toukokuu 18, 2024, 13:05:16 ip

Uutiset:

Iloista kasvatuskautta !!


Ruukuista

Aloittaja Tapionpoika, kesäkuu 10, 2010, 14:36:18 ip

« edellinen - seuraava »

Tapionpoika

Yritin etsiä tietoa siitä, kannattaako kastelu hoitaa ala- vai yläkautta mutta en oikein löytänyt.

Kasvatan chinensejä.

Kertokaapa/väitelkääpä aiheesta "tavallinen ruukku vai altakasteluruukku".
Perusteluja.
Olkaa hyvät.

MikaK

Alakautta kastellessa turpeen/mullan pinta pysyy kuivana ja osa tuhoeläimistä pysyy poissa. Ulkokäytössä vain altakasteluruukusta ei ylimääräinen taivaalta tullut vesi mene mihinkään, vaan itse olenkin sitten imaissut ylimääräiset erillisellä letkulla pois.

Xbow

Itse porasin pienen tulvanestoreiän johonkin juuriritilän yläreunan paikkeille. Estää myös liikakastelusta aiheutuvat isommat tuhot, jossain määrin. Nykyjään käytän pääosin normiruukkuja aluslautasen kanssa, kun en ole huomannut että altakasteluruukku toisi mitään kovin huomattavaa etua. ( mahtuu siihen lautasellekin joku litra pari vettä ja multaanhan sitä viel imeytyy kilokaupalla )
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

Tomppa

itse kastelen vanhempia kasveja altapäin koska näin juuret kasvavat kokoajan alaspäin..ja tämä vahvistaa kasvia.

mikäli kastelee kokoajan pinnalta,voi olla että juuret ovat pinnassa ja sitten kun viet kasvin ulos/parvekkeelle ja tuulee niin koko kasvi kaatuu kun juuret ovat heikot...ja pinnassa..toki jos kasvi on pienestä asti ollut tuulisissa olosuhteissa, juuret kyllä vahvistuu pinnallakin..mutta ovat alttiimpia tuholaisille...

makuasia mutta itse pidän altakasteluruukuissa koko ajan hieman vettä pohjalla jos multa kuivahtaa niin onpahan mistä imeä..ja kasvikin tajuaa että " hei..täällä on vodaa.. 8) "  ja juuret kasvaa syvemmälle..

Mutta..herää kysymys.. miksi luonnossa olevat kasvit pärjäävät hyvin " yläkastelulla".

toki joissakin paikoissa on pohjavesi metrin syvyydellä eli kasvin juuret ottavat melko syvältä tuon veden..

Totean että  ei ole mitään ihmeellistä merkitystä . miten kastelee....

Chilivaari

Lainaus käyttäjältä: Tapionpoika - kesäkuu 10, 2010, 14:36:18 ip
Yritin etsiä tietoa siitä, kannattaako kastelu hoitaa ala- vai yläkautta mutta en oikein löytänyt.
Kertokaapa/väitelkääpä aiheesta "tavallinen ruukku vai altakasteluruukku".

Alta kastelu päältäkasteltavassa ruukussa. Sellaiseen muistan vastaneeni ihan äsken: http://chilifoorumi.fi/index.php?topic=5592.msg99409#msg99409

Kimppu

Pikkutaimia kannattaa kastella ainakin aluksi vähän aikaa päältä, vanhemmat ja suuremmat hilit saavat pitempien juuriensa avulla vettä tarpeeksi myös alakautta.
http://tulipaprika.blogspot.com

Lainaus käyttäjältä: KadotusMutta joo, kohta tulee Aji Inferno ja rankaisee poistamalla koko topicin, koska eihän tämä ole mahdollista.

Lainaus käyttäjältä: nicklas
kuinka voin kiertää tonne piratebayhin kun elisa on sen kerran plokannut....

Xbow

Minulla päältäkastelu on harvemmin tehtävä säännön vahvistava poikkeus. Pariin otteeseen on tullut vastaan tilanne, jossa chilin juuret eivät vielä ole kunnolla alas kasvaneet, jolloin pieni täsmäkastelu on ollut tarpeellinen. Reilummalla altakastelullakin kyllä vesi leviää ihan ylös asti, mutta näin pärjäsin vähemmällä lutraamisella.

Vesivillaquutioon suosittelevat ohjeissa päältäkastelua, siinä kun on kyse ihan eri asiasta kuin mullasta.

Ei todellakan ole mikään käytäntö vaan tosiaan erikoistapauksessa, esim. lurppalehtiriisitilanteessa, kun tietää mikä on tilanne. ( vast'istutettu chili ei juuriansa viel ole pitkälle saanut ei -> täsmäkastelu juuri oikeean tarpeeseen ja paikkaan ). Tämmöinen tilanne tuli ilmeisesti Fataliin kanssa vastaan, äityli meni sitten vähän päältäkastelemaan, yhden (1) kerran. Eli "uudesta" mullasta ei ilmeisesti ollut tarpeeksi imeytynyt vettä "alkup." multaan. Tai saattoi kyseessä olla vaan olosuhteiden muutoksesta johtuva tilanne; juurten imukyvyssä oli tilapäisesti puutetta kun ei ollut päässyt ronskiutumaan. Tai em asioiden yhdistelmä :)
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti

cortezz

Lainaus käyttäjältä: Xbow - kesäkuu 10, 2010, 15:17:27 ip
Ei todellakan ole mikään käytäntö vaan tosiaan erikoistapauksessa, esim. lurppalehtiriisitilanteessa, kun tietää mikä on tilanne. ( vast'istutettu chili ei juuriansa viel ole pitkälle saanut ei -> täsmäkastelu juuri oikeean tarpeeseen ja paikkaan ). Tämmöinen tilanne tuli ilmeisesti Fataliin kanssa vastaan, äityli meni sitten vähän päältäkastelemaan, yhden (1) kerran. Eli "uudesta" mullasta ei ilmeisesti ollut tarpeeksi imeytynyt vettä "alkup." multaan. Tai saattoi kyseessä olla vaan olosuhteiden muutoksesta johtuva tilanne; juurten imukyvyssä oli tilapäisesti puutetta kun ei ollut päässyt ronskiutumaan. Tai em asioiden yhdistelmä :)
En ymmärrä kappaleesta yhtikäs mitään, tai ymmärrän mutta en minkäänlaista kokonaisuutta. Voisitko selventää.

Xbow

Lainaus käyttäjältä: cortezz - kesäkuu 10, 2010, 17:57:59 ip
Lainaus käyttäjältä: Xbow - kesäkuu 10, 2010, 15:17:27 ip
Ei todellakan ole mikään käytäntö vaan tosiaan erikoistapauksessa, esim. lurppalehtiriisitilanteessa, kun tietää mikä on tilanne. ( vast'istutettu chili ei juuriansa viel ole pitkälle saanut ei -> täsmäkastelu juuri oikeean tarpeeseen ja paikkaan ). Tämmöinen tilanne tuli ilmeisesti Fataliin kanssa vastaan, äityli meni sitten vähän päältäkastelemaan, yhden (1) kerran. Eli "uudesta" mullasta ei ilmeisesti ollut tarpeeksi imeytynyt vettä "alkup." multaan. Tai saattoi kyseessä olla vaan olosuhteiden muutoksesta johtuva tilanne; juurten imukyvyssä oli tilapäisesti puutetta kun ei ollut päässyt ronskiutumaan. Tai em asioiden yhdistelmä :)
En ymmärrä kappaleesta yhtikäs mitään, tai ymmärrän mutta en minkäänlaista kokonaisuutta. Voisitko selventää.


Toihan teksti on selvää kuin vesi :p Erittelin vaan tilanteita, että milloin kastelen chilini ylhäältäpäin. Ts. ei käytäntö, lurppalehti, tilanne, äityli kasteli kerran, jne :p Toisinsanoen harvoin.
#209 säälittävät 38,61 g
Disclaimer: Mun höpinöitä ei pidä sit ottaa liian vakavasti