosiaankin kovettaa kasvualustan ja pahimmassa tapauksessa pysäyttää kasvun. Alta kastellessa vesi imeytyy kasvatusalustaan ruukun pohjassa olevien reikien kautta, eikä siitä johtuen paina multaa kasaan ja koveta.
Kastelukertojen lisääminen voi olla kohtalokasta sekin. Ylikastelemalla saa helposti kasvit hengiltä.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

masaiman

mullassa- erityistesti turvemullassa oleva humus liettyy jos kasvia ylikastelee. Multa painuu kasaan ja siitä irronnut humus "liimaa" mullan pintaan kovan kannen. Usein vähän kastellessa saattaa onnistua kivettämään koko ruukun. Altakastelevaa ruukkua suosittelen, mutta yksi vaihtoehto jota itsekin käytän kaikissa ruukuissa -alta tahi päältäkastelevissa on katesora. Estää pinnan kovettumista ja vähentää kasteluntarvetta sekä ehkäisee niiden ah -niin ihanien homepilkkujen muodostumisen mullan pintaan. Samalla kannattaa opetella tunnistamaan veden tarve. Olen itse vain iltaisin pari tuntia päivässä kotona enkä ole vielä onnistunut tappamaan yhtään kasvia vaikka kastelen vasta kun lehdet alkaa roikkua.ikkunalla patterin päällä voi tosin olla eri juttu... 

Toni.A

Tämmöinen kysymys heräsi mieleen, kun kesäntullen viedää chilit ulos, niin onko perhosetoukista haittaa chileille?
Varsinkin tästä etualalla olevasta keltaisesta kukasta syö toukat melkein kaikki vihreät lehdet? Olisiko kyseessä joku kaaliperhosen toukka, tai sitten joku muu, mutta päällimmäinen huolenaihe on kuitenkin nämä chilini.

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Neutroni

Enpä tiedä syökö mikään kotimainen laji Capsicumeja. Ei täällä taida pahemmin Solanaceae -heimon kasveja luonnonvaraisiena kasvaa, joten niille erikoistuneet perhosetkin ovat harvinaisia. Perhostoukat ovat onneksi isoja ja helposti havaittavia ja hävitettäviä niihin tavallisiin pieniin ja pahoihin tuholaisiin verrattuna. Jos kuitenkin löydät chileiltä piikkiperäisiä (ja vanhemmiten isoja) perhostoukkia, voin tulla itse toimittamaan ne pois mailtasi, ellet aivan mahdottoman kaukana asu.

Toni.A

Lainaus käyttäjältä: Neutroni - huhtikuu 20, 2010, 14:58:55 ip
Enpä tiedä syökö mikään kotimainen laji Capsicumeja. Ei täällä taida pahemmin Solanaceae -heimon kasveja luonnonvaraisiena kasvaa, joten niille erikoistuneet perhosetkin ovat harvinaisia. Perhostoukat ovat onneksi isoja ja helposti havaittavia ja hävitettäviä niihin tavallisiin pieniin ja pahoihin tuholaisiin verrattuna. Jos kuitenkin löydät chileiltä piikkiperäisiä (ja vanhemmiten isoja) perhostoukkia, voin tulla itse toimittamaan ne pois mailtasi, ellet aivan mahdottoman kaukana asu.
No tuo kuullostaa lohduttavalta, ettei kuulu heidän herkkuihinsa. Toukan metsästykseen ilmoitan heti, kun alkaa chileissä ilmaantua. Pohjois-Karjalassa asustellaan, joten ei tuo matka niin yliluonnollisen pitkä ole, mutta tottakai saa tulla käymään muutenkin, jos liikkuu täälläpäin. Kahvit ja ruoankin tarjoan, sekä kyllä sopii vaikka yönseutukin viivähtää. ;)

http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=7287.0
   http://sushrajalla.blogspot.com/             
         Chiliyhdistyksen jäsen no.1030

Zaurum

Pari aloittelijan kysymystä. :)

Suositus kun on että chilejä totutetaan pikkuhiljaa auringonvaloon kun ne siirretään ulos, niin päteekö tämä myös siinä tapauksessa että kasvit ovat kasvaneet jo koko kevään ikkunalla ja sitä kautta saaneet auringonvaloa? Vai tulisiko ne tässäkin tapauksessa vähän kerrallaan totuttaa siihen? Tarkoituksena olisi siirtää chilit kasvihuoneeseen kunhan ilmat vain vähän lämpenevät (kai se kasvihuoneen pleksikin vähän jotain säteilyä suodattaa?).

Ja sitten toinen kysymys. Kun olen tässä nyt jonkun aikaa chilien kasvatukseen tutustunut, on minulle jotenkin jäänyt sellainen käsitys että kaikki laittavat joka kevät uudet chilin taimet kasvamaan. Eikö samoja chilejä voisi kasvattaa useampaa vuotta niin, että kesällä pitää niitä ulkona ja talvella sitten sisällä keinovalon alla (tai ilman valoa ikään kuin "telakalla" kesää odottamassa :))? Kokoahan niille kasveille varmaan tulisi, mutta kai niitä voisi aina leikellä pienemmiksi. Vai vaikuttaako chileillä ikä jotenkin sadontuotantoon heikentävästi? Tai onko niissä vanhoissa kasveissa jotain muita haittapuolia?


MikaK

Ikkunalla chilit eivät totu uv-säteilyyn, mikä ymmärtääkseni on suurin vaikuttaja chilien palamiseen ulkona.

Osa talvehdittaa tai ainekin koettaa talvehdittaa kasveja. Osalla tietysti tulee tilarealiteetit vastaan, mutta Fatalin bonchi-villitys auttaa tilan kanssa. Itselläni pari talvehtivaa kasvia ja pari kasvia, minkä piti talvehtia kuolivat pystyyn sisääntuonnin jälkeen. Samoja kokemuksia olen lukenut muidenkin osalta.

tuorfalas

Millähän keinolla sitä saisi kissat pysymään pois taimiruukuista?

On kokeiltu kaksipuolista teippiä, alumiinifoliota ja kaupan chilijauhetta.

Hirteen olen uhannut ne nostaa, vaan avokki ei anna  :-[

MiguP

Lainaus käyttäjältä: tuorfalas - huhtikuu 21, 2010, 08:38:27 ap
Millähän keinolla sitä saisi kissat pysymään pois taimiruukuista?

On kokeiltu kaksipuolista teippiä, alumiinifoliota ja kaupan chilijauhetta.

Hirteen olen uhannut ne nostaa, vaan avokki ei anna  :-[


Kanaverkko? Ja suihkepullolla vettä päälle aina ku menee lähellekään kasveja.

tuorfalas

Kanaverkko ei kyllä ole vaihtoehto olohuoneeseen. :D

Suihkupullo on käytössä, van siinä on se ongelma, että kämpillä ei ole koko aikaa jotakuta vahtimassa.

Lienee paras ratkaisu se, että telkeää ne päiväksi parvekkeelle.