toukokuu 18, 2024, 15:40:34 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Paras kasvusalusta?

Aloittaja kuje, huhtikuu 07, 2010, 10:43:29 ap

« edellinen - seuraava »

kuje

huhtikuu 07, 2010, 10:43:29 ap Viimeisin muokkaus: huhtikuu 08, 2010, 23:30:13 ip käyttäjältä kuje
Tässä pieni äänestys, jotta aloittelijoilla olisi helpompi valita kasvusalustansa.
Äänestäkää mielestänne parasta kasvualustaa ja mieluusti vielä perustelkaa vastauksenne.
Kertokaa mikä järjestelmä on kyseessä, jos vastaatte vesi tai ilma.

EDIT1:
Itse äänestin puutarhaturvetta (Kekkilä), koska siitä minulla on laajin kokemus muihin alustoihin verrattuna.
Se on toiminut hyvin niin sisällä kuin ulkonakin.

EDIT2:
Myös vesi ja ilma ovat kiinnostavia alustoja. Niistä on hyvää kokemusta, mutta nyt ei ole resursseja moisille.

wille

Puutarhaturpeesta on hyviä kokemuksia. Päältä kastellessa tosin kovettuu pinnastaan melko tiukaksi. Alakautta kastellen ei ole ongelmaa ollut. Myöskin suht edullista ja saatavilla jokaisesta marketista/marketin viherpihalta. Tänä keväänä olen sekoiltellu kukkamullasta ja taimi/kylvömullasta. Hyvin ovat tuntuneet siinäkin viihtyvän. Kaikki kasvualustat on varmaan ihan ok, kunhan kastelun ja lannoituksen tarpeen suhteuttaa kasvualustan ominaisuuksiin.

Vesikin on ihan hyvä kasvualusta. Jotenkin vaan tuntuu enemmän omalta jutulta toi traditionaali multaviljely.
Järjestelminä mulla on kaksinkappalein Waterfarmeja. Toinen olisi tyhjillään, joten siihen pitäisi kai jotain keksiä.
Uniformu ukkosesta
Prässit sirkkelin teristä
Kiehuvaa pikeä poletit

Rigsu

#813

est. 28.07.2009

MaXXer

Puutarhaturpeelle täältäkin ääni, pysyy kohtuu helposti kuohkeana ja on halpaa, kasvit tykkää. Toki vesiviljelyssä on omat hyvät puolensa, esimerkiksi passiivihydro on helpoin mitä mieleen tulee vesiviljelyn aloittelijalle suositella, jos vaa löytyy ylimääräinen altakasteluruukku.


biblo

Pistin mullan vastaukseksi,merkkiä ei tarkemmin mutta halvinta yleensä mitä löytyy.

Perusteluina pidän mullan sen takia että en muita ole oikein koittanut.Pitää niitäkin jossain vaiheessa tutkia kun saa hiukan isompia tiloja noille chileille.
"Grow food, not lawns"

Ryhis

Rastitin "muu" koska Kekkilän puutarhamulta ei ollut vaihtoehtona.
https://horinablogi.blogspot.com/<br /><br />Rohkeus lähtee vatsasta, muu on pelkkää vimmaa.<br /><br />
Lainaus käyttäjältä: mohla"Kokoamisohjehan on vain valmistajan mielipide asiasta ja kaikki mielipiteet eivät ole yhtä arvokkaita kuin toiset
<br><br>https://twitter.com/Yrtithepreaa

Neutroni

Käytän lannoitettua ja kalkittua turvetta, koska ostin joskus ison säkin. En sitten tiedä onko se parasta, mutta aikanaan aloittaessani hommat sitä suositeltiin. Alkuvaiheessa taimet kasvavat taimimullassa (minkä valmistajan tuotetta sattuu käsillä olemaan).

Kaltsu

Kaapissa näyttäisi olevan kestomultaa ja aurinkomultaa. Enpä näiden hyvyydestä tiedä, kun ei ole vertailupohjaa ja kokemusta kertynyt, mutta hyvin chilit tuntuvat kasvavan. ;)
http://chilicapsicum.blogspot.com/

So many peppers, so little time!

Herpiili

Itse olen kokeillut useammanlaisia turve- ja multatyyppejä. Parhaiten toiminut tähän mennessä Kekkilän puutarhaturve jota saa 4-5e/85L säkkihintaan ja välillä hieman halvemmallakin. Kannattaa myöskin kiinnittää huomiota siihen että kasvualusta on mahdollisimman "tuoretta" eikä ole maannut kaupan pihassa paria vuotta, eräältä huoltoasemalta ostin pari säkillistä turvetta ja kasvihuoneessa ihmettelin kun kasvit alkoivat viikossa kellastua ja näyttää huonoilta. Ilmeisesti olivat sitten maanneet muutaman vuoden ajan vesi- ja lumisateiden armoilla joten ravinteet olivat huuhtoutuneet sateiden mukana, ainakin typpi liukenee varsin helpolla.


cortezz

Mustassa mullassa kasvaa hyvin. Halpaa, hyvää ja kyllä pärisee.

Tinsa

Mustasta mullasta ollaan montaa montaa mieltä. Joku sanoo että kasvaa ihan hyvin ja toinen sanoo että on mustasurma.
Lainaus käyttäjältä: TunturiTiger
Vaikka on jo vuosia kasvatellut ja antanut tutuille amistiaisia

Lainaus käyttäjältä: bluesman - huhtikuu 24, 2011, 21:02:53 ip
Kaupassa luulivat teeholistiksi kun ihmettelin ettei hyllyssä ollut 32:ta teesiivilää.

cortezz

Lainaus käyttäjältä: Tinsa - huhtikuu 07, 2010, 22:48:59 ip
Mustasta mullasta ollaan montaa montaa mieltä. Joku sanoo että kasvaa ihan hyvin ja toinen sanoo että on mustasurma.
Itselläni tällä hetkellä Mustassa mullassa kymmenen chiliä ja kaikki voivat ihan hyvin. Satoa on tullut jo monesta ja loput sitten kukkiikin.

jeQQ


MasaT

Turvemullassa. Lähinnän viherrinkin turvemullassa. (Kai tässä kysyttiin kasvatusmultaa, kun taimivaihe on ohi?) Kyllä chilit kasvaa, kunhan kasvualusta ei pääse liian tiiviiksi tai kastele liikaa. Kuohkea alustan pitää olla.

chilimieli

Turve, kuivuu nopeasti helteillä, mutta helpoin ja ilmavin kasvualusta. ;)

papereeka88

Itse annan ääneni kestomullalle.Kaktusmullan hyvät ominaisuudet ja paremmilla ravinne pitoisuuksilla.Viime kausi meni hyvin sillä ja tämä kausikin näyttää lupaavalta :)
"Mina olla cool ja tyyni koko tämän nautinnon ajan"

linker

ääni kaktusmullalle:
tähänastiset kokemukset hyviä, eikä muita ole vielä

Rigsu

 ;D ja kestomultaan vaihtovaiheessa tietysti ensin kevytsora, multaa, tuhti annos kananpaskaa (1-2dl), multaa kunnes tulee juuripaakun vuoro, multaa, päälle kevytsora.

Eka(t) kastelut päältä (sekä mahdollisesti lisäksi alta) -muuten kasvi voi tykätä huonoa kun juuret ei oo vielä levinneet tarpeeksi, eivätkä saa vettä ylös asti. Esim. Tuo mun metrinen neyde lerputti alkuun lehtiään vaikka oli just saanu vettä.
#813

est. 28.07.2009

kuje

Jos joku mode viittii, niin äänestykseen voisi lisätä puutarha- ja kestomullan.